Gå til innhold
Hundesonen.no

Aktive selskapshunder?


Anki
 Share

Recommended Posts

Størrelse på leiligheten har mindre å si - det er ikke der hunden skal aktiviseres uansett. Det er (som andre har sagt) fort gjort å forelske seg i et individ, men hvis du egentlig har andre tanker og mål for hundeholdet så ville jeg stått over en chi. For å flisespikke litt så er den heller ikke renraset siden den ikke har stamtavle.

Forøvrig så finnes det flere raser som er større enn chi men som likevel er små, om du ikke synes du kan ha en større hund akkurat nå. Dette høres litt ut som en nødløsning for meg, fordi du så gjerne vil ha hund. Vil du være lykkelig med det valget i 15 år?

Ja, det er det jeg er redd for at det kan være - fra underbevisstheten. Men tankene er nokså sløret fordi jeg fikk et så godt inntrykk av valpen da jeg traff den på klinikken. En kollega har hund fra samme "oppdretter", samme mor som Dean, men faren er tibbe. Den hunden er helt fantastisk. Så det er nok med på å gi meg en tanke om at denne lille chihuahuaen har et godt lynne.

Hundene jeg har sett på og "siklet" over har stort sett vært i kategorien aussie, MAS, sheltie og corgi. Så dette er jo noe helt annet.

Jeg skal ut å treffe valpen og oppdretter igjen, på hjemmefront, på søndag. Hvilke spørsmål bør jeg stille henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekket ut lancashire heeler? Små gjeterhunder med fart i.

Hva med et lite hakk opp og se på papillon/phalene? Det startet jeg med og kunne ikke fått en bedre start, jeg lærte mye av henne. Kvikk og lærevillig! Det finnes også oppdrettere der som avler på bru

Inntil jeg får bestemt meg, har jeg fått låne en italiens mynde til å trene litt agility og lydighet God trening for meg hvertfall, som ikke har noen erfering i det hele tatt. Så er jeg jo også litt

Posted Images

En venninne har hatt en chi hannhund. En aktiv liten krabat som var med på skogsturer og fjellturer, 3 timer gikk uten problem! :)

Men når det kom til trening var han som jeg oppfatter mange hannhunder av selskapsraser, mest opptatt av å løpe rundt omkring å pisse... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en japaner som jeg bruker aktivt. Vi trener LP og har som mål å konkurrere. Hadde tenkt å trene agility men har lagt det på hylla siden han har HD. Jeg går nå klikkertrenerutdannelsen som er på et år, så nå trenver vi omtrent daglig. Jeg har også planer om å forsøke meg på bruks med ham, og vi har allerede begynt å trene spor.

Vi går også langturer store deler av året, går gjerne 2,5 timer et par ganger i uka om våren og høsten. Det er null problem å gå langt med en liten hund, de fleste undervurderer dem. Ozu når meg til knærne og han hadde bedre kondis enn meg da han var 5 måneder gammel, så det er det minste problemet.

Utfordringen med å trene aktivt (LP/bruks/agility) med selskapshunder er ofte at de ikke har samme motivasjons, arbeidsvilje og fokus som en gjeter/brukshund. Det er en grunn for at BC og schäfer er så populære som de er innenfor disse grenene. Det betyr ikke at det er umulig, men at det er mer krevende for deg som trener. Du får mye gratis med en gjeterhund som du ikke får av en selskapshund.

Fordelen er at får du en selskapshund til å konkurrere, så vil en gjeterhund være rene "walk in the park" om noen år - det er slik jeg tenker. Det er ingenting som har utviklet meg så mye som hundetrener som Ozu. :)

Utannelse? Innen klikkertrening? :blink: Fortell mer! Evt hvor kan jeg lese om denne utdannelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har papillon og har kjent mang en gang på skuffelsen over at jeg ikke kjøpte den rasen jeg egentlig ville ha da jeg skulle ha hund nummer to. Hun er en knakende bra bikkje. Smart og kvikk, kjelen og trofast og i det hele tatt. Men jeg ble overrasket over hvor mye størrelsen gjør at jeg ikke klarer å bli motivert til å trene henne. Det er megatungvint med hund på 2,5 kg når man skal trene lydighet synes jeg. Selv er jeg 180 cm lang, og det er langt mellom meg og henne. For det er ikke noe i veien med kapasiteten til hunden, men hun er LITEN altså! Så jeg ville tenkt meg om både tre og fire ganger hvis det ikke egentlig var liten hund du ville ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har papillon og har kjent mang en gang på skuffelsen over at jeg ikke kjøpte den rasen jeg egentlig ville ha da jeg skulle ha hund nummer to. Hun er en knakende bra bikkje. Smart og kvikk, kjelen og trofast og i det hele tatt. Men jeg ble overrasket over hvor mye størrelsen gjør at jeg ikke klarer å bli motivert til å trene henne. Det er megatungvint med hund på 2,5 kg når man skal trene lydighet synes jeg. Selv er jeg 180 cm lang, og det er langt mellom meg og henne. For det er ikke noe i veien med kapasiteten til hunden, men hun er LITEN altså! Så jeg ville tenkt meg om både tre og fire ganger hvis det ikke egentlig var liten hund du ville ha.

Second that.

Utrolig hvor forskjell det er å strekke ut hånden og det å bøye seg ned til midt på leggen. Det var sånn jeg bare avblåste når dobermandama jeg kjente kommenterte det når jeg planla papillon.

