Gå til innhold
Hundesonen.no

Trimme med hunden


Tabris
 Share

Recommended Posts

Ozu har lagt på seg, og må slankes. Vi reduserer formengden gradvis, og vi går jo sånn sett lange turer ganske ofte. Men jeg tror ikke turene vi går er spesielt krevende for ham, sånn trimmessig, selv om de ofte inneholder bratte bakker.

Så jeg trenger innspill til hvordan kan jeg trimme gutten, dvs få ham til og forbrenne kalorier, rett og slett. Han har jo HD, så da er det en del ting som utgår også.

Jeg har forsøkt og jogge litt med ham. Med hovedvekt på "litt" da min kondis er ikke-eksisterende. Det er snakk om intervaller hvor jeg jogger 100 meter, går 100 meter, jogger 100 meter osv. Da må han i det minste opp i raskt trav, men jeg ser at han synes egentlig det er temmelig kjedelig.

Skal jeg bare blåse i at han synes det er kjedelig og jogge videre? Jeg ser for meg at det ikke er særlig belastende for ham siden jeg har så dårlig kondis. Men samtidig betyr jo det også at det spørs om det i det hele tatt vil være trim. :P

Jeg vet svømming anbefales, men han svømmer jo ikke, bare vasser. Og det er ikke noe svømme-opplegg for dyr i nærheten, ei heller noe vann i nærheten som han kan svømme i (dvs - vann som er rent nok til at jeg også kan svømme i det og lære ham til og gå på dypet). Så det blir for tungvint med tanke på at dette er noe jeg bør gjøre jevnlig.

Sykkel har jeg ikke. Kunne forsåvidt skaffet meg en, men det er vel i hvert fall utelukket pga HDen. Det samme er vel kløv og kjettingtrekk.

Noen tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syklet med min HD hund, tok det opp med hundemassøren vi bruker. Korte turer 4-6 km ca 1 -2 x pr uke, på mykt underlag som grus el skogsvei. Begynte med turer på ca 3 km, økte gradvis.

Varierte farten sånn at det ikke ble veldig monotont.

Løssnø og kløv fikk jeg beskjed om å styre unna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva som er utelukket eller ikke pga HD, så du kan jo bare luke vekk det som ikke er aktuelt :ahappy:

- Gå tur i utfordrende terreng, feks gå vekk fra stien i skogen, fjell osv.

- Løpe/joggetur(samme intervaller som du gjør nå feks) i sand, høyt gress, snø(når den tid kommer).

- Bakkeløp

- Ha med en leke han synes er stas og løpe fra han med den så han får lyst til å løpe etter

- Leke med en annen hund dere kjenner, løs på et inngjerdet område

Vanskelig å komme på noe mer i farta. Min hund synes det er kult å løpe og synes det er ennå kulere å løpe hvis jeg løper, så jeg har ikke hatt behov for å være så veldig kreativ :P

Eller så kan det jo være et triks å bytte ut noe av maten med feks oppkutta, rå gulrot(eller noe annet kalorifattig som han liker). Da får han jo litt mer fyll i magen men litt færre kalorier :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syklet med min HD hund, tok det opp med hundemassøren vi bruker. Korte turer 4-6 km ca 1 -2 x pr uke, på mykt underlag som grus el skogsvei. Begynte med turer på ca 3 km, økte gradvis.

Varierte farten sånn at det ikke ble veldig monotont.

Løssnø og kløv fikk jeg beskjed om å styre unna :)

Jeg vet om en lang grusvei på et par km som passer fint til dette formålet. Den ligger ca 1 km med asfalt fra der jeg bor. Kan jeg sykle i rolig tempo den km frem og tilbake på asfalt?

Alternativt har jeg et turområde ved et vann rett ved der jeg bor, men det er temmelig populært, og jeg vet ikke hvor mye mentalt stress det vil bli for ham og jogge forbi masse hunder og folk (som sagt: hund med issues). Men det er jo bare og forsøke, og evt legge det til tider av døgnet hvor det er mindre folk.

