Gå til innhold
Hundesonen.no

Drektig


trollet83
 Share

Recommended Posts

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da er de blitt plassert med oss

Legg Nico i kjelleren med et digert bein, gi ham ekstra lange turer før han settes i kjelleren igjen, bind ham i hagen, spør familie og venner om de vil passe ham. Noen ganger må en dele flokken i to

Det er et blandingskull, både schäfer, dalmis, husky og setter er noe ala den samme størrelsen. Jeg synes det blir litt overdrevent å begynne og ta DNA test på kullet.. Det utgjør ingenting til elle

Kan hun være borte en hel dag fra valpene? Tenkte å ta m Cuba på kjøretur, som hun elsker. Snakk om fra halv 7 om morgenen til kanskje 6-7 tiden på kvelden?

Om tispa kan være borte fra valpene? I 12 timer?

Nei.

Valpene trenger mat, stell, kjærlighet og varme fra sin mor.

Ta med hannhunden i stedet ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tispen din kommer til å få melkespreng som igjen kan gi jurbetennelse som ubehandlet iløpet av veldig kort tid ender i dette:

10688051_808428145867457_544057457771541

Valpene vil også være sultene etter noen korte timer.

Jeg syns du skal prøve få kontakt med din egen oppdretter eller en lokal oppdretter som kan komme innom og gi deg noen gode råd om kullet og hvordan du skal ta vare på både valper og mor. Snart blir valpene veldig krevende og trenger både stimuli og sosialisering. Ta kontakt med noen lokalt med kunnskap som kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispene mine vil ikke ut å tisse en gang de første dagene (det må de selvsagt) og på tur er det ikke snakk om før valpene er 5-6 uker, og da snakker jeg om 1 times gåtur hjemmefra.

Valpene trenger moren sin, og tispa vil stort sett ha kontroll på hvor de er hele tiden.

Flytt selv ned i kjelleren, eller flytt mor og valper opp. Ikke dra på noen langtur med mor før valpene har flyttet ut.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups. Ja, skal kontakte en lokal oppdretter. Vi har flytta litt ned sammen med henne frem til vi har fått fiksa en grei nok valpekasse for å ha opp. Har ikke hørt at hun har bjeffa til valpene etter skifte av valpekasse og at hun har fått vært sammen med oss. Og jeg ser jo at hun ikke vil være lenge borte fra valpene. Det går bedre i allfall. Valpene kravler bortover nå og har så vidt åpna øyene. Er overalt :). Takker for svar :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips. Etter behov det da?

Ja, de klorer opp mor (og deg og hverandre) om de har for lange og spisse klør :) Det er uansett behov for å klippe klørne med jevne mellomrom i løpet av livet, så det er grei trening. Gjør det når de sover/er trøtte.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søte de er :) De får i alle fall i seg godt med melk ser jeg :)

Valpene krever raskt større plass enn en kasse. Når de er 3-4 uker begynner de å utforske mer og mer, og fra 4 ukers alder er de mye utenfor kassen. Da kan du avgrense et området i stuen, f.eks med kompostgrinder, og la valpene og tispa være der. Greit om du lager en slik løsning at tispen kan hoppe ut og inn av området som hun selv vil.

Det holder med en vanlig hundeseng inne i det avgrensede området.

Om du er redd for gulvet ditt, så kan du kjøpe en stor voksduk (f.eks coop obs har det). Det gjør også at valpene ikke på gulvet, om du har glatt gulv.

Jo eldre de er, jo mer plass behøver de. De skal utforske, leke, herje, osv. Og viktigst av alt - de skal være en del av familien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt glad for at jeg har dere :). Ja, kan kanskje være lurt det, men vurderer å vente til de i allfall er 4 uker. Så de får vokst til litt og vi kanskje vet hvilken valp som skal hvor :). Er jo så like alle sammen. Tror dere jeg kan få noe for de, ettersom at det er blandingsrase?

Ta litt for dem ja. Da får du luket ut de som bare tar en valp fordi den var søt og gratis. Samtidig kan du jo gjerne være åpen for å gi vekk valper, dersom du er 100% sikker på at det er et bra hjem.

Jeg ville tatt slik at i alle fall utgiftene dine til veterinær (chip, vaksine, helseattest), mat og ormekur blir dekket. Jeg vet ikke om registrering i NOX er noe du ønsker (eller er noe poeng, kanskje andre som vet?), men du kan jo tenke på det.

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=3824

Og legg dem ut så tidlig som mulig. Oppdrettere annonserer ofte valpekull allerede før de er født, så du er ikke tidlig ute om du legger ut annonse nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt glad for at jeg har dere :). Ja, kan kanskje være lurt det, men vurderer å vente til de i allfall er 4 uker. Så de får vokst til litt og vi kanskje vet hvilken valp som skal hvor :). Er jo så like alle sammen. Tror dere jeg kan få noe for de, ettersom at det er blandingsrase?

Med mindre du har en haug interesserte på hånden så er det beste å legge dem ut med en gang. Du trenger ikke fordele dem allerede nå selv om du har kjøpere. Finn flyter over av blandingsvalper, så jo lengre du venter jo større sannsynlighet er det for at du sitter igjen med valpene til de er eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre har sagt, jeg ville ha lagt ut annonse nå. Du trenger jo ikke å ta imot noen på besøk enda, eller love bort valper enda, bare skaffe interesserte folk og bruke litt tid på å bli kjent med dem, hva de vil drive med, hvordan de er osv. Også får de komme på besøk litt senere og velge valp når tiden er inne for det. Men dette kan være en ganske krevende prosess så du vil ikke vente for lenge med det. Det er jo heller ikke slik at man nødvendigvis får nok interesserte med en gang, så det kan være kjekt å ha noen uker på seg slik at man får spredd ordet til flest mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...