Gå til innhold
Hundesonen.no

Høy hale, mulig å trene vekk?


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Er det mulig å få en hannhund som løper med høy hale til å ikke ha høy hale når vi løper i ringen?

Ja, men siden det stort sett inbefatter å gjøre hunden "underkuet" så de senker halen så er det ikke noe jeg ville satset på. Da hadde jeg heller hatt en glad hund som liker å vise seg frem, med høy hale.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men siden det stort sett inbefatter å gjøre hunden "underkuet" så de senker halen så er det ikke noe jeg ville satset på. Da hadde jeg heller hatt en glad hund som liker å vise seg frem, med høy hale.

Enig. Min hannhund har høy hale, men jeg vil heller ha driv og at han er glad i ringen enn å prøve å få det vekk. Han har en annen handler når hun har mulighet da, rett og slett fordi halen er verre med meg enn med andre. Men med henne har han både driv og bedre hale :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ene hanhunden her løper alltid med høy, glad og selvsikker hale. Han kommuniserer "her kommer jeg" og "jeg er i godt humør jeg". Det synes jeg er trivelig. Har ikke fått trekk for det av dommer, men kommentarer fra andre har vi fått.

En ser av halefestet, og halen når hunden står i ro om halen bæres korrekt ellers.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går virkelig altfor langt om man korrigerer en hund på en hard måte for at hunden viser glede! Da tar man heller eventuelt den trekken man får på utstilling med en glad og lykkelig hund altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går virkelig altfor langt om man korrigerer en hund på en hard måte for at hunden viser glede! Da tar man heller eventuelt den trekken man får på utstilling med en glad og lykkelig hund altså.

Det er jo ikke nødvendigvis fordi hunden er glad den har høy hale, Casper er glad hele tiden, men har ikke høy hale. De tilfellene han bærer halen høyt er i situasjoner der han er usikker, altså f.eks ved møte med fremmede hunder, eller om det er noe som truer. Jeg tenker ikke på høy hale som noe som nødvendigvis er positivt iallefall, selv om jeg vet at hunder som er glade og kan bære halen høyt.

Men uansett grunnen til høy hale så tenker jeg at hunden må få ha språket sitt i fred, det er jo for å kommunisere noe halen er høy, enten fordi det er "hold deg unna" eller fordi den er glad.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke korrigert bort høy hale :-) Det er jo en del av hundens språk, men jeg har sett folk gjort det. Jeg vet en ting som får de fleste hundehaler lavere, det er kjedsomhet :-P Min egen feks synes utstilling er litt kjedelig og har derfor litt lavere haleføring enn han har når vi feks trener lp eller spor... Meeen, for min del vil jeg gjerne at utstilling skal være gøy for både hunden min og meg :-) Om det gir litt høyere hale så får det bare være.

Haleføring har også med genetikk å gjøre :-) Hvordan de naturlig bærer den. Feks så har dalmatineren min veldig fin haleføring :-) Til og med som oppgiret er den fin. Men kelpieskrullen har litt for høy haleføring ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chickas hale er som en flaggstang når vi møter andre hunder eller er rundt flere hunder som hun ikke kjenner, det er hennes måte å prate på og hadde hun vært renraset så hadde jeg aldri i live tenkt på å ta det bort bare pga en utstilling, da har jakten på premier gått altfor langt.

Er jeg riktig heldig :icon_redface: og hun ser eller lukter en hanne som ser kjekk ut, så legger hun halen godt til siden, skikkelig tøyte...og hun har vært kasterert i 8år nå, den hadde sikkert bare blitt morsom i en utstillingsring og folk hadde fått noe å le av :D:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ene hanhunden her løper alltid med høy, glad og selvsikker hale. Han kommuniserer "her kommer jeg" og "jeg er i godt humør jeg". Det synes jeg er trivelig. Har ikke fått trekk for det av dommer, men kommentarer fra andre har vi fått.

