Gå til innhold
Hundesonen.no

Skjebnen til politihunden som beit barnet er bestemt


MiO
 Share

Recommended Posts

Til det siste der må jeg bare få korrigere deg, det er faktisk helt feil. Du har de samme rettighetene til å ta saken videre som sivil eier med en sivil hund uten en tjenestehunds nytteverdi.

Om man er uenig i Tingrettens dom kan den ankes til Lagmannsrett men der stopper det vanligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 159
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er ikke en hund som skambiter unger til fare for samfunnet??? Den besto ikke virkelighetens test. En "test" som overgår en hver konstruert mentaltest.

Jeg forstår ikke svarene deres. Kanger påpeker bare at det ikke foreligger bittskader på nakke, slik som ble nevnt tidligere i tråden. Hun har ikke skrevet noe sted at det er greit å bite i skulder el

Hunden er et levende individ og det å gjøre feil er helt normalt og om man ikke kan godta det så kan man ikke bruke levende individer rett og slett... Hunden er trossalt 9(!) år og har gjort en feil!!

Til det siste der må jeg bare få korrigere deg, det er faktisk helt feil. Du har de samme rettighetene til å ta saken videre som sivil eier med en sivil hund uten en tjenestehunds nytteverdi.

Helt sant. Men resultatet hadde nok vært at den hadde blitt avlivd ;) Jeg skal ikke si SKAL, men sannsynligheten er vesentlig større, fordi argumentene for at hunden får leve er vesentlig mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg forstår ikke hva du mener med mitt engasjement. Jeg har verken skrevet noe om å støtte eller er "tvilende til at Pelle får leve". Jeg har side opp og side ned referert til Hundeloven og lovens §18 om hunder som biter barn. Utover det har jeg ikke hatt noen kommentarer av personlig art hverken på den ene eller andre siden.

Vel, det er jo en grunn til at jeg spør.

Om man er uenig i Tingrettens dom kan den ankes til Lagmannsrett men der stopper det vanligvis.

Ja og? Pelle ble frikjent i Tingretten. Derfor er det helt feil å bare konkludere med at andre vil vært avlivet forlengst. Det kommer helt an på hva eieren er villig til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[--]

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår hva du mener. En lov er et tolkningsgrunnlag og skal være så "rundt formulert" at den skal dekke de fleste forhold. Når det i Hundelovens §18 står "bør normalt" så betyr det at det normale er at hunder som biter barn skal avlives. Så gir loven noen retningslinjer for hvilke unntak som kan gjelde men ikke nødvendigvis skal gjelde. Det er det opp til retten å avgjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår hva du mener. En lov er et tolkningsgrunnlag og skal være så "rundt formulert" at den skal dekke de fleste forhold. Når det i Hundelovens §18 står "bør normalt" så betyr det at det normale er at hunder som biter barn skal avlives. Så gir loven noen retningslinjer for hvilke unntak som kan gjelde men ikke nødvendigvis skal gjelde. Det er det opp til retten å avgjøre.

Ja? Og når dette tilfellet ikke er helt normalt, fordi hunden har en såpass mye høyere nytteverdi enn normalt, så blir ikke hunden avlivet likevel. I dette tilfellet faller hunden helt klar under ett av de nevnte unntakstilfellene. Når retten så avgjør at nytteverdien er større enn risikoen for gjentagelse (+ alle andre argumentasjoner for avlivning), så gjør jo ikke retten noe feil. De går jo ikke utenfor loven, slik mange hevder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er jo en grunn til at jeg spør.

Ja og? Pelle ble frikjent i Tingretten. Derfor er det helt feil å bare konkludere med at andre vil vært avlivet forlengst. Det kommer helt an på hva eieren er villig til.

Vel, det er jo en grunn til at jeg spør.

Ja og? Pelle ble frikjent i Tingretten. Derfor er det helt feil å bare konkludere med at andre vil vært avlivet forlengst. Det kommer helt an på hva eieren er villig til.

