Gå til innhold
Hundesonen.no

Drektig


trollet83
 Share

Recommended Posts

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da er de blitt plassert med oss

Legg Nico i kjelleren med et digert bein, gi ham ekstra lange turer før han settes i kjelleren igjen, bind ham i hagen, spør familie og venner om de vil passe ham. Noen ganger må en dele flokken i to

Det er et blandingskull, både schäfer, dalmis, husky og setter er noe ala den samme størrelsen. Jeg synes det blir litt overdrevent å begynne og ta DNA test på kullet.. Det utgjør ingenting til elle

Jeg tror det er best å ta tempen med vanlig termometer i analåpningen. Har hun feber så er det tegn på sykdom, er temperaturen lav så kan det være et tegn på at fødselen nærmer seg. Har hunden termin i disse dager? Er hun i god form ellers?

Jeg vet ikke om det er vanlig at tispene drikker og tisser mye når fødselen nærmer seg, men dette er symptomer på ulike sykdommer så det er en fordel å være litt på vakt. Håper du får svar fra noen som faktisk har erfaring med valpefødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det kommer mer ut er helt normalt, det er liten plass noe som trykker på.

Ellers er temperaturen en grei indikasjon på at fødsel er nært forestående. Stort sett så faller den ganske kraftig i forkant før den kommer opp på normalt nivå igjen. Pesing og graving er også tegn på at det er i gang. Hvor mange dager er det siden første paring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, det bli spennende. Gleder meg. Har akkurat fått ordna valpekasse :). Men har lært til neste gang da. De 3 forrige løpetidene hennes gikk jo problemfritt. Men så fikk jeg meg kjæreste som også hadde hund. Og han må vi følge med hele tiden, siden han ikke er opplært på innkalling. Vi hadde altandøra opp og hadde glemt å lukke :P, så når han stakk av da, så fulgte dessverre mi etter :S. Og under den løpeturen da, så traff hun naboen sin husky/schæfer. Og kjæresten min sin hund er engelsk setter/dalmatiner. Så det blir en fin blanding :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: shit happens... håper du finner gode hjem til alle valpene iallefall, også får du passe bedre på neste gang. Det går jo og an å gi abortsprøyte, det kunne du gjort da du visste uhellet var ute (hele 2 ganger ). Uansett, nå er det bare å gjøre det beste ut av situasjonen! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter og Dalmis blanding?? Har du bilde av den?

Dette går nok bra, bare vær nøye på at dere er til stede når hun føder (noen legger seg for å sove på kvelden og våkner opp til nyfødt kull på morgenen), hun kan få komplikasjoner og da må dere ta hun med til dyrlegen asasp, noen må ta keisersnitt for å få de ut.

Dette er noe som kan skje altså, men det er kjekt å være obs på dette, det står kanskje om det i de linkene du fikk over her?

Lykke til og oppdater med bilder når de kommer da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har dere schæfer tispa mi og engelsk setter/dalmatiner gutten til kjæresten min. Ja, jeg har lært til neste gang. Setter veldig stor pris på positive kommentarer i allefall :). Man lærer etter første feilen. Prøver å gå over på valpefor på henne, men hun vil da ikke spise. Har kasta opp 2-3 ganger i dag.

Har handla inn ormekurer til både valper og tispe, temometer og valpeforet som sagt.

Er dette noe som ødelegger stamtavla til schæferen min på noe vis? Ikke sikkert dere skjønner hva jeg mener. Men sånn i tilfelle jeg vil ha renrasa schæfer valpa på henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe som ødelegger stamtavla til schæferen min på noe vis? Ikke sikkert dere skjønner hva jeg mener. Men sånn i tilfelle jeg vil ha renrasa schæfer valpa på henne?

Enkelte raseklubber ønsker ikke anerkjenne/videreformidle oppdrettere som har eller har hatt blandingskull på den enkelte hunden, hva som skulle være tilfelle for schäferhundklubben vet jeg ikke. NSK har i tillegg andre krav for foreldredyrene for valpeformidling.

Så vidt jeg kommer på har ikke NKK noen regulasjon på dette ifht dette, da det er vanskelig å holde følge med blandingskull siden de ikke blir registrert med stamtavle og foreldredyr. NKK har dog regulering på antall registrerte kull en tispe kan ha, 5. Oppdrettere som har kull utenfor registrering kan meldes til kennelklubben (over 5 kull på en tispe), disse tispene kan pålegges avlssperre/oppdretter kan få registreringsforbud som følger av brudd på kennelklubbens etisk grunnregler for avl. Om dette skulle gjelde for denne type situasjon, vet jeg heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ødelegger ikke stamtavla til din hund :-) Men om du ønsker å starte et seriøst oppdrett senere så lønner det seg å være ærlig angående uhellet og vise at du tar ansvar. Slike ting kan nemlig "ødelegge" ryktet ditt som oppdretter... Uhell kan skje den beste så nå er det bare å gjøre det beste ut av det ;-) Om uhellet skjer flere ganger (selv om du nok vokter hundene som en hauk nå) så anbefaler jeg at du vurderer abortsprøyte.

