Gå til innhold
Hundesonen.no

Lars Monsen tror på klarsynte


Gjest
 Share

Recommended Posts

Beklager at jeg forvirrer.

Selvfølgelig er jeg seriøs og jeg bare spør deg i og med at du virker å ha inngående kunnskaper om healing og alternaiv behandling. :)

Jeg var selv aktiv i det alternative miljøet i flere år, endog i det okkulte miljøet. Har et bibliotek med bøker om det alternative og det okkulte, samt en samling tarotkort (fra da jeg var en aktiv samler og spåer). Har også en master i religionsvitenskap/religionssosiologi med tilhørende bøker i hylla, så vil si at jeg har kjennskap til dette både innenfra og utenfra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 240
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Enig med @Khela - Monsen har alltid vært åpen om at han tror på mer enn det som er mellom himmel og jord, for å bruke en klisjé. Så det er rett og slett feil at han har snudd 180 grader, @Kangerlussua

Men finnes det egentlig hunder? Sånn egentlig? For det finnes jo ikke hester?

Kanger - jeg kritiserer deg (og andre - dette var ikke bare rettet mot deg) ikke for hva du tror på, men for at du/dere/de latterliggjør andre for hva de tror på. Du ser ikke at det er en ørliten fors

Guest vivere

Det har aldri vært en gjengs mening at jorden var flat. :)

Men, ja, selvsagt går ting fremover. Vi finner ut mer og lærer mer - det er jo det som er spennende med vitenskap. Men det i seg selv er jo ikke noe argument for at healing eller klarsynte er noe reelt. Det neste som kan være et argument for dette vil jo være gjentatte studier som viser at dette er reelt. Det er jo nettopp slik verden har gått fremover når det kommer til viten - gjennom gjentatte studier, vitenskapelig metode og kritisk tenkning.

Jupp. Blant folk så. Og det var en gjengs oppfatning av jorda var sentrum i universet og at stjernen var festet til usynlige skall som ble kalt himler, det ene utenfor det andre og at i det syvende og ytterste befant helligdommen og de salige,d v s Gud og englene seg, Herav begrepet "den syvende himmel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok folk hadde holdt godt kjeft om han gikk ut som personlig kristen. Hadde han begynt å snakke om engler (og prinsesser) derimot :D

Det er mainstream og det er det alternative. Å tro på klarsynte går i andre kategorier, selv om det på ingen måte er noe mindre fornuftig eller vitenskapelig enn å tro på en gammel mann med skjegg i skyene. Mainstream tro/religion har i seg selv bestått i en slik differensiering historisk sett, med heksejaktene osv.

Jeg er personlig derfor ofte mer kritisk til kritikk av det alternative enn av det som er mainstream—gitt at maktforholdet faktisk er slik at mainstream tro/religion har overtak (ikke gitt i dag, hvis vi ser på hvor mye penger det er i alternativbevegelsene).

Egentlig syns jeg dette er en fillesak så lenge Monsen ikke selger noe.

Som en selvoppnevnt forsvarer av de svake så synes jeg det du skriver her er fornuftig. Og jeg er enig i at dette er en fillesak. Monsen får tro og mene hva han vil, og det er mye som tyder på at det er mange flere enn han som tror og mener det samme. Og det er helt greit. Jeg mener at de lar seg lure, og det må jeg få mene. Og jeg synes ihvertfall det skal være mulig å stille kritiske spørsmål og ikke bare akseptere det når de sier at Winger fant en savnet person. Hvis "klarsyntes" bragder ikke tåler å gås i sømmene, så er det mye som tyder på at bragdene ikke er mye verdt.

Men, det jeg egentlig skulle skrive om var hvorfor jeg mener at dette ikke handler om den lille minoriteten med "alternative" mot den store trosgruppen "religiøse" (eller kristne, om du vil). "Det alternative" og det etablerte religiøse er ikke sammenlignbare både fordi de ikke er motsetninger, men også fordi de er så forskjellige - på flere måter.