?

Puttiva skrev: "Om denne hunden skulle blitt avlivd, burde samtlige andre skarptrente tjeneste(/patrulje)hunder også blitt avlivd. Jeg tror ikke at det er noen større risiko for at DENNE hunden biter igjen, til sammenligning med andre tilsvarende hunder. Bra den får leve, den har en enorm nytteverdi for samfunnet vi lever i! :flowers:"

Politidirektoratet hadde innstilt på at Pelle burde avlives fordi den hadde bitt et barn. Man kan ikke begjære avlivet skarptrente politihunder som ikke har bitt noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Og når dette tilfellet ikke er helt normalt, fordi hunden har en såpass mye høyere nytteverdi enn normalt, så blir ikke hunden avlivet likevel. I dette tilfellet faller hunden helt klar under ett av de nevnte unntakstilfellene. Når retten så avgjør at nytteverdien er større enn risikoen for gjentagelse (+ alle andre argumentasjoner for avlivning), så gjør jo ikke retten noe feil. De går jo ikke utenfor loven, slik mange hevder.

? Hvorfor skriver du dette til meg? Jeg har ikke skrevet noe om at "De" går utenfor loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Puttiva skrev: "Om denne hunden skulle blitt avlivd, burde samtlige andre skarptrente tjeneste(/patrulje)hunder også blitt avlivd. Jeg tror ikke at det er noen større risiko for at DENNE hunden biter igjen, til sammenligning med andre tilsvarende hunder. Bra den får leve, den har en enorm nytteverdi for samfunnet vi lever i! :flowers:"

Politidirektoratet hadde innstilt på at Pelle burde avlives fordi den hadde bitt et barn. Man kan ikke begjære avlivet skarptrente politihunder som ikke har bitt noen.

Nei, jeg er helt enig i at man ikke kan, skal eller bør avlive hunder som ikke har bitt noen. Men poenget var bare at om man skal avlive denne hunden pga frykten for nye bitt, så burde man frykte de andre hundene like mye. Avlivning er kanskje ikke veien å gå, men da burde man hvertfall avvikle den type hundehold.

? Hvorfor skriver du dette til meg? Jeg har ikke skrevet noe om at "De" går utenfor loven.

For å klargjøre hva jeg mente i første post, som var starten på dine kommentarer, som igjen førte til mine kommentarer. Dialogen, Det var ikke rettet mot deg i utgangspunktet, men du sa du ikke var sikker på om du forsto hva jeg mente. Så da utdypet jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er helt enig i at man ikke kan, skal eller bør avlive hunder som ikke har bitt noen. Men poenget var bare at om man skal avlive denne hunden pga frykten for nye bitt, så burde man frykte de andre hundene like mye. Avlivning er kanskje ikke veien å gå, men da burde man hvertfall avvikle den type hundehold.

For å klargjøre hva jeg mente i første post, som var starten på dine kommentarer, som igjen førte til mine kommentarer. Dialogen, Det var ikke rettet mot deg i utgangspunktet, men du sa du ikke var sikker på om du forsto hva jeg mente. Så da utdypet jeg det.

Vel, etter min mening er det kanskje ikke frykten for nye bitt som er avgjørende men lovens formulering om at hunder som har bitt et barn osv... Det "holder" at hunden har påført et barn skade og ikke nødvendigvis frykten for at det vil bli gjentatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, etter min mening er det kanskje ikke frykten for nye bitt som er avgjørende men lovens formulering om at hunder som har bitt et barn osv... Det "holder" at hunden har påført et barn skade og ikke nødvendigvis frykten for at det vil bli gjentatt.

Men jeg har sett andre gjentatte ganger bruke det som argumentasjon. Derfor jeg skrev det i første post :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke tjeneste hunden som var begjært avlivet, det var eierens andre hund av samme rase. Hunden har ikke vært i nabolaget. Eier har vært sammen med hunden.

