Gå til innhold
Hundesonen.no

VM i hestesport


Margrete
 Share

Recommended Posts

Det kan jo godt hende at det reageres uten at det blir drama? Hesten blir obdusert,dere får stole på at en som gav hesten sin et rapp på vannet får sin straff for det. Alle som har sett disse hestene utenfor banen vet at de lever noen veldig bra liv og blir tatt bedre vare på enn de fleste andre hester. En enkelt hendelse som ikke er akseptabel og mishandling er ikke det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 365
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Voltige er gøy (og skummelt), jeg syslet litt med det i min ungdom selv. Men for min del så er ikke voltige så imponerende på hestesportmåten - det er egentlig bare et turnprogram som tilfeldigvis er

Det utsagnet der har jeg vansker for å kjøpe. De fleste konkurransehestene jeg har sett står på frimerkestørrelse paddocker ALENE, går i skrittemaskin, får en treningsøkt om dagen og står resten av ti

Her kan vi kose oss med å kommentere, snakke og spørre om VM i Hestesport! Gøy med feltritt, men trives best som tilskuer

Det kan jo godt hende at det reageres uten at det blir drama? Hesten blir obdusert,dere får stole på at en som gav hesten sin et rapp på vannet får sin straff for det. Alle som har sett disse hestene utenfor banen vet at de lever noen veldig bra liv og blir tatt bedre vare på enn de fleste andre hester. En enkelt hendelse som ikke er akseptabel og mishandling er ikke det samme.

Det utsagnet der har jeg vansker for å kjøpe. De fleste konkurransehestene jeg har sett står på frimerkestørrelse paddocker ALENE, går i skrittemaskin, får en treningsøkt om dagen og står resten av tiden i boksen sin. Jeg tror fjordingen til 'Gudrunn' har et mye, mye bedre hesteliv med utegang i skogen med en hesteflokk, til tross for at den ikke får dyre fysiobehandlinger, solarium og utstyr til 100k...

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.tidningenridsport.se/Tavling/VM-2014/2014/9/Norska-vattenproblem/

To bilder som sier mer enn 1000 ord ... De norske burde vært diskkvalifisert.

Jeg synes kanskje naturlig hestehold er litt av typen klikkertrening, skjønner det ikke helt. Så jeg er nok mer av den typen som bruker sporer og pisk, men som i hundetrening ville jeg aldri har brukt disse som annet enn milde hjelpemidler. Nå har jeg ikke ridd på veldig mange år, jeg hadde likevel de samme ideene om at bruker man pisk og sporer på en slik måte som disse sprangrytterne har man mistet hode og da bør man få en real smekk! VM eller ei, nerver eller ei, de bør være såpass profesjonelle at de ikke trengte å gjøre det på den måten. Hopp eller bli drept av den du skal stole 110% på ...

Hva er det du ikke helt forstår?

Det går veldig fint ann å kombinere "de to". Jeg hadde konkuranseponni, han bodde på utegang, fri tilgang til grovfor, fikk faktisk ikke kraftfor, ble barbert og sto med dekken, kunne gå løs på tur sammen med meg, ble ridd bittløst osv osv. Han ble også ridd med "fult" utstyr og trent mye.

Hvorfor må ting være sort hvitt/enten eller? Jeg liker å kombindere jeg, både i hest og hund.

Jeg er veldig glad flere av konkuransehesttrenerne får øynene opp for mer utegang, at det styrker mer enn noe annet. Jeg har selv stått på konkuransestall hvor hestene omtrent ikke fikk være ute dersom det blåste litt.. Og var de ute var de fulle av belegg, dekken, og i bitteliten paddock. (Min sto masse ute, vi valgte jo selv).

Joda, hestene får veldig mye mer oppfølging enn fjordingen til "Gudrun", men jeg tror, fra et hesteperspektiv at fjordingen til Gudrun nok koser seg mer.

Skal jeg noen gang ha hest igjen er det for å konkurrere igjen, men jeg vil finne middelveien.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det utsagnet der har jeg vansker for å kjøpe. De fleste konkurransehestene jeg har sett står på frimerkestørrelse paddocker ALENE, går i skrittemaskin, får en treningsøkt om dagen og står resten av tiden i boksen sin. Jeg tror fjordingen til 'Gudrunn' har et mye, mye bedre hesteliv med utegang i skogen med en hesteflokk, til tross for at den ikke får dyre fysiobehandlinger, solarium og utstyr til 100k...

