Gå til innhold
Hundesonen.no

Skjebnen til politihunden som beit barnet er bestemt


MiO
 Share

Recommended Posts

Er den fremdeles i aktiv tjeneste eller tatt ut av tjeneste?

Edit: Jeg får ikke quotet, men til Tabris sitt svar 14:02 (skikkelig tungvindt, men :icon_redface:) - men resultatet ble jo akkurat det samme som at det skulle vært en ustabil familiehund som bet og den ville garantert blitt avlivet, selv om den hadde stor nytteverdi for sin familie.

Endret av madam mim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 159
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er ikke en hund som skambiter unger til fare for samfunnet??? Den besto ikke virkelighetens test. En "test" som overgår en hver konstruert mentaltest.

Jeg forstår ikke svarene deres. Kanger påpeker bare at det ikke foreligger bittskader på nakke, slik som ble nevnt tidligere i tråden. Hun har ikke skrevet noe sted at det er greit å bite i skulder el

Hunden er et levende individ og det å gjøre feil er helt normalt og om man ikke kan godta det så kan man ikke bruke levende individer rett og slett... Hunden er trossalt 9(!) år og har gjort en feil!!

@vivere - dette er det vel svart på mange ganger i tråden?

Godt mulig at det er, men likefullt ser det ut som om endel overser det faktum at hunden gjorde det som den ikke var trent for. At hundens reaksjon kan forklares i f t jakt- og vaktinstinkt er en sak, men å unnskylde at hunden skambet et 7-årig barn synes jeg er langt over grensen for hva som bør aksepteres av en spesielt godt dressert politihund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg deg slik at det er greit at en hund påfører et menneske dype bittskader sålenge det ikke skjer på nakke og hode? At det bare er bittskader ovenfor skulder som kan karakterisereres som alvorlige og fatale?

Bare en liten påminner her; bittet og skadene er ikke fatale.

fatal
ˈfeɪt(ə)l/
adjective
  1. causing death.
    "a fatal accident"
    synonyms: deadly, lethal, mortal, causing death, death dealing, killing
    2. leading to failure or disaster.
    "there were three fatal flaws in the strategy"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Er den fremdeles i aktiv tjeneste eller tatt ut av tjeneste?

Edit: Jeg får ikke quotet, men til Tabris sitt svar 14:02 (skikkelig tungvindt, men :icon_redface:) - men resultatet ble jo akkurat det samme som at det skulle vært en ustabil familiehund som bet og den ville garantert blitt avlivet, selv om den hadde stor nytteverdi for sin familie.

Det er jeg også nysgjerrig på for er den pensjonert/tatt ut av tjeneste så er den jo blitt en vanlig hund igjen. Og en hund på 9 år har ikke lenge igjen i aktiv tjeneste. Hva da har det komemt noe nytt som er på opptrening etter han siden han er så unik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Et dødelig angrep behøver slett ikke være et angrep mot hals eller hode.

Det var dette med tendensiøse fremstillinger da. Jeg synes slik ordbruk er helt unødvendig.

Hunden har vært i tjeneste siden hendelsen og fungerer fortsatt som tjenestehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den fremdeles i aktiv tjeneste eller tatt ut av tjeneste?

Edit: Jeg får ikke quotet, men til Tabris sitt svar 14:02 (skikkelig tungvindt, men :icon_redface:) - men resultatet ble jo akkurat det samme som at det skulle vært en ustabil familiehund som bet og den ville garantert blitt avlivet, selv om den hadde stor nytteverdi for sin familie.

Så det at dette er en 9 år gammel, erfaren og spesialtrent patruljehund som kan bidra til å redde liv i norges samfunn er sidestilt med en familiehund for deg?

Quote fra politiforum.no:

"En jente blir ranet og slått ned. En person ranes med kniv. Gjerningspersoner bak et grovt tyveri stikker av i en bil. Alle disse gjerningspersonene pågripes kort tid senere i hovedstaden.

Takket være politihunden Pelle."

