Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder jager rådyr - fanget på film


jaktlykke
 Share

Recommended Posts

Guest Christine

Forsåvidt sant, ikke mye fart i de.

---

Jeg lurer på rase fordi jeg oppriktig lurer på hva de er. Ikke fordi det skal forklare noe eller unnskylde eller whatever, jeg bare oppriktig lurer på det fordi jeg ikke klarte å gjenkjenne de selv.

Man hører skuddene fra en skytebane rett i nærheten, og "over gata" til skytebanen har retrieverklubben treningsbane, sånn mtp rase..

Uansett rase så er denne saken tragisk.. Godt noen fikk filmet det, så kanskje noen vil fatte alvoret i det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Den rådyrkalven oppførte seg ikke normalt. På denne tiden av året ser jeg ikke på det som krise om hunder får støkket en rådyrkalv. Normalt skal det bare innebære noen raske hopp fra et rådyr i d

Jeg er en av de som nesten skulle ønske at flere Bønder bevæpnet seg slik at hundeeiere snart innså alvoret. Det er forbausende mange som mangler empati med andre dyr enn sine egne. Men dette b

Stakkars lille... da var det iallefall godt man fikk tak i det da, så det slapp å pines til døde alene i skogen. Men å bli jaget av hunder er jo traumatisk det og. Huff visste ikke at det var rådyrka

Syns det var grusomt å se den løpe slik i ring når hundene var vekk :( Stakkars dyr, det der er vel neppe vanlig atferd - hadde trodd den ville stikke langt pokker i vold om den var frisk.

Jeg syns brudd på båndtvangen er uansvarlig og ****** uansett grunn, jeg driter i om folk har kontroll som de kaller det. Om det er gjeterhund eller små veske hunder - whatever.. Det er ikke noe gøy å gå med hunden synlig i bånd og få slengt etter seg sure kommentarer fordi så mange gir f**n i å følge båndtvangen. Og her ser vi jo nok en gang hva hunder er kapable til å gjøre. Vi har hatt masse gøy i sommer - med langline på og Keiron har ikke jagd, drept eller sprengt noen, men likevel har han hatt det gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rådyrkalven oppførte seg ikke normalt.

På denne tiden av året ser jeg ikke på det som krise om hunder får støkket en rådyrkalv.

Normalt skal det bare innebære noen raske hopp fra et rådyr i den alderen før bikkjene henger laangt bak.

Loke stakk etter rådyr i september første året jeg hadde han ( jeg var ikke forberedt på akseleringen hans.. ) og han rakk knapt å ta sats før de var over alle hauger.

På våren og når det er dyp snø kan hunder ta rådyr, men ikke i terrenget når det er bart og kalvene har vokst til.

No way .

Selv mynder vil få store problemer når rådyret trekker inn i skogen som de gjerne gjør.

2 fleskete Retrievere ville normalt aldri fått seg så nære en kalv i den alderen.

Det er vondt å se på , men den kalven MÅ ha hatt store problemer før hundene kom..

Jeg må ha møtt noen hundretalls rådyr på tur oppigjennom og de er lynraske!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som to brune labradorer på steroider, helt merkelig utseende på de hundene. Kanskje noe blanding av labrador og mastiff? Ikke nødvendigvis noe som ville jaktet på vilt allikevel. 

 

Kanskje noe irsk setter-blanding, de er egentlig mer rødbrune enn brun-brune…? 

 

(Jeg måtte mute videoen jeg da *kremt*) 

Tenkte også brune (feite) labradorer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig :( Slik oppførsel kan ikke unnskyldes.

Det kan jo være at hundene har brutt seg ut og stukket av. I flokk kan hunder gjøre mye mer skade enn når de et alene. Vi SKAL ha kontroll på hundene ja. Men uhell skjer. Og hunder har sterke jaktinstinkter. Slikt kan også skje utenom båndtvangstiden også, men de færreste (dog noen greier det nok)hunder greier å ta igjen friske hjortedyr over en viss størrelse.

Det viktigste syns jeg, i slike situajsoner, er at eier tar ansvar også når dette først har skjedd. Enten grunnen er sløvhet, uforsvarlighet eller rett og slett bare uflaks. Hadde grunneier skutt hundene idet de jaktet på rådyret, hadde nok det blitt veldig feil i medias øyne det også….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at hundene har brutt seg ut og stukket av. I flokk kan hunder gjøre mye mer skade enn når de et alene. Vi SKAL ha kontroll på hundene ja. Men uhell skjer. Og hunder har sterke jaktinstinkter. Slikt kan også skje utenom båndtvangstiden også, men de færreste (dog noen greier det nok)hunder greier å ta igjen friske hjortedyr over en viss størrelse.

grunneier skutt hundene idet de jaktet på rådyret, hadde nok det blitt veldig feil i medias øyne det også….

Ja, det håper jeg virkelig. Men jeg kjenner til folks holdninger til båndtvangen, så jeg er dessverre ikke overrasket om hundene ikke har brutt seg ut.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de ligger ikke lenger å trykker. Det er førsteslåtten på høy som tar rådyrkalver (den er i juni)

Så nettopp at de oppfordret til å gå over jordene og klappe før innhøstingen av korn nå skjønner du.

