Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund døde i bil i Drammen


Justisia
 Share

Recommended Posts

Ja, hver eneste sommer så er det liv som går tapt i varme biler. Det er dessverre ikke noe nytt, men det burde jo være ikke-eksisterende etter så mange år med fokus på dette :no: Husker godt for en del år siden så var jeg på utstilling på Skedsmohallen, hvor flere hunder døde i varmen på en hundehenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående at media setter fokus på dette - er det bare jeg som har eksepsjonelt god hukommelse? For jeg er ganske sikker på at det hvert eneste år har vært et eller annet tilfelle av hund i varm bil, som riksmedia har dekket - selv uten så tragisk utfall som dette. Jeg husker en hund som døde på parkeringsplassen utenfor IKEA, jeg husker en hund som døde mens eierne var på stranda, og jeg husker en baby som døde fordi forelder glemte at den skulle kjøre ungen til barnehagen og dro rett på jobb av gammel vane.

Slike ting skjer hvert eneste år, dessverre, og folk blir like overrasket over hvor varmt det har blitt i bilen. Selv under gamle dobbeltutstillingen i Stangehallen siste helga i april måtte en knuse bilruter, fordi vårsola varmet mer enn folk tenkte på.

Jeg har vært på utstillinger hvor det blir så varmt at en dynker hunden kontinuerlig i vannslangen (selv om en brukte hele fredagskvelden på å føne den opp) - og enda måtte visse hundeeiere minnes om at det var noget varmere i bilen hvor de hadde hundene sine.

Jeg vet at det er minst en sak som dette hvert år når det begynner å bli varmt, og husker veldig godt boxerne utenfor IKEA. Samtidig mener jeg at det er bra de skriver om dette i avisene. Kanskje det gjør at én person ikke tar med seg hunden som ikke skal stilles ut på utstilling i sommer, og da har det vært godt for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er minst en sak som dette hvert år når det begynner å bli varmt, og husker veldig godt boxerne utenfor IKEA. Samtidig mener jeg at det er bra de skriver om dette i avisene. Kanskje det gjør at én person ikke tar med seg hunden som ikke skal stilles ut på utstilling i sommer, og da har det vært godt for noe.

Ja, misforstå meg rett, jeg sier ikke at media ikke skal dekke dette. Men jeg tror det er naivt å tro at dette er en tankeløshet vi vil få bukt på, på samme måte som at folk skyter opp fyrverkeri i fylla selv om media skriver om farene, eller at folk sovner med kubbelys brennende på syntetisk fiber-duk selv om media skriver om høstens mange husbranner, også videre.

Om noen får seg en aha-opplevelse, er det flott - men hunder vil fortsette å dø i varme biler/hengere/campingvogner. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Hvis man må ha hunden i bilen er det vel bare å ha baklukaog er par vinduer åpne? Og ha en skål med vann til hunden i buret. Da blir det ca samme temperatur som det var i teltet mitt på Drammen... Det finnes løsninger selv om man ikke får ha hunden med inn på stevne!

Det blir faktisk enda varmere i en bil da bilen er laget av metall, og det er mindre muligheter for gjennomtrekk siden bilene står så tett sammen. Det var jo noen fra sonen som hadde testet dette i Drammen; hundene lå i bil med soltrekk, burene hadde kjøleelementer og vifter og bilen stod åpen på vidt gap. Likevel var det altså varmere der enn det var ute i skyggen.

La hunden være hjemme eller ta den med, i slike temperaturer tar man ingen sjanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk ikke det er god nok løsning å ha bakluka og et par vinduer oppe.

For det første kan noen komme å stjele bikkja. For det andre kan en idiot komme og smelle igjen bakluka. Og for det tredje er det fortsatt varmere inni bilen enn på utsiden.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel for mye forlangt at folk skal huske at hundene blir varme i bilen når de ikke klarer å passe ungene sine engang. I USA dør det i gjennomsnitt 38 barn hvert år av varmen i bil : http://www.kidsandcars.org/heatstroke.html

Edit: Ble sittende å lese flere av historiene og så grusomme de er :( I de fleste jeg leste så glemte en av foreldrene å kjøre innom barnehagen med barnet slik at de ble sittende i bilen til de døde :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en skremmende statestikk Roxie88.. Er redd for å la hunden bli i bilen, selv om jeg skal en kort tur på butikken, og om det ikke er noe spesielt varmt, er redd solen plutselig skal komme og varme opp bilen :lol: Og noe skjer inne på butikken så det tar lengre tid! Er ikke bare redd for at hunden faktisk skal dø, men det er jo veldig ubehagelig for dem å bli overopphetet. Men å la et barn være alene i bilen, uten tilsyn... Fysj...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir faktisk enda varmere i en bil da bilen er laget av metall, og det er mindre muligheter for gjennomtrekk siden bilene står så tett sammen. Det var jo noen fra sonen som hadde testet dette i Drammen; hundene lå i bil med soltrekk, burene hadde kjøleelementer og vifter og bilen stod åpen på vidt gap. Likevel var det altså varmere der enn det var ute i skyggen.