"Blant vitnene i andre dag i retten var sjef for hundetjenesten i Oslo der Pelle og eieren jobber, Tor Sverre Paulsen. Paulsen omtalte i retten Pelle som en komplett politihund.

– Pelle er en komplett politihund

– Den har lang erfaring, gode søkeegenskaper, kan gå spor i vanskelig bymiljø og er god til redning, sier Paulsen til Politiforum"

Med andre ord bidrar Pelle til å løse saker som:

http://touch.varden.no/nyheter/forsvunnet-dement-kvinne-85-funnet-i-god-behold-1.1313098

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Kvinne-med-alzheimer-savnet-6310158.html

http://www.fvn.no/lokalt/aust_agder/Savnet-eldre-mann-funnet-i-skog-2480792.html

Ikke nok med det, men også:

Videre kom det fram at Pelle er en av bare tre hunder som er godkjent for oppdrag sammen med Beredskapstroppen. Pelle kan blant annet bistå politiet ved blant annet skoleskyting.

En av TRE hunder i hele Osloområdet (Norge?). Det vil si at Pelle antakeligvis bistod ved utøya-hendelsen.

Her kan du lese om beredskapstroppen, copy paste fra politihøyskolen:

Beredskapstroppen, eller «Delta »som den ofte kalles, er politiets spesialtrente innsatsstyrke mot sabotasje, terrorisme, gisselsituasjoner, samt vanskeligere væpnede oppdrag - både innenlands og utenlands. Troppen holder til i Oslo politidistrikt. Medlemmer i beredskapstroppen rekrutteres fra de forskjellige politidistriktene, og opptaket til egen utdanning på Politihøgskolen består av både fysiske og psykiske tester, intervju og sikkerhetsklarering.

Her kan du lese om hvordan Delta opererte under Utøya-hendelsen: http://www.tv2.no/a/3781781

Men for all del. Dette er jo bare peanuts iforhold til gneldrebikkja til grandtante olga på hjørnet som beit seg fast i ankelen din her forleden dag. Begge hundene bør avlives på samme samfunnsnytte-grunnlag *ROLL EYES*

Jeg vil ha Pelle i Oslopolitiet, slik at hvis noen av mine venner eller familie overfalles så kan han bidra til å i ytterste konsekvens redde deres liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den fremdeles i aktiv tjeneste eller tatt ut av tjeneste?

Edit: Jeg får ikke quotet, men til Tabris sitt svar 14:02 (skikkelig tungvindt, men :icon_redface:) - men resultatet ble jo akkurat det samme som at det skulle vært en ustabil familiehund som bet og den ville garantert blitt avlivet, selv om den hadde stor nytteverdi for sin familie.

Resultatet er det samme på denne ene hendelsen, forskjellen ligger i at en ustabil familiehund er ustabil, og sjansen for gjentagelse er absolutt tilstedeværende. Derfor blir en familiehund avlivet. Med en topptrent tjenestehund som er testet opp og ned i mente og vurdert til å ikke være ustabil, og dermed er ikke sjansen for gjentagelse tilstedeværende i større grad enn en annen skarptrent hund. Å avlive denne hunden vil jo ikke gjøre noen forskjell på verken fortid eller framtid, annet enn å tilfedstille hevnfølelsen til mennesker.

edit. skrivefeil

Endret av Puttiva
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dette med tendensiøse fremstillinger da. Jeg synes slik ordbruk er helt unødvendig.

Hunden har vært i tjeneste siden hendelsen og fungerer fortsatt som tjenestehund.

Tendensiøse? Hadde ikke politimannen våknet og kommandert hunden til å stoppe er det langt fra sikkert at utfallet ville blitt like "heldig" som det ble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo tidligere linket til en video som viser hvordan politihunder skal reagere når de oppfatter at fører blir angrepet, men det er kanskje ingen som har tatt seg bryet med å se den? Hunden skal IKKE vente på kommando dersom fører blir angrepet.

Pelle er fremdeles i aktiv tjeneste og er frisk og rask, og kan ha flere år igjen som politihund.

Forøvrig, bittskader er aldri fatale med mindre personen dør. Fatalt = dødelig. Så man kan gjerne si at jenta fikk alvorlige bittskader, men de er ikke fatale.

