Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ligger ansvaret her?


trulte85
 Share

Recommended Posts

Jeg måtte i påsken ha hundepass og en venninne av meg var litt interessert. Jeg har en amerikansk bulldoghanne, hun en liten tispe av annen rase. De er fine sammen, vi har vært der endel. Jeg sa hun kunne få 2000kr for å passe i tre dager, for ellers måtte det blitt kennel og der trives ikke hunden min.

Hun sa hun ville det. Hun bor sammen hunden og kjæresten sin.

Dag 2 skulle hun ha påskelunsj med tyve gjester. Dette hadde hun styret masse med og stod for all mat. Da skulle det komme en annen hannhund som ikke var så trygg, så hun var redd det skulle bli vanskelig. Jeg sa at min hund da kunne stå i bur den tiden det varte. Når gjestene kommer står min hund inne på soverommet, og eier til andre hunden ville la hundene hilse ute, gjennom et gjerde(!!) dette skjer mens jeg er på ferie og ingen spør meg om noe før skaden er skjedd.

Det går ikke bra, hundene grefsen og biter etter og på hverandre, så min hund blir da puttet inn på rommet igjen, og døra passes på at skal være lukket. Min hund ble veldig gira etter denne hendelsen, aldri opplevd lignende før, så når min venninne prøver roe han ned på tur etterpå møter de venninna hennes, og da prøver hunden min å hoppe på henne og bjeffer. Det gikk heldigvis bra, og han blir puttet inn på rommet igjen, ikke i bur, og mange er innom og skal hilse og trøste han for de synes synd på ham.

På et tidspunkt er min søster, min venninne og to gutter inne på rommet, og da går døra opp og den andre hunden kommer inn(han kan visst åpne dører selv) og de flyr på hverandre. Min venninne går da mellom, og får ett bitt i armen. Dette sa min søster var umulig å se hvem av hundene som gjorde. Min venninne blir kraftig bitt og velger å dra på privat legevakt for å få med seg mest mulig av festen hun har stelt i stand. Dette blir dyrt. Så blir det enda dyrere etterhvert( da på offentlig legevakt) da det blir infeksjon og sånt i såret. To av guttene mener det var min hund som bet. Jeg har sagt jeg vil hjelpe til med en tusenlapp, i tillegg til de 2000. Det kom på totalt, alt av medisiner etc6000. (Da 3000 for første legetimen privat) den andre hundeeieren sier det ikke er deres ansvar og vil ikke bidra med noe. Jeg blir oppi dette ganske fortvilet, føler jeg ikke kunne gjøre noe, og vet at hvis jeg var der hadde de ikke fått hilst gjennom et gjerde( de møttes i basketak over) og hunden min hadde absolutt måtte stå i buret sitt.

Venninnen min virker ikke helt fornøyd med mitt bidrag, og mener ansvaret ligger mest hos meg. Jeg klarer ikke se dette helt, og føler jeg har gjort mitt... Jeg vil i tillegg prate med de andre og høre om de også vil hjelpe på regningen hennes. Får veldig vondt av venninnen min oppi dette. Hun har gått med gips siden og hatt mye smerter.

Er det noen som kan si noe om denne saken? Noen som vet hvor ansvaret ligger? Setter stor pris på svar. Får nesten lyst til å betale hele regningen bare for å bli ferdig med saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Først av alt; venninne som tar TO TUSEN KRONER for pass av en bulldog i 3 dager? :shocked: Her i strøket krangler vi nesten om å få besøk av andres hunder.

Det var hennes valg å dra til privat lege, på legevakten koster det litt over 300 kr for vanlig behandling, og man får også oppfølging ift sårstell og kontrolltime. Jeg ville betalt for det 2-3 timer der kostet, altså en tusenlapp.

For øvrig virker det noe uansvarlig av de involverte (og det kan vel tenkes at alkohol var involvert her), og jeg synes ikke at du skal være nødt til å betale for andres dumskap.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor hun går med gips i tilfelle infeksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Line. Ja, hundeeier er ansvarlig for sin hund, men når man tar på seg et oppdrag og passer andres dyr så må man faktisk følge med selv, og være glad at det var en selv som ble bitt oppi det hele.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er du da uten skyld, har din venninne tatt avgjørelser på din hunds vegne, når denne var i hennes varetekt, så må hun stå inne for de avgjørelsene.

At hun i utgangspunktet tar seg betalt dyns jo jeg at er horribelt i seg selv, og det blir enda verre når hun holder deg ansvarlig for sin egen dumhet.

Passer man en hund er man ansvarlig for vovven fra den leveres til den hentes.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Hun gikk med gips for det var to brudd i benet nærmest hånda... :) men takk for svar alle sammen. Får så vondt av hele situasjonen så vil jo gjerne hjelpe..:/

Brudd? Et bitt ble til en infeksjon som så ble til brudd? Du får bare unnskylde meg, men jeg tenker dette innlegget går i trolleboksen for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt, men det er sånt som skjer når man tar på seg hundepass. Om jeg hadde vært rimelig overbevist om at det kunne vært min hund som bet så ville jeg tilbudt meg å betale tilsvarende egenandel på offentlig legevakt. Ærlig talt.

