Gå til innhold
Hundesonen.no

Skjebnen til politihunden som beit barnet er bestemt


MiO
 Share

Recommended Posts

  • Svar 159
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er ikke en hund som skambiter unger til fare for samfunnet??? Den besto ikke virkelighetens test. En "test" som overgår en hver konstruert mentaltest.

Jeg forstår ikke svarene deres. Kanger påpeker bare at det ikke foreligger bittskader på nakke, slik som ble nevnt tidligere i tråden. Hun har ikke skrevet noe sted at det er greit å bite i skulder el

Hunden er et levende individ og det å gjøre feil er helt normalt og om man ikke kan godta det så kan man ikke bruke levende individer rett og slett... Hunden er trossalt 9(!) år og har gjort en feil!!

Hva er kommandoen for å bite?

Det er vel irrelevant for denne tråden. Hunden bet og skamferte ei jente. At hunden reagerte på instinkt kan forklare handlingen men etter min mening ikke forsvare den eller brukes som unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke enig i avgjørelsen.

Jeg er faktisk totalt uenig i at en hund som overreagerer så til de grader at den skamferer et barn er så fryktelig nyttig jeg da. Den er like mye en samfunnstrussel...

Jeg skal ikke på sonen mene så mye om dommen annet enn at den er solomonisk :)

Hunden slapp å bli avlivet.

Naboene fikk gehør for ønsket om omplassering.

Dersom hunden viser utilbørlig atferd i sitt nye hjem gjelder lovens §18 om hunder som biter barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg skal ikke på sonen mene så mye om dommen annet enn at den er solomonisk :)

Hunden slapp å bli avlivet.

Naboene fikk gehør for ønsket om omplassering.

Dersom hunden viser utilbørlig atferd i sitt nye hjem gjelder lovens §18 om hunder som biter barn.

Nja dette er ikke helt riktig, da naboene aldri aksepterte hundeeiers forslag om omplassering. Hunden flyttet samme dag som ulykken fant sted og har ikke vært i nabolaget siden. Hundeeier tilbydte seg å ta med seg hundene sine (og familien) og flytte. Dette aksepterte heller ikke naboene. Naboene aksepterte kun en løsning og det var avliving.

Det er ca 200 tjenestehunder i dette landet. 50-60 av disse er statseide, de øvrige er private. Dere ser at om utfallet av saken ble motsatt, så hadde konsekvensene for etaten blitt enorme på kort tid. Jeg syns det er leit at jenta ble bitt, men jeg kjenner til en del omstendigheter i denne saken som gjør at jeg syns det er greit hunden får leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja dette er ikke helt riktig, da naboene aldri aksepterte hundeeiers forslag om omplassering. Hunden flyttet samme dag som ulykken fant sted og har ikke vært i nabolaget siden. Hundeeier tilbydte seg å ta med seg hundene sine (og familien) og flytte. Dette aksepterte heller ikke naboene. Naboene aksepterte kun en løsning og det var avliving.

Det er ca 200 tjenestehunder i dette landet. 50-60 av disse er statseide, de øvrige er private. Dere ser at om utfallet av saken ble motsatt, så hadde konsekvensene for etaten blitt enorme på kort tid. Jeg syns det er leit at jenta ble bitt, men jeg kjenner til en del omstendigheter i denne saken som gjør at jeg syns det er greit hunden får leve.

OK, du vet mer enn meg :) men såvidt jeg forsto av avisen protesterte naboene mot at hunden ble værende hos eier mens det var jentas foreldre som krevde avliving. Legger meg flat :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om denne hunden skulle blitt avlivd, burde samtlige andre skarptrente tjeneste(/patrulje)hunder også blitt avlivd. Jeg tror ikke at det er noen større risiko for at DENNE hunden biter igjen, til sammenligning med andre tilsvarende hunder. Bra den får leve, den har en enorm nytteverdi for samfunnet vi lever i! :flowers:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er fortsatt den samme selv om omgivelsene forandrer seg.

I de tilfellene hvor hundene biter kan man i 9/10 tilfeller ha fått et annet utfall om vi endret vår kommunikasjon og adferd.

Det kan hende, men mennesker har uhell og gjør feil hele tiden. Vi kan ikke ha hunder der en liten feil kan få så store konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende, men mennesker har uhell og gjør feil hele tiden. Vi kan ikke ha hunder der en liten feil kan få så store konsekvenser.