Hm, må vurdere og skaffe meg sykkel og springer. God trim for meg også det.

@VildeJ:

Takk for gode tips! Vi går en del krevende turer, og jeg er glad i akkurat det du skriver - gå utenom stier, gå i bratt og ulendt terreng, opp små topper osv. Men kanskje vi ikke gjør det nok. Kan gjøre det litt mere, men kanskje vente til det ikke er fullt så varmt ute. :P

Ja, kan jo leke mer også. Han blir sånn sett fort lei av det, han har ikke verdens beste leke-kondis. Men den kan jeg jo trene opp, holder egentlig på med i treningssammenheng. Gulrot i mat er et godt tips. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått beskjed av kiropraktor at det beste for en HD-hund er å holde hunden godt muskulert. Det vil si at jeg drar med Yari på stort sett alt.

- Svømming

- Sykling

- Jogging

- LETT kjettingtrekk (i god sele med korrekt trekkpunkt)

- Vassing frem og tilbake i vannkanten - å bevege seg i vann er ekstra tungt. :)

Jeg lar forsåvidt Yari bære kløv iblant også, uten å tenke noe videre over det. Så lenge den ligger korrekt og ikke er spesielt tung så vil den uansett gjøre at hunden får et litt annet bevegelsesmønster og får tak i noen muskelgrupper som den kanskje ikke bruker så mye ellers. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på - jeg tar av og til de joggeintervallene på kveldsrunden. Problemet er at denne kveldsrunden er på asfalt. Jeg vet at jogging på asfalt - spesielt med HD - ikke er bra. Men samtidig tenker jeg... det tempoet trav som han må opp i når jeg jogger er ikke raskere enn det tempoet han selv traver i når han er løs. Faktisk vil jeg si at hans eget naturlige travtempo (når han er løs) er enda raskere. Dog holder han ikke det like lenge som når vi jogger.

Runden er på ca 3 km og det er snakk om jogging 100 m, gange 100 m osv hele runden. Tror dere dette er skadelig selv om tempoet ikke er raskere enn hva han ville travt løs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående jogging, om du følger løplabbet sitt program (som ligger på siden deres) så der du at man starter veldig forsiktig. Feks 2 min gå, 1 min jogge og gjentar dette ca fire ganger og så øker man gradvis de neste 12 ukene tror jeg det er. Med tre økter i uka sånn ca. Da vil dere bygge dere opp gradvis sammen :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg lurer på - jeg tar av og til de joggeintervallene på kveldsrunden. Problemet er at denne kveldsrunden er på asfalt. Jeg vet at jogging på asfalt - spesielt med HD - ikke er bra. Men samtidig tenker jeg... det tempoet trav som han må opp i når jeg jogger er ikke raskere enn det tempoet han selv traver i når han er løs. Faktisk vil jeg si at hans eget naturlige travtempo (når han er løs) er enda raskere. Dog holder han ikke det like lenge som når vi jogger.

 

Runden er på ca 3 km og det er snakk om jogging 100 m, gange 100 m osv hele runden. Tror dere dette er skadelig selv om tempoet ikke er raskere enn hva han ville travt løs?

Nei, jeg kan ikke se hvordan dette er noe mer skadelig enn raskt gangtempo på asfalt :) Jeg ville faktisk tenkt mer på belastningen på dine knær osv pga asfalten enn bikkja om du er i så dårlig form som du sier :) vil anbefale deg å finne grus for din egen del. Ihvertfall når det blir lengre perioder med løping etterhvert som du kommer i bedre form :) Men så korte intervaller med lett trav på asfalt er ikke skadelig for en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har vært kjemisk kastrert og han la veldig på seg pga det.