Jeg gjør mitt beste for å være kritisk og skeptisk til det uforklarlige - det være seg religion og mer alternative påstander. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke forstår hvordan noen klarer å tro på gud, og de mest ekstreme kan jeg nok tenke både det ene og det andre om. Men sånn jeg kjenner kristendommen i Norge så er den ingen trussel, den prøver (for det meste) ikke lure penger fra folk, og den er ganske trygg og god. Den gjør mye godt for mange mennesker, også ikke-kristne som meg selv. Nå snakker jeg om statskirken og typisk konservative trossamfunn. (Nå trekker jeg med vilje IKKE inn debatten om homofile her.) Når det kommer til typiske vekkelsesmenigheter som pinsemenigheten og andre som har tatt med nådegaver og annet "uforklarlig" så blir jeg derimot kritisk - meget kritisk - mer kritisk enn til disse såkalte klarsynte, for vekkelsesmenighetene misbruker de svakeste menneskene og bruker skremselstaktikker for å holde kontroll på massene. Sistnevnte ble nevnt for å vise at kristendom er så mangt. Konservative kristne som har respekt for andre mennesker .. helt topp! Gærninger som mener at moren din kommer til ******* fordi hun ikke ble frelst før hun døde ... isj!

Og så har vi alternativ-bransjen, som havner et sted imellom der. En salig blanding av folk som vil tjene penger, få ære og berømmelse, føle at de virkelig er spesielle og kanskje noen som virkelig er spesielle (hva vet jeg?). Og når jeg er skeptisk til klarsynte og andre i flagrende gevanter, så betyr ikke det at jeg kritiserer de som tror på dem. Og nå er vi ved sakens kjerne, for denne diskusjonen handler ikke om de"klarsynte", men om de som tror på dem, vil tro på dem og, ikke minst, de som blir ufrivillig utnyttet av dem. Og det er den sistnevnte gruppen, de som blir ufrivillig utnyttet, som gjør meg sint. At folk synes det er spennende og virkelig ønsker at klarsynte skal ha overnaturlige krefter, og kanskje legger de godviljen til når de hører om saker hvor klarsynte har "funnet" bortkomne, det burde jeg ikke ha noen problemer med å tolerere. Det jeg virkelig ikke klarer å akseptere er måten uskyldige menneskers tragedier eller vonde opplevelser skal utnyttes og tjenes penger på. Og det finnes det mange eksempler på i alternativ-bransjen. Men, mennesker er rare, og selv om jeg synes Lisa Williams er et sleipt og beregnende kvinnemenneske når hun lar folk tro at de får beskjeder fra sine avdøde slektninger, så gir det kanskje vel så mye og kanskje mer trøst til menneskene enn en prat med presten eller en psykolog. Så da er det vel greit, da ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende diskusjon, og masse meninger her.

Selv har jeg levd så lenge, og mye at jeg vet at det finnes mer mellom jord og himmel enn det enn kan se, høre eller vise til fakta.

At det finnes folk som er uærlige, og vil tjene for egen vinning finnes jo overalt.

Så alt i alt: Folk er folk, og det finnes masse forskjellige folk. Bruk sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Som en selvoppnevnt forsvarer av de svake så synes jeg det du skriver her er fornuftig. Og jeg er enig i at dette er en fillesak. Monsen får tro og mene hva han vil, og det er mye som tyder på at det er mange flere enn han som tror og mener det samme. Og det er helt greit. Jeg mener at de lar seg lure, og det må jeg få mene. Og jeg synes ihvertfall det skal være mulig å stille kritiske spørsmål og ikke bare akseptere det når de sier at Winger fant en savnet person. Hvis "klarsyntes" bragder ikke tåler å gås i sømmene, så er det mye som tyder på at bragdene ikke er mye verdt.

Tja og ja. For å kommentere noe som jeg ikke har sitert så er jeg enig med deg i at for meg havner "de alternative" som Tabris skriver å ha vært en del av et sted midt i mellom. Jeg har vanskelig for å tro at den formen for "alternativitet" har noe for seg bortsett fra å tjene penger på folk som ønsker å bli lurt.

