Gå til innhold
Hundesonen.no

Aktive selskapshunder?


Anki
 Share

Recommended Posts

Pelsstellet er ikke så ille som folk tror. Jeg og min familie har tilsammen hatt fire sheltier, og kun den ene har hatt en litt krevende pels. (hun er kastrert i tillegg, det var ikke så mye jobb før hun ble kastrert og fikk "kastratpels")

t:

ot: men 4-5 timer på en sheltie? Jeg brukte i gjennomsnitt 1 time på den rikelig pelsede belgeren min, selv etter han ble kasterert :|

Hva i alle? Har sheltier så dårlig pelskvalitet? Den korthårede langhårsbelgeren min *flir* tok det egentlig bare tid å få våt, børsting tok i gjennomsnitt 10- 15 min i måneden. Et par minutter i uka liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekket ut lancashire heeler? Små gjeterhunder med fart i.

Hva med et lite hakk opp og se på papillon/phalene? Det startet jeg med og kunne ikke fått en bedre start, jeg lærte mye av henne. Kvikk og lærevillig! Det finnes også oppdrettere der som avler på bru

Inntil jeg får bestemt meg, har jeg fått låne en italiens mynde til å trene litt agility og lydighet God trening for meg hvertfall, som ikke har noen erfering i det hele tatt. Så er jeg jo også litt

Posted Images

Og jeg har ikke hatt noen som helst problemer med å belønne min papillon, med verken godbit eller leke. :lol: 

Ikke jeg heller ;) Ingen problemer hva gjelder forsterkeren. Men JEG foretrekker å slippe og stå med bøyd rygg i en time på lydighetstrening ;)

Det er jo forsåvidt ikke et problem, bare en vanesak. Men jeg merker hvor mye enklere det er med en hund som er litt større. Men har man motivasjon for å trene hunden sin, så dør ikke den ut bare av at man må bøye seg for å belønne :P Da tror jeg motivasjonen for å trene var liten fra før av. 

Jeg som har gått fra liten til stor hund merker nok dette, men motsatt av deg - jeg har en stor hund som har vært super å trene og får plutselig en minihund som da blir helt annerledes å trene. ;)

Det må da være helt legitimt å si at man ikke foretrekker å trene med små hunder pga størrelsen, uten at det betyr at man ikke har motivasjon. Jeg får ikke motivasjon til å trene hund av meg selv, hunden er en stor del av det og det avhenger av hunden hvilke hundesporter jeg driver med. Med minien blir nok agility mer aktuelt når jeg er ferdig med skolen - lydighet med henne gidder jeg ikke. ;) Selv om HUN hadde vært ypperlig til det. Men tror hun kan være en knall ag-hund også, så da treffes vi på halvveien.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ot: men 4-5 timer på en sheltie? Jeg brukte i gjennomsnitt 1 time på den rikelig pelsede belgeren min, selv etter han ble kasterert :|

Hva i alle? Har sheltier så dårlig pelskvalitet? Den korthårede langhårsbelgeren min *flir* tok det egentlig bare tid å få våt, børsting tok i gjennomsnitt 10- 15 min i måneden. Et par minutter i uka liksom.

Hvis jeg forsto det rett så er det 4-5 timer på en hund som har dårlig pelskvalitet (kastrat), de andre tok ikke så lang tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltien er notert ;) Det som gjør at jeg ikke er helt sikker, er pelsen. Jeg ønsker meg helst noe som er litt mer vedlikeholds"fritt". I tillegg har jeg opplevd at mange sheltier er ganske generøse med bjeffingen. Hvor mye jobb har du med å holde pelsen til din(e) hund(er)?

Jeg har sett litt på tolleren også. Kan ikke si jeg har sett mange av disse innen LP. Noen i AG kanskje.. Hvordan er den å trene, med tanke på at den ikke er en gjeterhund?

Sheltien min får en pelsstellrunde en gang i uka eller hver fjortende dag. Da bruker jeg en times tid dersom jeg er veldig nøye, men det trenger man virkelig ikke hver gang. Så mye pelsstell vil jeg ikke si at det er :)

Hvis jeg forsto det rett så er det 4-5 timer på en hund som har dårlig pelskvalitet (kastrat), de andre tok ikke så lang tid :)

Hun skrev vel også 4-5 timer i måneden, og det blir noe ganske annet enn 4-5 timer pr gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ot: men 4-5 timer på en sheltie? Jeg brukte i gjennomsnitt 1 time på den rikelig pelsede belgeren min, selv etter han ble kasterert :|

Hva i alle? Har sheltier så dårlig pelskvalitet? Den korthårede langhårsbelgeren min *flir* tok det egentlig bare tid å få våt, børsting tok i gjennomsnitt 10- 15 min i måneden. Et par minutter i uka liksom.

