Gå til innhold
Hundesonen.no

Alternativ til belger?


rosinbolle
 Share

Recommended Posts

Mannen og jeg vurderer å skaffe oss hund. Vi har hatt hund før på hver vår kant, og er på jakt etter en felles familie- og turkompis. Vi har katt, og den er søt og koselig, men det demper ikke hundelengselen.

Vi har erfaring med tervueren, men er i utgangspunktet ute etter tips til andre raser enn belger. Belgerne er på mange måter drømmerasen vår, men velger å legge den på hylla enn så lenge. Vi har en halvveis plan om å ha tervueren/groenendal som hund nr. 2 om noen år, med en trygg voksen hund som godt forbilde og selskap på dagtid mens vi er på jobb. Tenker også at vi har enda mer treningserfaring på baken da.

Men vi strever med å finne et godt alternativ.

Ønsker til hunden:

  • Middels til stor hund.
  • Må kunne bo sammen med en katt
  • Familiehund, for det er planer om familieforøkning om et år eller to. Kanskje tre.
  • Må greie å være alene en arbeidsdag
  • Lettlært
  • Må kunne brukes i agility uten å være ekstra utsatt for slitasjeskader.
  • Den bør ha en avknapp, altså være rolig hjemme, men får være aktiv og tullete ute.
  • Sunn kropp, må se ut som en hund. Rent eksteriørmessig liker vi hunder med lang pels best, og er villig til litt pelsstell.
  • Humor
  • Litt happy-go-lucky
  • Kunne gå fritt uten at den stikker av (utelukker kanskje en del fuglehunder, husky, osv?)

Hva vi kan tilby:

  • Et ønske om å trene med hunden. Agilitytrening i hundeklubb en gang i uka i tillegg til trening på egenhånd, kan godt hende vi prøver oss på andre hundesporter også.
  • Tur minst en time om dagen. Sier minst fordi det er enkelte dager man har god tid og kan gå langt, og andre dager mindre, men vi tenker å dekke hundens behov for aktivitet både fysisk og mentalt. Lengre turer i helgene, tur i marka i nær der vi bor til vanlig. Minst mulig asfaltturer.
  • Positiv læring og skikkelig næring
  • Vi bor i rekkehus

Jeg ser jo at vi heller mot gruppe 1, men er åpen for gode forslag blant andre grupper. Vi har vært innom tanken på et par raser allerede. Nevner i fleng:

  • Sheltie. Kanskje den minste rasen vi har tittet på til nå. Vurderes ganske sterkt.
  • Golden retriever. Visstnok familiehund numero uno, men har den kropp og driv til agility? Kan den ha det hvis den ikke blir så innmari feit, som jeg dessverre ser alt for mange av her i nabolaget?
  • Har fått ideen om Chodsky Pes gjennom å lese her inne, den tikker av en del bokser på vår liste
  • Langhårscollie. Hvordan er den mentalt?
  • Aussie. Men er ikke det mye likt en belger, og med de samme utfordringene?
  • Svensk lapphund. Har hørt det er den førervare av lapphundene, men vi har slått den fra oss pga. lydmengden.
  • Toller. Har dog hørt at den er veldig krevende. Stemmer dette?

Er det noen andre ideer for noe som kan passe oss? Hjelp meg gjerne å tenke utenfor boksen :)

Edit; La til en hunderase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker egentlig korthårscollie jeg, selv om jeg ser dere liker langhårshunder best. Føler dere er ute etter litt mer driv og motor enn hva langhårscollien har, men litt mindre enn en belger. Mitt inntrykk av korthårscollien er at det er en veldig artig, happy-go-lucky hund samtidig som den er lettlært. Det er ganske mange her inne på forumet som har kortiser, noen oppdrettere også, så de kan sikkert fortelle deg mer. @Affinity f.eks? :ahappy:

Ellers tenker jeg de fleste du nevnte kunne passet, selv om golden kanskje blir litt daff i forhold til de andre du har nevnt, og sheltien nok utgår i størrelse, hvis det er veldig viktig for dere.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker egentlig korthårscollie jeg, selv om jeg ser dere liker langhårshunder best. Føler dere er ute etter litt mer driv og motor enn hva langhårscollien har, men litt mindre enn en belger. Mitt inntrykk av korthårscollien er at det er en veldig artig, happy-go-lucky hund samtidig som den er lettlært. Det er ganske mange her inne på forumet som har kortiser, noen oppdrettere også, så de kan sikkert fortelle deg mer. @ f.eks? :ahappy:

Ellers tenker jeg de fleste du nevnte kunne passet, selv om golden kanskje blir litt daff i forhold til de andre du har nevnt, og sheltien nok utgår i størrelse, hvis det er veldig viktig for dere.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Størrelse er kanskje ikke sååå viktig, og det er vel kanskje derfor vi har sett på sheltie. Men vi ønsker ikke å gå mindre i størrelse enn det, blir liksom litt lite bikkje da. Klarer ikke helt å beskrive det på en fornuftig, logisk måte. Men ser jo at det absolutt er en praktisk størrelse! Har hørt mye pent om dem, og så en utrolig flott en i fjorårets Cruftsfinale ;)

Får kanskje sjekke ut korthårscollie litt nærmere.

