Gå til innhold
Hundesonen.no

Dogs4All og Nordisk vinner


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

Vi var jo også i den ringen - og fikk ikke noen pose med noe i, hvilket jeg for så vidt ikke savnet heller. Reklame og dill trenger man vel strengt tatt ikke.

Vi hadde en supertrivelig dommer i dag og jeg synes det gikk greit unna i ringen selv om dommeren var veldig nøye med hver hund. Han forklarte også hvorfor han gjorde som han gjorde (vel - i hvert fall i juniorklassen) :).

Jeg tror gårsdagen var veldig stressende for ringsekretærene - alt skulle gå så fort, og de skulle styre med disse folderne som diplomene og annet stæsj skulle inn i. DET kunne de nok droppet egentlig. Diplomene kunne man bare delt ut som vanlig med kritikker. Enkelt og greit. Keep it simple :).

Ellers har vi hatt en finfin dag - og rasestanden var hyppig besøkt. Jeg var bekymret i går - da var det nesten ingen innom, men det tok seg veldig opp i dag heldigvis.

Vi var på standen deres men så bare en Picard :lol: :lol:

Nico var første hund i ringen , så vi hadde muligens en bedre opplevelse pga det ?

Dommeren var visst veldig streng på handlingen , så jeg er lettet over at jeg slapp unna kjeft :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 562
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Blir trippelpost dette, men det får gå.. Sendte jo mail til NKK ang. rosetten for to dager siden og se hva som lå i postkassa mi i dag

hurra! huskyklubben vant pris for beste rasestand vi har stått på stand i går og i dag og rigget stand torsdag. Mange medlemmer av klubben har bidratt, og det er moro!

Folk kommer jo likevel, dobbel vinnerutstilling veier opp for mye. Men når finnene klarer å skrive kritikker på WDS så burde man strengt tatt klare det på NV, NordV og EDS også

Posted Images

Hvilken dag har raseparaden vært størst? Sitter og ser på nå, men mangla endel gr 1 raser synes jeg?

Det er jo ikke så rart når Gr1 var i går, sikkert ikke så mange som gidder komme i dag når ikke de skal stille.

Eller så er jeg nokså fornøyd med arrangementet. Synes det totalt gikk mye bedre enn forventet. Man skulle selvsagt ønske noe mer tilbakemelding i ringe, men det er jo ikke så uvanlig at det mangler på utstillinger som gjennomføres på denne måten. Noen dommere er flinke til å gi det, andre ikke. Og hvordan dommeren dømmer i forhold til resutatene har vel strengt tatt ikke noe med arrangøren å gjøre, men den enkelte dommer.

"Gaven" som så mange var misfornøyd med synes jeg var helt ok. Ikke noe finere eller dårligere enn på andre utstillinger.(hva forventer man å få liksom? med så mange hunder påmeldt?) På mange andre utstillinger har man fått en pin eller en nrlapp holder, ikke så mye mer/mindre nyttig det. At de putter på reklame er vel ikke så rart, de trenger sponsorer for å gjennomføre et arrangement og å å reklamere for EDS15 er vel bare bra.

Det jeg synes var kjempe dårlig er lufteområdene. De burde legge masse jobb i å få til fine lufteområder, som noen også passer på blir vedlikehold og ryddet opp i.Sånn som det var nå luftet jo alle over alt, og da blir det utrolig grisete. Mange av de midtrabattene på parkeringen var helt nedskitet av hundedritt. At noen hundefolk er noen skikkelig griser er en annen sak, og at kjente oppdretter leder hannhundene sine opp til stolpene inne i hallen ved oppsammlingsringen for at de skal få tisse på dem er vel så lite imponerende som det kan bli. Akkurat sånne ting blir jeg skikkelig flau over...

Men det hadde hjulpet om arrangør hadde laget bedre lufteområder! Det de hadde i år vare bare et skikkelig dårlig forsøk.

