Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôr - valgets kval


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

Til min forrige hund gav jeg Royal Canin, etter anbefaling fra veterinær. At de anbefalte det var kanskje ikke så rart, i og med at det var det de førte og tjente penger på :rolleyes: Fungerte vel greit nok på det, men ønsker å prøve noe nytt nå.

Egentlig har jeg vel mest lyst til å råfôre, og tenkte opprinnelig V&H. Men så ser jeg for meg mye styr med deling av blokker (for å bare ha pølser blir vel dyrt? og var det ikke snakk om at de dropper dette?). For ikke å snakke om kliss, og all fryserplassen det vil ta. Og hva med når vi reiser bort? Dessuten har jeg jo hørt mye klager i det siste om dårligere kvalitet på fôret osv.

Oppdretteren "min" anbefaler MUSH. Skal være noe ala V&H, og kommer i pakker hvor det allerede er delt i "kjøttboller" som hver veier ca 25 g, så dette virker jo veldig lettvindt. Jeg har lest litt på nettsiden deres, og syns det høres lovende ut, sånn utifra den bittelille kunnskapen jeg har. Men igjen; fryserplass.. Dessuten er dette endel vanskeligere å få tak i enn V&H. Og blir sikkert dyrere, i og med at det ikke selges i blokker. Men mindre styr, da.

Når det kommer til tørrfor har jeg vurdert Orijen, Acana, Canagan osv.. De virker for meg ganske like :P Det er så mange ulike typer, og jeg er alt for dårlig på å vite hvordan innholdsfortegnelsen bør se ut, utover at det ikke er vits med korn liksom :lol:

Blir jo også fattig student, så at prisen er litt snill mot lommeboka er jo også en fordel. Men så har jeg jo en liten hund (sheltie) så utgiftene blir jo ikke gigantiske uansett.

Noen tips? Erfaringer? Jeg er helt grønn og trenger hjelp :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trill en terning og velg. :P Du må jo se hunden an også selvfølgelig, men jeg er heldig i det at mine hunder ser ut til å fungere bra på alt, så derfor får de også alt. Jeg skifter merke ofte. Innbiller meg at de liker litt variasjon. :icon_redface:

Det er lov å velge litt etter lommebok og hvor lett det er å få tak i. Uten at jeg har deltaljkunnskap til fôrene du nevner så er det vel alle kvalitetsfôr så hva du velger i første rekke spiller vel sikkert ingen rolle. Hvis du ikke er fornøyd så kan du jo bytte.

Selvfølgelig vil en veterinær anbefale det merket de fører. Ja, de vil tjene penger men samtidig så fører de forhåpentligvis ikke noe de ikke synes er noe bra heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en sheltie så spises det jo ikke så store mengder så da vil man jo greit nok kunne kjøpe pølser og dermed ikke styre så mye med oppdeling og man slipper å kjøpe 20 kg i gangen, dermed trenger du heller ikke all verdens med fryseplass. Forøvrig har vell vh også kommet med kjøttboller, men de koster jo da litt mer, men sikkert overkommelig til liten hund. Ellers så er det kanskje noen forhandlere som kan dele opp blokken til deg, vet det er noen som gjør der her oppe ihvertfall, så blir det litt mindre styr med det. Skal man bort e.l. så kan man jo fore på tørrfor da. Eller så er jo kanskje de litt dyrere tørrfora et ok alternativ til liten hund iom at det ikke blir så dyrt å føre på som om man har større hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H funker kjempebra på min. Pleier å gi litt tørrfor til frokost så han ikke blir alt for hard i magen, også vom på ettermiddagen/kvelden. Ja, det er litt grisete og litt mye greier, men det er absolutt verdt det! Avføringa blir halvert i forhold til når hunden spiser kun tørrfor. Pelsen blir fin og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hjemme så blir det aller billigst å fore på V og H fra Jan erik. Men han selger vel bare i blokker og det må hentes og nærmest dere er når han er på veg oppover og på Høydalsmo ville jeg tro, Ellers så ar han også oppe i Rauland. På flere reiser har jeg hatt det i en kjølebeg og med kjøleelement. Men reiser uten kjølemulighet så blir det værre da vile jeg kjøpt et tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så har man jo norwegian polar, mindre gris(ikke noe blod/vann), lettere å dele (synes ihvertfall jeg), holder seg lengre i kjøleskap/uten kjøl enn vh (om man har en liten hund så kan man jo da ta opp mer i gangen, noe som betyr mindre stress med oppdeling, noe lettere å ha med seg rundt). Men uansett hva man velger så er jo ikke kjøttfor noe som utelukker tørrfor, man kan fore på begge deler eller man kan fore på kjøtt til vanlig og tørrfor når man skal ut å farte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en liten hund blir det ikke dyrt uansett hvilket for du velger :)

Vi forer med V&H 5kg pølser, og kjøper bare litt av gangen (altså dyrere enn om man kjøper mye). Betaler 23 kr kg (kan få det ned i 9 kr kg ved mengdekjøp tror jeg). Men uansett ved den prisen blir foring av 10 kgs hund under 5 kr dagen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en oversikt jeg laget nylig på fôr og priser, regnet ut fra hvilken mengde hundene skal ha. Noen fôr, f.eks. Orijen, er mye dyrere per kg, men hundene skal ha mindre mengde av det. Om du ser på mengden til Odin så skal nok en sheltie ha litt mer, bare.