Jeg gikk mye med han (masse på fjellet sånn at han fikk brukt kroppen sin ordentlig), han fikk svømme mye og så gikk han endel med kløv. Samtidig som jeg prøvde å redusere for mengden hans litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi visste at han kunne legge på seg av kjemisk kastrering, så vi reduserte formengden hans allerede dagen etter chippen ble satt inn. Men jeg trener jo mye med ham med godbiter - samt pga passerings-issues så blir det jo også en del godbiter på tur. Vi reduserer selvsagt maten de gangene han får mye godbiter, men vi har ikke klart og finne en balanse der enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en HD-hund på over 11 år (Ganzie), og jeg har vel aldri tatt spesielt hensyn til det. Hun er med på alt jeg gjør, fra jogging, fjellturer og (bittelitt) kjettingtrekk. Jeg er veldig opptatt av å holde henne godt muskulert og i god form, og holder henne jevnt i aktivitet. Varmer godt opp før aktivitet, og "går ned" etter aktivitet. Hun er i svært god form og jeg merker svært lite til HD-en hennes. Når det er kaldt blir hun stivere, men jeg tror nok det kommer litt pga alderen også.

Men jeg gjør akkurat det samme med den andre hunden, bortsett fra at hun trekker mer og hyppigere, samt at jeg sykler med henne. (sykler veldig lite med Ganzie, men det er fordi hun synes det er så kjedelig at hun nesten ikke kan bevege beina, hun blir akutt 150 år når jeg leter frem sykkelen :lol: )

Det verste for leddproblemer er jo overvekt, så jeg ville ikke vært for redd for å bruke han litt mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips! Jeg ser også at jeg har laget meg en (u)vane med og stikke til ham godbiter for ofte på tur. Litt fordi det er kos og litt fordi jeg belønner kontakt, men jeg trenger ikke gjøre det så ofte som jeg gjør, det har mer blitt en vane enn noe annet.

Så da tror jeg planen videre blir:

- Kutte ned litt på formengden, erstatte med gulrot

- Kutte ned på unødvendige godbiter

- Joggeintervall/raske gåturer tre ganger i uka (det i seg selv vil redusere mengden godbiter siden jeg ikke har tid til og drive og gi ham det når jeg jogger/går friskt).

Tok kveldsrunden nå, jogget lite men gikk fortere. Og jeg så at det i seg selv fikk opp tempoet på ham - og reduserte godbitene automatisk.

Ikke minst har jeg også gått av noen slike trimturer, så dette skal gå bra. :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en lang grusvei på et par km som passer fint til dette formålet. Den ligger ca 1 km med asfalt fra der jeg bor. Kan jeg sykle i rolig tempo den km frem og tilbake på asfalt?

Alternativt har jeg et turområde ved et vann rett ved der jeg bor, men det er temmelig populært, og jeg vet ikke hvor mye mentalt stress det vil bli for ham og jogge forbi masse hunder og folk (som sagt: hund med issues). Men det er jo bare og forsøke, og evt legge det til tider av døgnet hvor det er mindre folk.

Hm, må vurdere og skaffe meg sykkel og springer. God trim for meg også det.

@VildeJ:

Takk for gode tips! Vi går en del krevende turer, og jeg er glad i akkurat det du skriver - gå utenom stier, gå i bratt og ulendt terreng, opp små topper osv. Men kanskje vi ikke gjør det nok. Kan gjøre det litt mere, men kanskje vente til det ikke er fullt så varmt ute. :P

Ja, kan jo leke mer også. Han blir sånn sett fort lei av det, han har ikke verdens beste leke-kondis. Men den kan jeg jo trene opp, holder egentlig på med i treningssammenheng. Gulrot i mat er et godt tips. :)

Tja i veldig sakte tempo så kanskje. Usikker på om jeg hadde gjort det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått masse fine tips på ting du kan gjøre, men isteden for godbitene kan du kutte gulrøtter? eller annet sunt,kalorifattig pålegg.Evt. litt vannmelom,agurk osv! Hvis hunden din liker det :) Min hund er normalvektig og får derfor vanlig godis, men hvis det blir mye så går jeg å kjøper en liten pose knaskegulrøtter, kutter litt skinke og agurk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en lang grusvei på et par km som passer fint til dette formålet. Den ligger ca 1 km med asfalt fra der jeg bor. Kan jeg sykle i rolig tempo den km frem og tilbake på asfalt?