En ser av halefestet, og halen når hunden står i ro om halen bæres korrekt ellers.

Jeg har fått trekk for det... :( Mistet et stor-cert pga høy haleføring. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, man trenger ikke gå fysisk til verks for å få ned høye haler... De fleste bikkjer er ikke tettere enn at de skjønner hva man mener, om man er litt halvstreng ;)

Nei, men hvorfor tror du de senker halen fordi man er halvstreng? Selv om de ikke kryper rundt så bærer de gjerne litt preg av å faktisk bli underkuet, og at de ikke får gå fritt som de vil. Men nå er det jo litt forskjell på hvorfor de har høy hale også, om hunden min fyrer seg opp (og dermed også opp med halen) så holder det jo at den får beskjed om å la være å når da adferden er vekke så er også halen normal, men noen hunder har jo normalt høy hale, ikke bare i spesielle settinger, å da må man plutselig inn å dempe dem på en helt annen måte med dertil andre virkninger.

Det er jo ikke nødvendigvis fordi hunden er glad den har høy hale, Casper er glad hele tiden, men har ikke høy hale. De tilfellene han bærer halen høyt er i situasjoner der han er usikker, altså f.eks ved møte med fremmede hunder, eller om det er noe som truer. Jeg tenker ikke på høy hale som noe som nødvendigvis er positivt iallefall, selv om jeg vet at hunder som er glade og kan bære halen høyt.

Men uansett grunnen til høy hale så tenker jeg at hunden må få ha språket sitt i fred, det er jo for å kommunisere noe halen er høy, enten fordi det er "hold deg unna" eller fordi den er glad.

Høy hale trenger ikke å bare være positivt, men det er garantert mindre positivt at man har prøvd å "kue" vekk haleføringa, for det vil ihvertfall vises på hunden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt mer enn hundens humør som avgjør om den har naturlig høy eller lav haleføring, da. Men ja, det kan la seg trene bort på enkelte hunder, dog er det ikke lett dersom det ikke skal gå negativt utover bevegelsene. Jeg har hatt en sånn, men jeg trengte bare se litt strengt på henne så bar hun den lavere. I det fri var hun (og er fortsatt) overbevist om at hun er spisshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men hvorfor tror du de senker halen fordi man er halvstreng? Selv om de ikke kryper rundt så bærer de gjerne litt preg av å faktisk bli underkuet, og at de ikke får gå fritt som de vil. Men nå er det jo litt forskjell på hvorfor de har høy hale også, om hunden min fyrer seg opp (og dermed også opp med halen) så holder det jo at den får beskjed om å la være å når da adferden er vekke så er også halen normal, men noen hunder har jo normalt høy hale, ikke bare i spesielle settinger, å da må man plutselig inn å dempe dem på en helt annen måte med dertil andre virkninger.

Høy hale trenger ikke å bare være positivt, men det er garantert mindre positivt at man har prøvd å "kue" vekk haleføringa, for det vil ihvertfall vises på hunden.

Det er helt greit for meg at bikkja ikke "får gå så fritt som den vil" i utstillingsringen, altså. Og nei, med en normalt oppegående hund, behøver det ikke synes på holdningen forøvrig.

