Gå til innhold
Hundesonen.no

Pipeleker - for eller imot?


Tabris
 Share

Recommended Posts

Hva synes dere om pipeleker til hund? (Tenker da ikke på det plagsomme aspektet med selve lyden når vi vil se tv eller sove. :P ).

Jeg har hørt flere si at de er mot pipeleker fordi det "trigger drapsinstinktet". Dvs, tanken bak er, slik jeg forstår det, at når en hund gjentatte ganger leker med pipeleke, så vil pipingen virke oppildnende og fyre hunden mer opp. Piping blir assosiert med heftig lek.

Hvis man da skaffer seg en valp eller en kattunge, og den lille piper under lek den synes blir for voldsom, så kan den voksne fyre seg opp og bli enda mer voldsom pga assosiasjonene den har gjort seg med piping = lek i stedet for og roe ned som den ellers skulle ha gjort.

Dette har jeg hørt både fra folk som klikkertrener og fra folk som trener mer tradisjonelt, så det virker ikke som om det er noe som hører til en bestemt treningsfilosofi heller.

Noen som har noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som er veldig glad i pipeleker, hun blir sånn passe manisk og tygger og tygger til pipelyden er død, og da begynner hun å flå leka (stort sett tennisball), OM hun får leke med sånt etter egen vilje (hvilket hun ikke gjør, for jeg får noia av pipelyden :P ). Hun har til nå ikke drept noe, hverken valper, katter eller fugler. Jeg tror ikke det har noe å si, for henne i hvert fall. Hun ser og kjenner forskjell på pipeleker og levende vesener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Flink, springeren min, elsker å tygge og tygge på pipeballer slik at det piper. Det er noe hun har lært seg da, for innledningsvis så bar hun de så forsiktig at det ikke kom lyd, så oppdaget hun at det var pip i dem, og nå vil hun jo gjerne få de til å pipe så hun går og kjekser på alt av ball. Når hun apporterer er hun som regel mer "på jobb" så hun har ikke noe problem med tygging -sånn egentlig.I alle fall ikke med vanlig lp-apporter. Men noen ganger, når hun ligger litt høyt i stress, kan hun tippe over og begynne å kjekse på apportene. Særlig når hun får apportere noe hun syns er veldig gøy -som fugl. Det er ikke noe problem for meg, for jeg trener så lite med fugl, og skal ikke jakte med henne selv, så derfor er jeg ikke noe restriktiv med pipeleker heller, men dersom jeg skulle trent mye med fugl hadde jeg nok kuttet ut pipelekene også, bare fordi jeg ser at det lærer henne en adferd ved bæring som jeg jo egentlig ikke vil ha, og som fort hadde blitt et problem da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine assosierer det helt klart med smådyr og bytte. Og det er helt greit. Slikt er jo mat :P (og nei, de er jo ikke så dumme at de overfører det til valper)

Gamlemor, som ikke lekte overhodet, gikk helt bananas da jeg kjøpte sånn skinneez-sak. Hun var nok veldig overbevist om at det kunne ha vært liv i den en gang :D

For øvrig ser jeg at revene bruker pipeleke på omtrent samme måte som hunder. De hopper på den, og skviser den til pipingen dør. Ganske artig å se på, men kortvarig moro - for, ja, pipingen dør ganske fort :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Noah elsker pipeleker. Annoying. Han har allikevel ikke prøvd å drepe valpen.... vel i alle fall ikke fordi den piper. Dog er valpen i fare pga pipeleker, terven tråkker over lik for å få pipeleker.

Bulldog er også glad i pipeleker, hun synes også det er morsomt å få valpen til å pipe, ingen tvil om at det trigger noe i henne. Men hun dreper neppe valpen fordi hun har fått leke med pipeleker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her digges pipeleker, men de lekes bare med som alt annet. Har aldri opplevd at de trigges på noe vis, om noe virker det som om det er morsommere å leke på egenhånd når det gjøres med en pipeleke:) Løper rundt og kaster på leken.

