Gå til innhold
Hundesonen.no

Lars Monsen tror på klarsynte


Gjest
 Share

Recommended Posts

Håper du har like store forhåpninger når du går til legen din med den vonde foten. Den skal være god i morgen!

Variant nr 2 (slik folk argumenterer når det er snakk om healer el.l.): Jeg har vondt, vil ikke si hvor for du er lege og skal finne det ut selv.

Nok OT herfra. :)

Vet ikke om jeg helt forstår hvor du vil - evt om du forsto mitt poeng. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 240
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Enig med @Khela - Monsen har alltid vært åpen om at han tror på mer enn det som er mellom himmel og jord, for å bruke en klisjé. Så det er rett og slett feil at han har snudd 180 grader, @Kangerlussua

Men finnes det egentlig hunder? Sånn egentlig? For det finnes jo ikke hester?

Kanger - jeg kritiserer deg (og andre - dette var ikke bare rettet mot deg) ikke for hva du tror på, men for at du/dere/de latterliggjør andre for hva de tror på. Du ser ikke at det er en ørliten fors

Guest vivere

Men at man har funnet virkestoffer i tidligere brukte urter og så raffinert og konsentrert dette til moderne medisin, er jo ikke noe argument for at klarsynte/healere er reelt? Og at man brant noen på bålet fordi man anså dem som hekser er jo ikke det samme som å være skeptisk til anekdoter som går mot det vi kjenner til av hvordan fysikk fungerer?

På hvilken måte er det dokumentert? Hvis jeg har vondt i foten, går til en healer og så er god i foten igjen dagen etterpå, så er ikke det i seg selv mer enn en anekdote, selv om jeg skriver det ned eller det blir filmet eller annet.

Healere er ofte bedre enn leger på et område - tid og omsorg. Leger i det offentlige helsevesenet i dag har det ofte så travelt, man blir tatt inn, legen mumler litt mens han noterer på PCen, skriver ut noen piller og sender deg hjem igjen.

Healere, uansett om det de gjør i seg selv funker eller ikke, har ofte en behagelig setting og atmosfære. Myk benk, behagelig belysning, kanskje stearinlys, røkelse og avslappende musikk. Du blir sett og hørt. Hvis det er håndspåleggelse, så får du fysisk kontakt og omsorg - noe som kan bety mye for de som ikke har noen nær.

Disse tingene i seg selv kan gi en sterk følelse av velvære, som du er inne på, og gjør at man føler seg mye bedre der og da. Men hvis man lider av en reell sykdom, så vil den jo komme tilbake. (Og da er det ny time til 800 kroner to ganger i måneden fordi healing tar tid - de tjener gode penger på og være en omsorgsfull støttekontakt).

Nå skal jeg gladelig innrømme at helbredere og klarsynte ikke er det jeg har lagt stor vekt på å bli informert om, men jeg har en mistanke om at folk gjerne søker til slike når skolemedisin eller andre forhold ikke gir resultat. Selvfølgelig kan det være mange som ønsker å "sko seg" på folks fortvilelse, på den andre siden er det vel dokumentert at enkelte har evner som ikke er lett å bortforklare. Slik som hendelsen i Skogbygda som har vært tema her. Sansynligheten er stor for at den forulykkete ville blitt funnet uansett hjelp fra den klarsynte, spørsmålet er om hvor langt tid det ville tatt.

For min egen del avviser jeg ikke at det finns mer mellom himmel og jord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg gladelig innrømme at helbredere og klarsynte ikke er det jeg har lagt stor vekt på å bli informert om, men jeg har en mistanke om at folk gjerne søker til slike når skolemedisin eller andre forhold ikke gir resultat. Selvfølgelig kan det være mange som ønsker å "sko seg" på folks fortvilelse, på den andre siden er det vel dokumentert at enkelte har evner som ikke er lett å bortforklare. Slik som hendelsen i Skogbygda som har vært tema her. Sansynligheten er stor for at den forulykkete ville blitt funnet uansett hjelp fra den klarsynte, spørsmålet er om hvor langt tid det ville tatt.

For min egen del avviser jeg ikke at det finns mer mellom himmel og jord :)

For all del, jeg tror selv at mange av de klarsynte/healere ikke er kyniske mennesker som gjør dette for å utnytte folk. Jeg tror faktisk at mesteparten selv tror at de har disse evnene, og gjør dette i god tro.

Ellers vet jeg ikke om det er dokumentert så mye som er vanskelig og bortforklare. Det er vel nettopp det som er problemet - det er IKKE dokumentert så mye som ikke kan forklares. (Med dokumentert så mener jeg da undersøkt via vitenskapelige metoder).

