Gå til innhold
Hundesonen.no

Ting du skulle ønske at andre visste om jobben din


Mirai
 Share

Recommended Posts

Jeg jobber i en butikk som har veldig likt konsept BilTema, Jula, Clas Ohlson, Europris og alle de butikkene der. Men butikken jeg jobber i er en enkeltstående butikk som kun finnes akkurat her.

- Nei, jeg vet ikke om det finnes noen butikker i Oslo som har de samme varene som oss

- Nei, du kan ikke få vår (kvalitets) maling billigere, fordi det er billigere for deg å kjøpe maling på BilTema

- Nei, jeg kan ikke gi deg mye i rabatt bare fordi varen har en høy utpris. Er utprisen høy, så er også innprisen høy.

- Nei, jeg er ikke en robot som har svaret på alt her i verden, selv om jeg noen gang skulle ønske det

- Ja, jeg kan faktisk en del om varene jeg selger. Selv om jeg er ei "lita jente"

Og ikke minst, NEI, jeg er ikke med mammaen min på jobb. Jeg er faktisk den som har jobbet nest lengst i den butikken :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 175
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lærer. Det er ikke mange som vet hvor mye vi går rundt og tenker på hver enkelt elev.

DU vet at vi introverte HATER folk som skal ringe opp når vi har henvendt oss på e-post, sant? . Man blir ikke flinkere til å ta en telefon bare fordi man skal utfordre seg selv . Det er ikke sånn det

...dette gikk jeg og tenkte på mens jeg jobbet nattevakt i går på døgnåpen bensinstasjon . Kommer sikkert på mer etterhver. Her er noen ting fra mitt perspektiv som selger på Shell/7-Eleven: -

Psykolog.

- er ikke det samme som psykiater.

- jeg kan ikke trylle.

- jeg kan ikke spå.

- jeg er ikke tankeleser.

- jeg er ikke opptatt av å se etter psykiske problemer hos alle jeg treffer.

- latterlig mye av min tid går på å dokumentere og registrere alt jeg gjør. Og registrere at jeg dokumenterer og registrerer.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle butikk/kiosk/restaurant-jobbene jeg har hatt har et par ting gått igjen:

- Jeg bestemmer ikke prisene, åpningstidene eller mengden alkohol jeg har lov til å putte i drinken din. Jeg har regler og lover å forholde meg til. Om du er misfornøyd er det en ærlig sak, men å skjelle ut meg gjør ikke noe annerledes - annet enn at du gjør min arbeidsdag mye kjipere.

- Jeg vet at du tror du er den eneste som spør om jeg kan gjøre et unntak fra regelen, enten det er å slippe deg inn etter stengetid eller gi deg rabatt på varer det ikke er rabatt på - men det er du ikke. Du er den 67. som spør denne dagen.

Nå er jeg sosialarbeider utdannet sosialarbeider, har jobbet på sykehus, i frivillig sektor og begynner på et NAV-kontor om en mnd. Og ja, jeg forstår at du har kjipe opplevelser med det offentlige systemet, jeg gjør det. Takk derfor for at du vil opplyse meg om hvor grusomme alle vi som jobber innenfor dette systemet er, at vi er inkompetente, late, dårlige på kundebehandling og generelt ganske fæle mennesker. som har ett mål - å ødelegge livet ditt. Hvis du visste hvor mye jeg anstrenger meg hele tiden for å gi deg en best mulig opplevelse i møtet med det offentlige hadde du kanskje ikke vært fullt så krass ... Dessverre er ikke jeg ansvarlig for systemet, og kan ikke gjøre noe annet enn å være en så god fagperson som mulig. Selv om jeg noen ganger lurer på om du har bestemt deg på forhånd for hva du synes ...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber bl.a. i DNTs butikk og turinformasjon.

- Nei, jeg har ikne vært på tur overalt i hele Norge. Ei heller kan jeg alle buss- og togrutene i forbindelse med de ulike turene. Jeg hjelper gjerne med å finne info om for meg ukjente steder, men jeg må lete frem info og kart om jeg ikke har vært der!

- Det er ikke min skyld at XXL har billigere turmat!!

