Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av allergivennlig hund


Anne-Lise_83
 Share

Recommended Posts

Noen som har allergivennlig hund og vil dele litt erfaring om rasene?

Vi har hatt bichon havanais og mops før. Det er pga mannens allergi vi evt vil ha allergivennlig denne gangen. Han kynne kose med havansisen men ikke mopsen. Så det var litt triveligere med havanais. At det ikke blir så mye hår å vaske for mor i huset er jo igså positivt med sllergivennlige.

Men ønsker ikke en med masse pelsstell og lang pels som tar med halve skauen inn. Vi har to katter så drn bør ikke ha stort jaktinnstinkt på denslags. Vi har to barn og bor i et boligfelt med flere hunder, katter og mye barn.

En hund dom kan bli med på lange turer i blandt er fint. Størrelsen bør være sånn ca som de jeg har hatt før.

Fordeler og ulemper med hannhund / tispe?

Har fått opplevd løpetid på havansis og markering på mopsen. Så det er jo to ting da.

Har prøvd både utstilling og agility, så det er kjekt hvis det og er noe man kan gjøre.

Hunder som skal barberes i merkelige frisyrer er jeg ikke så glad i.

Tips om raser??? ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen har nevnd dverg schnauzer. Men de må barberes så rart?

Sett litt på birder terrier. Men er de veldig aktive, lett for å stikke av, hissige og jaktinnstinkt?

Affenpincher er litt søt. Er de spreke, eller veldig små? God helse?

Dvergschnauzer regnes i utgangspunktet ikke som en allergivennlig rase, men mange allergikere kan likevel ha rasen siden den ikke røyter. Det kommer an på hva man reagerer på.

Men *VIKTIG!!* alle raser som ikke røyter krever pelsstell. Uten unntak. Det være seg kamming, klipping, napping (som gjøres på schnauzeren forøvrig) osv. Mengden pelsstell eskalerer også i varierende grad fra noe til ekstremt mye, om man tenker å stille ut en pelsstellrase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å foreslå en liten, korthåret hund. Hyppige bad og petal cleanse kan redusere mengden allergener noe, og en liten hund produserer nødvendigvis mindre mengder allergener enn en større.

Men siden han ikke tålte mopsen så bra, er jeg mer usikker. Nå er jo mopsen veldig rynkete, jeg vet ikke om det blir liggende flass og andre allergener i rynkene? I tillegg peser de ofte ganske mye for å kompensere for trange luftveier, så de etterlater seg vel litt sikkel? Hvor ofte badet dere mopsen? Kanskje det hadde gått an å prøve å hilse på en hund av liten rase med enda kortere og tynnere pels, uten luftveisproblemer? F.eks. italiensk mynde, engelsk toy terrier, chihuahua eller dvergpinscher?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke mannen her ekstrem allergi. Reagerte null på havanaisen. Den sov faktisk i senga vår. Vi har katter og han ikke tåler. Men han tar ikke på de. Tar litt medisiner. Så tror allergiVENNLIG skal gå bra. Men vil oppsøke et besøk hos den aktuelle rasen først evt.

Mopsen badet i ny og ne. Sleit veldig med pusten. Ble bare 3 år.... ?

Men det er jo ikke alle de je leser kan være allergivennlig som har lang pels. Affenpincher har middels lang, schnauzer er ikke så lang heller (men skal vel friseres hvis den skal stilles ut), og borderterrier er jo ikke lang. Den skal nappes et par ggr i året bare. Litt pelsstell skal jeg klare altså ? Men orker ikke laaang pels slik som havanaisen. Hun fikk god pleie sine 11 år men jeg er ikke så glad i å sitte å blrste pels i lange tider. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Høres ut som jeg ikke vil ha noe pelsstell. Men selvsagt er det jo NOE pelsstell på alle. Så det er ok. Hoved målet er å finne en som er allergivennlig pga mannen og ikke røyter da ??? Så får vi vurdere hvor mye stell det er på de forskjellge rasene. Men enkelt stell da feks. Ikke hele akogen etter fjelltur er med hjem i pels som subner nedi veien feks ?

Har googlet og lest at der er noen allergivennlige raser å velge blant. Noen reagerer jo på de og andre ikke. Men siden han har mild allergi så tenker jeg det er håp om å finne en. Havanaisen var jo en hærlig hund da. Men litt lang pels. Den henger jo i lengder over hele kroppen ?