Den av mine pr. i dag, som har høy haleføring, har det fordi hun er full av seg selv og generelt mener mye om meget. At hun strammes opp litt de minuttene før og under hun er i ringen, koster meg ærlig talt svært lite. Og det plager nok også bikkja minimalt. Skulle jeg la halen se ut som en radioantenne, så er det faktisk like greit å spare seg de kronene utstillinga koster, og bli hjemme :P (noe jeg som regel velger, men noen premieringer skal jo bikkja ha på papiret og...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være mulig å trene en hund til å senke halen i utstillingsringen. Og med "trene" mener jeg ikke dempe hunden med å være streng eller korrigere ved å slå ned halen osv. Husker ikke helt hvor jeg har lest det, om det var i Karen Pryor's bok "Click To Win" (Clicker training for the show ring) eller et annet sted. Men, det er mulig selv om det kan være en utfordring og krever bra timing. Om en hund kan shapes til å bli bevisst på hvor den plasserer bakpotene så kan den også shapes til å bli bevisst på hva den gjør med halen. Alternativt kan man belønne for den riktige "sinnsstemningen" slik at (hann)hunden er i konsentrasjons-modus heller enn "se på meg da, dere lekre damer-modus" :-). Som sagt, å shape haleføring eller "sinnstemning" er ikke det enkleste å få til, men det er mulig.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit for meg at bikkja ikke "får gå så fritt som den vil" i utstillingsringen, altså. Og nei, med en normalt oppegående hund, behøver det ikke synes på holdningen forøvrig.

Den av mine pr. i dag, som har høy haleføring, har det fordi hun er full av seg selv og generelt mener mye om meget. At hun strammes opp litt de minuttene før og under hun er i ringen, koster meg ærlig talt svært lite. Og det plager nok også bikkja minimalt. Skulle jeg la halen se ut som en radioantenne, så er det faktisk like greit å spare seg de kronene utstillinga koster, og bli hjemme :P (noe jeg som regel velger, men noen premieringer skal jo bikkja ha på papiret og...)

Men det er jo ikke det samme som at bikkja har høy hale naturlig, som jeg sier, det blir noe helt annet. Om bikkja er høy på seg selv eller fyrer litt ekstra på andre hunder eller hva som helst så er det jo i mange tilfeller så enkelt som å bare avlede så er halen tilbake der den skal være, da er det klart det ikke vises på hunden, men for å få en hund med naturlig høy haleføring til å ikke gå med halen der den ligger naturlig så må det hardere skytts til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... og personlig synes jeg det er ganske ugreit å psyke ut eller "jekke ned" bikkja si rett før man skal i ringen bare fordi man ikke vil vise fram en høy hale. Man straffer ikke en hund for at den er "glad". Det er i så fall sånt som gir utstilling et (fortjent) dårlig rykte blant vanlige hundeeiere.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har sett hunder som er trent til å bære halen lavt i ringen (og hørt eier gi kommandoen for det mens de er i ringen) - men det er ikke alltid det gir naturlig haleføring, en ser at halen henger og brukes rart - den kan på en måte holdes litt ut fra kroppen før den henger ned. Hvis kryss og halefeste ikke er korrekt, vil det som en konsekvens også påvirke haleføringen..

Jeg har også sett hunder på film hvor en mistenker at de er operert (for eksempel kutte en sene, bedømme de rette musklene) for å holde halen nede - det er ikke naturlig at halen henger passivt rett ned hele tiden heller, ikke på min rase.

Det er også forskjell på en ung jypling som skal kjekke seg, og en voksen, avbalansert hannhund med kort kryss. Jeg har sett flere unge hannhunder som får litt cocky hale i ringen, men som lander etter hvert, og da får en mer korrekt haleføring. Mens andre bærer halen feil hele livet gjennom, fordi krysset framtvinger det.

En god dommer vil også kjenne at krysset ikke er korrekt, selv om halen er trent - men det påvirker og forbedrer selvfølgelig førsteinntrykket. Jeg synes for eksempel at for høy haleføring på min rase ødelegger hele silhuetten, og er - for å si det blunt - dritstygt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er jo også den at en hund med korrekt hale og kryss, på enkelte raser, vil ikke klare bære den høyt over rygglinjen. Da vil bare siste 1/3 ca komme over rygglinjen.

Har selv to hunder som bærer halen høyt når de jasser seg opp, men de bærer den fortsatt ikke feil i forhold til rasestandard. En hale som res høyt er ikke "bare en hale som bæres høyt" pga gemytt. På enkelte raser aksepteres det også, andre raser gjør det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...