- Beklager, jeg kan ikke noe for at folk legger ut på turer med elendige kartkunnskaper og ingen anelse om hvordan et kompass virker.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- jeg er ikke tankeleser.

- jeg er ikke opptatt av å se etter psykiske problemer hos alle jeg treffer.

Pfffft.. det er bare noe dere sier, det.... :fear:

:lol:

Næsj, jeg tror ikke jeg kan komme på en eneste ting andre burde vite om min jobb, jeg :).

Ja, jeg er naturforvalter i Statens vegvesen altså :)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig assistent:

Nei, det er ikke noe snuskete dirty noe

Nei, det er ikke hjemmehjelp

Nei, det er ikke engang et helseyrke, det er et serviceyrke.

Butikk tror jeg det meste er nevnt, med unntak av

Nei, jeg kan ikke ta penger ut av kassa og gi deg tilbake for en ødelagt vare om du ikke har kvitering, du kan få tilgodelapp siden jeg ikke har noen grunn til å tro at du lyver og ja du må gjerne snakke med sjefen.

Kennel:

Nei, jeg kan ikke kaste ut den hunden/katten av det buret fordi du syns det buret var finere enn det ditt dyr har fått tildelt.

Nei, vi kan ikke være tilgjengelige 24/7

Ikke er vi tankelesere heller, så vi setter veldig pris på riktig informasjon om dyret.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hverken ambulansesjåfør, sykepleier eller lege. Og ja, jeg BÅDE kjører OG sitter baki med pasientene :sleep: Vi har minst 4-års utdannelse. Vi er primært på jobb for å hjelpe akutt syke mennesker, eller transportere folk som av helsemessige årsaker ikke kan sitte, ikke for kjøre deg til legevakten med forstoppelse.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er jeg veldig takknemlig for all tilbakemelding på maten og servicen. Jeg spør om maten smaker for å få et ærlig svar. Er det noe galt er jeg mer enn villig til å ordne opp. Kjøkkenet får alltid høre tilbakemeldingene, og om noe ikke svarte til forventningene kan de forbedre seg.

Noe folk kanskje ikke vet er at de ansatte må skatte mer om de "tar ut" tips.

Ja, nordmenn er faktisk for dårlige på å klage! Servitører er som oftest flink på å lese folk, jeg ser det på deg når du sier at det smaker bra selv om du ikke er fornøyd, men da kan jeg ikke gjøre noe med det :/ Eller de som klager etter de har spist opp, selv om man var å spurte om det smakte mens de spiste...

Og ja, kontanttips er gull, alltid tips i kontanter om du har mulighet til det i stedet for å legge det til på kortet ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som personellkoordinator :)

Sånn direkte mot kundene:

- Hadde vert fint om kundene som ringer inn faktisk vet litt om tjenesten de ønsker å bestille. Det fungerer ikke å si at en skal " ha sånn NDT av en duppeditt". (NDT er en samlebetegnelse for mange forskjellige kontrollmetoder).

- Vi har faktisk ikke inspektører hengende på en knagg på veggen. Av og til blir det ventetid på noen timer/dager.

- Og ikke minst, trenger du folk samme dag, ikke ring 15:30...

Mot folk ellers:

Ingen skjønner hva eg jobber med med mindre de er i bransjen selv. Pleier som regel ende opp med å forklare at eg har en haug mannfolk eg sender hit og dit for å hjelpe kunder i oljebransjen :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praksisplass på dyreklinikk (gjør det samme som assitent, bare de er med på opr og det er ikke jeg selvfølgelig gr manglende utdannelse)

- Nei, jeg står bak skranken og tar betaling, men jeg hverken priser journalen etter velger prisen tingene skal koste.

- Nei, jeg kan ikke bare gi deg reklameprodukter fra RC uten at du har kjøpt noe fra RC.

- Jeg er ikke vetrinær.

- Kloklipp er IKKE gratis selvom det var gratis den mnd klinikken åpnet for mange år siden..

:lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pfffft.. det er bare noe dere sier, det.... :fear:

:lol:

Næsj, jeg tror ikke jeg kan komme på en eneste ting andre burde vite om min jobb, jeg :).