Jeg er helt uenig med deg. Hunder gjør akkurat like mye feil som oss, og skal vi gi dem den respekten de fortjener så fortjener de faktisk en egenverdi i kraft av de dyrene de faktisk er, ikke hva vi ønsker de skal være. De livene vi lever er ofte svært krevende, og det blir helt feil å pakke på en haug med krav til uskyldige dyr som bare prøver sitt beste.

Akkurat som dyr skal lære så skal mennesker også lære, det burde være den største selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om denne hunden skulle blitt avlivd, burde samtlige andre skarptrente tjeneste(/patrulje)hunder også blitt avlivd. Jeg tror ikke at det er noen større risiko for at DENNE hunden biter igjen, til sammenligning med andre tilsvarende hunder. Bra den får leve, den har en enorm nytteverdi for samfunnet vi lever i! :flowers:

Det er vel ikke det saken handler om. Vi har en hundelov og vi har en paragraf i hundeloven som spesielt omhandler hunder som biter barn. Vi kan vel neppe avlive hunder fordi de ikke har bitt noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er vel irrelevant for denne tråden. Hunden bet og skamferte ei jente. At hunden reagerte på instinkt kan forklare handlingen men etter min mening ikke forsvare den eller brukes som unnskyldning.

Hvor står du hen for tiden sånn egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står du hen for tiden sånn egentlig?

Jeg forstår ikke spørsmålet. Akkurat nå viser jeg til hendelsen og hva Hundeloven sier om hunder som biter barn. Det er det samme som jeg har gjort i trådene som jeg har deltatt i vedrørende denne saken. Sånn sett står jeg "for tiden" der jeg alltid har stått i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uenig med deg. Hunder gjør akkurat like mye feil som oss, og skal vi gi dem den respekten de fortjener så fortjener de faktisk en egenverdi i kraft av de dyrene de faktisk er, ikke hva vi ønsker de skal være. De livene vi lever er ofte svært krevende, og det blir helt feil å pakke på en haug med krav til uskyldige dyr som bare prøver sitt beste.

Akkurat som dyr skal lære så skal mennesker også lære, det burde være den største selvfølge.

Det er ikke på egenverdien av hunder (og andre dyr) uenigheten vår ligger i tilfelle du tror det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke det saken handler om. Vi har en hundelov og vi har en paragraf i hundeloven som spesielt omhandler hunder som biter barn. Vi kan vel neppe avlive hunder fordi de ikke har bitt noen?

Hundeloven sier ikke SKAL. Den sier KAN. Den sier og at øvrig samfunnsverdi skal vurderes. Og det har blitt gjort - hunden har en såpass stor samfunnsverdien at den får leve. Og det syns jeg helt klart er det mest korrekte i denne situasjonen. Og det er jo faktisk ikke brudd på noen regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke på egenverdien av hunder (og andre dyr) uenigheten vår ligger i tilfelle du tror det.

Hvis man ikke respekterer at dyr har sine kommunikasjonsbaner og at vi har våre, så respekterer man heller ikke dyrenes egenverdi. Et barn skal aldri løpe fra en hund, ei heller løftes over gjerder eller lære at frykt er bra. Å omgås dyr er en veldig vesentlig (jeg vil si obligatorisk) del av enhver oppdragelse. Gitt at det er 7-800 000 hunder her til lands så er det svært viktig at man lærer dette. Gjør man ikke det og i tillegg agerer feil ift dyret (dvs dyret tolker situasjonen feil/bruker sin kanskje snevre bakgrunn) så kan det fort skje ting.

Da bør vi ta like mye ansvar som vi pålegger dyret. I noen tilfeller er dyr så syke at ting skjer uansett, men det er svært sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja dette er ikke helt riktig, da naboene aldri aksepterte hundeeiers forslag om omplassering. Hunden flyttet samme dag som ulykken fant sted og har ikke vært i nabolaget siden. Hundeeier tilbydte seg å ta med seg hundene sine (og familien) og flytte. Dette aksepterte heller ikke naboene. Naboene aksepterte kun en løsning og det var avliving.

Det er ca 200 tjenestehunder i dette landet. 50-60 av disse er statseide, de øvrige er private. Dere ser at om utfallet av saken ble motsatt, så hadde konsekvensene for etaten blitt enorme på kort tid. Jeg syns det er leit at jenta ble bitt, men jeg kjenner til en del omstendigheter i denne saken som gjør at jeg syns det er greit hunden får leve.