Jeg synes også at de kunne vært litt flinkere til å planlegge rekkefølge og tidsbruk inn i storeringen, sånn at man ikke trenger å bruke 1,5 timer fra man møtes i oppsamlingsringen til man kommer inn i store ringen. Å holde seg til planlagt rekkefølge er en god ting ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle driver å styrer og stiller opp valpene i BIS'en, bortsett fra han med Staby, det er så typisk den gruppen :heart:

Gjelder stort sett alle jaktrasene. Så i grupperingen i går, det går i flanellskjorter, jeans og joggesko :P

Bullmastiffen virket så sky i grupperingen i dag, synes egentlig det er litt rart å plassere den som nr. 1 da, selvom det sikkert var "dagsformen"..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke med meg diplom for noen av hundene på fredag, ei heller premiekort eller noe annet vi tydeligvis skulle hatt, og jeg hadde missa det i går om ikke oppdretteren min fikk med for mine to i aussieringen (der ringsek. også tydeligvis har glemt at Tonks fikk CK, utifra resultatsiden), og i sheltieringen fikk jeg heller ikke en dritt. Nåja. 6 CK hadde jo faktisk blitt noen kroner i premiekort da, men det så vi ikke noe til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så rart når Gr1 var i går, sikkert ikke så mange som gidder komme i dag når ikke de skal stille.

Eller så er jeg nokså fornøyd med arrangementet. Synes det totalt gikk mye bedre enn forventet. Man skulle selvsagt ønske noe mer tilbakemelding i ringe, men det er jo ikke så uvanlig at det mangler på utstillinger som gjennomføres på denne måten. Noen dommere er flinke til å gi det, andre ikke. Og hvordan dommeren dømmer i forhold til resutatene har vel strengt tatt ikke noe med arrangøren å gjøre, men den enkelte dommer.

"Gaven" som så mange var misfornøyd med synes jeg var helt ok. Ikke noe finere eller dårligere enn på andre utstillinger.(hva forventer man å få liksom? med så mange hunder påmeldt?) På mange andre utstillinger har man fått en pin eller en nrlapp holder, ikke så mye mer/mindre nyttig det. At de putter på reklame er vel ikke så rart, de trenger sponsorer for å gjennomføre et arrangement og å å reklamere for EDS15 er vel bare bra.

Det jeg synes var kjempe dårlig er lufteområdene. De burde legge masse jobb i å få til fine lufteområder, som noen også passer på blir vedlikehold og ryddet opp i.Sånn som det var nå luftet jo alle over alt, og da blir det utrolig grisete. Mange av de midtrabattene på parkeringen var helt nedskitet av hundedritt. At noen hundefolk er noen skikkelig griser er en annen sak, og at kjente oppdretter leder hannhundene sine opp til stolpene inne i hallen ved oppsammlingsringen for at de skal få tisse på dem er vel så lite imponerende som det kan bli. Akkurat sånne ting blir jeg skikkelig flau over...

Men det hadde hjulpet om arrangør hadde laget bedre lufteområder! Det de hadde i år vare bare et skikkelig dårlig forsøk.

Jeg synes også at de kunne vært litt flinkere til å planlegge rekkefølge og tidsbruk inn i storeringen, sånn at man ikke trenger å bruke 1,5 timer fra man møtes i oppsamlingsringen til man kommer inn i store ringen. Å holde seg til planlagt rekkefølge er en god ting ;)

Lufteområdene var helt elendige ja... jeg skulle også ønske at de kunne åpnet opp på andre siden av hallen (vet ikke hvordan det ser ut utenfor der), sånn at vi som f. eks var helt innerst kunne ha luftet der, og slapp å dra bikkjene gjennom hele hallen og ut bare for å få tisset.

En ting jeg også hadde satt pris på var om de hadde limt "ringbånd" på bakken og lagd korridorer mellom ringene, slik at det var minst ÉN meter fri sone der man kunne gå. Å ha ring helt innerst var helt ******, spesielt på fredagen, og vi måtte tidvis GÅ OVER både stoler og hunder for å komme oss fram. Når folk i tillegg bruker de 40 cm med friplass til å stå og skravle og å stille opp hunden sin på tvers, og den står og knurrer på oss når vi skal forbi, gjør det ikke noe bedre.