Og den der kjøper ikke jeg igjen :D At utegang,barfot (og bittløst) skal være ensbetydende med et bra hestehold? Det er MANGE "utegangshester" som ikke har det tilfrestillende engang på tross av at de går i flokk og heter Gudrun :) Du må nesten se på hver enkelt hest/hvert enkelt hestehold for seg, for hverken det ene eller det andre gir automatisk et bra hestehold.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den der kjøper ikke jeg igjen :D At utegang,barfot (og bittløst) skal være ensbetydende med et bra hestehold? Det er MANGE "utegangshester" som ikke har det tilfrestillende engang på tross av at de går i flokk og heter Gudrun :) Du må nesten se på hver enkelt hest/hvert enkelt hestehold for seg, for hverken det ene eller det andre gir automatisk et bra hestehold.

Man må selvsagt se ann hesten ja, selvsagt, men en av grunnpillarene i et godt hestehold er for meg at hesten får være HEST og gjøre det hester egentlig er ment for å gjøre, nemlig spise store deler av dagen på et stort område og fungere i en flokk med andre hester. Jeg er enig i at "naturlig hestehold" ikke automatisk betyr at ting er tilfrestillende, men det bør stå som en grunnmur, mener jeg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Har du ikke fått med deg at det er forskjellig verdi på dyrene her til lands ? :P

Det er helt ok at hester denges i beste sendetid (det skjer faktisk hver uke), at sauer blir sprengt må man regne med etc .

Men hunden er hellig.

Hvis det er travhestene du referer til blir "dengt hver uke" så må du ta deg ei bolle. Da kan alle som driver med travhester legge opp om vi ikke skal kjøre hesten på bittet eller kunne gi den en sveip med tomma. Det deles ut bøter for utidig driving, det er ingen kultur for at travhester skal hverken piskes eller bankes for å øke prestasjonsevnen. De aller fleste går mer enn villig av seg selv. Om du studerer bilder fra dagens travløp, vil du se at kuskene gynger vogna langt mer enn de flytter tomma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du ikke helt forstår?

Det går veldig fint ann å kombinere "de to". Jeg hadde konkuranseponni, han bodde på utegang, fri tilgang til grovfor, fikk faktisk ikke kraftfor, ble barbert og sto med dekken, kunne gå løs på tur sammen med meg, ble ridd bittløst osv osv. Han ble også ridd med "fult" utstyr og trent mye.

Hvorfor må ting være sort hvitt/enten eller? Jeg liker å kombindere jeg, både i hest og hund.

Jeg er veldig glad flere av konkuransehesttrenerne får øynene opp for mer utegang, at det styrker mer enn noe annet. Jeg har selv stått på konkuransestall hvor hestene omtrent ikke fikk være ute dersom det blåste litt.. Og var de ute var de fulle av belegg, dekken, og i bitteliten paddock. (Min sto masse ute, vi valgte jo selv).

Joda, hestene får veldig mye mer oppfølging enn fjordingen til "Gudrun", men jeg tror, fra et hesteperspektiv at fjordingen til Gudrun nok koser seg mer.

Skal jeg noen gang ha hest igjen er det for å konkurrere igjen, men jeg vil finne middelveien.

Jeg vet ikke helt, er vel bare noe inne i hodet mitt som synes det er rart, er for gammel kanskje?

For min del er det din type hestehold (og hundehold) jeg ville hatt også :) Hestene mine sto ute hele dagen til jeg hentet de inn, kunne være med løse hit og dit, ridd bittløse (mener du da hack?) og veldig ofte barbak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt, er vel bare noe inne i hodet mitt som synes det er rart, er for gammel kanskje?

For min del er det din type hestehold (og hundehold) jeg ville hatt også :) Hestene mine sto ute hele dagen til jeg hentet de inn, kunne være med løse hit og dit, ridd bittløse (mener du da hack?) og veldig ofte barbak

Nei, hmm nå husker jeg ikke hva det heter :lol: Sidepull?

Denne:

SnVIeEFO.jpeg

Eventuelt bare med halsring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er travhestene du referer til blir "dengt hver uke" så må du ta deg ei bolle. Da kan alle som driver med travhester legge opp om vi ikke skal kjøre hesten på bittet eller kunne gi den en sveip med tomma. Det deles ut bøter for utidig driving, det er ingen kultur for at travhester skal hverken piskes eller bankes for å øke prestasjonsevnen. De aller fleste går mer enn villig av seg selv. Om du studerer bilder fra dagens travløp, vil du se at kuskene gynger vogna langt mer enn de flytter tomma.

