Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruker du Cesar Millans metoder?


C.J
 Share

Recommended Posts

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men altså... Er det CM som har lært dere at dere må være rolig og bestemt med dyr? Jeg troooor kanskje dere underkjenner dere selv litt her. Greit nok at han har satt fokus på det, men de fleste som

Hvis en med CM's metoder sikter til å bruke hunden fysisk så den er fornøyd og ikke trenger å holde på med ugagn, å kunne bruke kroppen sin til å vise hunden at den skal flytte seg eller gi respons, e

Nei, han har hermet etter meg.

Men altså... Er det CM som har lært dere at dere må være rolig og bestemt med dyr?

Jeg troooor kanskje dere underkjenner dere selv litt her. Greit nok at han har satt fokus på det, men de fleste som har vært nært et levende vesen vet at det responderes ganske greit på kroppspråk, liksom..

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har jeg følt det samme som han før jeg visste hvem han var. Da jeg begynte å "bli kjent" med han så var jeg enig i veldig mye og så på ting på samme måte, så man har nok hatt samme syn/mening i utgangspunktet. Med han så er man enda mer bevisst enn man kanskje var før, og mer tydelig. Også det at de tankene man har blir bekreftet på en måte og man ser det blir utført på et annet nivå og det blir inspirerende på en måte. ( i min verden da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså... Er det CM som har lært dere at dere må være rolig og bestemt med dyr?

Jeg troooor kanskje dere underkjenner dere selv litt her. Greit nok at han har satt fokus på det, men de fleste som har vært nært et levende vesen vet at det responderes ganske greit på kroppspråk, liksom..

Jeg sa ikke at CM hadde lært meg den metoden. Spørsmålet var:

Altså; benytter du deg av CM's metoder, i så fall hvilke og hvorfor?

Svaret er ja. Jeg benytter meg av både denne dytten med hånda, en lyd (selv om det ikke er "hans" lyd), og dette med og være rolig og bestemt. Ikke fordi at CM gjør det, men fordi det funker.

Syns det er interessant at alle svarer at de ikke benytter seg av "hans" metoder, og bruker det han gjør med verstingene som eksempel. Det er åpenbart veldig mange her på sonen som har verstinghunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er interessant at alle svarer at de ikke benytter seg av "hans" metoder, og bruker det han gjør med verstingene som eksempel. Det er åpenbart veldig mange her på sonen som har verstinghunder.

Men at man benytter seg av "verstingmetodene" betyr jo ikke nødvendigvis at man har verstinghunder. Hunder er jo forskjellige og de trenger jo ikke være fæle hunder for at man må være strengere og tydeligere for å nå gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at man benytter seg av "verstingmetodene" betyr jo ikke nødvendigvis at man har verstinghunder. Hunder er jo forskjellige og de trenger jo ikke være fæle hunder for at man må være strengere og tydeligere for å nå gjennom.

Okay? Hvorfor skal man heise halsbåndet oppunder øra på en hund som er kontrollerbar i vanlig halsbånd eller sele? Bare for å ta et eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han har hermet etter meg. :aww:

LOL - tenkte det samme... Jeg husker ikke hvor eller når jeg startet, men noe a'la "tsk" lyden er på ingen måte hans oppfinnelse. Den har da mange, mange av oss brukt leeenge før han kom på TV. En sånn enkel "Hei du - hør på meg"-beskjed.

Og ja, sørge for at hunden er rolig og "med" før man engang vurderer å starte noen trening - om man kaller det "calm and submissive" eller "konsentrert / kontakt".

Å selv være rolig og behersket - og takle hundens kanskje overreaksjon på ting med så mye ro man kan oppbringe.Det skjønte man selv på 80-tallet med halvnevrotiske hunder som varierte mellom nærmest hysterisk glad til livredd og angstbiter på ett tiendedels sekund.

At hunder som aldri går på tur, får minimalt med mosjon og hjernetrim faktisk ikke har det så greit i livet - og det raskt fører til adferdsproblemer er heller ikke "hans" påfunn..

Så egentlig synes jeg det veldig synd at man bruker hans arbeid med ekstremt utrivelige hunder (OG fra et TV-program som klippes slik at det blir mest "sensasjonelt") som en forklaring på hvordan han jobber.

Ennå værre er det såklart at folk mener at man skal ta brannslukkingen som vises der som eksempel på oppdragelse av en vanlig hund som ikke har adferdsproblemer.