Når det gjelder s k klarsynte eller helbredere tror jeg at noen har evne til å "se" eller utføre "ting" som ikke nødvendigvis lar seg verifisere v h a vitenskapelige metoder. Man kan selvfølgelig mene at påvisningen til den selverklærte "seeren" i Skogbygda-saken var humbug og at hjelpemannskaper til lands og i lufta hadde gjort en dårlig jobb. Selv tror jeg at de involverte ikke er enige i at jobben de gjorde var dårlig selv om det finns "forståsegpåere" som ikke kjenner området eller var tilstede som mener det motsatte. Poenget er vel at uten vedkommende "seers" assistanse ville det kanskje tatt betraktelig lengre tid før man visste hva som hadde hendt. At vedkommende i det hele tatt gadd bry seg synes jeg fortjener ros istedet for hånord på dette forumet.

Selv er jeg vokst opp i et område hvor det forekom at enkelte kunne "stoppe blod" og ble tilkalt ved alvorlige ulykker når lege ikke var tilgjengelig. Lege måtte i mange tilfeller hentes med båt og det kunne ta mange timer før legen var på plass. At disse folka fikk hjelp er hevet over tvil men jeg er usikker på om noe slikt kunne gjenskapes og kontrolleres under "medisinsk betryggende" forhold. Jeg vil tro at det idag også finns folk som lever et godt liv p g a slike "kvakksalvere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vanskelig for å tro at den formen for "alternativitet" har noe for seg bortsett fra å tjene penger på folk som ønsker å bli lurt.

Mange alternative tror oppriktig selv på det de holder på med, og behandler/spår andre i god tro. Sånn apropos "forståsegpåere" som uttaler seg om ting de ikke kjenner så godt til. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Mange alternative tror oppriktig selv på det de holder på med, og behandler/spår andre i god tro. Sånn apropos "forståsegpåere" som uttaler seg om ting de ikke kjenner så godt til. ;)

Jeg tviler ikke på at mange alternative tror på den humbugen - og tjener gode penger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at Monsen er noen utslagsgivende faktor for hvorvidt man tror på alternative forklaringer som f.eks klarsynte eller healere eller ikke. Det er å gi Monsen litt vel mye makt, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Winger deltok i letingen på eget initiativ, han var ikke hyret av noen eller tok seg betalt, så jeg vet ikke helt hvilke økonomiske motiver dere mener han skulle ha. Eller hvordan dette kan være å utnytte noen i en vanskelig situasjon.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Winger deltok i letingen på eget initiativ, han var ikke hyret av noen eller tok seg betalt, så jeg vet ikke helt hvilke økonomiske motiver dere mener han skulle ha. Eller hvordan dette kan være å utnytte noen i en vanskelig situasjon.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Mulig jeg har gått glipp av noe i den lange tråden, men er det noen som mener at Winger hadde økonomiske motiver for dette, eller at han har utnyttet svake?

Kan være du har misforstått siden en del av diskusjonen de siste sidene har vært generelt om alternativbevegelsen, ikke kun rettet mot Winger og denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Winger deltok i letingen på eget initiativ, han var ikke hyret av noen eller tok seg betalt, så jeg vet ikke helt hvilke økonomiske motiver dere mener han skulle ha. Eller hvordan dette kan være å utnytte noen i en vanskelig situasjon.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Så bra. Da kan han jo bare stikke ned til Larvik å finne gutten de leter etter. Jeg spanderer tog-billetten. Siden du har så gode kontakter fikser du resten?

Selvfølgelig har han en agenda med å få profilert seg.

http://www.michael-winger.com/nettbutikk/ her er det ikke mye som er gratis

Å utnytte de svake er akkurat det han gjør, familien var fortvilet over at politiet ikke fant han og gjorde mer for å finne han. Selvfølgelig vil de forgude finneren.

Makan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra. Da kan han jo bare stikke ned til Larvik å finne gutten de leter etter. Jeg spanderer tog-billetten. Siden du har så gode kontakter fikser du resten?

Selvfølgelig har han en agenda med å få profilert seg.

http://www.michael-winger.com/nettbutikk/ her er det ikke mye som er gratis

Kan det ikke hende at han selv oppriktig tror at han har slike evner og ønsker å være til hjelp? Må det være et økonomisk motiv, eller ønske om profilering som ligger bak? Sier ikke at jeg selv nødvendigvis tror på evnene hans, men jeg utelukker ikke at han selv tror.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra. Da kan han jo bare stikke ned til Larvik å finne gutten de leter etter. Jeg spanderer tog-billetten. Siden du har så gode kontakter fikser du resten?