Ja, jeg er naturforvalter i Statens vegvesen altså :)

Det er bare fordi det er veldig få som vet hva naturforvaltning dreier seg om :lol: Folk som spør meg om utdanningen min ser i alle fall ut som store spørsmålstegn når jeg sier hva jeg studerte, og samtlige får en ekstrem trang til å skifte tema raskest mulig :P Også er det de som ikke helt skjønner poenget og viktigheten med det yrket og kommer med delvis nedlatende kommentarer som "Åja, så du passer på trær og sånn du altså?" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i butikk og en ting som irriterer meg er alle som forventer rabatter hele tiden!! En ting er når man kjøper hele pakker eller sett til 4-5000, da skal du få med noe ekstra liksom, men når du skal ha en godbitpose til 29 kr som allerede er på tilbud, DA spør du ikke om å få rabatt eller få med noe ekstra altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne, men det får bli noen eksempler: Jobber i hjemmesykepleien.

-Den kvelden jeg satt på legevakta med to narkomane alkoholikere med skader og blod overalt, så måtte du nesten vente litt med å få på deg pysjen denne kvelden. Det er ikke fordi jeg er lat, men det hender andre må komme før deg. Jeg tipper du selv vil sette pris på å komme først i køen den dagen det blir akutt for deg. Jeg kommer, jeg kommer, med jeg har bare to bein å løpe med.

-Nei, jeg kan ikke bære deg, eller gjøre alt for deg. At du faktisk må gjøre det du klarer selv er ikke fordi jeg ikke gidder å hjelpe deg, men for at du skal være mest mulig selvhjulpen så du kan bo hjemme i huset ditt lengst mulig.

-Ja, jeg vil se at du tar medisinene dine. Det er ikke fordi jeg er nysgjerrig, men fordi jeg må gjøre jobben min.

-Jeg kan ikke være hos alle kl 09 på morgenen, og jeg kan ikke få lagt alle kl 2130 heller.

-Vi har ikke fagbrev i hårrulling, så om du forventer at alle i pleie og omsorg er like gode som frisøren din til dette, så har du nok for høye forventninger.

-Ikke klag til meg om at kollegaen min er håpløs, og gjør alt på feil måte. Har du noe viktig å si som må videre, ring sjefen min.

Dette gjorde meg rett og slett litt lei meg, med tanke på at hjemmesykepleiere som kommer innom min bestemor en gang om dagen betyr utrolig mye for henne, og hun blir sønderknust når de ikke kommer, når de ikke viser noe interesse i det hun sier osv. Og nei, hun blir ikke sønderknust og kjefter på de, for hun er for sjenert til det. Det er en av de få menneskene hun ser i løpet av en dag, noen dager de eneste, siden hun bor veldig avsidesliggende. Det kan bety ALT for hennes dag, særlig hvis de gjør noe ekstra, f.eks greier håret hennes eller prater litt ekstra med henne. Hadde jeg hatt alle verdens penger skulle jeg kjøpt henne plass på et hjem nærmere meg med en 24/7 bemanning som skulle hjelpet henne. Får helt tårer i øya bare av å tenke på det... Forventer ikke allverdens, men allikevel :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjorde meg rett og slett litt lei meg, med tanke på at hjemmesykepleiere som kommer innom min bestemor en gang om dagen betyr utrolig mye for henne, og hun blir sønderknust når de ikke kommer, når de ikke viser noe interesse i det hun sier osv. Og nei, hun blir ikke sønderknust og kjefter på de, for hun er for sjenert til det. Det er en av de få menneskene hun ser i løpet av en dag, noen dager de eneste, siden hun bor veldig avsidesliggende. Det kan bety ALT for hennes dag, særlig hvis de gjør noe ekstra, f.eks greier håret hennes eller prater litt ekstra med henne. Hadde jeg hatt alle verdens penger skulle jeg kjøpt henne plass på et hjem nærmere meg med en 24/7 bemanning som skulle hjelpet henne. Får helt tårer i øya bare av å tenke på det... Forventer ikke allverdens, men allikevel :(

Det har vel ingenting å gjøre med det klematis skriver?

"Det er ikke fordi jeg er lat, men det hender andre må komme før deg. Jeg tipper du selv vil sette pris på å komme først i køen den dagen det blir akutt for deg. Jeg kommer, jeg kommer, med jeg har bare to bein å løpe med."