Og syntes selv jeg har kommet ganske nærme rådyr på jordet om høsten.

Det er lov å trene rådyrhunder i terreng man har tilgang på fra båndtvangen er slutt. Mulig det er flåsete. Men man bruker gjerne utrykket "å trimme". Om det er rådyr, rev eller hare som skall jages.

Ok det visste jeg ikke, takk for oppklaring. :)

For å si det sånn; om en kortbeint drivende får opp et blindt rådyr, så blir nok ikke resultatet noe penere på film. Men det forkorter jo dyrets lidelse...

Helt enig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto det ikke at det var blitt blindt etterpå, samt hadde vanskelig for å svelge? Kalven faller jo, hundene står over, det kan jo hende de fikk inn et bitt. Forsåvidt vet vi ikke hvor lenge de hadde jaget den, den kan jo bare ha blitt sliten? Jeg vet ikke jeg, hund kan ihvertfall jage voksne rein helt til de kollapser, og rein er veldig spreke og raske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett båndtvang eller ikke, sykt dyr eller ikke, dette skal jo ikke skje. Jeg gikk faktisk og tenkte på det i går, at egentlig burde båndtvangen være overflødig. Ifølge hundeloven skal man ha kontroll på hunden, og om folk hadde fulgt det så trenger man jo ikke båndtvang, eller en del andre regler.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto det ikke at det var blitt blindt etterpå, samt hadde vanskelig for å svelge? Kalven faller jo, hundene står over, det kan jo hende de fikk inn et bitt. Forsåvidt vet vi ikke hvor lenge de hadde jaget den, den kan jo bare ha blitt sliten? Jeg vet ikke jeg, hund kan ihvertfall jage voksne rein helt til de kollapser, og rein er veldig spreke og raske!

Om de så blir jaget av støver en hel dag, så tipper de ikke over - om det da ikke er mye snø og tøffe forhold :P (nei, støvere har ikke lov å jage rådyr, men det skjer. Og før i tiden var det faktisk helt vanlig å jakte rådyr med langbeinte bikkjer. Langbeinte kortdrivere er helt vanlig å jakte rådyr med i Sverige. Det går FORT, og de jager ikke alltid så kort som de skal. Men rådyra detter ikke om for det, altså! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett båndtvang eller ikke, sykt dyr eller ikke, dette skal jo ikke skje. Jeg gikk faktisk og tenkte på det i går, at egentlig burde båndtvangen være overflødig. Ifølge hundeloven skal man ha kontroll på hunden, og om folk hadde fulgt det så trenger man jo ikke båndtvang, eller en del andre regler.

Jeg blir litt overrasket over at folk … enda lar seg sjokkere av det. Er det noe nytt da?

Det finnes regler som sier man ALDRI skal drikke og kjøre bil. Allikevel gjør folk det, noe så ****** mye også. Det er stuereint å ta seg en liten dram før man kjører ut. "Jeg har jo full kontroll" sier de. Alle har gjort det. Tatt en 0,33 liters øl til maten selv om de kjører bilen. Noen har kjørt uten setebelte innimellom også, fordi de ikke gidder. Folk lufter bikkjene uten å tenke seg om, fordi de ikke gidder. Folk krysser gatene på rød mann.

Det går stort sett bra å bryte loven også. Ikke så big deal. Men så går det ikke så fryktelig bra innimellom. Sånn er livet, jeg skjønner ikke helt hvordan man skal gjøre noe med det. Det er både hundelover, alkohollover, vegtrafikkloven og det jeg kaller rasjonell og logisk tankegang. Uansett hvor mye rasjonell logikk man blander med LOVER OG REGLER, så bryter folk det uansett. Fordi uansvarlige duster eksisterer der ute i verden, hele tiden…. What can we do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett båndtvang eller ikke, sykt dyr eller ikke, dette skal jo ikke skje. Jeg gikk faktisk og tenkte på det i går, at egentlig burde båndtvangen være overflødig. Ifølge hundeloven skal man ha kontroll på hunden, og om folk hadde fulgt det så trenger man jo ikke båndtvang, eller en del andre regler.

Men som tidligere nevnt. UHELL kan skje. Selv er jeg "nazi" ift båndtvang og de "jegerne" jeg har/har hatt i hus. Men jeg har da jaggu meg i årenes løp opplevd hunder som greier å stikke av. En unge har glemt å LÅSE døren ut, og vips - så var feks frk Setter på tur på egen hånd da hun var yngre. (Hun roet seg etter fyllte 2 år, og nå gidder hun ikke engang prøve å ta seg ut av huset). 2 − 3 ganger i løpet av årene har jeg hatt huskier på vidvanke pga dører som ikke ble låst da ungene dro hjemmenfra til skolen (jeg begynner tidlig på jobb). Jeg har opplevd hund som slet seg ut av hånden på en annen voksen i familien, som løp avgårde skremt pga lyder, og som ble borte. Vi fant han etter 8 dager, påkjørt. Den hunden kunne i verste fall godt, utfra rase og størrelse og konstitusjon, ha tatt både katter og rådyr og sau mens den var løs. Han ble istedet påkjørt og etterlatt av billisten i en grøft.