Rart du kommer med slike faktafeil hvis du kjenner saken? Hunden har i flere perioder vært tilbake hos tidligere eier.

Dette var tilmed en del av argumentasjonen i mot at den skulle avlives , at den ikke har vist tegn på aggresjon i de periodene den har vært hos tidligere eier i etterkant av hendelsen.

Offerets familie reagerte sterkt på at hunden var løs og usikret i hagen i etterkant av hendelsen når den på det tidspunktet var begjært avlivet.

Edit: og jeg mener det først og fremst er hundeeieres oppgave å soliasere og miljøtrene hunder på ikke - hundevante barn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Rart du kommer med slike faktafeil hvis du kjenner saken? Hunden har i flere perioder vært tilbake hos tidligere eier.

Dette var tilmed en del av argumentasjonen i mot at den skulle avlives , at den ikke har vist tegn på aggresjon i de periodene den har vært hos tidligere eier i etterkant av hendelsen.

Offerets familie reagerte sterkt på at hunden var løs og usikret i hagen i etterkant av hendelsen når den på det tidspunktet var begjært avlivet.

Det var ikke tjeneste hunden som var begjært avlivet, det var eierens andre hund av samme rase. Hunden har ikke vært i nabolaget. Eier har vært sammen med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg forstår ikke spørsmålet. Akkurat nå viser jeg til hendelsen og hva Hundeloven sier om hunder som biter barn. Det er det samme som jeg har gjort i trådene som jeg har deltatt i vedrørende denne saken. Sånn sett står jeg "for tiden" der jeg alltid har stått i denne saken.

Tror du forstår utrolig godt. Jeg skal forsøke fatte meg i korthet uten å bli personlig så jeg også ryker ut av sonen. Men det er faktisk forunderlig for en som har fulgt ditt engasjement mot hundeloven og hunders rettsikkerhet å se hvor du nå står. Det er også litt ironisk å se at ditt engasjement blir dratt frem som eksempel på støttesiden til Pelle mens du her på Sonen lyser litt gjennom at du er tvilende til at Pelle får leve.

For å oppsummere, sånn jeg ser det er denne saken en seier for hunders rettsikkerhet. Hundeloven er ikke rigid og på generel basis er det på høy tid å få tilbake fokus på hund og atferd.

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeloven sier ikke SKAL. Den sier KAN. Den sier og at øvrig samfunnsverdi skal vurderes. Og det har blitt gjort - hunden har en såpass stor samfunnsverdien at den får leve. Og det syns jeg helt klart er det mest korrekte i denne situasjonen. Og det er jo faktisk ikke brudd på noen regler.

Hundeloven sier hverken skal eller kan men bør normalt:

"Følgende særlige bestemmelser gjelder foran de generelle reglene i første og annet ledd:

a) En hund som har påført barn vesentlig skade, bør normalt avlives."
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeloven sier hverken skal eller kan men bør normalt:

"Følgende særlige bestemmelser gjelder foran de generelle reglene i første og annet ledd:

a) En hund som har påført barn vesentlig skade, bør normalt avlives."

Oobs. Feil ordvalg. Sorry. Men poenget er det samme. Dette er ikke et normalt tilfelle, altså gjelder ikke den normale reglen. Det står ikke at hunden SKAL avlives, det er åpent for vurdering av slike unormale tilfeller som dette. Det står og følgende:

Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på hvilken fare som har vært tilstede, påført skade, den risiko og utrygghetsfølelse hunden og hundeholdet kan antas å medføre i fremtiden og hundens nytteverdi.

Og det er jo nettopp det, hundens nytteverdi, som gjør at den får leve :) Hadde den ikke hatt den nytteverdien, hadde den vært avlivd forlengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du forstår utrolig godt. Jeg skal forsøke fatte meg i korthet uten å bli personlig så jeg også ryker ut av sonen. Men det er faktisk forunderlig for en som har fulgt ditt engasjement mot hundeloven og hunders rettsikkerhet å se hvor du nå står. Det er også litt ironisk å se at ditt engasjement blir dratt frem som eksempel på støttesiden til Pelle mens du her på Sonen lyser litt gjennom at du er tvilende til at Pelle får leve.

