Gå til innhold
Hundesonen.no

Begynner å bli lei tissing inne...


Renate Kristiansen
 Share

Recommended Posts

Min Bichon Havanais tispe på 14 uker kan holde seg, hun holder seg hele natten og flere timer på dagtid, hun sier ifra, men så er det di gangen hun ikke gjør det. Jeg kan sitte i sofaen og hun lager ingen tegn, jeg kan gå på kjøkkenet og når jeg kommer i stuen har hun tisset på matta :@ Hun kan si ifra, hun går som regel til døra og bæsje gjør hun aldri inne.!

så kan jeg si ifra til henne på noen måte at dette er ikke greit? og mange ganger er det veldig lite tiss som kommer også..

eller skal jeg bare fortsette tørke opp og la være å si noe som helst??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Bichon Havanais tispe på 14 uker kan holde seg, hun holder seg hele natten og flere timer på dagtid, hun sier ifra, men så er det di gangen hun ikke gjør det. Jeg kan sitte i sofaen og hun lager ingen tegn, jeg kan gå på kjøkkenet og når jeg kommer i stuen har hun tisset på matta :@ Hun kan si ifra, hun går som regel til døra og bæsje gjør hun aldri inne.!

så kan jeg si ifra til henne på noen måte at dette er ikke greit? og mange ganger er det veldig lite tiss som kommer også..

eller skal jeg bare fortsette tørke opp og la være å si noe som helst??

Tørk opp og ikke si noe.

Noen hunder bruker lenger tid enn andre. 14 uker er ingenting. Luna var ikke hausten før hun var 6 mnd! Da kan du begynne å klage på å være lei tiss :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sønnen min sluttet med bleier så ble det noen uhell. Han kunne å si fra, han kunne å holde seg, han kunne å gå på do. Uhell ble det alikevel. Noen ganger så må vi huske at vi har med umodne små vesener å gjøre. De har det morsomt med noe kanskje og utsetter doturen akkurat litt for lenge, eller de bare glemmer seg. Sov for lenge kanskje? Det er fort gjort når man er en liten fjott, og har hverken den mentale eller fysiske biten helt på plass.

Uhell er en del av å være valp. Når de blir husrene er veldig forskjellig, men de tar den tiden de trenger. I mellomtiden tørker vi tiss og bæsj mens vi sukker, og så koser vi med de slik at de føler seg som verdens beste små individer. :)

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra skrevet av Mari.

Ellers så tenker jeg at om du absolutt ikke vil ha tiss inne så ta heller ut valpen litt oftere enn å vente til den må så mye at den sier ifra selv. Mine har aldri sagt ifra selv, hverken som valper eller voksne, de har bare blitt tatt med ut tidsnok, og de har blitt husrene å lært å holde seg alle sammen, lite uhell har de også hatt, naturlig nok siden de ikke får mange muligheter til det.

Uansett, viss du ikke ser hunden så kan du hverken vite at hun ikke har sagt ifra og du kan absolutt ikke si ifra at det er feil, det er jo for sent å gjøre det etterpå. Skal man først korrigere så må man iallefall ta de på "fersken".

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå ut oftere? Når det var gått mer enn en time siden han tisset sist så gikk vi ut i hagen med Kovu uansett, for sikkerhets skyld. Han fikk rett og slett aldri anledning til å tisse inne. Tror vi holdt på til han var 4-5 mnd ihvertfall. Og fortsatt ut ganske mange ganger per dag til jeg var helt trygg på at han visste å si fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, selvfølgelig. Er ofte ute :) nei kan vell ikke vente allverden heller, og det er jo bra at hun sier ifra og selvfølgelig kan hun ha sagt ifra når jeg var uoppmerksom. Litt frustrert idag siden det har vært mer enn vanlig, men kan være pga været, blåser og piss regner :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå ut ofte, ros masse når hun gjør fra seg ute.

Avgrens området hun er på innendørs, så du lettere kan følge med på henne, og se om hun viser tegn til å måtte på do.

Tar du henne på fersken si nei, løft henne opp og ut, la henne gjøre seg ferdig utendørs, og ros masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, selvfølgelig. Er ofte ute :) nei kan vell ikke vente allverden heller, og det er jo bra at hun sier ifra og selvfølgelig kan hun ha sagt ifra når jeg var uoppmerksom. Litt frustrert idag siden det har vært mer enn vanlig, men kan være pga været, blåser og piss regner :/

Det er nok ikke pga været... :ahappy: Å ha valp er mye jobb, det er ikke uvanlig å være ute 40 ganger i løpet av et døgn. For hver gang valpen tisser inne skal du forbanne deg selv, ikke valpen. Hver eneste gang den våkner, har lekt, har drukket, har spist - ja hele tiden - skal den ut. Og da mener jeg med en gang, som type 2 sekund etter siste slurk med vann er inntatt. Du må være klar hele tiden. Jo mer konsekvente dere er jo fortere får dere en stueren hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...