La hunden være hjemme eller ta den med, i slike temperaturer tar man ingen sjanser.

Jeg også hadde hundene litt i bilen midt på dagen med dør og vinduer åpne. Det er en sølvfarget bil, så den blir muligens ikke sååå varm. Det var jo varmt, men det var det midt på banen også. Så lenge det er noe sirkulerende luft, åpninger ut og hundene har vann så går det helt fint. Mine lå bare som noen slakt og slappet av. Det samme gjorde de når de var i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er en sølvfarget bil, så den blir muligens ikke sååå varm.

Har hatt flere hvite biler og alltid hatt med meg hund(er). I fjor byttet jeg fra hvit caddy til samme caddy i sort og da måtte også jeg melde pass på å ha med hund i bil på varme dager med sol. Stoooooor forskjell. Fra helt overkommelig greit til badstu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er synd at dette skjer hvert år. Samme med løshunder som dreper/jager sau. Det skjer også hvert år.

Bra at det skrives om det, slik at noen kanskje tenker seg om en gang eller to. Den reklamen fra Tryg med de to jentene som redder en hund fra varm bil (gikk i fjor sommer tror jeg) er også bra. Jo oftere folk blir minnet på det jo bedre er det. Om det kan bidra til å redde et liv eller to er det flott.

Jeg er livredd for å sette igjen hundene i bilen når det er varmt ut.

En ting er en rask tur på butikken, noe annet er timevis mens man er på utstilling, Ikea, annet sted.

Var selv en tur på Drammen og jeg kunne aldri i verden ha tenkt meg å sette igjen hunden. Jeg er redd for både hunden og bilen min, så jeg ville aldri turt å gå fra med bakluka åpen etc

En ting er om bilen står slik at du selv ser den, noe annet når man må gå noen minutter for å komme til bilen.

Veldig trist at slik skjer hver år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Triste saker. OG trist at sant skjer.

HAr i grunnen altid hatt svart bil og altid hatt med meg hunder. Det har bare gjelt å ha to tanker i hodet på en gang.

Den pinnen som gjør at bakluka kan stå åpen er jeg utrolig glad i. Så ligger det fast i bilen vannskåler også bruker jeg å ha med kjølehandkle som dem kan ligge på og sanne gittersaker til å sette i vinduene forran. Enda så har hundene kunne hatt det varmt men det var godt og varmt ute da så ikke værre enn om dem haddeligget ute. Men jeg har også den holdningen at jeg parkerer gjerne litt lengere unna hvis dyrene kan få skygge der jeg parkerer j da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan jo ha vært et uhell? Hvis det var noen som reiste sammen og begge trodde at den andre hadde hunden ute. Eller noe annet... Håper og tror ikke at den var etterlatt med vilje. :(

Nei. Da er det uaktsomhet - ikke uhell. Dette kunne kun vært unnskyldt dersom eier skulle hente en sak, type to minutter, og hadde falt bevisstløs om og ikke kunne gjøre rede for seg. Alt annet er grov uaktsomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "testet" også dette i Drammenshelgen. Riktignok ikke på selve NKK utstillingen, men på campingen dagen etter. En av mine lå i bilen hele dagen - bakdør og sidedører åpne (Hiace), selvsagt ikke tepper i buret, tilgang på vann, "sølvpledd" som beskyttelse mot solen (hengt opp i den døråpningen som solen traff).

Temperaturmåleren viste at det var klart bedre i bilen enn i utstillingsteltet som sto ved siden av, ja. Og det nok mest pga "trekken" som var gjennom alle de åpne dørene.

Jeg har selv "skjelt ut" venner av meg som stapper hundene i utstillingstelt på slike dager - og kun har åpent i fronten av teltet..

Det er en fordel med varebil (hel vegg til førerplassen - og framdørene låses selvsagt) og man har hengelås på burene. Selvsagt vil det gå an for en "skumling" å klatre inn i bilen og over burene, for å stroppene de er festet med og bære ut hele buret med hunden(e) i. Men jeg vil tro at på en parkeringsplass hvor det hele tiden går folk fram og tilbake så vil dette ganske sikkert bli oppdaget.

Hunder har også fått heteslag i utstillingstelt, i utstillingsringen og på tur i nabolaget, så man må selvsagt alltid være oppmerksom på dette. Tilgang på vann er det aller viktigste som jeg mistenker endel glemmer.

Jeg håper at denne fryktelige saken med dachsen i Drammen faktisk blir både anmeldt og straffet. Hvis det er utstillere så burde det så absolutt gi et utst.forbud på flere år - gjerne også aktivitetsforbud. Hvis det er en tilfeldig eier på Kiwi så bør politiet/rettsvesenet gi en klekkelig straff. Også fordi at vi kan bruke dette som en trussel mot folk som sier "det går så bra så..." og tar slike risikoer ofte.