Og av den grunn bruker jeg heller sjelden å svare i CM-diskusjoner, da min verden med hunder er verken svart eller hvit - det finnes ingen "universal metode" som funker på alle, og vi mennesker er også ulike med svært forskjellig reaksjonsmønster.

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay? Hvorfor skal man heise halsbåndet oppunder øra på en hund som er kontrollerbar i vanlig halsbånd eller sele? Bare for å ta et eksempel?

Men er det en verstinghund bare fordi den ikke er kontrollerbar i vanlig halsbånd eller sele? Monti var jo overhode ikke det en periode, men han har jo ikke problemer slik som hundene på CMs program har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det en verstinghund bare fordi den ikke er kontrollerbar i vanlig halsbånd eller sele? Monti var jo overhode ikke det en periode, men han har jo ikke problemer slik som hundene på CMs program har.

Hvorfor måtte du dra halsbåndet oppunder ørene på ham da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig overrasket over at han får såpass mye pes for sine metoder. Jeg er en tilhenger av Victoria Stillwell som andre har nevnt, men også der er det ting jeg er uenig i, og reagerer på. Sånn som at alle hannhunder skal kastreres, så blir de så mye lettere å ha med å gjøre. Jeg er i mot unødvendige medisinske inngrep, og jeg er uenig i påstanden om at kastrering vil gjøre alt så mye lettere, uavhengig problemet til hunden.

Forskjellen er at alle skjønner at denne kastrerings greia har med hundekulturen i landet å gjøre, men sånn er det jo med CM også. I USA er pigg og strømhalsbånd helt greit å bruke. I Norge er det fyfy, bortsett fra strømming mot sau, som mange synes er greit. Jeg er nok litt for mye bymenneske, jeg da, for jeg synes ikke det er greit heller.

Nå ble kanskje dette litt rotete, men det jeg mener å si er at jeg skjønner at folk er uenige med deler av hans metoder. Jeg synes bare at CM hatet er så unyansert.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg bruker ingens metode. Jeg bruker det som virker, og hva som virker kommer ann på situasjonen. Noen ganger er ikke korrigering rette veie, noen ganger er ikke godbiten rette veie å gå. Hundene mine er invidider, og som idivider er det lit foskjellig hva som virker ut i fra hvilken situasjon de er i. Når jeg skrive dette, så tenker jeg iall hovedsak på helt vanlig hverdag.

På tening (lydighet, agility osv) bruker jeg kun positive metoder som godbit, lek og klikker.

Og nei, jeg bruker ikke pigghalsbånd, strøm og andre ulovelige remedier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en med CM's metoder sikter til å bruke hunden fysisk så den er fornøyd og ikke trenger å holde på med ugagn, å kunne bruke kroppen sin til å vise hunden at den skal flytte seg eller gi respons, eller det å lære den å være rolig ved å være rolig og bestemt sjøl, så ja.

Hvis en med CM's metoder sikter til tupping i magen, utfordring rundt ressursforsvar, strupe- eller strømhalsbånd, tsch-lyd og det å "sloss" med bikkja til den legger seg ned og peser, så nei.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er det fyfy, bortsett fra strømming mot sau, som mange synes er greit. Jeg er nok litt for mye bymenneske, jeg da, for jeg synes ikke det er greit heller.

Hva mener du da vi med jakthunder skal gjøre? Som ikke får lov å slippe hundene i skogen uten sauerenhentsbevis? Forøvrig er det faktisk ingen som har lov å slippe hunden løs veldig mange steder i norge uten sauerenhetsbevis. Men det er stort sett bare jakthunder som sjekkes for det, og oppsyn møter vi ofte :)

Om jeg bruker Cms metoder? Ja og nei, enig i mye og uenig i noe. Jeg bruker de metodene jeg syns fungerer for meg og mine hunder. Jeg er ikke utpreget "klikkersk" men ikke ekstrem andre veien heller. Midt på? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg bruker Cms metoder? Ja og nei, enig i mye og uenig i noe. Jeg bruker de metodene jeg syns fungerer for meg og mine hunder. Jeg er ikke utpreget "klikkersk" men ikke ekstrem andre veien heller. Midt på? :lol:

Samme her :P

Jeg kan dytte/ta borti hunden og lage lyd for å få oppmerksomhet. Har til og med sparka bikkja jeg, da hun holdt på å fly i strupen på ei av de andre tispene. Strup og sånn ser jeg ikke noe i veien med så lenge personen med hånda i lenka veit hva h*n gjør. Pigg ser jeg ikke vitsen med. Strøm er ikke koselig, men et nødvendig onde for folk med jakthund, så har ikke noe i mot det heller.