Hva med toller? Vet ikke om den kan gå løs, da.

Hvordan er det å leve med en toller? :) Og er de vennlige hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt de kriteriene hadde valget vært enkelt: labrador! Hadde ikke nødvendigvis kjøpt fra jaktlinjer, men hadde vært opptatt av å finne en oppdretter med hunder jeg liker :)

Tenkte umiddelbart en ivrig hannlabrador her jeg også, men de vil vel helst ha en langhårsvariant. Labradorer skal jo faktisk ikke være elegante, noe en terv absolutt er. Så jeg ser klare forskjeller akkurat der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador står faktisk på nei-lista vår :) Trivelige hunder, men jeg har ennå ikke møtt en labrador jeg kunne tenkt meg å bodd med... Dessverre!

Har dog møtt en jaktgolden jeg likte skikkelig godt, så det er jo noe å sjekke ut...

Det er ikke så store forskjeller på retrieverne (forutenom litt forskjell i motor), jeg synes kanskje at tolleren og curly coateden er de som skiller seg veldig ut fra de andre. Så om du er skeptisk til labradoren ville jeg kanskje sett bort fra apporterende hunder som helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toller, collie (lang og kort), bearded collie, springer spaniel, puddel, vannhund, schapendoes listen er vell lang egentlig. Veldig mange hunder går jo fint inn under deres kriterier, med varierende grad hvor det stort sett vil gå på dere og hva dere foretrekker av rasetrekk, utseende og væremåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler litt personlige erfaringer jeg :)

Jeg har sheltie selv, og har korthårscollie i familien, og jeg er veldig fan av begge rasene. Det er selvsagt viktig å være nøye med oppdretter og avlshunder, jeg vil at sheltien skal være røntget for HD/AA (det er det mange oppdrettere som ikke gjør), og jeg vil møte foreldredyrene - som skal være vennlige, trygge og avslappede. Endel individer av begge raser er hakket for nervøse for mine smak, men absolutt overvekt av de jeg kjenner og har møtt er hunder jeg kunne tenke meg selv. Sheltien min er en liten hund, men føles stor. Hun er riktignok en ganske stor sheltie også, noe jeg personlig liker bedre enn de bittesmå snipete sakene. Hun er en happy go lucky-hund, masse driv og motor, og biter oss fremdeles i fingrene når jeg belønner med godbiter når vi trener av iver - som snart åtteåring. Jeg har aldri vært på en tur hun ikke kunne holde følge på, da vi gikk i fjellet med en labrador og en lapphund/border collie-blanding, var det hun som var sprekest og minst sliten. Hun ELSKER agility og alt som går fort, og er ekstremt lettlært. Ulempene med rasen er at endel har veldig lett for å bjeffe, og det er dessverre endel dårlig mentalitet - synes jeg. Så igjen, vær nøye med oppdretter, og vær nøye med å begrense lyd helt fra valpen er liten.

Korthårscolliene jeg kjenner er også herlige hunder - men veldig spesielle, fulle av personlighet og særegenheter. De er begge utrolig lettrente - de bare kan ting uten at man har lært de det. De går løse over alt, er med på rideturer, joggeturer, skiturer og fjellturer. De er såvidt prøvd i agility og elsket det begge to. Også på denne rasen tror jeg det er viktig å være nøye på temperament hos foreldredyrene og gjøre en god research før man kjøper valp. Jeg synes det er en tendens hos begge disse rasene at de fort kan bli litt veike - men at man kan få dette igjen som positive egenskaper i form av førerorienterte, myke hunder. Min erfaring med kortisen er at det er lite lyd i hundene, men jeg vet ikke hvordan det er jevnt over.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador står faktisk på nei-lista vår :) Trivelige hunder, men jeg har ennå ikke møtt en labrador jeg kunne tenkt meg å bodd med... Dessverre!

:shocked:

Hehe, neida. Men kanskje du kan si litt om hva det er du ikke liker ved labradoren, så blir det enklere for folk å foreslå noe som kan passe deg bedre.

Du har forresten i stor grad de samme kriteriene jeg hadde (men motsatt preferanse når det gjelder pelstype), og jeg har landet på korthåret collie. Flat og storpuddel var også under vurdering, kanskje det kan være noe for deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si at aussie og belger er samme tingen :huh: .

Min personlige preferanse er at belgere er nærvøse og stressa hunder. Aussien er mer frempå, tøff og mer lyd. Mer vakthund, og mer samla i hodet. Men det er min erfaring, og jeg har møtt flere gode aussier, enn belgere.

Korthåret Collie,Langhåret Collie og Aussie kan passe deres ønsker. Men husk at aussien har mye vokt, og den trenger oppdragelse mer enn noe annet, noe som kan være utfordrende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:shocked:

Hehe, neida. Men kanskje du kan si litt om hva det er du ikke liker ved labradoren, så blir det enklere for folk å foreslå noe som kan passe deg bedre.