Jeg påstår heller ikke bastant at healing/klarsynthet og annet aldri kan fungere - jeg har bare ikke sett noe særlig til nå som dokumenterer at det er reelt. Hvis vitenskapen kan bekrefte at dette er reelt, så hadde jo ingenting vært kulere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. 12-13 år i offentlig helsevesen har ikke akkurat kurert meg det heller, selv om jeg ikke har betalt 800 kr for hver time. Betyr det at moderne medisin ikke virker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. 12-13 år i offentlig helsevesen har ikke akkurat kurert meg det heller, selv om jeg ikke har betalt 800 kr for hver time. Betyr det at moderne medisin ikke virker?

Moderne medisin har gjennomgått vitenskapelige tester og studier som bekrefter at de fungerer. Det betyr ikke at de fungerer i 100% av tilfellene, men at de faktisk har en bekreftet funksjon og virkning. Ofte vet vi også hvorfor det virker, dvs hvilke virkestoffer det er snakk om og hva de gjør i kroppen.

Til nå er det, såvidt jeg vet, ingen slike studier som viser at healing fungerer. Ei heller er det ingenting i fysikkens lover som kan forklare hvorfor det skulle virke. Det samme gjelder annen alternativ medisin (samt klarsynte og andre alternative spådommer og fenomener).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Pringlen sier, synes du at han fortsatt villedet noen om han fortalte om at han følte en ånds nærvær (Gud, Allah, osv om du vil) og at han tror på sånt? Eller er det bare villedning så lenge det gjelder klarsynte?

Jeg syns det er skremmende hvor mye hån det er mot folk som tror på noe en ikke selv tror på.

Jeg tror nok folk hadde holdt godt kjeft om han gikk ut som personlig kristen. Hadde han begynt å snakke om engler (og prinsesser) derimot :D

Det er mainstream og det er det alternative. Å tro på klarsynte går i andre kategorier, selv om det på ingen måte er noe mindre fornuftig eller vitenskapelig enn å tro på en gammel mann med skjegg i skyene. Mainstream tro/religion har i seg selv bestått i en slik differensiering historisk sett, med heksejaktene osv.

Jeg er personlig derfor ofte mer kritisk til kritikk av det alternative enn av det som er mainstream—gitt at maktforholdet faktisk er slik at mainstream tro/religion har overtak (ikke gitt i dag, hvis vi ser på hvor mye penger det er i alternativbevegelsene).

Egentlig syns jeg dette er en fillesak så lenge Monsen ikke selger noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Til nå er det, såvidt jeg vet, ingen slike studier som viser at healing fungerer. Ei heller er det ingenting i fysikkens lover som kan forklare hvorfor det skulle virke. Det samme gjelder annen alternativ medisin (samt klarsynte og andre alternative spådommer og fenomener).

Tja, for noen hundreår tilbake mente man at jorda var flat som en pannekake. Det var ingenting i fysikkens lover som kunne bevise noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne medisin har gjennomgått vitenskapelige tester og studier som bekrefter at de fungerer. Det betyr ikke at de fungerer i 100% av tilfellene, men at de faktisk har en bekreftet funksjon og virkning. Ofte vet vi også hvorfor det virker, dvs hvilke virkestoffer det er snakk om og hva de gjør i kroppen.

Til nå er det, såvidt jeg vet, ingen slike studier som viser at healing fungerer. Ei heller er det ingenting i fysikkens lover som kan forklare hvorfor det skulle virke. Det samme gjelder annen alternativ medisin (samt klarsynte og andre alternative spådommer og fenomener).

Jeg veit, det er triumfkortet i samtlige diskusjoner som omhandler temaet, at det er testa og bevist at det virker, og at alternativ medisin ikke er testa og bevist. Samtlige erfaringer med healing og akupunktur og annen alternativ behandling blir derimot avfeid som "anekdoter" og placebo. For meg som dytter i meg gift som gjør meg sjukere på andre områder enn det jeg tar gifta for, er det ett fett om en evt alternativ medisin er en anekdote eller placebo, poenget er å føle seg bedre, om om noen syns det er verdt å bruke 800 spenn pr time for et døgn eller flere med velvære, så er det opp til den som betaler for det.

Jeg antar at det samme gjelder for familie, venner og bekjente av Frank Andre Gundersen, at de gir blanke i hvordan han ble funnet, de er bare glad for at han ble funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit, det er triumfkortet i samtlige diskusjoner som omhandler temaet, at det er testa og bevist at det virker, og at alternativ medisin ikke er testa og bevist. Samtlige erfaringer med healing og akupunktur og annen alternativ behandling blir derimot avfeid som "anekdoter" og placebo. For meg som dytter i meg gift som gjør meg sjukere på andre områder enn det jeg tar gifta for, er det ett fett om en evt alternativ medisin er en anekdote eller placebo, poenget er å føle seg bedre, om om noen syns det er verdt å bruke 800 spenn pr time for et døgn eller flere med velvære, så er det opp til den som betaler for det.

