yvonne_89 Skrevet 1. Juni 2014 Rapporter Skrevet 1. Juni 2014 Speedy og Junior er to miniatyrhester. De veier rundt 60kg, Speedy er ca 75 cm og junior er 80 cm. Et vanlig spørsmål å få på tur er om man kan ri på dem (noe som ikke er mulig om man veier mer en 10 kg), og hva man da kan bruke slike små hester til. Svaret mitt er da: Alt! Speedy og Junior brukes vanligvis som terapihester på sykehjem. De kommer også i bursdagbesøk om folk ønsker det, og er med på det meste av aktiviteter. Pitte små hester som får plass i bagasjerommet på en bil, og de reiser rundt i en innredet Yaris Verso. Etter å ha drevet med hester i snart 15 år må jeg innrømme at minihester må være noe av det artigste jeg har vært med på. Det er så utfattelig mye artig man kan ta dem med på! De tar heis, Fløibanen, går på turer i sentrum, vært med på handletur på kjøpesentre, turer i skogen osv. De bor sammen med varmblodsen Lucas, og trekløverne er veldig knyttet til hverandre . Vi prøvde dem i hestehenger i helgen sammen med vennen deres Lucas. Gutta i farta! En lørdagstur på Fløien: Buss er ingen problem! (var under innspilling for barnetv) Arbeidskoe må på for å unngå at de skal skli inne: Junior: Speedy: Ikke ofte dyrelege for hest må sitte på gulvet for å undersøke sine pasienter . 31 Siter
Artemis Skrevet 1. Juni 2014 Rapporter Skrevet 1. Juni 2014 Næh, så spennende! Kjempefine er de! Men hvordan er det å ta dem med på ting som Fløibane og inn på sykehjem? Er de husrene? Siter
LinL Skrevet 1. Juni 2014 Rapporter Skrevet 1. Juni 2014 Herregud så kuuuule! Disse må vi få mange flere bilder av, og masse fortellinger Siter
Kartoffel97 Skrevet 1. Juni 2014 Rapporter Skrevet 1. Juni 2014 Åh, herregud! :wub: :wub: det er noe av det kuleste jeg noensinne har sett! Siter
SoppenCamilla Skrevet 1. Juni 2014 Rapporter Skrevet 1. Juni 2014 Hæ, så fantastisk søte og morsomme! Mer! Siter
Poter Skrevet 1. Juni 2014 Rapporter Skrevet 1. Juni 2014 Å, helledussen, så søte! Også så flott at du tar dem med på sykehjem!! Herlige bilder Siter
lucy Skrevet 1. Juni 2014 Rapporter Skrevet 1. Juni 2014 Så skjønne! Herlig at de reiser på besøk på sykehjem Og Lucas var vakker! Siter
Symra&Pippin Skrevet 1. Juni 2014 Rapporter Skrevet 1. Juni 2014 Så utrolig søte! Vi ser gjerne flere bilder av dem! Siter
Snoffe Skrevet 1. Juni 2014 Rapporter Skrevet 1. Juni 2014 Herlige hester! Sier som de andre: MER! Siter
Elisabeth00 Skrevet 1. Juni 2014 Rapporter Skrevet 1. Juni 2014 Herlige bilder. De ser utrolig mye mer atletiske ut på løpebildene enn det jeg har tenkt miniatyrhester var Siter
Guest Yellow Skrevet 1. Juni 2014 Rapporter Skrevet 1. Juni 2014 Haha, kuleste jeg har sett på lenge! Vant til å gå på tur med hund i samme vektklasse som det jo. Siter
simira Skrevet 1. Juni 2014 Rapporter Skrevet 1. Juni 2014 Hvordan er de å kjøre med? Hvor mye trekker de? Siter
yvonne_89 Skrevet 1. Juni 2014 Forfatter Rapporter Skrevet 1. Juni 2014 hehe, takk folkens! De er to sjamører! De har egen facebook hvor det ofte postes bilder: https://www.facebook.com/SpeedyogJunior Næh, så spennende! Kjempefine er de! Men hvordan er det å ta dem med på ting som Fløibane og inn på sykehjem? Er de husrene? Eh, nei . Bøtte, spade, spritflaske og våtservietter er et must! Under steder hvor vi må være ekstra obs passer vi på å følge godt med på hestene og være klar med bøttene om halen går opp. De eldre synes det er kjempe morsomt om noen "saueperler" (de driter så smått at en vanlig greit er ubrukelig) faller