Og igjen, skadene på ryggen er ikke bittskader. Jeg hadde lignende sår på ryggen da jeg var liten fordi jeg løpt ned av en fuglehund som veltet meg og deretter "gravde" på ryggen min.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kangerlussuaq - takker for oppklaring, men du behøver ikke å være bekymret for at jeg ikke kan noe om politiets oppbygning eller hundetjenesten, men jeg ønsker kun å presisere at jeg mente:

Resultatet ble jo akkurat det samme som at det skulle vært en ustabil familiehund som bet.

Hvilket skal være argument for hva? Det utgjør ingen forskjell. Om en mentalt syk person og en rusa person skyter noen er resultatet det samme som ved et leiemord, men dommen vil bli forskjellig også da. Det er mange veier til rom for alle verdens resultater...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tendensiøse? Hadde ikke politimannen våknet og kommandert hunden til å stoppe er det langt fra sikkert at utfallet ville blitt like "heldig" som det ble.

Slik diskusjon er helt fånyttes, og det faller inn under spekulasjoner.

Hadde barn blitt opplært til å omgås hunder uten å utvise frykt på visse måter samtidig som man unngikk div fluktmetoder (som feilet) så hadde heller ikke utfallet blitt det samme.

Rettferdig diskusjon? Neppe. Jenta ble bitt av en høyt verdsatt politihund som deltar på flertallige skarpe oppdrag landet rundt, verdien kan ikke sammenlignes med selv de beste jakthundene (nyttebehov av lystbetont karakter - ingen nødvendighet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluktmetoden var det jo ikke jenta som ble bitt som sto for da, det var det politimannens barn som gjorde (som skulle løfte henne opp på den kanten) som må være meget hundevant som bor sammen med to maller og tydeligvis håndterer dem alene? Barn er barn, de tar dårlige avgjørelser uansett hvor mye kunnskap de har (som oss voksne). Skulle egentlig quote Bøllas post men det funket dårlig.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik diskusjon er helt fånyttes, og det faller inn under spekulasjoner.

Hadde barn blitt opplært til å omgås hunder uten å utvise frykt på visse måter samtidig som man unngikk div fluktmetoder (som feilet) så hadde heller ikke utfallet blitt det samme.

:| :|

Vet du , jeg klarer ikke en gang å forstå hva som får folk til å skrive noe sånt jeg

Hvilke mekanismer som ligger til grunn?

Jenta er selvfølgelig 110% uskyldig.

Sånne holdninger blandt hundefolk er så skremmende . Det får meg som mor til å bli nervøs for å ta med ungen min på hundearrangementer...

Som nevnt tidligere, hadde han vært bittelitt mindre hundevant hadde han blitt skremt forrige helg..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er jenta/jentene uskyldige men to barn alene med skarptrent hund.... Det er sikkert lett nok å øse opp situasjonen såpass at det blir farlig selv om det overhodet ikke var meningen. Om barnet til politimannen i det hele tatt fikk lov å håndtere hunden alene er det kanskje heller ingen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er jenta/jentene uskyldige men to barn alene med skarptrent hund.... Det er sikkert lett nok å øse opp situasjonen såpass at det blir farlig selv om det overhodet ikke var meningen. Om barnet til politimannen i det hele tatt fikk lov å håndtere hunden alene er det kanskje heller ingen som vet?

Det var vel ikke meningen at den som tok hunden ut av huset skulle gjøre det, nei. Det var en av flere uheldige faktorer som førte til at det gikk som det gikk.

