Gå til innhold
Hundesonen.no

Drektig


trollet83
 Share

Recommended Posts

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da er de blitt plassert med oss

Legg Nico i kjelleren med et digert bein, gi ham ekstra lange turer før han settes i kjelleren igjen, bind ham i hagen, spør familie og venner om de vil passe ham. Noen ganger må en dele flokken i to

Det er et blandingskull, både schäfer, dalmis, husky og setter er noe ala den samme størrelsen. Jeg synes det blir litt overdrevent å begynne og ta DNA test på kullet.. Det utgjør ingenting til elle

Gratulerer så mye :)

De svakeste valpene kan du legge til jurene med mest melk. Gjerne etter at en annen sterk valp har "satt juret i gang" slik at melken strømmer lettere ut. Jeg er trøtt, så dette ble dårlig forklart. Håper du forsto hva jeg mente. Det kan være du må legge til ofte i starten.

Har du sjekket for ganespalte, spesielt på de som strever litt med å drikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del spm, sikkert noen dumme, men det får så være, hehe.

Holder det med den vanlige sjekken før de skal overleveres eller må de inn flere ganger? Både mor og valper virker friske :)

Må mor og valper ligge sammen under frakt eller kan de ligge hver for seg?

Og kan mor taes med på langtur eller er det best at hun er i nærheten? Snakk om en times gåtur.

Kommer sikkert flere spm etter hvert, men disse får holde for nå :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge mor og valper er friske og raske holder det med en helsesjekk med chipping når de er 7-8 uker :) De kan også ligge hver for seg under frakt, og er mor klar for langtur så kan hun selvfølgelig få det (så lenge valpene har det varmt og godt når mor er borte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del spm, sikkert noen dumme, men det får så være, hehe.

Holder det med den vanlige sjekken før de skal overleveres eller må de inn flere ganger? Både mor og valper virker friske :)

Må mor og valper ligge sammen under frakt eller kan de ligge hver for seg?

Og kan mor taes med på langtur eller er det best at hun er i nærheten? Snakk om en times gåtur.

Kommer sikkert flere spm etter hvert, men disse får holde for nå :))

Det finnes ingen dumme spørsmål, det er bedre å spørre når en lurer, enn å gjøre noe feil eller bekymre seg for å gjøre feil.

Og selv de som har hatt både ti og tyve kull kan lure på om de gjør ting riktig, for det oppstår alltid nye situasjoner.

Som det er sagt over, skal valpene ha ormekur, anbefalt ved 2, 4, 6 og 8 uker. Helseattest skal være ferskest mulig ved overlevering til ny eier, og ikke eldre enn en uke.

Noen raser øyelyses som valper, om de er av rase® med kjente øyelidelser.

Om foreldredyrene ikke er røntget, har du fremdeles mulighet til å sjekke dette - det kan være en fordel i forhold til forsikring; hvis foreldredyrene er fri fram og bak, vil valpekjøper få dekket en del utgifter til behandling på forsikringen om deres egen hund får problemer med hofter/albuer.

Jeg velger personlig ikke å ha mor og valper i samme bilbur (jeg har dobbeltbur), da jeg er redd for at tispa skal kunne tråkke på og skade valpene hvis hun mister balansen i en sving eller hump, eller tilsvarende.

Tispa får så lang tur hun vil - noen vil ikke vekk fra valpekassa, andre synes det er godt å strekke på beina. Jeg går dog mye tur i bånd med tispe som har valper, så jeg er sikker på at hun ikke skal få akutt hjemlengsel, og stikke av for å komme tilbake til valpene - vi kan godt snu om hun vil tilbake, men jeg vil jo ha kontroll på hvor hun er.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ormekur er handlet inn til både mor og valper ☺. Men nå kommer det nå som jeg egentlig ikke vil spørre om. Kan tispa spise av valpene sine? Det har forsvunnet 1 . Oppdaga d ved skifte av valpekassa i sted .

Oi?

Den har ikke kommet bort på noen andre vis?

Ja, tisper kan spise valpene sine. Etter hva jeg har lært er det somregel av stress. Høre med veterinær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, frøkna mi er stresset av seg i utgangspunktet og den aktuelle valpen tok vi opp i går for å ta noen bilder. Da ble mora med oss opp og vi hadde hund nr 2 i hus sammen med oss. Kanskje det var det som som gjorde utslaget? Valpen får seg ikke ut av valpekassen så, da må mora ha eventuelt tatt en med ut av kassa. Og de får seg ikke ut av rommet de ligger på. Huff, så trist :(. Skal høre med veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lett overalt?

Jeg hadde en valp en gang som jeg var 100% sikker ikke kunne komme seg ut av kassa. Men da jeg kom inn etter lufting manglet det en valp fra kassen, og jeg visste at alle sammen lå der da vi dro ut. Lette over alt, og helt innerst under sengen lå den. De var under en uke gamle, men hadde altså klart det likevel. Krabbet ut (aner fremdeles ikke hvordan, men ingen andre hadde vært på rommet, og moren var med ute på tur), og altså ålt seg flere meter.

Moren kan også ha flyttet med seg valpen et sted (kan jo ha forsvunnet før du har oppdaget det?). Let over hele huset.

Huff :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...