Lykke til meg kullet :-) Håper du oppdaterer oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ødelegger ikke stamtavlen til hunden din. Men det kan ødelegge litt for deg mtp. fremtidige oppdrettsplaner, så som Shlush sier lønner det seg å være ærlig om det som har skjedd, og ta ansvar. Og gjøre ting skikkelig neste gang :)

Før du har kull på shæfertispen din igjen bør du ta deg tid til å gå på oppdretterkurs arrangert av NKK. Så vil du lære mer om avl og oppdrett. Også må du selvsagt sette deg inn i schæferklubbens krav til avlsdyr, jeg vet ikke hva disse er. Og du må sørge for at tispen din er frisk, minimum røntge for HD og AD. Få hjelp av klubben eller oppdretteren til tispen din til å velge riktig hannhund for henne, hvis du ikke har inngående kunnskap om dette selv.

http://www.norskschaeferhund.com/

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK har nå en klausul om oppdrettere som selger blandingsvalper, at det kan gjøre noe med deres mulighet til å få registrert valpekull hos dem. Jeg finner ikke informasjonen om dette akkurat nå, men det er ikke så lenge siden det ble innført. Dog tviler jeg på at det har tilbakevirkende kraft, slik at en som var uheldig i 2014, ikke får registrert sitt første valpekull i 2017.

Jeg vet ikke hva dere har gjort så langt, men jeg ville tatt tispa til en veterinær for å få tatt røntgenbilde. Da vet dere hvor mange valper hun venter, og kan dermed vite sikkert at fødselen er over når alle valpene er ute. Og dere vet om det er flere igjen hvis ting går sakte, og det kan være behov for veterinærhjelp. Jeg synes røntgen er en trygghetsforsikring, og en god investering - det koster cirka en tusenlapp.

Det er også anbefalt å gi tispa ormekur en ukes tid før fødsel, så da kan dette gjøres samtidig. Det motvirker sjansen for at valpene har orm, men du må huske å gi valpene ormekur når de er 2, 4, 6 og 8 uker gamle også. Innvollsorm kan være ekstra farlig for små valper.

Jeg har ei tispe med termin omtrent som deres - torsdag 6, og jeg skal klippe bort mest mulig pels rundt jurene, fordi hun ikke har mistet det selv, for å gi luft og fri fartsåre fram til melkebaren. Da kan en lettere følge med på jurbetennelse og melkefeber. Min tispe har veldig lang pels, og med våte patter og stampende valpepoter, kan pelsen faktisk lett tvinne seg rundt patt og/eller pote, og gjøre skade. Det gjør jeg i dag eller i morgen, samt stusser bak om det er mye pels rundt vulva. Når det nærmer seg termin, får hun også turer kun i bånd, så jeg er sikker på at hun ikke skal stikke av for å finne eget fødested under ei gran eller noe sånt. Vi har valpekasse innendørs til sånt ;)

Jeg skal også begynne å ta tempen hennes i dag, for å avklare normaltemperaturen hennes, og dermed ser jeg når den begynner å synke. Med termin torsdag, kan oppblokking begynne allerede i morgen, teoretisk sett. Den kan også begynne til lørdag, så dette er en tålmodighetstest. Noen tisper har langvarig oppblokking, noen får unna alt på et par timer, så jeg forsøker også å ha tispa under mest mulig oppsyn og å ikke være fra henne i lange strekk om gangen når det nærmer seg fødsel.

Lykke til!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :). Tok tempen på henne i går og i dag nå og den viste 38 gr. Så er vel på normalen enda. Fikk den første ormekuren for 4 dager siden og får den andre når valpene er 2 uker :). Ormekur til valpene er også kjøpt. Viser liten interesse for valpeforet, men da kan det vel hende det er like før da, liten matlyst? Har klipt bort litt hår rundt pattene. Tror ikke det blir noe videre oppdrett, men greit å vite :). Takker så mye for alle svar, setter pris på all den hjelp jeg kan få. Skal legge ut bilder når valpene har kommet til og har blitt større :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...