Du har forresten i stor grad de samme kriteriene jeg hadde (men motsatt preferanse når det gjelder pelstype), og jeg har landet på korthåret collie. Flat og storpuddel var også under vurdering, kanskje det kan være noe for deg også.

Jeg har vel aldri møtt en labrador som er en mellomting. De har enten vært skikkelig daffe eller veldig brautende, tunge og slitsomme. Men jeg kan jo være forutinntatt og ha møtt dårlig oppdratte individer, da. Men ja, nei, vet ikke, dårlig kjemi?

Vil ikke si at aussie og belger er samme tingen :huh: .

Min personlige preferanse er at belgere er nærvøse og stressa hunder. Aussien er mer frempå, tøff og mer lyd. Mer vakthund, og mer samla i hodet. Men det er min erfaring, og jeg har møtt flere gode aussier, enn belgere.

Korthåret Collie,Langhåret Collie og Aussie kan passe deres ønsker. Men husk at aussien har mye vokt, og den trenger oppdragelse mer enn noe annet, noe som kan være utfordrende.

Hm, mer vokt enn hos en belger? Da utgår vel aussien også :) De er utrolig vakre, men kanskje litt for utfordrende. Har bare møtt en aussie, da, og den var artig. Belgere har jeg møtt mange av, men ingen nervøse, så jeg skjønner ikke helt hvorfor de blir betrakta som det. Men de er nok lettere å stresse enn mange andre, og veldig på, og den intensiteten blir for mye for oss der vi er nå. :)

Skal også se nærmere på portugisisk vannhund! :)

Hvordan er det med aktivitet og springer spanieler? Og er de veldig typisk fuglehund ala settere, eller litt mindre på? :)

Edit: håper jeg ikke tråkker noen på tærne når jeg kommer med mine inntrykk, altså. Ikke meninga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan dere ikke bare gå for belger?

Det er drømmerasen deres og den matcher startinnlegget liksom? :P

Jeg har heller ikke møtt særlig mange nervøse belgere og jeg har møtt min del. En av mine var det, men det er evig lenge siden han ble født og mye har skjedd siden det.

Det er mange som oppfatter belgerens bevegelser og utrykk som nervøsitet da. Men de er bare raske og alerte.

Jeg fikser ikke nervøse hunder og jeg skal definitivt ha belger igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg blir ikke fornærmet fordi andre ikke vil ha en labrador, mulig det kom litt feil ut. :D Det er bare bra at det blir litt færre av dem.

Jeg tenkte bare at en flat eller golden nok er en dårlig ide dersom du følte at labbisen var for slitsom, de er stort sett like gærne alle tre, og om de ikke er det er man uheldig og ender opp med en lavdriftet utstillingsvariant. En labrador er, som alle retrieverne, en solid arbeidshund som skal være i god kondisjon, men de er ikke noen pingler nei. De er rett på, men mye av dette avhenger jo av oppdragelse og lydighet. Men gis et "ja" er det full spiker, naturligvis. De er rimelig rolige når det ikke skjer noe (takk og pris), men det er deilig med en veldig god av-og-på knapp, og den kommer jo nettopp av bruksegenskapene til hunden.

Hvis dere drømmer om belger er det vel bare å gå for det. De norske belgerne ligger meg bekjent langt over mange utenlandske ift gemytt, og det er mange solide, trygge individer her til lands. En belger skal ikke være nervøs og plaget, reservert og vaktsom ja, men ikke et aspeløv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel aldri møtt en labrador som er en mellomting. De har enten vært skikkelig daffe eller veldig brautende, tunge og slitsomme. Men jeg kan jo være forutinntatt og ha møtt dårlig oppdratte individer, da. Men ja, nei, vet ikke, dårlig kjemi?

Da tror jeg du bare har vært uheldig med individene du har møtt, ja (eller kanskje dere rett og slett ikke liker den typiske retrieverpersonligheten, det er greit det og) ;) Syntes beskrivelsen til Bølla var ganske treffende, retrieverne er stort sett like gærne alle sammen :D Ut fra kriteriene deres tror jeg egentlig labrador hadde passet bedre enn golden, siden den gjerne har mer motor og har et enda stødigere gemytt. Litt i tyngste laget, men der er jo ikke golden noe særlig bedre.

Men som andre har sagt, ser jeg ikke noe i veien for at dere skaffer dere belger, hvis det er det dere egentlig vil ha? I hvert fall hvis dere går for en av langhårsvariantene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå så jeg at du kanskje ikke var helt sikker på retrieverne, men Flat er selvfølgelig ett fint valg.

Masse energi og ekstremt glade, men kan brukes til nesten alt.

En periode møtte jeg få hyggelige tollere, men de siste årene har jeg møtt mange fine tollere og kunne nesten tenke meg rasen selv.

Veldig søte hunder som også virker som trives med å brukes til det meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...