Susanne

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OM NKK nektet de adgang, so what? NKK fortjener ikke noe skyld i det her - man er uansett helt blåst i hodet om man prioriterer på den måten, at det er viktigere å være tilskuer på en hundeutstilling enn å faktisk ta vare på hunden sin...

Det burde vel ikke være viktigere å få stilt ut hund enn å ta vare på den heller, så hvorvidt vedkommende var tilskuer eller deltaker syns jeg er revnende likegyldig.

Skal ikke påberope meg noe kunnskap om vaksinering, men da er det vel enda større grunn til at NKK gjør rett i å hindre den adgang. Det er jo direkte uansvarlig av dem å bevisst slippe inn en hund som kan bli bevisst syk av det. Nå ble riktig nok utfallet et helt annet, men NKK kan jo ikke vite hvorvidt folk er oppegående nok til å se til hunden sin eller ikke.

Alt dette går på eiers ansvar, NKK hverken kan eller bør lastes for alt det gale folk gjør med hundene sine, enten det er å ikke vaksinere de som de skal eller om det er å gå fra de i solsteika. Men risikoen for å dø av en sykdom fordi hunden ikke er vaksinert, er betydelig mindre enn at den dør av heteslag i en bil på en dag som var så varm som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den reklamen fra Tryg med de to jentene som redder en hund fra varm bil (gikk i fjor sommer tror jeg) er også bra. Jo oftere folk blir minnet på det jo bedre er det. Om det kan bidra til å redde et liv eller to er det flott.

Det er veldig godt å se at det regelmessig minnes om dette via en reklame, men en ting jeg har fundert litt på er om den er litt misvisende. En hund som er så dehydrert som den hunden ville hatt blokkering for å drikke, den hadde måtte tvangsvannes, noe reklamen ikke forteller noe om. Hvis man da står i en slik situasjon og ikke innehar noe videre kunnskap enn at hunden må ut og ha vann...

Hadde jeg vært uforberedt på tvangsvanning og fått beskjed av veterinær over telefonen hvordan man gjør det så hadde jeg vært nølende for å ikke drukne hunden eller liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette går på eiers ansvar, NKK hverken kan eller bør lastes for alt det gale folk gjør med hundene sine, enten det er å ikke vaksinere de som de skal eller om det er å gå fra de i solsteika. Men risikoen for å dø av en sykdom fordi hunden ikke er vaksinert, er betydelig mindre enn at den dør av heteslag i en bil på en dag som var så varm som dette.

Det er vel det jeg prøver å få frem... som du selv sier så er det eiers ansvar, derfor mener jeg at NKK ikke kan lastes for å ha nektet hunden inngang. De gikk vel pent utifra at denne personen klarte å ta hånd om hunden sin nok til at den ikke døde i varm bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er utstillere så burde det så absolutt gi et utst.forbud på flere år - gjerne også aktivitetsforbud. Hvis det er en tilfeldig eier på Kiwi så bør politiet/rettsvesenet gi en klekkelig straff. Også fordi at vi kan bruke dette som en trussel mot folk som sier "det går så bra så..." og tar slike risikoer ofte.

Susanne

Hadde eier av hunden vært utstiller og dette hadde skjedd på søndagen, hadde vedkommende blitt utestengt fra utstillingen og fremtidige show. Dette ihht FCI's nye regler. Det holder, i følge FCI, med at hunden utsettes for fare ved å bl.annet bli plassert i en bil på ekstremt varme og kalde dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk ikke det er god nok løsning å ha bakluka og et par vinduer oppe.

For det første kan noen komme å stjele bikkja. For det andre kan en idiot komme og smelle igjen bakluka. Og for det tredje er det fortsatt varmere inni bilen enn på utsiden.

Tull!

Jeg hadde temperaturmåler i både bil og telt, mens teltet viste 27 grader, viste bilen 17 når den stod parkert i skyggen med sidedør og bakluke åpen. Jeg hev alle mine hunder i bilen fremfor å ha dem i teltet - fordi uansett med åpent telt var det langt varmere enn i bilen.

Når alt kommer til stykket så er det jo lov å bruke sunn fornuft, jeg ga beskjed til parkeringsvakten at jeg skulle ha hund i bilen og ba spesifikt om å få skyggeplass, det var ikke flere ledige, så jeg fikk lov å kjøre bak byggget på andre siden å parkere bilen langs siden på bygget der, lenger for oss å gå - men who cares? I tillegg var vi oppe minimum 2 ganger i timen å sjekket hundene, og vi oppga tlf nr til parkeringsvaktene som befant seg i det området vi stod parkert, sånn at de kunne ringe oss hvis det var noe som helst. Hundene hadde selvsagt vann tilgjengelig i burene sine.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...