Prisen er bereget ut fra kostnad på 12-15 kg sekker med tørt, på V&H selger Dyresjappa 20 x 1 kg-pølser til 660, mush og nature's menu i kilospakninger.

hundemat.JPG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler helt klart VogH. Billigere kilospris enn kjente tørrfôr blir det uansett med halvkilospølsene, bollene er derimot dyrere, men ser virkelig ikke vitsen med de selv da det er fryktelig enkelt og veldig lite klin (fra halvtint tilstand) å dele kilos- eller halvkilospølsene altså. :)

Med mindre du mener å reise i skogen i mange dager skal man alltids innom butikk selv for kjøp av menneskemat og kan kjøpe kjøtt til hunden også der, ellers kan du alltids bruke tørt (frysetørret eller kuler) disse gangene.

Behøver ikke store fryseplassen til så liten hund, hvertfall ikke når man bor nærme en forhandler og enkelt kan fornye utvalget, du blir nok forundret over hvor mange pølser som går inn på den plassen når du stabler godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fórer vi på både v&h nr 33 og litt Orijen (startet på det i august). Har tidligere vært veldig fornøyd med pro plan med laks på flere hunder, men ville gjerne prøve tørrfór uten korn.

Gir mest v&h, tørrfóret er egentlig mest en buffer i tilfelle vi skal reise en plass der vi ikke har kjøle-/frysemuligheter :)

(Så langt kan jeg telle de tilfellene på en hånd.)

I tillegg har jeg dårlig erfaring med hunder som blir veldig hard i magen av kun v&h.

Edit:

Vi kjøper v&h i 20 kg blokk, lar den tine sånn halvveis, også deler vi opp og porsjonsfryser vi det.

Betaler 350 kr for 20 kg (i Bergen).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser etter denne lista at det er viktig hva man får kjøpt vom og hundemat for. Dog har jeg en men formengden er detamme prisen er en helt annen og mye billigere

Absolutt, vi halverer nesten kiloprisen om vi gidder å kjøpe blokk og dele opp selv, men det er for mye gris og jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg kan tilføye om V&H er at det er utmerket for fattig student med liten hund, og ikke no problem med bare den fryseplassen som er i vanlig kombinert kjøleskap+fryser.

Jeg bruker forøvrig 1kgs pølsene, delvis fordi det er mer praktisk med fordeling, men også siden det er lettere å oppbevare de i fryseskuffene (de passer helt perfekt i skuffene).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Absolutt, vi halverer nesten kiloprisen om vi gidder å kjøpe blokk og dele opp selv, men det er for mye gris og jobb.

Jep og jeg halverer ca den igjen. Vet ikke om andre som selger såpass billig, han selger dog på volum da. derfor anbefalte jeg han når hun er hjemme. Men på skole så blir en avhengig av fryserplassen og hvilken pris en får tak i der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ble mye styr med VH så etter 1 år byttet jeg til tørrfor igjen. Nå har jeg flere hunder så sikkert lettere med en hund.

Er veldig fornøyd med Pro Plan som jeg har brukt i mange år. Veldig lettvint og greit med tørrfor.

Lønner seg å prøve og finne ut hva som passer for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fôrer litt hips om haps. Han gikk på RC (sponset) og tidvis V&H som valp, liten fryseplass og to hunder var en dårlig deal. Vi byttet til Orijen i vår/sommer, som han røyter noe skummelt mye av. I enkelte perioder går det bare i V&H, merker lite forskjell på hunden i grunn, annet enn at han har mye mer avføring og må opp i veldig store mengder for å holde vekta på bare vått.

Studentlus uten hage og dype lommer, større enn 5kg V&H er klønete når ingen leverandører kan kutte for meg, enda værre når han må opp i 1kg dagen.

Det fôret han har fungert best på er RC, både mtp vekt, avføring, pels og fis :) Bestilte dog nettopp idag Acana Sport Agility for å prøve om det er bedre enn Orijen mtp røytinga. 13kg Acana var 50kr billigere enn RC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har byttet fra V&H til Orijen og er kjempefornøyd! Hun er blankere i pelsen og spiser mye bedre. Vi var lei ekle stinkende rester av vom i kjøleskapet (lukten er ubeskrivelig hvis man glemmer en boks noen dager), det at vi noen ganger glemte å tine opp mat, lukta og hele problematikken når man skal på tur og ikke kan ta med kjøleboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer sheltien min på vom og hundemat og kjøper 20 kg blokk et par ganger i året maks. Betaler 200kr for en blokk på dyrebutikken her og deler den opp i poser som holder i tre dager. Før vi skal bort og ikke kan ha med v&h får han litt tørrfor og heller mindre v&h iløpet av dagen da jeg ikke liker å blande det. For min del er det ikke noe problem å ordne med v&h iforhold til tørrfor og billigere er det også (vi bruker 200-400kr i året på v&h og 900-1000kr i tørrfor og han får tørrfor 10 uker i året sånn ca). Har kjøpt pølser innimellom og betaler da 100kr for 5kg (500g pølser) om jeg ikke husker feil, lenge siden jeg har vært og handla for, så for oss blir det uansett billigere å råfore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med fóring må man nesten se ann litt også. Jeg hadde store planer om å gi vom og hundemat/MUSH til hun vi har nå, men hun spyr og blir skikkelig dårlig. Prøvde proplan og eukanuba, mye dårlig mage og hun la bare på seg ytterlige. Gikk en sekk på Hills men da var avføring helt hinnsides. Så nå har vi endt opp på Royal Canin sin Satiety Support. Det satt langt inne fordi man hører så mye negativt om RC, men det fungerer bra hos oss. Den forrige hunden min fungerte utmerket på Eukanuba og Proplan, og helt greit på Vom og Hundemat. Minuset med Vom og Hundemat var at hun alltid var sulten, la på seg en del og røytet masse. Så jeg har sluttet å tro at det ene er så mye bedre enn det andre, og ser heller ann hva som fungerer på hunden. Maya får nok Satiety Support i noen år fremover, evt Senior fóret til RC etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...