Alternativt har jeg et turområde ved et vann rett ved der jeg bor, men det er temmelig populært, og jeg vet ikke hvor mye mentalt stress det vil bli for ham og jogge forbi masse hunder og folk (som sagt: hund med issues). Men det er jo bare og forsøke, og evt legge det til tider av døgnet hvor det er mindre folk.

Hm, må vurdere og skaffe meg sykkel og springer. God trim for meg også det.

@VildeJ:

Takk for gode tips! Vi går en del krevende turer, og jeg er glad i akkurat det du skriver - gå utenom stier, gå i bratt og ulendt terreng, opp små topper osv. Men kanskje vi ikke gjør det nok. Kan gjøre det litt mere, men kanskje vente til det ikke er fullt så varmt ute. :P

Ja, kan jo leke mer også. Han blir sånn sett fort lei av det, han har ikke verdens beste leke-kondis. Men den kan jeg jo trene opp, holder egentlig på med i treningssammenheng. Gulrot i mat er et godt tips. :)

Den ene km med asfalt er jo fin å trille da, så får han lest avisen litt, og gjort fra seg før økta :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi visste at han kunne legge på seg av kjemisk kastrering, så vi reduserte formengden hans allerede dagen etter chippen ble satt inn. Men jeg trener jo mye med ham med godbiter - samt pga passerings-issues så blir det jo også en del godbiter på tur. Vi reduserer selvsagt maten de gangene han får mye godbiter, men vi har ikke klart og finne en balanse der enda.

Det kan være mange kalorier å spare ved å se på hvilke godbiter du gir. Velg derfor magert. Kanskje en ny og kul belønningsleke også kan være et godt bidrag for å få redusert kaloriene?

En ekstra daglig tur kan innføres som en egen trimtur. Kan begynne med så lite som 15 minutter og deretter gradvis økning. Da kan det kanskje føles litt bedre å dra med seg ei bikkje som synes det er dritkjipt å ikke få snuse, til å gå i rask gange uten stopp og med gradvis mer jogging. Godt for dere begge to det. Jeg synes du tenker bra mtp at både du og hunden bygger bedre kondisjon sammen :) Ulendt terreng over lengre distanser er kjempebra i vanlig turtempo også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bytte ut tradisjonelle godbiter med f. eks kokt eller tørket kyllingfilet (evt en annen type magert kjøtt)? Da slipper du å pøse på med kalorier i form av godbiter. Bruker du den type godbiter kan du forøvrig gi nesten hele dagsrasjonen i godbiter hvis du trener mye.

Ellers burde han jo kunne kløve og trekke forsiktig, så lenge du trener ham opp gradvis.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke vært så redd for å trekke litt eller sykle litt. Det er mindre skadelig for han å bli holdt godt muskulert og slank enn å skåne han for for mye aktivitet, selv om det betyr at han også må jobbe litt for det. Men det finnes jo selvfølgelig en middelvei her. Jeg ville nok droppet skikkelig tungt trekk, veldig lange sykkelturer og sykling i veldig høyt tempo.

Går du feks mye båndturer så kan du nok med fordel henge på en kjetting på noen av dem. Er ikke så mye som skal til før det utfordrer muskulaturen på en helt annen måte enn å bare gå. Det samme løping. Balanseøvelser er jo også fint for kjerneuskulaturen og det kan du jo gjøre uten så mye belastning på skjelett. Feks sitte bamse, stå på to, balansere på noe (feks slik som denne, eller balansebrett). Vasse er fint, løpe på underlag som sand eller andre ting som er mykt og tungt. Mtp bading så er det ikke nødvendigvis nødvendig for deg å svømme med han, det kan være nok at du bare vasser ut et lite stykke for å få han igang også kan han svømme etter en leke/pinne (om han har interesse for det), at du holder under magen så han bare svømmer "på stedet" eller at han bare kan ta en liten runde rundt deg om du har flexi e.l. på han også kan han gjøre det et par ganger. Det kan jo være en del av turen, så han trenger jo ikke nødvendigvis svømme så forferdelig langt eller lenge for at det skal monne litt. :)

Ang sykling på asfalt så hadde jeg ikke bekymret meg for en km eller to på asfalt, men han skal jo ha oppvarming og nedgåing uansett så en del av veien kan du jo bare gå med han. Og kanskje er det gress/grus i kanten utenfor asfalten som han kan løpe på hele eller deler av veien?

