Gå til innhold
Hundesonen.no

Strikke eller sy dekken til stor hund


Margrete
 Share

Recommended Posts

Jeg gir opp og vurderer å strikke eller sy dekken til Asti. Han er nokså lang og dekken har en tendens til å øke i pris desto større jeg må ha det :P Noen som vet om oppskrifter? @Tøfflus hadde en strikkeoppskrift, har du den enda? For den var fin og mor kan jo bare legge på noen masker her og der.

Grunnen til at han trenger dekken, er at boksen der de står er ørlite granne upraktisk i forhold til varme om vinteren. Så da fikser vi det med dekken, dyne og ulltepper. Nix har dekken, eventuelt at mor strikker to :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da har Asti fått seg dekken Hun tenkte ikke helt på at han er hannhund, men det gjør ikke noe i og med at han skal bare ha det på seg i bilen. Han har sele på under, så derfor litt bulkete

Hottie/lupin har sånn genser som tøfflus snakker om. Den hun har på går ned et lite stykke over halen. Passer fint til lupin også - har en til som er litt kortere som sitter fint til hottie

Farmor hadde funnet oppskrift på den lokale garnbutikken

Bra tråd! Prøver å tvinge søsteren min til å strikke/sy/hvasomhelst, men hun lar seg ikke overbevise... så kanskje om jeg hadde hatt noen oppskrifter å gi henne så hadde hun gitt seg...! :D

Har lett litt på nett (riktignok lenge siden), men har bare funnet til små hunder... hadde vært fint med oppskrifter der man ikke må tenke så mye :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg strikket til BC til sønnen og gjorde saken større både her og der. Men en ting var viktig sjekk om hvordan garnet oppfører seg under bruk. Det garnet som ble anbefalt voks under bruk og gikk fra å være genser som satt greit til å gå fra hele genseren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikket til BC til sønnen og gjorde saken større både her og der. Men en ting var viktig sjekk om hvordan garnet oppfører seg under bruk. Det garnet som ble anbefalt voks under bruk og gikk fra å være genser som satt greit til å gå fra hele genseren

men oppskrift da?

Bra tråd! Prøver å tvinge søsteren min til å strikke/sy/hvasomhelst, men hun lar seg ikke overbevise... så kanskje om jeg hadde hatt noen oppskrifter å gi henne så hadde hun gitt seg...! :D

Har lett litt på nett (riktignok lenge siden), men har bare funnet til små hunder... hadde vært fint med oppskrifter der man ikke må tenke så mye :P

Ja det er dårlig gjort at bare de små skal få fine ullgensere! Mine vil å ha det, av en eller annen grunn finnes det svært få dekken i 80cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Får ikke lagt inn link på IE og på FF så vil den ikke logge meg inn.

Men tok utgangspunkt i en oppskrift fra garnstudio.com

søk på hund da kommer gensere og dekken opp til de små. Det viste seg at hun stemte med noen av omkretsmålene. Men siden damen hade hjertetrøbbel så ville jeg ha lang hals. Hals bør da gjøres dobbel så den holder seg oppe. Jeg gjorde om dekkenet til genser med å lese målene og bare strikke den sammen. Brukte tispa under vegs ti å prøve på for bukstykket vile jeg ha til å gå lengst mulig bakover, på ryggstykket bare strikket jeg videre til jeg var nesten i mål med lengden. Jeg hadde telt ut hvor mange omganger dem felte over og sjekekt antall cm som var igjen til jeg nådde målet der felte jeg av som i oppskriften.

Hmm tenke litt fram til en oppskrift eller noe dere kan gå ut fra.

kjøpe et ullgarn. Sjekk strikkefastheten på det. Strikk med de pinnene som gjør at du får strikkefastheten.

Mål hunden rundt halsen og regn det ut så du vet hvor mange masker du skal ha.

Strikk så lang hals som ønskelig.

Øk antall masker ( så genseren dekker brystet

Sett det antallet masker på en ny pinne som stemmer med mellomrommet mellom forpotene på en pinneStrik videre så dette stykket kommer opp mellom forpotene da legger du ut såpass med masker at dette stykket når det stykket som kommer over ryggen.

Strikk disse i samemn når dem har kommet forbi forpotene fortsett å strikke til genseren er rett før tissen på hanner eller buken på tisper. fell av nedre del. Fortsett med øvre del til du nesten når halerota. fell gradvis av.

Du må altså måle og regne for å få til en oppskrift på hunden. Jeg vilel foreslå å strikke to rette og to vrange eller lignende for å få elastikk i plaget. Mål og strikk i veg, h hunden i nærheten og prøv under vegs så får dere til en genser eller dekken dere å

garnstudio.com har noen gratis til små men det kan jo hende dere skjønenr hvordan dere skal gjøre dem større

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heklet til Bonnie (40cm) og strikket 'mariusgenser' til en venninnes rottweiler og Bonnie. Hekling syntes jeg var enklere, da kan man styre maskene osv litt bedre, for min del iallefall :)

Der er mønstre på slike mariusgensere opp til 100cm, tror jeg. Evt er det bare å la være å strikke mønsteret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heklet til Bonnie (40cm) og strikket 'mariusgenser' til en venninnes rottweiler og Bonnie. Hekling syntes jeg var enklere, da kan man styre maskene osv litt bedre, for min del iallefall :)

Der er mønstre på slike mariusgensere opp til 100cm, tror jeg. Evt er det bare å la være å strikke mønsteret!