Men jeg vil tro man ser det an på individet. Individene her er hippie1 og hippie2 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig ikke hundene er såååå dumme at de ikke merker forskjell på en plast-, stoff- eller gummidings som piper og et annet levende vesen..

Men ingen av mine bryr seg særlig om pipeleker - selv om leker generelt er morsomt! Pipingen kommer mer som et "uhell" enn planlagt moro i alle fall. Og JEG liker ikke sånne pipelyder, ergo får de sjeldent slike uansett og gamlemor Milla slakter alt som heter "mykdyr" og da kommer pipen raskt ut av enhver ny leke bare pga dèt.

Susanne

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine dreper småting uansett om de får pipeleker eller ikke. :P Det er også forskjell på hvordan de leker med det. Imouto ligger og tygger, smatter og virkelig nyter leka, slikker på den og gir seg helt hen. :D

Aiko ruller seg på leka, knurrer til den, ligger og eyeballer den før hun bykser på og røskeriver tak og knekker "nakken" på den. Hun kaster den også opp i lufta og gjentar hele ritualet.

Jeg trur lekemåten kommer av jaktmåte/interesse, ikke andre veien, @Tabris. Av mine to er det Aiko som aldri får løpe og leke med andre, fordi hun slår over i jakt (spesielt med "flagrende" hunder) og blir voldsom. Jeg må også styre henne litt i lek med Imouto. Imouto kan derimot fint løpe og leke jaktleker med flagrende hunder, men hun har alltid vært en "fornuftig" jakthund, ikke en som jakter på skygger, lysglimt eller aller verst, mindre hunder, fordi jakta er til bruk, ikke som en overslagshandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at lekemåte kommer av jaktmåte/interesse, men jeg ser poenget med at det kan få negative konsekvenser når piping trigger heftig lek.

Men dette er en av de tingene om jeg ikke vet hvor kommer fra, om det er en av de utallige myter og overtro som eksisterer innenfor hundeverdenen eller om det er basert på noe mer solid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

En må se ann pipeleker som alle andre leker slår hunden over i stress fordi den ahr en leke som piper da ville jeg ikke brukt pipeleker helelr ikke hvis eier blir stresset av piip piip piip piip. Da fines det bedre alternativer. Hvis ikke sant skjer så kjør på med leker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini elsker pipeleker, men bruker å gå med dem i munnen og dytte dem på andre ting, f.eks. små baller. Det er ikke plagsomt og hun virker overhode ikke trigga negativt av det. Så her er det fri lek med pipeleker når man vil det. Chess kaster fra seg alt som piper og hater virkelig lyd i leker :P Ingen av mine har noen sinne ødelagt en eneste leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste problemet jeg har med pipeleker, er folk som belønner med det på fellestreninger (og har en bikkje som kun er interessert i å drepe pipern, og sånn at det eneste man hører er pip-pip-pip-pip-osv). Er det det eneste som får hunden til å jobbe, så kan jeg akseptere det, men jeg har trent med noen som bruker det som belønning sånn at de slipper å samhandle med bikkja. Det er jo så greit å bare kaste pipeballen og la bikkja ligge å tygge på den, så slipper man å kampe eller leke med hunden.

Med mindre hunden i utgangspunktet er litt koko i hodet, tviler jeg på at pipeleker trigger noe drapsinstinkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Begge mine elsker pipeleker, men nå får de ikke leke med ting med mindre jeg setter i gang leken. Ja, de blir nok stressa av det og det er derfor jeg ikke bruker pipeleker for ofte. Noe som stresser Angus opp mer, derimot er snø :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjerna pipelekene en periode fordi det vistnok skulle gjøre frøkna mer stressa. Resultatet var faktisk motsatt, siden hun ikke fant noe gøy å drepe når hun kjedet seg, begynte hun å mase/kave seg opp og finne på tull.

Når jeg etter en måneds tid begynte å la pipelekene ligge fremme igjen, gikk stresset hennes ned. Ting som piper/etterligner ett lite dyr er de eneste lekene hun leker med alene som ikke innvolverer mat..

Tenker på det rundt pipeleker som en myte med ett korn av sannhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...