Edit: Også finnes det vell vekter man kan henge rundt anklene på hunden. Det må jo være en bra måte å få jobbet litt tyngre uten å legge mer vekt på hofter osv som en kløv ville gjort.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste turene hvor jeg virkelig SER at Melvin bruker muskler er når vi går utenfor stien i ulent terreng og gjerne må klatre og hoppe litt osv. Det er jo god trening for begge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @bie! Det er vannvittig forskjell på å gå på grusvei eller sti og det å faktisk gå i skikkelig ulendt terreng. Jeg er sikker på at en time i ulendt terreng er mer slitsomt for min enn en times joggetur på grus/sti. I tillegg bruker han mange flere og andre muskler på å hoppe over ting, krabbe under, løfte bena høyt over kvister og røtter, løpe i myra, hoppe opp på steiner osv. enn på joggetur. Men det betinger at det faktisk er skikkelig ulendt der man går altså, ikke bare utafor stien på ei sånn fin furumo :)

Også er det mye tyngre for oss enn man tror, bare sammenlign farta i forhold til lettgått terreng. Hvis du også trenger trening, ta gjerne på en sekk med litt vekt i tillegg, så får du brukt lår/rumpe/støtte-muskulatur. Super trening! Også så gøy å være på oppdagelsesferd :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjettingtrekk har jeg aldri prøvd, og vet ingenting som helst om det.

Kan dere gi meg en teskje-innføring til hva slags kjetting jeg skaffer meg til en 11-12 kg japaner med HD? Og hvordan jeg starter med og trene dette? Hva slags sele? Hvordan feste? Hvor langt? Osv. :)

Ellers jeg veldig glad i og gå i ulendt terreng. Liker og lete etter cacher i skogen, og da går jeg gjerne bort fra stier og klatrer oppover skrenter og skråninger, stiger over falne trær, drar meg opp topper etter lyngtuster osv. Det har vært litt for varmt for både Ozu og meg til slike turer i det siste, men vil ta det opp igjen litt mer utover sensommeren/høstes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @bie! Det er vannvittig forskjell på å gå på grusvei eller sti og det å faktisk gå i skikkelig ulendt terreng. Jeg er sikker på at en time i ulendt terreng er mer slitsomt for min enn en times joggetur på grus/sti. I tillegg bruker han mange flere og andre muskler på å hoppe over ting, krabbe under, løfte bena høyt over kvister og røtter, løpe i myra, hoppe opp på steiner osv. enn på joggetur. Men det betinger at det faktisk er skikkelig ulendt der man går altså, ikke bare utafor stien på ei sånn fin furumo :)

Også er det mye tyngre for oss enn man tror, bare sammenlign farta i forhold til lettgått terreng. Hvis du også trenger trening, ta gjerne på en sekk med litt vekt i tillegg, så får du brukt lår/rumpe/støtte-muskulatur. Super trening! Også så gøy å være på oppdagelsesferd :D

Den type tur du snakker om her - dvs så ulendt at hunden må krype, hoppe opp på steiner osv, er det en type tur jeg ikke bør gjøre med en HD-hund? Jeg elsker slike utfordrende turer selv, og Ozu har vært med på toppturer hvor jeg kaver meg opp fra lyngplante til lyngplante. Han har ingen problemer med det, han er som en liten fjellgeit. Men jeg har lurt på om det blir usunt for ham når det blir SÅ ulendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...