Som Aslan sier:

Hvis jeg forsto det rett så er det 4-5 timer på en hund som har dårlig pelskvalitet (kastrat), de andre tok ikke så lang tid :)

Og da har jeg regnet med vask og tørk og føning og klipping av labber, ører og negler :)

På Inya bruker jeg knapt nok et par minutter i uka, og under 20 min med børsting, kloklipp, poteklipp og øreklipp :)

Min mors sheltie får stell hver gang jeg er hjemme (sånn rundt fire ganger i året :P ) Og da bruker jeg totalt en time på vask og føn og pelsstell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at jeg ikke bøyer ryggen, iallefall svært lite. Nå er ikke jeg så høy heller, da. :) Jeg har iallefall med hånden på hjertet aldri tenkt på høyden hennes som et problem :lol:  

Det er nok en vesentlig forskjell på deg (som da ikke er så høy) og din papillon (som jo er en stor tispe) og på meg (som er høy) og min papillon (som er en liten tispe) altså. ;) I og med at TS vurderte chihuahua tror jeg sammenlikningen med min Leja er mer reell hva gjelder størrelse. Såvidt jeg husker å ha sett av bilder er din papillon vesentlig større enn min og derfor også større enn en gjennomsnittlig chihuahua. Tilogmed lille Leja er større enn en "vanlig" chi :P De er laaangt ned for meg i alle fall.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også liten hund jeg belønner (men jeg er også heldig med at jeg er temmelig lav selv, og Ozu er veldig stor til japaner å være). Har ikke noe særlig problem med å belønne, men så har jeg bare han så har ingenting å "sammenligne med", kun de schäfrene jeg trente for ti-tolv år siden. :P

Et alternativ er jo å kaste godbit til dem, men det kommer jo litt på an på hva man trener, hvordan man belønner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg drive og gnåle mer om størrelse altså, men igjen - stor forskjell på en japaner og på en hund på 2,5 kg :P Typ 25 cm over baken! Og bortsett fra det er smaken som baken - noen synes det å trene bittesmå hunder er helt knall, andre ikke. Jeg tilhører siste kategori. Har sittet mye på knærne og trent hund jeg, men jeg foretrekker å få stå oppreist :P Poenget mitt i utgangspunktet var egentlig at TS bør tenke seg om dersom hun egentlig ville ha større hund (typ aussie) og vurderer å gå for noe så smått som chihuahua.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Aslan sier:

Og da har jeg regnet med vask og tørk og føning og klipping av labber, ører og negler :)

På Inya bruker jeg knapt nok et par minutter i uka, og under 20 min med børsting, kloklipp, poteklipp og øreklipp :)

Min mors sheltie får stell hver gang jeg er hjemme (sånn rundt fire ganger i året :P ) Og da bruker jeg totalt en time på vask og føn og pelsstell :)

ok. Saksa var sjelden i bruk her... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Ja, det er et diskusjonsforum, I know) Ser ikke helt hvorfor folks preferanser og oppfatninger skal diskuteres? :P Ja, fint å få andre ståsteder for TS sin del selvfølgelig, men det er ikke noe å kverulere på at noen syns det er mer tungvindt å trene med en liten hund enn en større hund :) Det er bare noe å tenke på for TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare hopper over de innleggene som ikke er relevante, så folk får diskutere som de vil. Nå er jo denne tråden på en måte lukket, i og med at det ikke ble chihuahua på meg, og jeg har skaffet meg lånehund for en stund hvertfall :) Men jeg tror nok jeg har gjort et riktig valg. Det kjennes mer riktig å belønne i den høyden Isabella er (mynden) :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder i knehøyde er generøse med bjeffingen. ;)

I beg to differ. Pi bjeffer lite. Sheltier, små puddler og mye små hunder kan være mye lyd i. Men corgien selvom de er små er ikke samme små hund "rarheten" i. Det er lyd i de også, men ikke den samme greia.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I beg to differ. Pi bjeffer lite. Sheltier, små puddler og mye små hunder kan være mye lyd i. Men corgien selvom de er små er ikke samme små hund "rarheten" i. Det er lyd i de også, men ikke den samme greia.

Absolutt, det er forskjeller på små hunder også. Både når det kommer til raser og individer. Det var derfor jeg skrev "de fleste" og ikke "alle". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

I beg to differ. Pi bjeffer lite. Sheltier, små puddler og mye små hunder kan være mye lyd i. Men corgien selvom de er små er ikke samme små hund "rarheten" i. Det er lyd i de også, men ikke den samme greia.

Men så er egentlig ikke corgi små hunder da. De har bare veldig korte bein :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I beg to differ. Pi bjeffer lite. Sheltier, små puddler og mye små hunder kan være mye lyd i. Men corgien selvom de er små er ikke samme små hund "rarheten" i. Det er lyd i de også, men ikke den samme greia.

Uhm, det finnes alltid unntak. ;)

Nå bjeffet ikke corgie til svigermor mye, men når hun ble giret så satt det ganske løst. Det er heller ikke veldig stille når det er flere corgier på et sted, synes jeg. Det finnes dsg som ikke bjeffer nevneverdig også, men det er mest unntak. Men klart, det er forskjell på disse og noen av de små rasene som lager lyd mest fordi de liker lyden av egen stemme. Elns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...