Åh det må jeg lete opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, hundedekken.com er visst nedlagt, var en ok oppskrift der. Min beskrivelse av at "jeg bare tegner, og så syr jeg", holder kanskje ikke?

Men i googlingen så fant jeg flere som syr på bestilling da. Jeg tør ikke å ta på meg noe akkurat nå, men om du vil ha sydd og ikke finner noe annet så ta kontakt, jeg har antageligvis bedre tid opp mot jul om det ikke haster veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, hundedekken.com er visst nedlagt, var en ok oppskrift der. Min beskrivelse av at "jeg bare tegner, og så syr jeg", holder kanskje ikke?

Men i googlingen så fant jeg flere som syr på bestilling da. Jeg tør ikke å ta på meg noe akkurat nå, men om du vil ha sydd og ikke finner noe annet så ta kontakt, jeg har antageligvis bedre tid opp mot jul om det ikke haster veldig.

Åh snill du, det skal jeg huske på om det blir aktuelt. Det blir sikkert ikke så kaldt før i januar uansett. Jeg har nettopp spurt moren min på mail og brukt bikkjene rått. Stakkars gullungen hennes (Asti) kan jo ikke fryse i vinter ... Så regner med hun kaster seg over rundpinnen og strikker noe :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den her er veldig lett å strikke og kan tilpasses til de aller fleste hunder. Jeg har strikket det her mønsteret til flere hunder og synes det har passet bra til alle egentlig. Blir sittende så fint over skuldrene

http://www.ravelry.com/patterns/library/darling-darby-sweater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den her er veldig lett å strikke og kan tilpasses til de aller fleste hunder. Jeg har strikket det her mønsteret til flere hunder og synes det har passet bra til alle egentlig. Blir sittende så fint over skuldrene

http://www.ravelry.com/patterns/library/darling-darby-sweater

Åh det var fint :D *sende til mor*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tøfflus hadde en strikkeoppskrift, har du den enda? For den var fin og mor kan jo bare legge på noen masker her og der.

Tøfflus svikter aldri :ahappy: Oppskriften er tilpasset saluki, men kan vel tilpasses en myndewannabesjæffis også *fnis*

Materialer: Det går med ca.350 g ullgarn, litt avhengig av hvilken garntype man velger. (f.eks. Fritidsgarn, Lana, Freestyle). Man kan også strikke med tynnere ullgarn og acrylgarn for å gjøre genseren sterkere, dvs. strikk med dobbelt garn.

Rundpinne nr. 6, liten rundpinne nr. 6 til rullekragen.

Legg opp 44 m til rullekrage. Strikk 2 rett, 2 vrang ca. 14 cm.

Deretter strikkes glattstrikk. Det skal nå økes 1 maske på hver side av de 4 midterste maskene under haken. Det skal økes på hver omg. Fortsett økning til det er 94 masker på pinnen.

Deretter felles det til ermeåpning: Sett de midterste 14 masker på en tråd eller hjelpepinne og fell av 8 masker på hver side. Deretter strikkes glattstrikking (fram og tilbake) på de resterende masker, til ermeåpningen måler ca. 14cm, deretter strikkes de midterste 14 maskene til samme lengde som ryggmaskene, men i ribbestrikk 2 rett, 2 vrang.

Deretter samles arbeidet igjen, ved å legge opp 8 masker i hver side hvor man felte av til ermeåpning, (de 14 midterste maskene strikkes fortsatt 2 rett 2 vrang). Strikk ca. 9 cm, alt etter hvor lang brystkassen er.(det må du måle på hunden)

Deretter felles det på hver omg. 1 maske på hver side de ribbestrikkede maskene. Gjenta fellingen ca. 12 ganger. Dette må også måles på hunden. Når fellingen er ferdig strikk ca. 7-8 cm til, deretter felles alle ribbemaskene av.

Fortsett i glattstrikking fram og tilbake på rundpinnen, men de første 4 maskene i hver side skal på alle pinner strikkes rett. Strikk til passende lengde. Avslutt med 8 pinner rettstrikk, så genseren ikke ruller seg opp bak. Fell av.

Tilslutt plukkes det masker opp langs ermeåpningen, og strikk 2 rett 2 vrang ca 5,5 cm. Fell av, brett inn og sy fast på vrangen. Eller lag en heklekant rundt ermeåpningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir opp og vurderer å strikke eller sy dekken til Asti. Han er nokså lang og dekken har en tendens til å øke i pris desto større jeg må ha det :P Noen som vet om oppskrifter? @Tøfflus hadde en strikkeoppskrift, har du den enda? For den var fin og mor kan jo bare legge på noen masker her og der.

Grunnen til at han trenger dekken, er at boksen der de står er ørlite granne upraktisk i forhold til varme om vinteren. Så da fikser vi det med dekken, dyne og ulltepper. Nix har dekken, eventuelt at mor strikker to :P

Hvis det er mest aktuelt å sy så kan jeg sjekke om mønsteret jeg har brukt kan passe, og evt. tegne av og sende til deg. Hvor lang er i tilfelle Asti fra nakken til haleroten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...