Dette er et veldig godt poeng, hjemmesykepleiere har ALT for mye å gjøre - det er ikke deres feil. Ja, det er enkelte som slurver og gjør drittjobb, men de fleste gjør faktisk så godt de kan innenfor den tiden de har tilrådighet. :hmm:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel ingenting å gjøre med det klematis skriver?

"Det er ikke fordi jeg er lat, men det hender andre må komme før deg. Jeg tipper du selv vil sette pris på å komme først i køen den dagen det blir akutt for deg. Jeg kommer, jeg kommer, med jeg har bare to bein å løpe med."

Dette er et veldig godt poeng, hjemmesykepleiere har ALT for mye å gjøre - det er ikke deres feil. Ja, det er enkelte som slurver og gjør drittjobb, men de fleste gjør faktisk så godt de kan innenfor den tiden de har tilrådighet. :hmm:

Det er vel lov å bli trist av det allikevel? Som du sier, det trenger jo ikke å være noens feil annet enn kommunene som ansetter for lite folk. Som jeg skriver, jeg skulle ønske jeg hadde råd til å dekket pleie for henne 24/7 (vel, ikke at noen satt med henne døgnet rundt da men :P ) - det er vel mer at holdningene bekrefter den triste sannhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjorde meg rett og slett litt lei meg, med tanke på at hjemmesykepleiere som kommer innom min bestemor en gang om dagen betyr utrolig mye for henne, og hun blir sønderknust når de ikke kommer, når de ikke viser noe interesse i det hun sier osv. Og nei, hun blir ikke sønderknust og kjefter på de, for hun er for sjenert til det. Det er en av de få menneskene hun ser i løpet av en dag, noen dager de eneste, siden hun bor veldig avsidesliggende. Det kan bety ALT for hennes dag, særlig hvis de gjør noe ekstra, f.eks greier håret hennes eller prater litt ekstra med henne. Hadde jeg hatt alle verdens penger skulle jeg kjøpt henne plass på et hjem nærmere meg med en 24/7 bemanning som skulle hjelpet henne. Får helt tårer i øya bare av å tenke på det... Forventer ikke allverdens, men allikevel :(

Åh, forstår det kan være trist :( Men i denne tråden kommer det negative frem, så til motvekt kan jeg fortelle om gleden :) For en god del år siden var jeg i en veldig kort tid innom hjemmesykepleien, og den gangen var det kanskje sikkert like travelt som nå. Jeg var smertelig klar over rollen og mulig betydning jeg hadde, og uansett hvor liten tid jeg hadde til hver person, så tenkte jeg at det skulle være kvalitet i den tiden den enkelte fikk. Det er utrolig hva en kan få til på for eksempel 20 minutter. Danse tango for å lure (egentlig motvillig) bruker inn på en gøyal måte i dusjen, synge en egenoppfunnet medisinsang hvor en bytter på å dikte, børste hår, prate om livet, lytte til store og små bekymringer og så videre. Det er utrolig hva en kan få til mens en gjør unna hverdagslige gjøremål. Ikke for å glemme hvor mange lyspunkter en får selv også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattevakt på 7-eleven.

- Nei, du kan ikke bare FÅ en sjokolade.

- Nei, det er ikke godt med kanelbolle inni en panini.

- Selvom du har drukket masse kan du ikke stå i butikken og sove fordi du plutselig ble trøtt.

- Nei, jeg vil ikke bli med deg hjem i natt

- Du kan heller ikke få telefonnr mitt.

- Beklager at minibanken ikke virker, det er ikke noe jeg kan gjøre med det. Og nei, du får ikke lov å ta ut mer enn 200kr fra kassa, og jeg kan ikke bøye reglene jeg har fått kun for deg, fordi det er ikke bare du som spør.

Selger på eplehuset.

- Beklager, men vi selger ikke windowsmaskiner her.

- Nei, jeg får ikke gitt deg rabatt fordi du kjøpte en datamaskin og en mus.

- Ja, jeg kan om datamaskinene selv om jeg er en av to jenter som jobber her.

- Beklager, men vi kan ikke ta ut penger til deg her.

- "Windows er mye bedre enn OS" - Hvorfor er du her da?