Jeg antar at det samme gjelder for familie, venner og bekjente av Frank Andre Gundersen, at de gir blanke i hvordan han ble funnet, de er bare glad for at han ble funnet.

Vel, det er jo et trumfkort i den forstand at det er slik den vitenskaplige metode fungerer. Man kan ikke foreta noen konklusjoner basert på anekdoter, og det er det gode grunner for. I anekdoter er det nemlig ingen kontroll på hvilke andre faktorer man evt har tatt høyde for, den menneskelige hukommelse er ikke til å stole på når man gjenforteller osv.

Ja, jeg er enig - hvis noen vil bruke 800 kroner hos en healer, så må de gjerne gjøre det for meg. Det er deres sak.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok folk hadde holdt godt kjeft om han gikk ut som personlig kristen. Hadde han begynt å snakke om engler (og prinsesser) derimot :D

Det er mainstream og det er det alternative. Å tro på klarsynte går i andre kategorier, selv om det på ingen måte er noe mindre fornuftig eller vitenskapelig enn å tro på en gammel mann med skjegg i skyene. Mainstream tro/religion har i seg selv bestått i en slik differensiering historisk sett, med heksejaktene osv.

Jeg er personlig derfor ofte mer kritisk til kritikk av det alternative enn av det som er mainstream—gitt at maktforholdet faktisk er slik at mainstream tro/religion har overtak (ikke gitt i dag, hvis vi ser på hvor mye penger det er i alternativbevegelsene).

Egentlig syns jeg dette er en fillesak så lenge Monsen ikke selger noe.

Helt enig,så lenge han ikke er ute etter noens penger så kan han vel tro hva han vil? Og så får jeg ikke helt tak i hva det er med akkurat Lars Monsen som gjør det så hårreisende at han uttaler noe vas?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne medisin har gjennomgått vitenskapelige tester og studier som bekrefter at de fungerer. Det betyr ikke at de fungerer i 100% av tilfellene, men at de faktisk har en bekreftet funksjon og virkning. Ofte vet vi også hvorfor det virker, dvs hvilke virkestoffer det er snakk om og hva de gjør i kroppen.

Til nå er det, såvidt jeg vet, ingen slike studier som viser at healing fungerer. Ei heller er det ingenting i fysikkens lover som kan forklare hvorfor det skulle virke. Det samme gjelder annen alternativ medisin (samt klarsynte og andre alternative spådommer og fenomener).

Gjør det noe da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det funker på folk så er jo det viktigst.

Problemet er jo at man ikke har funnet noen dokumentasjon på at det fungerer utover det som kan forklares med andre faktorer (placebo, velvære, tilfeldigheter osv).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er jo et trumfkort i den forstand at det er slik den vitenskaplige metode fungerer. Man kan ikke foreta noen konklusjoner basert på anekdoter, og det er det gode grunner for. I anekdoter er det nemlig ingen kontroll på hvilke andre faktorer man evt har tatt høyde for, den menneskelige hukommelse er ikke til å stole på når man gjenforteller osv.

Ja, jeg er enig - hvis noen vil bruke 800 kroner hos en healer, så må de gjerne gjøre det for meg. Det er deres sak.

Vitenskap utvikler seg hele tiden. Skolemedisin utvikler seg hele tiden. Det som før var oppleste og vedtatte sannheter, er ikke det lenger. Hvordan kan du være så sikker på at det vi i dag kaller alternativt ikke er selvsagt om f.eks 100 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at man ikke har funnet noen dokumentasjon på at det fungerer utover det som kan forklares med andre faktorer (placebo, velvære, tilfeldigheter osv).

Er det noe problem? Det må i såfall være et problem for de som tviler, for de som oppnår ønsket effekt er det vel samme om det ligger studier i bunnen eller ei.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe problem? Det må i såfall være et problem for de som tviler, for de som oppnår ønsket effekt er det vel samme om det ligger studier i bunnen eller ei.

Hvis det er andre faktorer som spiller inn, så er det flere grunner til at det er relevant:

1. Effekten av ting som placebo og velvære er kortvarig, og man blir faktisk ikke kurert.

2. Hvis effekten kommer av placebo og velvære, så er det nøyaktig det samme hva man gjør. Dvs at man ikke trenger betale i dyre dommer for noe hvis man får samme effekt av andre ting som ikke koster noe.