Noe av problemet er vel at man aldri kan stole på at barn gjør som de har fått beskjed om. Ungen som ble drept i en hundegård for en stund siden hadde vel også fått klar beskjed om å ikke gå inn i hundegården, men gjorde det likevel, og utfallet ble dessverre fatalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uskyldig ja, men etter mitt syn så er det foreldres ansvar å gjøre barn trygge rundt dyr og ikke minst skaffe gode erfaringer rundt dyr. Men man kan likefullt påstå at et annerledes handlingssett og følgelige reaksjoner før hendelsen kunne ført til et annet utkom, akkurat som man kan påstå at skadene hadde blitt større dersom eier ikke hadde brutt inn med muntlig slippkommando. Begge påstandene vil uansett falle inn under spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uskyldig ja, men etter mitt syn så er det foreldres ansvar å gjøre barn trygge rundt dyr og ikke minst skaffe gode erfaringer rundt dyr. Men man kan likefullt påstå at et annerledes handlingssett og følgelige reaksjoner før hendelsen kunne ført til et annet utkom, akkurat som man kan påstå at skadene hadde blitt større dersom eier ikke hadde brutt inn med muntlig slippkommando. Begge påstandene vil uansett falle inn under spekulasjoner.

For en tid tilbake anslo kennelklubben at det i Norge var godt i underkant av 1 million rase- og blandningshunder, m a o hadde i overkant av 3/4 av Norges befolkning ikke hund eller var interessert i hund. For meg er det helt urealistisk å tro at denne 3/4 skulle ta initiativ til å skaffe barna gode erfaringer rundt hund. Dette ansvaret burde etter min mening påhvile hundeeierne som i egeninteresse burde være opptatte av å gi hundene gode erfaringer med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tid tilbake anslo kennelklubben at det i Norge var godt i underkant av 1 million rase- og blandningshunder, m a o hadde i overkant av 3/4 av Norges befolkning ikke hund eller var interessert i hund. For meg er det helt urealistisk å tro at denne 3/4 skulle ta initiativ til å skaffe barna gode erfaringer rundt hund. Dette ansvaret burde etter min mening påhvile hundeeierne som i egeninteresse burde være opptatte av å gi hundene gode erfaringer med barn.

Dyr (her inngår altså hunder) er akkurat like normalt i denne verden som trafikkregler, svømmeopplæring, respekt for natur og vær osv. Gode foreldre tar forbehold om å gi barn et best mulig utgangspunkt, jeg lever ikke etter et livssyn hvor mennesker er enerådende over alt annet som finnes på kloden. Å kommunisere med en hund er ikke så ulikt å kommunisere med en hest eller kyr - og alt er selvfølgelig like viktig. Ikke bare pga dyrene, men også for at barn skal vite hvor viktig dyr faktisk er, og hvilken egenverdi de innehar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tid tilbake anslo kennelklubben at det i Norge var godt i underkant av 1 million rase- og blandningshunder, m a o hadde i overkant av 3/4 av Norges befolkning ikke hund eller var interessert i hund. For meg er det helt urealistisk å tro at denne 3/4 skulle ta initiativ til å skaffe barna gode erfaringer rundt hund. Dette ansvaret burde etter min mening påhvile hundeeierne som i egeninteresse burde være opptatte av å gi hundene gode erfaringer med barn.

Takk! Og Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tid tilbake anslo kennelklubben at det i Norge var godt i underkant av 1 million rase- og blandningshunder, m a o hadde i overkant av 3/4 av Norges befolkning ikke hund eller var interessert i hund. For meg er det helt urealistisk å tro at denne 3/4 skulle ta initiativ til å skaffe barna gode erfaringer rundt hund. Dette ansvaret burde etter min mening påhvile hundeeierne som i egeninteresse burde være opptatte av å gi hundene gode erfaringer med barn.

Men dette er jo egentlig helt OT. Denne hunden har hele sitt liv, minus denne hendelsen, vært 100% solid rundt både barn, voksne og andre hunder. Så det har ikke noe med manglende sosialisering å gjøre, men om en tragisk hendelse der hunden misforsto situasjonen, og trodde at "føreren" ble angrepet. Før og etter uhellet oppførte hunden seg helt normalt.

Forøvrig, de aller aller fleste barn er glad i og opptatt av hunder. Da bør man som forelder sørge for at barnet vet hvordan det skal forholde seg til hunder ungen vil hilse på osv. Er barnet glad i hester må man på samme måte sørge for at ungen kan forholde seg til hester de møter på tur eller på beite.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...