Verksted på eplehuset.

- Vi fikser ikke windowsmaskiner.

- Ja, jeg er jente, og ja jeg er faktisk flink i jobben min.

- Beklager, men at du sølte vann på maskinen din kan ikke jeg noe for, du trenger ikke å kjefte på meg fordi den ikke dekkes av garantien.

- Heller ikke at du har røyket maskinen din full i tjære, eller at det er masse matrester inni den som har ødelagt maskinen.

- Ja, delene koster masse penger, men det er ikke jeg som har satt prisen. Får du rabatter er det fordi jeg ikke har tatt betalt for arbeidet jeg har gjort.

- Beklager, men at delene er treige fra Nederland kan ikke jeg noenting for.

- At du har ødelagt maskinen din og trenger den om to dager kan ikke jeg noenting for, det er over 70stk i kø forran deg som har ventet alt for lenge fra før av som gjerne vil ha maskinen sin ferdig.

And the list goes on..

Kundeservice er morsomt!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, forstår det kan være trist :( Men i denne tråden kommer det negative frem, så til motvekt kan jeg fortelle om gleden :) For en god del år siden var jeg i en veldig kort tid innom hjemmesykepleien, og den gangen var det kanskje sikkert like travelt som nå. Jeg var smertelig klar over rollen og mulig betydning jeg hadde, og uansett hvor liten tid jeg hadde til hver person, så tenkte jeg at det skulle være kvalitet i den tiden den enkelte fikk. Det er utrolig hva en kan få til på for eksempel 20 minutter. Danse tango for å lure (egentlig motvillig) bruker inn på en gøyal måte i dusjen, synge en egenoppfunnet medisinsang hvor en bytter på å dikte, børste hår, prate om livet, lytte til store og små bekymringer og så videre. Det er utrolig hva en kan få til mens en gjør unna hverdagslige gjøremål. Ikke for å glemme hvor mange lyspunkter en får selv også :)

Tusen takk, det gir håp å høre at det finnes så fine, flotte folk som omså bare er innom yrket en liten stund! :wub::flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare fordi det er veldig få som vet hva naturforvaltning dreier seg om :lol: Folk som spør meg om utdanningen min ser i alle fall ut som store spørsmålstegn når jeg sier hva jeg studerte, og samtlige får en ekstrem trang til å skifte tema raskest mulig :P Også er det de som ikke helt skjønner poenget og viktigheten med det yrket og kommer med delvis nedlatende kommentarer som "Åja, så du passer på trær og sånn du altså?" :P

:lol: Jeg bruker å si at jeg passer på elg, blomster og bier og sånt, jeg :lol:. Og om de da fortsatt virker interessert, så kan jeg være litt mer seriøs liksom :lol:.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som innkjøper i oljebransjen, og jeg kommer til å få grå hår av enkelte ingeniører og lagerarbeidere.

Til ingeniører:

- Jeg kan ikke kjøpe inn det du ønsker hvis du ikke gir meg all informasjonen jeg trenger, jeg er ikke synsk. Ja, jeg vet du synes det er byråkratisk, men slik fungerer det og det er ikke jeg som har bestemt rutinene og prosedyrene. (Noen ganger føler jeg ingeniører lever i sin egen bortskjemte boble).

Til lagerarbeidere:

- Nei, jeg vet ikke hva dette er, hvor du har fått det fra, hva prisen er og hvilke specs og mål du ønsker basert på at du kommer opp til meg med 2 stk skruer i hånden og ber meg bestille "flere av disse". At du da sukker og klager over at du må maile meg noe så grunnleggende som antall og størrelse på de skruene du ønsker hjelper ikke, jeg er fortsatt ikke synsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Dette gjorde meg rett og slett litt lei meg, med tanke på at hjemmesykepleiere som kommer innom min bestemor en gang om dagen betyr utrolig mye for henne, og hun blir sønderknust når de ikke kommer, når de ikke viser noe interesse i det hun sier osv. Og nei, hun blir ikke sønderknust og kjefter på de, for hun er for sjenert til det. Det er en av de få menneskene hun ser i løpet av en dag, noen dager de eneste, siden hun bor veldig avsidesliggende. Det kan bety ALT for hennes dag, særlig hvis de gjør noe ekstra, f.eks greier håret hennes eller prater litt ekstra med henne. Hadde jeg hatt alle verdens penger skulle jeg kjøpt henne plass på et hjem nærmere meg med en 24/7 bemanning som skulle hjelpet henne. Får helt tårer i øya bare av å tenke på det... Forventer ikke allverdens, men allikevel :(