I går opplevde jeg også en dame med en liten gneldrebikkje som sto og utagerte på min da vi skulle til bilen. I stedet for å hanke inn hunden sin, så lot hun den stå i full line, mens den gneldra og knurra. Og hva gjorde damen så? Nei, hun tok fram et KAMERA, og fotograferte hunden sin mens den utagerte mot min. :gaah: Vi fikk knapt passert, for den hadde så langt bånd, og kjerringa bare fortsatte å fotografere. :frantics:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke med meg diplom for noen av hundene på fredag, ei heller premiekort eller noe annet vi tydeligvis skulle hatt, og jeg hadde missa det i går om ikke oppdretteren min fikk med for mine to i aussieringen (der ringsek. også tydeligvis har glemt at Tonks fikk CK, utifra resultatsiden), og i sheltieringen fikk jeg heller ikke en dritt. Nåja. 6 CK hadde jo faktisk blitt noen kroner i premiekort da, men det så vi ikke noe til.

Samme her :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte meg ranet i dag! Jeg visste at parkeringen var dyr, men så kommer jeg og min samboer altså med to startnummer og viser de frem i dag. Men siden jeg brukte det ene som inngang i går, så fungerer det ikke som inngang i dag? Hvorfor er det på ALLE andre NKK utstillinger greit å bruke nummerlappen som inngang begge dager? Så da måtte jeg ut med over 180 kroner i en voksenbillett til - som om ikke selve påmeldingsavgiften på de to hundene mine var dyr nok :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte meg ranet i dag! Jeg visste at parkeringen var dyr, men så kommer jeg og min samboer altså med to startnummer og viser de frem i dag. Men siden jeg brukte det ene som inngang i går, så fungerer det ikke som inngang i dag? Hvorfor er det på ALLE andre NKK utstillinger greit å bruke nummerlappen som inngang begge dager? Så da måtte jeg ut med over 180 kroner i en voksenbillett til - som om ikke selve påmeldingsavgiften på de to hundene mine var dyr nok :P

Jeg syntes synd på de som betaler 180 kr for å gå i det kaoset der inne, altså folk som ikke skal stille hund... Burde fått betalt for tråle seg gjennom hall D i alle fall :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk ingenting jeg :-( fikk diplom og premiekort... ingen reklame en gang i dag, ingen nøkkelring og ingen hals. heller ikke godbitpose!! Ingentingen! :-/

ellers i dag så var dommeren snakkesalig og trivelig og ringsekretæren også trivelig ;-) men utrolig trangt overalt, folk som blokkerer ALT!

Vi fikk heller ingen "overraskelse".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den finske dommeren første dagen virket ikke fortrolig med dommer systemet og virket litt å prøve speed dømming uten å ta noe særlig på hundene. Og så litt forvirret ut til tider for å plassere hundene igjen inni hode sitt :P

Dommeren i går var veldig fortrolig med systemet (irsk) og brukte fortsatt god tid på både håndtering og grubling før han tok neste hund.

Ellers brukte jeg faktisk ikke en eneste kr. Det får holde at jeg har brukt 450kr i parkering...(og ja, jeg vet det er Europark)

lufteplassene derimot håper jeg Nkk tar en evaluering på til eds. De så ikke ut til å ha tilsyn/rengjøring og det så ikke ut etterhvert så mange hunder ble tatt innenfor døren igjen og tisset det.... Og enkelte er noen griser.. Er det ikke bæsjeposer der så lar folk det ligge. *grøsse*

Likte veldig godt store ringen i år, og slippe begynne midt i en sving :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lufteplassene derimot håper jeg Nkk tar en evaluering på til eds. De så ikke ut til å ha tilsyn/rengjøring og det så ikke ut etterhvert så mange hunder ble tatt innenfor døren igjen og tisset det.... Og enkelte er noen griser.. Er det ikke bæsjeposer der så lar folk det ligge. *grøsse*