Noen av dere som har en av de rasene som sies p være allergivennlige og kan fortelle litt om de i gemytt, stell osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pudler er kanskje et fint alternativ. De kan holdes i den lengden man ønsker, og klippes som man vil så lenge de blir stelt og holdt flokefrie. Eneste er at det lønner seg å barbere labber, snute og halerot på tradisjonelt vis av hygieniske årsaker.

Den kan klippes i flere ulike frisyrer til utstilling, der noen er mer "skogsvennlige" enn andre. Hva angår jaktinnstinkt, så pleier de mindre pudlene å ha lite av det, og de er praktiske da de ikke trenger alt for mye aktivitet de dagene man ikke har tid, men setter pris på en ordentlig tur,

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange allergikere som ikke reagerer på dvergpinschere. De røyter minimalt, flasser minimalt (ihvertfall min). Så møt noen voksne individer og se om han reagerer på de. Det kan være en fin pekepinn på hva han reagerer på og ikke.

Affenpinschere kjenner jeg minimalt til, unntatt at jeg har hørt av eieren av tre stk at de er vanskelig å få husrene. Men det var en eier, så kan være de sleit men at det ikke er ett vanlig problem hos affen. Spør en oppdretter av rasen?

http://www.schnaffen.info/startindex.htm

http://imrun.net/

Disse to oppdretterne jeg husker navnet på I farta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Min erfaring er at Frisé er enklere å holde pelsen på enn Havanais, førstnevnte tover/floker seg ikke i nærheten av like enkelt da de har helt forskjellig hårlag. Passet en ofte tidligere og stellet gikk mye raskere. Men begge krever jo en del børsting og klipping uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja frisè er jo sikkert litt enklere enn havanaisen på pels. Men jeg synes ikke de er noe fine. Så "fluffy" på en måte. Sett mange osm bare klipper de ned, og det ser jo ikke noe bedre ut det akkurat.

Det er jammen ikke lett å velge hunderase når man setter i gang å gå inn i alle detaljer ;) Men er jo viktig å tenke seg godt om før man velger en hund man kanskje skal ha i 10-15 år. Havanaisen kjøpte jeg da jeg var 17 år og flytta på hybel. Skikkelig kosehund! Men nå er jeg 30, småbarnsmamma og kanskje en litt annen rase jeg er ute etter. Selv om det er jo en hærlig rase det og, og å ha en liten kosehund i fanget på kvelden er jo hærlig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som reagerte kraftig på buhund/schäfer blandingen til familien. (Allergien kom gradvis i tennårene) Type kunne ikke klappe direkte på pelsen dens, men måtte ha et mellomledd + sterke allergimedisiner. Dette var ei tispe.

Hun lever nå tipp topp uten medisiner med en Jack Russel Terrier hannhund. (Jeg reagerer heller ikke på denne hunden)


Allergi er VELDIG individuelt. Om det er noen raser dere synes er interessante burde dere rett og slett prøvelåne/hilse på noen individer og se om han reagerer. (Sjekk på flere hunder over flere dager, med normale rutiner ifh medisiner etc ellers)


Cairn terrier ligger vel "likt" som schnauserne ifh allergivennlighet, de må nappes/klippes. Kjenner noen som ikke tåler golden overhodet ( de hadde noen på lån i perioder), som nå stortrives med Cairn i sitt eie. :)

Edit: Jeg har selv allergi og lever ok med beagle hannhund i hus. Bruker Aerius og Avamys til daglig, men det er ikke nødvendig i vinterhalvåret når det ikke er pollen i lufta. Dachs tispe har også gått fint å være mye i kontakt med, denne bodde på gård og var rimelig støvete/mye ute. (jeg er også allergisk mot støv og pollen) BC valper fra gård derimot har jeg reagert sterkt på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser flere reagerer mer på hundene i pollen tiden. Er det da fordi dere har pollenallergini tillegg og at hunden får pollen i pelsen? Eller er det fordi det skjer noe med hunden i de tidene?

De jeg har sett nå som jeg synes er fine og evt aktuelle i rasebeskrivelse, og muligens allergivennlige er da cairn terrier, border terrier, affenpincher også mannen som liker schnauzer.

Napping av pels skal jeg nok kunne lære meg. Hvis ikke kjenner jeg en dyktig hundefrisør jeg kan bestille time hos og betale for å få det gjort sikkert. Leste nettopp et langt innlegg med beskrivelse av cairn terrier fra noen som hadde den rasen. Hørtes jo ut som en flott rase det da! Liten, sprek, søt, røyter ikke/svært lite, glad i mennesker og ikke stort jaktinnstinkt slik jeg oppfattet det.