"Politihunden ble flyttet mellom forvaring hos hundetjenesten og hjemmet til eieren flere ganger, og bor nå hos en kollega av eieren. Hunden har ikke fremstått aggressiv for noen i tiden etter hendelsen, fortalte blant annet sjefen for hundetjenesten og kollegaen i retten."

Fra http://politiforum.no/no/nyheter/2014/oktober/%E2%80%93+Pelle+er+en+komplett+politihund.d25-T2lDYY8.ips#.VEQgXTYFfMg.facebook

Så vidt jeg kan huske har vel også hundefører tidligere bekreftet at Pelle har vært løs hjemme i hagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som mener hunden bør avlives: Hadde dere ment det samme om dere hadde stått i en situasjon der gjerningsmannen glapp pga mangel av akkurat denne hunden?Eller gjelder det bare om man selv ikke blir berørt?

Men du som mener hunden ikke bør avlives, hadde du ment det samme dersom et barn ble bitt igjen pga tilstedeværelse av akkurat denne hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du som mener hunden ikke bør avlives, hadde du ment det samme dersom et barn ble bitt igjen pga tilstedeværelse av akkurat denne hunden?

Ja,jeg tror nesten det. Og jeg tror at hund med en sånn dom over seg ikke vil bli stående et sted der andre kan slippe den ut slik det har skjedd her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor terper "alle" hele tiden på at hunden gjorde det den var trent til ? Dere påstår at norske politihunder er trent til å bite unger ?

Hunden er trent til å forsvare fører når den oppfatter at fører er truet, og siden den som håndterte hunden var et nært familiemedlem, så ble denne av hunden oppfattet som fører. Hvem som "angriper" fører har ikke noe å si, hunden skal jo ikke selektere (nei, det var en kineser denne gangen, jeg angriper ikke kinesere!). Hunden feilvurderte dessverre situasjonen, føreren var ikke truet, men hundene er trent til å agere i løpet av et tiendels sekund, og den tok dessverre feil avgjørelse.

Dessverre har det kommet fram mye feilinformasjon i media. Det var blant annet IKKE naboen som "gikk i mellom" og fikk hunden til å slippe (en skarptrent hund slipper IKKE av noe sånt, de er trent til å tåle masse belastning), det var fører våknet av bråket og brølte "SLIPP!" ut av vinduet, og hunden slapp, og situasjonen var da over.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre har det kommet fram mye feilinformasjon i media. Det var blant annet IKKE naboen som "gikk i mellom" og fikk hunden til å slippe (en skarptrent hund slipper IKKE av noe sånt, de er trent til å tåle masse belastning), det var fører våknet av bråket og brølte "SLIPP!" ut av vinduet, og hunden slapp, og situasjonen var da over.

Akkuratt den delen har jeg lurt veldig på. Hvordan en høygravid kvinne fikk en skarptrent malle til å slippe liksom. Men greit å få det oppklart hvert fall!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkuratt den delen har jeg lurt veldig på. Hvordan en høygravid kvinne fikk en skarptrent malle til å slippe liksom. Men greit å få det oppklart hvert fall!

En høygravid kvinne fikk IKKE mallen til å slippe. ;) Mulig at hun sto og skrek og hylte og dælja løs på hunden, men det var i så fall til ingen nytte. Ut i fra det jeg har hørt så virker det som om naboen har et litt stort behov for oppmerksomhet og for å fremheve sin innsats her.

Ingen klarer å vrenge opp kjeven på en skarptrent malle, ei heller skremme den til å slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Akkuratt den delen har jeg lurt veldig på. Hvordan en høygravid kvinne fikk en skarptrent malle til å slippe liksom. Men greit å få det oppklart hvert fall!

Uten at jeg har erfaring med det selv så har jeg da hørt at høygraviditet kan være en ganske stor belastning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...