Ellers er jeg bevisst på kroppspråk og energi.

Bruker det som funker og som jeg mestrer uten å påføre skade. Og ser an situasjon og individ.

Jeg ser meg ikke skikket/flink nok til å bruke strup f.eks., så da finner jeg alternativer/metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en med CM's metoder sikter til å bruke hunden fysisk så den er fornøyd og ikke trenger å holde på med ugagn, å kunne bruke kroppen sin til å vise hunden at den skal flytte seg eller gi respons, eller det å lære den å være rolig ved å være rolig og bestemt sjøl, så ja.

Hvis en med CM's metoder sikter til tupping i magen, utfordring rundt ressursforsvar, strupe- eller strømhalsbånd, tsch-lyd og det å "sloss" med bikkja til den legger seg ned og peser, så nei.

DETTE. :flowers:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en med CM's metoder sikter til å bruke hunden fysisk så den er fornøyd og ikke trenger å holde på med ugagn, å kunne bruke kroppen sin til å vise hunden at den skal flytte seg eller gi respons, eller det å lære den å være rolig ved å være rolig og bestemt sjøl, så ja.

Hvis en med CM's metoder sikter til tupping i magen, utfordring rundt ressursforsvar, strupe- eller strømhalsbånd, tsch-lyd og det å "sloss" med bikkja til den legger seg ned og peser, så nei.

Det SEC sier :)

Strup har jeg prøvd, men er elendig til å time takk og lov, så det er borte igjen. Klarer man å time det, er det lett å bli avhengig av det, det funker jo ;)

Strøm ser jeg kun nytten av mot sau

Pigg er forbudt ved lov og den dagen jeg føler jeg må bruke det har jeg tapt og bør selge/omplassere/avlive bikkja.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en med CM's metoder sikter til å bruke hunden fysisk så den er fornøyd og ikke trenger å holde på med ugagn, å kunne bruke kroppen sin til å vise hunden at den skal flytte seg eller gi respons, eller det å lære den å være rolig ved å være rolig og bestemt sjøl, så ja.

Hvis en med CM's metoder sikter til tupping i magen, utfordring rundt ressursforsvar, strupe- eller strømhalsbånd, tsch-lyd og det å "sloss" med bikkja til den legger seg ned og peser, så nei.

Beste oppsummering i tråden!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nehhhhh.... Jeg aner ikke hva man kaller det jeg driver med, jeg, men jeg trener nå i vei på mitt vis, og noen ganger funker det, andre ganger ikke. Det kjipe er jo at jeg er så treig i hu'e at det ofter tar litt tid før jeg skjønner at hei - det der virket kanskje ikke helt etter hensikten, det. Men når jeg først innser det, og kanskje finner en annen løsning på "problemet" eller "øvelsen", så er vi forhåpentlig vis på mer riktig vei igjen :).

Jeg må vel med skam melde at jeg knapt nok har sett noen episoder av CM, så jeg kan vel strengt tatt ikke uttale meg om det han driver med, annet enn at han kanskje driver mer med oppdragelse av hund framfor å lære dem øvelser som vi oftest driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, nå virker ikke sitatfunksjonen, men dette er svar til Kaja om strømming mot sau!

Jeg mente ikke at jeg er i mot strømming av sau (selv om jeg ser at det hørtes sånn ut!). Jeg ser at det har en funksjon, og det handler om å verne dyr. Det jeg mente var at det blir for "tøfft" for meg. Jeg hadde ikke orket å være til stede under noe sånt fordi det blir så langt fra min hverdag og det hundeholdet jeg har vokst opp med.

Det var poenget mitt med hele innlegget; at det er store forskjeller på hva som anses som normalt ut i fra hvor vi bor og hva kulturen rundt hund er. Til og med innenfor vårt lille land sine grenser er det store forskjeller nettopp der. Hvis du snakker med noen som er født og vokst opp midt i Oslo by, så vil de ha helt andre tanker om dyrehold enn noen som har vokst opp på gård. Og begge to vil nok være helt sikre på at de vet best. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...