Og om du tilbyr den betalinga for hundepass så tar jeg gladelig imot når som helst! Mine egne hunder kan sitte i buret noen dager så lenge, ikke noe problem!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde absolutt ikke betalt noe for skaden som skjedde. Min hund ble passet av en som fikk besøk av noen med en annen tispe, jeg hadde gitt klar beskjed om at hun ikke skal få hilse på ukjente tisper da hun kan bli hissig. Møtet skjedde og det gikk galt etterhvert, han ble bitt i hånden da han gikk mellom, samme med hun som eide den andre hunden. Jeg ble fly forbanna, han visste jeg kom til å bli det og. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mest sannsynlig blitt sur jeg, for at noen jeg stoler på hadde oppført seg så ansvarsløst, til tross for enkle, tydelige instrukser. Så av meg hadde de kun fått ei kjeftskur og jeg hadde garantert ikke spurt de om hundepass igjen.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er overhodet ikke ditt ansvar! Helt utrolig at hun kunne la dette skje egentlig...

Jeg hadde aldri krevd penger for noe slik iallefall. Hun skulle bare holdt ham i bur, å holde to hunder adskilt er ikke så veldig vanskelig hvis man bare bruker hodet litt.

Kjenner faktisk at jeg blir litt provosert her på dine vegne, det var jo ikke en heldig opplevelse for hunden din heller liksom. Når du betaler 2000 kr for at noen skal passe på hunden din må man iallefall klare å forhindre at den havner i slosskamp med ukjente hunder inne i huset liksom, det hadde vært så enkelt å avverge hele greia.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Det ble brudd og bitt og infeksjon i bittet...

Jeg hører hva du sier, men jeg mener likevel at det er nokså drøyt, det skal mye til for at en hund klarer å knekke radius og/eller ulna bare fordi man går imellom. Som regel ender man opp med et kutt eller en flenge.

Jeg kom over et tidligere innlegg du har lagt ut, at dere ønsker å omplassere denne hunden. Har det noe med adferden og gemyttet til hunden å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tusen takk for alle svar her. Setter stor pris på at dere tar dere tid:) hun begynte liksom å si at det også var avlivningsgrunnlag( bittet +det utfallet han gjorde mot venninna rett etter møtet med den andre hunden over gjerdet) og at hun jo kunne anmeldt det...og det ville blitt veldig dyrt for meg.. Da ble jeg liksom litt paff. Han var jo ikke nær venninna hennes, og han var jo ekstremt stresset da..og alle vet at det kan være veldig farlig å gå imellom to hunder som sloss... Han er en krevende hund, men har aldri skadet noen før i sitt tre år gamle liv... Ellers disse tre dagene hadde de storkost seg med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører hva du sier, men jeg mener likevel at det er nokså drøyt, det skal mye til for at en hund klarer å knekke radius og/eller ulna bare fordi man går imellom. Som regel ender man opp med et kutt eller en flenge.

Jeg kom over et tidligere innlegg du har lagt ut, at dere ønsker å omplassere denne hunden. Har det noe med adferden og gemyttet til hunden å gjøre?

Jeg vet ikke hvordan det skjedde, men hun fikk brudd ved håndleddet. Det er drøyt, og derfor føler jeg et visst ansvar. Sterk hund med kraftig kjeve. Nei, vi har storkost oss med hunden, eneste grunnen til at vi ikke kan ha han mer er et samlivsbrudd. Og vi var avhengig av hverandre for å ha han, så pga boforhold og jobb måtte vi dessverre omplassere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier av en politihund gikk nettopp fri for ansvar, fordi han ikke var til stede da hunden angrep. Ganske uvanlig dog.... men, greia var vel at andre i hans husstand hadde ansvaret for bikkja, ikke han...

En som påtar seg et oppdrag som hundepasser, og ikke følger instruksjoner gitt, må ta hele ansvaret selv. Spesielt med tanke på den prisen....!

Men, hundepasser har jo et ess i ermet ift at h*n kan mene bikkja må avlives. Og da står jo eier der med spørsmål om å betale en helt urimelig regning, eller se sin beste venn dø..... Det er jo ikke så vanskelig valg, egentlig. Utrolig hvordan folk kan finne på å oppføre seg..... :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får være måte på, betal for hundepasset og dropp venninna!! Dette høres ikke ut som en god venn i heletatt...

Det var hun som var ansvarlig for hunden når dette skjedde, ergo står hun ansvarlig for både slagsmål og hundebitt så hun må i såfall anmelde seg selv da. Bare at hun drar opp anmeldelse viser hvor dårlig venn dette er... Blodpris for hundepass i 3 dager og så greier hun jammen å kludre til alt på den tiden! Hadde hun vært hundepasser og hunden din hadde blitt skadd under oppholdet fordi hundepasseren ikke fulgte DINE retningslinjer så vil jeg nesten si at du har klagegrunnlag og skulle fått erstatning :-) JEG hadde klikket om dette var min hund og min venninne!!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...