Gå til innhold
Hundesonen.no

Vårt Kortiskull


Perfect Image
 Share

Recommended Posts

Oi, det var jo faktisk 40 gram mindre enn de to minste her! Hva er vanlig fødselsvekt på collie?

Så lenge hun spiser selv og legger på seg så ville jeg prøvd å ikke bekymre meg, men det er jo lettere sagt enn gjort. Jeg la minstemann til de bakerste pattene jeg, sånn at jeg var sikker på at han slapp til der det var mest mat..

Ja, jeg gjør det. Og jeg lar de større drive ut melken så hun ikke bruker energi på det og holder henne varm. Alle de andre her ligger mellom 270 og 360, mens lyra sitt kull var hakket større igjen. Kortis valper pleier å være store, men jeg er glad disse ikke var det. Arya var 590 gram når hun var født, og broren 632 gram. Han satt fast så de måtte snitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 385
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ååå ventetiden! Dag 56 fra første parring men vi vet jo ikke om hun tok seg da, så det kan jo enda være en lang uke og litt til igjen! Denne ventetiden er jo så utholdelig på slutten, jeg gleder meg j

Kan love dere at jeg ikke har sett på dere skrive og ledd av dere eller noe lignende Har ikke hatt nett hjemme, itillegg til at Arya var litt treg å få melk, valpene, 5 andre hunder som krever sitt o

"Hajjo? Ej det hej det ej pajty?"

Sånn.

Lottie døde iløpet av natten. Jeg merket mot slutten av dagen at hun begynte å bli svak, og debaterte frem og tilbake med meg selv hva jeg skulle gjøre. I teorien tenker jeg at valper må overleve "selv" for å ha livets rett, men Arya dyttet den ikke vekk, og jobbet med den hele tiden for å holde den varm, dytte den tilbake i flokken og mot pattene sine om de andre valpene dyttet den vekk. Den fikk litt druesukkeroppløsning i noen få dråper hver time, og det virket til å hjelpe, men så sa det slutt, og jeg merket den ble svakere og svakere, og til slutt sluttet hun og puste. Det var ikke dramatisk, men jeg synes synd på Arya som febrilsk slikket henne og dyttet henne inn under armkroken foran på brystet for å holde henne varm og prøve å få liv i henne igjen. Hun synes IKKE noe om at jeg tok fra henne Lottie, selv om hun var dø :( Heldigvis gikk det veldig fort over, så fort de andre valpene våknet og begynte å spise så hun måtte ta seg av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker en lettelse også, for jeg bekymret meg MYE for henne. De andre 8 er veldig sterke, og Arya er utrolig flink til å være klar over hvor de ligger og hennes egne bein (Alltid trene bakpartskontroll med forventet avlstisper :lol: !) så jeg kjenner god magefølelse på at resten vil klare seg fint :D Merker også at fokusen har flyttet seg nå fra den ene som var liten og svak til å kunne se på hele gruppen nå :) Det er også godt.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist å lese om Lottie @Affinity

Det samme skjer av og til i lamminga, noen lam som er små og svakfødt bare sovner inn etter en stund selv om man har fått i de mat og holder de varme. Veldig trist men som du sier så slipper du å bekymre deg for henne og du gjorde det du kunne :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått spørsmål fra et par stykker på PM på facebook om jeg kommer til å obdusere valpen, svaret er nei. Hun var bare liten og svakelig rett og slett. Hadde det vært en av de andre som plutselig hadde dødd hadde jeg gjort det, men ikke henne.

Nå har jeg ikke sendt noe PM på facebook, men jeg tenkte faktisk "åh, tenk så interessant det hadde vært å fått den obdusert", men det er bare fordi man er en nysgjerrig sjel som lurer på naturens framgangsmåter. Levershunt, mage/tarm-problemer… Ah, det er liksom så mye det kan være, og for nysgjerrigheten (den vitenskaplige, ikke den sladderkjerringaktige… :lol: ) så tenker man bare umiddelbart "ahh, inn og obdusere". Men det koster jo energi, tid og peng og har jo ikke noe annet resultat enn tilfredstilt nysgjerrighet. Det har jo ingen annen relevans, ergo ser jeg hvorfor man vanligvis ikke gjør sånt. Ville bare slå et lite slag for naturviter-nysgjerrigheten i magen som innerst inne vil vite sånt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke sendt noe PM på facebook, men jeg tenkte faktisk "åh, tenk så interessant det hadde vært å fått den obdusert", men det er bare fordi man er en nysgjerrig sjel som lurer på naturens framgangsmåter. Levershunt, mage/tarm-problemer… Ah, det er liksom så mye det kan være, og for nysgjerrigheten (den vitenskaplige, ikke den sladderkjerringaktige… :lol: ) så tenker man bare umiddelbart "ahh, inn og obdusere". Men det koster jo energi, tid og peng og har jo ikke noe annet resultat enn tilfredstilt nysgjerrighet. Det har jo ingen annen relevans, ergo ser jeg hvorfor man vanligvis ikke gjør sånt. Ville bare slå et lite slag for naturviter-nysgjerrigheten i magen som innerst inne vil vite sånt :P

Hehe jeg ser den! Jeg hadde nok hatt et ønske om å vite hva som var galt med den om det hadde plutselig var en av de store som virket friske som døde, mens å vite hvilket organ som kollapset først med denne er ikke SÅ interessant for en ikke naturviternysgjerrigperson :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10616125_10152662646240256_3950768578363

Sånn går det nå om dagene.

For å være helt ærlig så vet jeg ikke om Tessa overlever. Hun har gått opp minimalt de siste dagene, men hun er veldig ernergisk og virker ikke slapp.... Så vi får se hvilken vei det går. Er utrolig sliten, hun har fått litt druesukkeroppløsning, og jeg passer på at hun alltid er varm og sover aldri mer enn halvannen til to timer om gangen, før jeg våkner av meg selv at jeg MÅ sjekke henne og de andre valpene. Håper virkelig hun klarer seg, men jeg har faktisk mine tvil nå.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk. Tessa mistet vi ikveld. Hun var så nydelig perfekt tegnet, og nå blir det en trist valpekjøper som ikke får valp. Flere ting som spiller inn på hvorfor jeg ble veldig lei meg for å miste henne, itillegg til å ha blitt knyttet til a. Men sånn er det jo. Men jeg kjenner jeg blir skikkelig irritert på folk som forteller meg at sånn er det, livet går videre bla bla bla. Jada, jeg vet det men at du sier et hjelper ingen ting :x:sint_01: Håper alle de syv andre klarer seg bra. Når vi mistet den andre var det forventet, men jeg hadde IKKE forventet å miste denne her, søren eller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk. Tessa mistet vi ikveld. Hun var så nydelig perfekt tegnet, og nå blir det en trist valpekjøper som ikke får valp. Flere ting som spiller inn på hvorfor jeg ble veldig lei meg for å miste henne, itillegg til å ha blitt knyttet til a. Men sånn er det jo. Men jeg kjenner jeg blir skikkelig irritert på folk som forteller meg at sånn er det, livet går videre bla bla bla. Jada, jeg vet det men at du sier et hjelper ingen ting :x:sint_01: Håper alle de syv andre klarer seg bra. Når vi mistet den andre var det forventet, men jeg hadde IKKE forventet å miste denne her, søren eller.

:hug: River i hjertet å miste sånne småttiser, og når de først har overlevd fødselen synes jeg de bare har å fortsette å leve. Lille nurket jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...