Selvfølgelig har han en agenda med å få profilert seg.

http://www.michael-winger.com/nettbutikk/ her er det ikke mye som er gratis

Å utnytte de svake er akkurat det han gjør, familien var fortvilet over at politiet ikke fant han og gjorde mer for å finne han. Selvfølgelig vil de forgude finneren.

Makan!

Var dette et svar til Gråtass? Det var da voldsomt til reaksjon, Joachim. (Jo, jeg vet at Gråtass klarer å svare for seg selv!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Å utnytte de svake er akkurat det han gjør, familien var fortvilet over at politiet ikke fant han og gjorde mer for å finne han. Selvfølgelig vil de forgude finneren.

Makan!

På hvilken måte mener du at Winger har utnyttet familien til den forulykkede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Kan det ikke hende at han selv oppriktig tror at han har slike evner og ønsker å være til hjelp? Må det være et økonomisk motiv, eller ønske om profilering som ligger bak? Sier ikke at jeg selv nødvendigvis tror på evnene hans, men jeg utelukker ikke at han selv tror.

Dette har jeg også skrevet tidligere. Hadde han profilert seg som og utgitt seg for å være en privatetterforsker e.l. så ville jo saken vært en helt annen. I det minste burde han kunne være ærlig på at all informasjonen han mottar fra politiet lang tid i forveien til å kunne forberede seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Winger deltok i letingen på eget initiativ, han var ikke hyret av noen eller tok seg betalt, så jeg vet ikke helt hvilke økonomiske motiver dere mener han skulle ha. Eller hvordan dette kan være å utnytte noen i en vanskelig situasjon.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Det er jo mulig å ha andre motiver enn økonomiske. Sannsynligvis har han klokketro på egne evner, og da går det ikke an å la være å bidra.

Jeg var med på letingen etter en hund en gang. En sky, liten hund som ikke hadde lyst til å bli funnet selv om det var mange minusgrader. I den jakten deltok en relativt kjent og respektert (av de som tror på sånt) "klarsynt" fyr, fra 20 mil unna og informerte pr telefon og facebook hvor han sanset hunden. Innimellom ble den jaget av rev, andre ganger gjemte den seg nær et rødt hus, osv. Dette pågikk over flere uker, og letemannskapene ble sendt hit og dit av fyren (samtidig som at andre hadde observert hunden helt andre steder). Det var altså så latterlig å lese hvordan folk lot seg spille opp og legge godviljen til for å få det han sa til å stemme.

For alt jeg vet så trodde han oppriktig på det han gjorde. For meg ble det hele latterlig og jeg vil gå så langt som å kalle han en viktigper.. og jeg tror motivasjonen hans ligger i å gjøre noe viktig for andre.. å spille en rolle. Og hvem vil ikke det?

På den ene siden bidro han nok til å holde letingen igang, for han ga mange et element av spenning i letingen (og ikke minst de som satt og kommenterte og "hjalp til" på facebook. Men til syvende og sist så tror jeg han gjorde mer skade enn gavn, når han ledet folk hit og dit istedet for å bruke tid og krefter å konsentrere seg om de mer sannsynlige områdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Dette har jeg også skrevet tidligere. Hadde han profilert seg som og utgitt seg for å være en privatetterforsker e.l. så ville jo saken vært en helt annen. I det minste burde han kunne være ærlig på at all informasjonen han mottar fra politiet lang tid i forveien til å kunne forberede seg.

? Mener du at politiet oversender informasjon til selverklærte klarsynte når folk forsvinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Nei men i flere enkelte saker deler politiet ut informasjon. Dette har vært tilfelle i sakene Winger og er det som nå skjer i Dung saken.