For å oppsummere, sånn jeg ser det er denne saken en seier for hunders rettsikkerhet. Hundeloven er ikke rigid og på generel basis er det på høy tid å fokus på hunders atfers fra enhver kontakt mellom barnehund og hundetenner.

Jeg forstår ikke hva du mener med mitt engasjement. M h t hunders rettssikkerhet viser jo denne saken med all tydelighet at hundens interesser er ivaretatt. Etter min mening bør det ikke være automatikk i at hunder som biter barn skal avlives dersom eieren ønsker saken inn for retten. Derfor sier loven "bør normalt". Forøvrig har jeg verken skrevet noe om å støtte eller er "tvilende til at Pelle får leve". Jeg har side opp og side ned referert til Hundeloven og lovens §18 om hunder som biter barn og at hver enkelt tilfelle er unikt og skal vurderes av rettsapparatet og sakkyndige om eieren ønsker det. Utover det har jeg ikke hatt noen kommentarer av personlig art hverken på den ene eller andre siden.

Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oobs. Feil ordvalg. Sorry. Men poenget er det samme. Dette er ikke et normalt tilfelle, altså gjelder ikke den normale reglen. Det står ikke at hunden SKAL avlives, det er åpent for vurdering av slike unormale tilfeller som dette. Det står og følgende:

Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på hvilken fare som har vært tilstede, påført skade, den risiko og utrygghetsfølelse hunden og hundeholdet kan antas å medføre i fremtiden og hundens nytteverdi.

Og det er jo nettopp det, hundens nytteverdi, som gjør at den får leve :) Hadde den ikke hatt den nytteverdien, hadde den vært avlivd forlengst.

Ja? Er det noen som er uenig i det? Hunden hadde sin nytteverdi i o m at den var en erfaren og trent politihund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Oobs. Feil ordvalg. Sorry. Men poenget er det samme. Dette er ikke et normalt tilfelle, altså gjelder ikke den normale reglen. Det står ikke at hunden SKAL avlives, det er åpent for vurdering av slike unormale tilfeller som dette. Det står og følgende:

Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på hvilken fare som har vært tilstede, påført skade, den risiko og utrygghetsfølelse hunden og hundeholdet kan antas å medføre i fremtiden og hundens nytteverdi.

Og det er jo nettopp det, hundens nytteverdi, som gjør at den får leve :) Hadde den ikke hatt den nytteverdien, hadde den vært avlivd forlengst.

Til det siste der må jeg bare få korrigere deg, det er faktisk helt feil. Du har de samme rettighetene til å ta saken videre som sivil eier med en sivil hund uten en tjenestehunds nytteverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Er det noen som er uenig i det? Hunden hadde sin nytteverdi i o m at den var en erfaren og trent politihund.

Nei, jeg håper ikke noen er uenig i det. For det står jo svart på hvitt. Men argumentasjonen for at hunden skulle vært avlivd, går jo på at "Hunden bet et barn, ergo avliv". Jeg mener at det ikke er så enkelt. Hundeloven er også åpen for at det ikke er så enkelt. Videre bruker mange argumentasjonen at utrygghetsfølelsen av å ha en slik hund i samfunnet, mtp risiko for gjentakelse, er for stor og derfor bør den avlives. Det er jo også et punkt i hundeloven. Men der mener jeg at denne hunden er ikke i større risiko enn samtlige andre skarptrente hunder. Så om dét er argumentet, så burde man og argumentere mot å i det hele tatt ha skarptrente hunder i samfunnet.

Jeg skjønner ikke helt hvordan noen mener at denne saken går imot hundeloven? Selvom vi har en paragraf som går på hunder som biter barn. Den er like lite svart-hvitt som resten. Jeg siterer de to første kommentarene her, fra deg og meg, for å få med konteksten.

Om denne hunden skulle blitt avlivd, burde samtlige andre skarptrente tjeneste(/patrulje)hunder også blitt avlivd. Jeg tror ikke at det er noen større risiko for at DENNE hunden biter igjen, til sammenligning med andre tilsvarende hunder. Bra den får leve, den har en enorm nytteverdi for samfunnet vi lever i! :flowers:

Det er vel ikke det saken handler om. Vi har en hundelov og vi har en paragraf i hundeloven som spesielt omhandler hunder som biter barn. Vi kan vel neppe avlive hunder fordi de ikke har bitt noen?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...