på gulvet. Så lang har ikke sykehjem hatt noe imot dette og vet om "faren" før vi kommer . Det er mulig å gjøre dem husreine og vi har planer om det, men enda ikke kommet så langt. Herlige bilder. De ser utrolig mye mer atletiske ut på løpebildene enn det jeg har tenkt miniatyrhester var Ja, de skal faktisk se ut som miniarabere og ha hestekropp. MEN om vinteren setter de en vanvittig vinterpels , de ser ut som noen moskusokser! Speedy i vinter: Her er bestefaren deres på moren sin side. Er en hest på 80 cm Bestefaren fra faren sin side: Pappa´en til guttene mine: Så de skal se ut som hest i kroppen og være edle . Hvordan er de å kjøre med? Hvor mye trekker de? Jeg har planer om å kjøre to-spann med dem. På flat vei med en lett vogn har en av dem ikke noe problem å trekke meg, men jeg er en veldig tynn og lett person. Jeg ville uansett ikke ha latt en av dem bare trekke meg, synes to-spann da er bedre (I USA har de stevner hvor minihester trekker voksne personer, men det synes jeg er av og till litt på kanten ). Barn klarer de fint å trekke og de har et flott lynne! Problemet mitt er å finne sele til dem... Nå bruke de en kompsele til hund (!) som jeg har festet halereim på. Dette tømmekjører vi dem i. De bruker hundedekken (bestiller også litt minihestedekken fra utlandet), leietau for hund, føllgrime til shettis osv. Her bruker de deler av en sele til minishettis, men selen kan de egentlig ikke bruke for den er altfor stor for dem... Litt for stor bevegelse og alt henger under magen deres Her er kompsele til hund med halereim: ** Junior på arbeid: Hovavtrykk fra varmblods, shettis og så minihester: Minihest og shettis på 95 cm: Her skulle jeg ta mål for å se hvordan jeg skulle innrede bilen. Er en Yaris Verso. Litt bilder: 11 Siter
SynneWoll Skrevet 1. Juni 2014 Rapporter Skrevet 1. Juni 2014 Mine to flotte tantebarn! Tiko gleder seg masse til de skal på "sommerferie" til oss i sommer, da får han noen å leke med! 1 Siter
SynneWoll Skrevet 3. Juni 2014 Rapporter Skrevet 3. Juni 2014 Må slenge inn noen julebilder jeg tok av disse vakre skapningene! 7 Siter
plutte Skrevet 3. Juni 2014 Rapporter Skrevet 3. Juni 2014 Ååååå så kule! Desse har eg sett på tv og lest om i... avis? 1 Siter
SynneWoll Skrevet 3. Juni 2014 Rapporter Skrevet 3. Juni 2014 Ååååå så kule! Desse har eg sett på tv og lest om i... avis? Det kan stemme, de har vært på Barnetv og i aviser Siter
LinL Skrevet 3. Juni 2014 Rapporter Skrevet 3. Juni 2014 Får vi se bagasjerommet med hester i ferdig eller? HErregud, dette er jo dødskult! Jeg kan faktisk ikke tenke meg noe som er mer stilig enn HESTER i bagasjerommet og på fløibanen liksom Siter
Pringlen Skrevet 3. Juni 2014 Rapporter Skrevet 3. Juni 2014 Super søte Dette er Amerikansk Miniatyr? Er det mye Welsh i opphavet dems? Hingstene du la ut bilder av ser ganske Welsh-pregede ut Siter
Heidihj Skrevet 3. Juni 2014 Rapporter Skrevet 3. Juni 2014 Åh! Jeg som drømmer om dølahest fikk plutselig lyst på et par sånne også! Men et spm. Er det svakere enn hunder på samme størrelse? Er ikke to-spann nok til å trekke en person i en lettere vogn? Mine to mutter på halvparten av størrelsen (27 og 31 kg) klarer fint 1-2 personer i lettere vogn. Siter
Gjest Skrevet 3. Juni 2014 Rapporter Skrevet 3. Juni 2014 Så artig å se deg på Hundesonen også, Yvonne! ingvildoline fra EF her En dag skal jeg ta med meg JiviDream og komme og hilse på småttisene De er så skjønne! Siter
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.