En ting jeg også savnet var SØPPELKASSER/POSER. Jeg plukket samvittighetsfullt opp etter bikkja, men fant jo ikke en søppelkasse i mils omkrets, og den utenfor inngangen var stapfull. På lørdagen lå det X-antall bæsjeposer ved parkeringsautomatene, noe som gir mye mer jobb for NKK enn om de hadde satt ut søppelkasser på strategiske steder! Og om de hadde hengt ut bæsjeposer på strategiske steder, så ville nok kanskje flere folk ha plukket opp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det var mange søppelkasser, iallefall der vi var :) men den luftegården var bare ekkel! Til og med bikkja ville ikke gjøre fra seg der :P

Å gå med hund nær inngangen var et mareritt! Folk tar jo virkelig ikke hensyn når man bærer mye og har hund med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det var mange søppelkasser, iallefall der vi var :) men den luftegården var bare ekkel! Til og med bikkja ville ikke gjøre fra seg der :P

Å gå med hund nær inngangen var et mareritt! Folk tar jo virkelig ikke hensyn når man bærer mye og har hund med!

Ja, min hund nektet å gjøre fra seg noen plasser, var tiss og bæsj overalt. Folk som lar hannhunder tisse rett utenfor inngangen, på skilt som var satt opp, hva ****?

Jeg reagerte også på få søppelkasser på parkeringsområdet. Og MASSE bæsj, ble helt flau jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre siste årene har jeg bodd på Arena under D4A helgen. Jeg hører da fra folk at det er så dyrt å ha med hund på hotellet. Det koster 400,- uavhengig av antall hunder. Jeg forstår godt at de tar den prisen de tar, utrolig at de ikke krever mere. Uhell kan vel hver hund ha, men her pisses det i ganger, det drites i ganger, det pisses i inngangspartiet - på dørene inn til hotellet. Og eierene, hva gjør de? De bare går videre som om ingen ting har hendt. Joda, møkka blir plukket opp, men der stopper det.

Hadde en av bikkjene mine klart å gjøre fra seg i gangen på hotellet, så hadde jeg da gått og bedt om å få noe å vaske med. For meg er det en selvfølge å rydde opp etter meg og mitt.

Men jeg så jo bare i hallene og. Folk som ikke passer på hannhundene sine slik at de ikke markerer oppetter andre folks ting. Eller folk som bare: ups, der tissa lille valpen ja. Jaja, jeg går videre. Hva med å tørke opp etter bikkja si da? Utenfor standen til Rallylydighet var det nettopp vasket ble jeg fortalt, og der kom da ei dame med sin lille kineservalp. Denne la vel igjen 1 meter tissestripe etter seg, og selv om hun var helt klar over at valpen tisset, så bare hastet hun videre.

Etter utstillingshelger (D4A er ikke noe enestående i så måte), skjønner jeg mer og mer folk som ikke er spesielt begeistret for hunder og deres eiere. Enkelte hundeeiere er som enkelte foreldre på ulike arrangementer de følger barna sine på: Noen store griser som ikke rydder opp etter seg og sitt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt fornøyd mtp min rase i helga, men syns det er en god del slappe hundemennesker som var på messa. Lå hundedritt og tiss var det overalt, ute og inne. Luftegården kunna man nesten ikke gå i pga det lå svære dritkladder overalt.

Ellers syns jeg det var en super førstegangsopplevelse å være med på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At eiere er slappe er ikke nkk sin feil. Det vil jeg presisere.

Men rengjøring av lufteplassene for å gi "bedre" mulighet til å faktisk kunne lufte og flere slike områder bør vurderes for å, ja, faktisk rydde opp etter grisene. Jeg personlig klarer bære bæsjet til hundene, men det er de som ikke klarer det..(skulle nesten vært bøter om noen ser det og du enten ikke gjør noe med det selv eller kontakter noe vaskefolk for hjelp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg også savnet var SØPPELKASSER/POSER. Jeg plukket samvittighetsfullt opp etter bikkja, men fant jo ikke en søppelkasse i mils omkrets, og den utenfor inngangen var stapfull. På lørdagen lå det X-antall bæsjeposer ved parkeringsautomatene, noe som gir mye mer jobb for NKK enn om de hadde satt ut søppelkasser på strategiske steder! Og om de hadde hengt ut bæsjeposer på strategiske steder, så ville nok kanskje flere folk ha plukket opp.

Jeg fant da søppelkasser og poser stort sett over alt, jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...