Det jeg reagerer litt på i diskusjoner som dette er sort-hvitt-tenkningen. I denne tråden hyler vi om de løse hundene og rådyrkalven som ble skadet. I andre tråder på div forum, dette og andre, hyler hundefolk om hunder som blir skutt fordi de jager sau. Ille begge deler selvfølgelig, men jeg får en bismak i munnen av bermens "korsfest, korsfest!".

I mitt hode skal man selvfølgelig ha kontroll, men noen ganger glipper kontrollen uten at eier er i sitt vesen en uforsvarlig person. og i verste fall kan da hunden ta andre dyr. Vi har lover og regler som alle, også de forsvarlige som opplever uhell, må ta konsekvensen av. Det holder. De trenger ikke å grilles i gapestokken på stortorvet i tillegg.

Vedr denne videoen; dama som filmer hadde tid til å ta frem mobil og filme…..DET hadde ikke jeg tatt meg tid til i denne situasjonen. Og jeg får avsmak av kommentarer som mot slutten av videoen "tenk om det hadde vært unga de hadde tatt". Hunder kan være klin normale i hodet og jage rådyr - men de jakter ikke på barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også litt matt. Dette er jo ikke sauebonden som står frem i avisa og er overgitt over at sommergjesthunder har tatt sauer hos ham for førtiellevte gang. Dette er en enkel hendelse som vi ikke vet noen ting om utover at det var to løse hunder og sannsynligvis et sykt rådyr. Jeg regner med at de hundene kunne i teorien vært eid av hvem som helst her inne? Eller er det noen av oss som ALDRI tar en sjanse på tross av,aldri har vært i en situasjon hvor utfallet har vært avhengig av flaks eller uflaks? Aldri har mistet hunden av syne?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også litt matt. Dette er jo ikke sauebonden som står frem i avisa og er overgitt over at sommergjesthunder har tatt sauer hos ham for førtiellevte gang. Dette er en enkel hendelse som vi ikke vet noen ting om utover at det var to løse hunder og sannsynligvis et sykt rådyr. Jeg regner med at de hundene kunne i teorien vært eid av hvem som helst her inne? Eller er det noen av oss som ALDRI tar en sjanse på tross av,aldri har vært i en situasjon hvor utfallet har vært avhengig av flaks eller uflaks? Aldri har mistet hunden av syne?

Om en av mine får opp et sykt eller skadet rådyr (og det kan skje hvilken som helst dag fram til jul) Så tar de det, skulle bare mangle . Og da diller de ikke bare rundt som disse feite bikkjene på filmen... Tenk om det var et barn, liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et ganske kjent fenomen at mange mennesker ikke skjønner at hunder skiller mellom mennesker/hunder/katter/sau. Mange tror at en hund som hater alle andre bikkjer er farlig for barn. Eller en hund som dreper sau like gjerne kunne tatt nabohunden eller ungen. Det merkeligste med dette er at en del hundeeiere også ser ut til å tro det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenk, dama som filma snakker om unger, og tenk om det hadde vært dem.
Siden hun gjør det spiller det jo ingen rolle om kjøterene er etter rådyret. Himmel, er jo bare et dyr!
Og tenk, hu filmer det hele! Det vil jo si på sonespråket til enkelte at hun er skyldig i rådyrets lidelser.
Kanskje rådyret er skadet fra før av før hundene setter etter det. Da er det jo bare fint at hundene finner det, slik at det slipper lidelse. Flinke hundene ...

Og ja, uhell kan skje, hunder kan komme ut av hundegårder, ut av bånd, ut av ditten og datten!

Rart at dette ikke skjer med OPPEGÅENDE SERIØSE hundeeiere som TAR ANSVAR da!

At en Hund stikker una én gang, greit, men om hunder stikker unna flere ganger fra samme eier, da er det ikke lenger greit. Det er ikke lenger uhell. Og om en hundeeier har uhell en gang, så dreier det seg om UANSVARLIGHET og LIKGYLDIGHET neste gang bikkja stikker unna.

Har hart hund så lenge jeg kan huske. Jada, det har stukket av hund for meg. EN eneste EN hund på alle årene. Den var ikke min, men jeg var ansvarlig for den fordi jeg hadde plassert den ut i fosterhjem.

Kanskje har jeg hatt flaks, i følge enkelte her på sonen, eller så har jeg virkelig vært, i motsetning til flere på sonen, NAZI når det kommer til å ha kontroll på hundene ...

Edit: Selv om de aller fleste hunder skiler godt mellom rådyr og barn, er det hunder som ikke helt "ser" forskjellen og seter etter bytet enten det har to eller fire ben. Så: tenk om det hadde vært et barn - floksa, er ikke så usaklig lell ...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...