Gå til innhold
Hundesonen.no

Vårt Kortiskull


Perfect Image
 Share

Recommended Posts

  • Svar 385
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ååå ventetiden! Dag 56 fra første parring men vi vet jo ikke om hun tok seg da, så det kan jo enda være en lang uke og litt til igjen! Denne ventetiden er jo så utholdelig på slutten, jeg gleder meg j

Kan love dere at jeg ikke har sett på dere skrive og ledd av dere eller noe lignende Har ikke hatt nett hjemme, itillegg til at Arya var litt treg å få melk, valpene, 5 andre hunder som krever sitt o

"Hajjo? Ej det hej det ej pajty?"

Jeg er veldig lite glad i å gi eksempler ved å bruke andres hunder, så jeg fjerner dette senere ikveld, så ikke quote bildene.

Her ser man at det blå flyter mørkt og blir "salt pepper" aktig på ryggen og mot fronten, det beige på lårene og ved albuene flytter ut i mørkebrunt.

Nesten manglende tantegninger, og det blå er mørkegrått, nei ikke bare lyset på bildet hunden er sånn.

Mørkegrå istedenfor blå.

Her er selve blåfargen fin, men hun har diluted spots (ville bare vise hvordan de er. )

Diluted spot, og se på nakken til valpen. Denne valpen endte opp beige i nakken og skimte nærmest red merle aktig ut (uten at den er det, bare veldig beige i det blå.)

Her ser dere hvordan fargen er veldig uren med brunskjær i det blå og sorte rundt skuldrene, buken og halsen. Denne vil bli mørkere og mørkere som årene går, og bli veldig "skittenblå" i fargene, med mye brunt i seg.

Denne hunden har veldig mye beige i det blå.

Som blir veldig avslørt av disse bilde:

En ung hund enda, som blir mer og mer beige og mørke grå for hver felling. Ok på ryggstripen, så ser man at det blir avslørende på sidene, med beige tonen.

*FJERNET ALLE BILDENE*

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av disse ovenfor er ch eller har certene sine. Fordi farge er jo tross alt bare farge! Men når man skal konkurrere mot 20-30 andre, så betyr det jo noe. De veldig mørkegrå hundene, de blir ofte stilt ut først etter passert 6-7 år, for da vil det være naturlig at de begynner å bli så mørke, forøvrig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for visuelle eksempler! Til tross for variasjoner og krav til tegninger, er farger veldig rett fram hos oss - sort er sort, hvitt er hvitt, og tan kommer i ulike nyanser av tan. Så det er lærerikt for meg å studere farger på raser hvor farge er mer komplisert, selv om en hund selvfølgelig aldri beveger seg eller jobber med fargene sine.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å se! Det virker som om blåfargen er enklere på langhårede hunder enn korthårede? Altså enklere å få pen/at den ser pen ut.

Nei :) Er like mye dårlig der, uten tvil. Verken bedre eller dårligere, er vel rundt det samme- men de færreste uten et trent øye for å kunne se hva som er korrekt klarer å se det, med mindre den dårlige står ved siden av en bra og blir fortalt det ;)

Åh, så søte de er :wub: . gleder meg til masse bilder når de er større og mer mobile, ja, og likner på hunder da :D Det er det jo ingen bebisvalper som gjør :P

Jeg også, de er litt kjedelige å ta bilder av nå :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei :)Er like mye dårlig der, uten tvil. Verken bedre eller dårligere, er vel rundt det samme- men de færreste uten et trent øye for å kunne se hva som er korrekt klarer å se det, med mindre den dårlige står ved siden av en bra og blir fortalt det ;)

Jeg også, de er litt kjedelige å ta bilder av nå :lol:

Oh yes! Ikke mange shelties man har sett med korrekt blåfarge. Derimot er det mye vanligere med god farge på aussie, muligens fordi vi kun har sort/blått og rødt, og ikke sobelt? Har ikke peil altså, sånn genetisk sett, men det er jo litt snodig at det er så mye vanligere med god farge der enn på collie/sheltie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh yes! Ikke mange shelties man har sett med korrekt blåfarge. Derimot er det mye vanligere med god farge på aussie, muligens fordi vi kun har sort/blått og rødt, og ikke sobelt? Har ikke peil altså, sånn genetisk sett, men det er jo litt snodig at det er så mye vanligere med god farge der enn på collie/sheltie.

Jeg har tenkt samme tanken, uten å ha noe genetisk å back opp mot :) Jeg ser det på disse, som ikke fikk den fineste blåfargen gjennomsnittlig, faren deres er kullsort uten antydning til brun (selv nedrøytet) MEN begge foreldrene hans er sobel, så jeg lurer på om det har noe å si. Arya, og hennes søstre fikk igjen bra blåfarge alle sammen- Og bak henne er det tric/blått langt tilbake. Men igjen, det er jo bare spekulasjoner fra min side også altså, har jo ingen ting å backe det opp mot :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genetisk sett er det ikke så lett å se hvordan sobelfargen i rasen kan ha noen påvirkning på blue merle fargen. En blue merle collie er genetisk sett en tricolour hund; merlegenet demper kun sortfargen flekkvis. Og som vi vet så består jo en tricolour collie av to gener for tricolour; den har ikke engang et anlegg for sobelt (hadde den hatt et gen for sobel hadde den fenotypisk vært sobel og ikke tricolour). Men om det finnes andre gener som på en eller annen måte påvirker blue merle-fargen dersom det finnes soble forfedre i stamtavlen kan kanskje være mulig?

Har ellers overhørt oppdrettere si at det eneste man kan gjøre for å prøve å påvirke hvilken blue merle-farge avkommet får er hvilken sortfarge foreldrene har (og da mener de også hvilken sortfarge den blue merle-forelderen egentlig har, ikke bare den tricolour forelderen). Men noen garantier finnes det nok ikke :) .

Ellers synes jeg Lill er uvanlig pirkete da; de fleste oppdrettere hadde vært mer enn fornøyde med den fine blåfargen disse valpene har; det får liksom være grenser for perfeksjonisme :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...