Siden det bor en cairn bare noe. Hundre meter fra oss og den går ofte tur forbi her så skal jeg vurdere å høre om vi kan hilse på den. Et eldre ektepar som har den :-) Viktig at mannen ikke blir dårlig av hunden. Selv om han er så snill og lar oss ha dyr og han selv tar medisiner (Telfast). Men det var kjekkere med første hunden som ogaå han kunne ha fysisk kontakt med, ikke bare vi andre. ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt dette med allergien veldig seriøst, tenk så utrolig kjedelig å måtte gi vekk en hund etter en stund pga allergi...

Vet dere at han tåler havanaisen, så ville jeg faktisk vurdert denne rasen igjen (eller raser med tilsvarende pels). Du kan kikke på chinese crested powder puff, de er i samme gaten, men jeg har inntrykk av at pelsstellet er litt mindre krevende enn på havanais (selv om det sikkert kommer an på pelstype, osv).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth00: prøvde google den chinesehubden du nevnte. Men kom så mye forskjellige bilder deriblandt en halvnaken hund.

Ja allergivennlighet blir lagt inn som rsteprioritet denne gang da jeg vil det skal være en familiehund. Men med tanke på at vi har hatt to katter i alle år sammen og nå mops i tre år inntil for to uker siden, så er det vel ikke den verste allergien han har. Men det hadde vert kjekt om han og kan klappe hunden og være sammen med den. Ikke bare se på den på avstand. ? Så hadde vert kjekt om vi fant en rase som både var allergivennlig og passet inn i vår familie ??

Kanskje oppsøke noen og la han ta mye på de uten medisiner i forkant og sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje oppsøke noen og la han ta mye på de uten medisiner i forkant og sånn?

Det er en mulighet, men ingen garanti. Husk at allergi kan utvikle seg over tid. Han kan være fin i flere mnd, før han plutselig blir mer og mer syk. Så dette mer allergi er vanskelig.

Jeg måtte selv gi vekk mine rotter, fordi jeg etter et år plutselig ble helt ekstremt allergisk. Jeg gikk fra å kunne være med dem konstant, til å ikke kunne være i samme hus som dem en gang. Det gikk på kanskje 1-2 uker når jeg først begynte å bli syk. Unner ingen det altså, utrolig trist når man må gi fra seg dyr.

Chinese Crested er kinesisk nakenhund. Den finnes i naken (eller halvnaken) eller pelset variant (powder puff). Det fødes både CC (nakne) og PP (pelset) i kull der ene eller begge foreldrene er nakne, og kun PP-valper dersom begge foreldrene er PP (pelsede).

Her er en flink norsk oppdretter:

http://shandor.jimdo.com/

De finnes i de fleste farger, og skal de stilles ut er det vanlig at de barberes i fjeset, og ned på halsen i en V:

foxy.jpg

gal_img_fullsize_2cd2c74256a7c8a548a78b4

gal_img_fullsize_c893c5c9377e98ef614729c

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En chinese crested vil også dra inn hele skogen ;) Og pelsstellet er avhengig av pelskvaliteten, men en goddel pelsstell et det om man ikke klipper dem ned. Dessuten er det mye dårlig gemytt ute å går desverre, for det er en herlig rase om man får en stabil en :/

Men om du er villig til å bruke hundefrisør (evnt lære å nappe selv, det kan dog være mye jobb!) så ville jeg vurdert en napperase :) Om den blir nappet riktig så vil den ikke røyte. Men dere må dra å møte rasen, gjerne både voksen og valp der mannen din virkelig utsetter seg for allergener!

Disse rasene kom opp på rasevelgeren på canis når jeg valgte at personer i familien har allergi

" Bichon frisé

Bolognese

Chinese crested powder puff

Coton de tulear

Dvergpuddel

Irish softcoated wheaten terrier

Kerry blue terrier

Mellompuddel

Portugisisk vannhund

Toy puddel"

om jeg valgte at personen hadde "litt allergi" så kom Border terrier med på listen.

Luk ut raser dere ikke vil ha og kontakt oppdrettere av de andre :) Vær ærlige og spør rundt pelsstellmengden osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

obsobs, Affenpinscher står ikke som en allergivennlig rase :) Siden mannen reagerte på mops så kan det være en ide å teste en rase uten underull. som feks dvergpinscher, boston terrier, italiensk mynde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...