Møtte klarsynt på hemmelig sted

Iflg artikkelen forsvant Dung Tran Larsen i 2007 og på bakgrunn av 2 positive funn i år kontaktet politiet Winger etter funnet av den forulykkede i Skogbygda i juni 2014. Trolig er politiets informasjon mye lik den samme informasjonen som media har publisert. For politiet handler det vel om å få avsluttet en sak som startet i 2007. Om den kan termines etter 6 -7 år ved hjelp av en klarsynt er det vel greit nok? Poenget må vel være å få saken avsluttet? Om den selverklærte "klarsynte" kan bidra til en løsning er vel det positivt? Om den ikke blir avsluttet har politiet forsatt en uløst sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Winger må jo leve av noe han også, som alle andre. Jeg mener jeg leste at han ikke tok betalt i alle savnet-saker, og han har vel vært involvert i et "funn" tidligere?

Om noe så skal han ha kred for å følge sine egne drømmer og ikke farges av et A4-ideal som de fleste faller inn under. Hvor mange er det som har belånt seg til over pipen, har en møkkajobb fra 8-16 som betaler alle regninger og litt til og bruker hele livet på nettopp dette?

Å operere inn silikonplantater i unge jenter, selge blekeskinner til tannkunder eller drive såkalt "coaching" er da akkurat like "meningsløst", om ikke mye verre? Mennesker har i all den tid vi har eksistert latt seg lure og vært disponibel til å tro på overmakter vi ikke kan fastslå eksisterer, enten du er religiøs eller alternativ er det nok uansett reellt for den det gjelder. Og det er det vi bør ha respekt for.

Om folk velger å betale 1600 kr for å høre at bestemor er glad i deg og har det bra på den andre siden får være deres valg, man er da ansvarlig for sine egne handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg artikkelen forsvant Dung Tran Larsen i 2007 og på bakgrunn av 2 positive funn i år kontaktet politiet Winger etter funnet av den forulykkede i Skogbygda i juni 2014. Trolig er politiets informasjon mye lik den samme informasjonen som media har publisert. For politiet handler det vel om å få avsluttet en sak som startet i 2007. Om den kan termines etter 6 -7 år ved hjelp av en klarsynt er det vel greit nok? Poenget må vel være å få saken avsluttet? Om den selverklærte "klarsynte" kan bidra til en løsning er vel det positivt? Om den ikke blir avsluttet har politiet forsatt en uløst sak.

Var det Winger som kontaktet politiet eller politiet som kontaktet Winger? Det er en vesensforskjell...

Jeg oppfatter det som at politiet ikke har den helt store troen og bruker lite ressurser på tips fra såkalte klarsynte ... men jeg har jo forståelse for at de sjekker tips uavhengig av kilde (og jeg tipper at de sjekker ganske mange merkelige tips fra "normale, dødelige" også :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Var det Winger som kontaktet politiet eller politiet som kontaktet Winger? Det er en vesensforskjell...

Jeg oppfatter det som at politiet ikke har den helt store troen og bruker lite ressurser på tips fra såkalte klarsynte ... men jeg har jo forståelse for at de sjekker tips uavhengig av kilde (og jeg tipper at de sjekker ganske mange merkelige tips fra "normale, dødelige" også :-) )

Nei vet hva :) Så interessert er jeg ikke. Det vesentlige er vel om seeren kan bidra med noe eller om han inngår blant de mange "normale" som heller ikke har noe å bidra med?

Red: Jeg forstår ikke hva "dere" mener er mest harmelig: at politi og redningsmannskaper ikke fant den forulykkede - eller at det var en utenforstående "seer" som gjorde det.

For familie og pårørende er det sansynligvis "ett fett" hvem som fant vedkommende. Hovedsaken må vel være at han ble funnet innen rimelig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo så gørrkjedelig at jeg tror på null nada niks av det som ikke kan bevises med vitenskap. :P Jeg har det bare ikke i meg, klarer rett og slett ikke å få meg selv til å tro på "det man ikke kan se", so to speak.

Jeg har sterke meninger rundt temaet, men har ingen interesse av å snakke høylytt om det - med mindre noen prøver å konvertere meg. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen funnet - eller bidratt til å finne - en av mine kjære på den måten så hadde jeg blitt takknemlig uansett om vedkommende gjorde det hengende opp ned fra eifeltårnet eller hadde en magisk delfin på skuldra som sa hvor man skulle lete. Tror jeg er en fryktelig enkel sjel jeg. :innocent: Ikke dermed sagt at jeg hadde stolt blindt på noen, men etter et funn hadde hvemsomhelst fått ære av meg, faktisk.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...