3. Det er etisk diskutabelt og ta så mye i timen for noe man ikke kan dokumentere. Enkelte alternative tar en stivere timepris enn de med fem-syv års utdannelse og lisens.

4. Hvis man via studier kan finne ut at det faktisk fungerer, så kan man begynne og finne ut hvorfor det fungerer. Og klarer man og lokalisere det, så kan jobbe med og gjøre det enda bedre og mer effektivt (f.eks at en paracet hjelper mer enn å spise ti planter).

5. I det hele tatt er det svært relevant for alle oss som er interessert i ny og bedre kunnskap innenfor medisin, fysikk og mange andre områder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Vitenskap utvikler seg hele tiden. Skolemedisin utvikler seg hele tiden. Det som før var oppleste og vedtatte sannheter, er ikke det lenger. Hvordan kan du være så sikker på at det vi i dag kaller alternativt ikke er selvsagt om f.eks 100 år?

For noen titalls år tilbake var "kinesisk medisin" fyord her på berget. Idag sender leger "uhelbredelige" pasienter til akupunktør. Om behandlingen virker har jeg ingen formening om, men de som jeg har snakket med mener at det har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitenskap utvikler seg hele tiden. Skolemedisin utvikler seg hele tiden. Det som før var oppleste og vedtatte sannheter, er ikke det lenger. Hvordan kan du være så sikker på at det vi i dag kaller alternativt ikke er selvsagt om f.eks 100 år?

Det er jeg slett ikke sikker på. Jeg sier bare hvordan ståa er i dag, og forholder meg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er andre faktorer som spiller inn, så er det flere grunner til at det er relevant:

1. Effekten av ting som placebo og velvære er kortvarig, og man blir faktisk ikke kurert.

2. Hvis effekten kommer av placebo og velvære, så er det nøyaktig det samme hva man gjør. Dvs at man ikke trenger betale i dyre dommer for noe hvis man får samme effekt av andre ting som ikke koster noe.

3. Det er etisk diskutabelt og ta så mye i timen for noe man ikke kan dokumentere. Enkelte alternative tar en stivere timepris enn de med fem-syv års utdannelse og lisens.

4. Hvis man via studier kan finne ut at det faktisk fungerer, så kan man begynne og finne ut hvorfor det fungerer. Og klarer man og lokalisere det, så kan jobbe med og gjøre det enda bedre og mer effektivt (f.eks at en paracet hjelper mer enn å spise ti planter).

5. I det hele tatt er det svært relevant for alle oss som er interessert i ny og bedre kunnskap innenfor medisin, fysikk og mange andre områder.

Ikke alle healere/klarsynte tar betalt.

Alle leger tar betalt.

Er betaling og/eller lange studier en garanti for at man blir helbredet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle healere/klarsynte tar betalt.

Alle leger tar betalt.

Er betaling og/eller lange studier en garanti for at man blir helbredet?

Er dette et seriøst spørsmål? Jeg ønsker så absolutt og holde meg saklig i denne diskusjonen, men jeg sliter litt med å tro på at spørsmålene dine er ment seriøst? Eller at du tror jeg mener det du spør om?

Kanskje jeg forstår lettere hvor du vil hvis du skriver din argumentasjon i stedet for å stille meg slike spørsmål som egentlig bare forvirrer meg, for da forstår jeg ikke helt hvor du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette et seriøst spørsmål? Jeg ønsker så absolutt og holde meg saklig i denne diskusjonen, men jeg sliter litt med å tro på at spørsmålene dine er ment seriøst? Eller at du tror jeg mener det du spør om?

Kanskje jeg forstår lettere hvor du vil hvis du skriver din argumentasjon i stedet for å stille meg slike spørsmål som egentlig bare forvirrer meg, for da forstår jeg ikke helt hvor du vil.

Beklager at jeg forvirrer.

Selvfølgelig er jeg seriøs og jeg bare spør deg i og med at du virker å ha inngående kunnskaper om healing og alternaiv behandling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Det bekrefter vel det jeg har skrevet?

Det har aldri vært en gjengs mening at jorden var flat. :)

Men, ja, selvsagt går ting fremover. Vi finner ut mer og lærer mer - det er jo det som er spennende med vitenskap. Men det i seg selv er jo ikke noe argument for at healing eller klarsynte er noe reelt. Det neste som kan være et argument for dette vil jo være gjentatte studier som viser at dette er reelt. Det er jo nettopp slik verden har gått fremover når det kommer til viten - gjennom gjentatte studier, vitenskapelig metode og kritisk tenkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...