Jeg ser sjelden på travløp lengre, men den ene gangen jeg så et løp tidligere i år var det ikke bare gynging av vogna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser sjelden på travløp lengre, men den ene gangen jeg så et løp tidligere i år var det ikke bare gynging av vogna...

De har ikke lov å kjøre med pisk engang? Om man velger bittløst eller noe i munnen spiller da heller ingen rolle i forhold til hesteholdet i øvrig (bortsett fra med halsring,da håper jeg dere holder dere unna skolebarn og trafikk) Det kan kanskje være en fordel med bittløst om man har en røff hånd,men så kan da en sånn sidepull være "hard" nok. Bedre å jobbe med å få en fin hånd enn å putte på remedier som gjør at man kan dra nesten så mye man vil? Men dette har da lite med VM å gjøre. Noen kan vel opprette egen hestehold tråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke lov å kjøre med pisk engang? Om man velger bittløst eller noe i munnen spiller da heller ingen rolle i forhold til hesteholdet i øvrig (bortsett fra med halsring,da håper jeg dere holder dere unna skolebarn og trafikk) Det kan kanskje være en fordel med bittløst om man har en røff hånd,men så kan da en sånn sidepull være "hard" nok. Bedre å jobbe med å få en fin hånd enn å putte på remedier som gjør at man kan dra nesten så mye man vil? Men dette har da lite med VM å gjøre. Noen kan vel opprette egen hestehold tråd?

Jaha, så man rir med bittløst fordi man har en hard hånd så man kan dra mer. Det er det teiteste jeg har hørt på lenge.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, når dette skjedde med hunden, så var det ikke bare på hundeforum det kokte og ble reagert. Det var også slått opp i de store nettavisene. De har ikke ofra dette en eneste liten annonse såvidt jeg har sett.

Det er jo ikke greit å slå noen dyr, men det virker nesten som det er greit at hester piskes, men ikke at hunder sparkes? Hvorfor er det greit at hester dør, men ikke hunder? Hva er forskjellen?

Når dette skjedde, hvilken hund mener du? Finnmarksløpet? Den som ble skutt av en bonde? Either way er alle innenrikshendelser med norske hunder, det er kanskje ikke så rart at det slås opp nasjonalt. Hva de har slått opp på nettavisene i hjemlandet til den avdøde hesten vet vi ingen ting om.

Ang det siste avsnittet, jeg regner med det ikke var myntet på meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke lov å kjøre med pisk engang? Om man velger bittløst eller noe i munnen spiller da heller ingen rolle i forhold til hesteholdet i øvrig (bortsett fra med halsring,da håper jeg dere holder dere unna skolebarn og trafikk) Det kan kanskje være en fordel med bittløst om man har en røff hånd,men så kan da en sånn sidepull være "hard" nok. Bedre å jobbe med å få en fin hånd enn å putte på remedier som gjør at man kan dra nesten så mye man vil? Men dette har da lite med VM å gjøre. Noen kan vel opprette egen hestehold tråd?

Nå skjønner jeg ikke hva du prater om.

Ja, pisk har vel vært forbudt i travløp i 30 år eller noe.

Bittløst er ikke særlig utbredt...

Det er generell behandling av hest i konkurranse jeg prater om.

Trav er Norges største hestesport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte artikkelen til NRK i går, men helt tyst ...

Noen som er på hesteforum som vet om det slått opp der?

Mnja, omtrent på samme nivå som her. Har en tråd om VM hvor det er diskutert litt. Er vel ingen som er direkte overrasket at noen av de norske rytterne ikke rir så fint alltid. De har vel et visst rykte på seg regner jeg med.

Ang den hesten som døde brått så regner jeg med det blir mer snakk når obduksjonen er ferdig og publisert. Den som kresja i et tre ble vel bare nevnt i forbifarten som en utrolig tragisk ulykke.

Det har jo skjedd før at en hest kollapser på denne måten, er vel ikke så mange år siden. En meget velkjent spranghest som kollapset på banen. Det ble slått opp stort i internasjonale heste medier, men da igjen som en tragisk ulykke. Der var det vel en hovedpulsåre som sprakk tror jeg. (Skal ikke si det sikkert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den velkjente spranghesten var vel Hickstead til Lamaz.

Og nå er det snart Gulliksen, har ikke store forhåpninger. Hvorfor er ikke datteren med?

Og er han som ble dopingtatt helt ute av hestesporten?

Dattra er vel ikke kvalifisert.

Tony har tenkt å ri OL i 2016 hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...