Ja, det kan man bli trist av, men jeg synes vel ikke dette har noe å gjøre med det jeg skriver nei, dette var en tråd for å få frem hva folk ikke vet om jobben din, ikke hvordan systemet fungerer ellers.

Av og til må akutte tilfeller komme først, og det er ikke alle som vil forstå at det også er andre her i verden:-)

Jeg har fått spørsmål om hva jeg har somlet med når jeg kommer noen minutter senere enn de er vant med, så det er ikke alle som har forståelsen inne for at vi har ganske mye annet å drive med enn å prate med folk, smøre brødskiver, eller få på folk pysjen, noen ganger handler det også om å vente på ambulansen slik at et liv kan reddes, og vi har dessverre bare to bein, og kan ikke være overalt på en gang.

Jeg tror de aller fleste i hjemmesykepleien skulle ønske de hadde mer tid, å løpe beina av seg med hjertet i halsen klokka 08 hver morgen er ikke like gøy bestandig det heller, men det ligger på systemnivå, hver enkelt pleier gjør nok så godt de kan med empatien i orden for hver enkelt. Stort sett. Unntak finnes selvfølgelig i alle yrker.

Det er ikke morsomt å være pårørende til ensomme som desperat har behov for den samtalen, det kan redde dagen til vedkommende det, men tro meg, det er ikke mye morsomt å være den som må bryte av og løpe videre til neste navn på lista som er så lang at du ikke vet om du egentlig blir ferdig i tide, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker og sitter i respesjonen på en skole. Folk er vel ikke klar over hvor utakkemmelig jobb vasking er. Folk forventer at alt skal være rent og pent hele tiden, men tenker ikke på all jobben som ligger bak (og morsom jobb er det jo heller ikke). Mange tar ikke hensyn og griser og forsøpler som de vil, fordi det forsvinner jo " av seg selv". Man får sjeldent ros og oppmuntring i jobben, fordi man er "usynlig".

Jobb i resepsjonen. Folk er nok ikke klar over hvor mye man faktisk gjør. Hvor mye man ordner og får ting til å gå rundt. Hadde ikke jeg vært der hadde det blitt kaos. Jeg gjør mye i det "skjulte", så folk har alt på stell og alt er der det skal være til en hver tid. De tenker kanskje ikke på den som ordner alt og må passe på alt som skal være klart for andre. Man er litt som maskineriet på jobben.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som innkjøper i oljebransjen, og jeg kommer til å få grå hår av enkelte ingeniører og lagerarbeidere.

Til ingeniører:

- Jeg kan ikke kjøpe inn det du ønsker hvis du ikke gir meg all informasjonen jeg trenger, jeg er ikke synsk. Ja, jeg vet du synes det er byråkratisk, men slik fungerer det og det er ikke jeg som har bestemt rutinene og prosedyrene. (Noen ganger føler jeg ingeniører lever i sin egen bortskjemte boble).

Til lagerarbeidere:

- Nei, jeg vet ikke hva dette er, hvor du har fått det fra, hva prisen er og hvilke specs og mål du ønsker basert på at du kommer opp til meg med 2 stk skruer i hånden og ber meg bestille "flere av disse". At du da sukker og klager over at du må maile meg noe så grunnleggende som antall og størrelse på de skruene du ønsker hjelper ikke, jeg er fortsatt ikke synsk.

Kjenner meg igjen selv om jeg jobber i helt annen bransje :lol:

En sånn ting som man bruker til sånn sak når man skal fikse sånn greie på sånn dings blir ikke bestilt med mindre jeg får et artikkelnr og kostpris takk :D

Jeg ANER jo virkelig ingenting om mye av det jeg bestiller - for guess what - det er ikke jobben min...

Da måtte jeg vært et geni og da hadde jeg ikke jobbet het :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...