Papillon skal jeg ikke ha igjen før jeg bare skal ha kosehund på tur når jeg blir over en viss alder. Fin rase, men jeg valgte i grunn feil ifht hundeholdet jeg ønsket meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få poengtere det igjen - det er virkelig ikke kapasiteten til hunden det står på. Minien min er sinnsykt smart og kjapp. Hun kunne nådd hur langt som helst. Veldig enkel å belønne med både lek og mat, responderer på kommandoer i løpet av et nanosekund og er på en måte "født lydig". Så hvis man vil ha liten hund og er innstilt på at størrelsen er som den er så kan man få til mye altså. Nå veit jeg ikke hvordan chihuahua er i forhold, men en papillon ER faktisk litt border collie light, som den ofte kalles. ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har ei venninne som trener blodspor og agility med sin papillon:) Det er litt på grunn av henne at jeg har fått øynene opp for mindre hunder. Jeg var å så på valpen igjen i dag. En utrolig fin liten hund, men det blir nok ikke riktig for meg - verken størrelse eller tidspunkt. Nå som jeg har fått bekreftet at jeg kan bo så lenge jeg vil i leiligheten og at det er helt ok med hund, så skal jeg sette meg ned å virkelig tenke godt gjennom hva jeg egentlig vil ha. Tar imot alle tips om raser dere måtte ha. Det er viktig for meg at det er en sunn rase, omkring knehøyde og som vil fungere godt innen LP og AG. I utgangspunktet vil jeg kun trene på hobbybasis, men hvis jeg ønsker å avansere om kanskje 4-5 år, så skal hunden ha mulighet til det også. Det er noe av det som gjør at jeg ikke kommer til å gå for en chi. Dere har kommet med noen gode forslag allerede, men tar gjerne imot flere! (og gjerne navn på spesifikke oppdrettere) :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til kriteriene dine ville jeg så absolutt tatt en nærmere titt på sheltie :)

Sheltien er notert ;) Det som gjør at jeg ikke er helt sikker, er pelsen. Jeg ønsker meg helst noe som er litt mer vedlikeholds"fritt". I tillegg har jeg opplevd at mange sheltier er ganske generøse med bjeffingen. Hvor mye jobb har du med å holde pelsen til din(e) hund(er)?

Jeg har sett litt på tolleren også. Kan ikke si jeg har sett mange av disse innen LP. Noen i AG kanskje.. Hvordan er den å trene, med tanke på at den ikke er en gjeterhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder i knehøyde er generøse med bjeffingen. ;)

Hehe. Joda, men det er forskjellige lydnivå. Kanskje det bare er min personlige (uheldige) erfaring. Mange missfornøyde hunder som sitter å gjør på klinikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg hadde heller aldri tenkt på at jeg skulle ha meg en Chihuahua, men tilfeldigheten gjorde det slik.

Jeg visste på forhånd at det var en rase som var mye sprekere enn man skulle tro, men han er enda sprekere enn jeg trodde han skulle være.

Sykling har jeg ikke testet, ser ikke for meg at det vil fungere så godt, og skigåing gikk helt greit, men jeg var redd for å kjøre over de små beina.

Han har vært med på flere timer lang fjelltur, gikk selv hele veien, og var ikke spesielt sliten da vi kom hjem.

Dyp snø er en utfordring da, men på tur i skogen hopper han over de fleste hindre, og steiner og annet som er for høyt, da dytter jeg han bare litt i rumpa, så han kommer seg over.

Bjeffing er vel det mest irriterende, her er det spesielt hjemme.

Ellers så er det mye hva du gjør det til ang. sosialisering, min er rolig og snill, og glad i både mennesker og dyr, og ikke den nervøse typen.

Angående kulde, så er potesokker et must, og han har en ullgenser.

Minuset med chi'en slik jeg ser det, er at du må regne med endel bjeffing, og jeg synes det til tider er litt slitsomt at jeg må være litt redd for han så ofte, fordi han er så liten. Da tenker jeg på biler som kjører forbi, større hunder som han leker med, osv.

Nå leker min med store hunder, men jeg må passe godt på hele tiden, og en leken labb, eller litt voldsom lek fra en stor hund, kan jo bety døden for min lille. Så det er greit å ha tenkt gjennom dette før du skaffer deg en chi, jeg hadde nok ikke valgt samme rase om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltien er notert ;) Det som gjør at jeg ikke er helt sikker, er pelsen. Jeg ønsker meg helst noe som er litt mer vedlikeholds"fritt". I tillegg har jeg opplevd at mange sheltier er ganske generøse med bjeffingen. Hvor mye jobb har du med å holde pelsen til din(e) hund(er)?

Jeg har sett litt på tolleren også. Kan ikke si jeg har sett mange av disse innen LP. Noen i AG kanskje.. Hvordan er den å trene, med tanke på at den ikke er en gjeterhund?

Sheltien har ikke så vanskelig pels å holde sånn som jeg har forstått det. En gjennombørsting en gang i blandt, og holde øye med pelsen bak ørene så den ikke floker seg. Eventuelt litt poteklipp i forbindelse med utstilling :)

En god toller kan fint gjøre det bra i lp. Trener sammen med flere som driver med lp, rally og ag med sine tollere.

Utfordringen der tror jeg ligger i å finne en god toller, personlig synes jeg ikke at det florerer av arbeidsvillige og trivelige representanter for rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltien er notert ;) Det som gjør at jeg ikke er helt sikker, er pelsen. Jeg ønsker meg helst noe som er litt mer vedlikeholds"fritt". I tillegg har jeg opplevd at mange sheltier er ganske generøse med bjeffingen. Hvor mye jobb har du med å holde pelsen til din(e) hund(er)?

Pelsstellet er ikke så ille som folk tror. Jeg og min familie har tilsammen hatt fire sheltier, og kun den ene har hatt en litt krevende pels. (hun er kastrert i tillegg, det var ikke så mye jobb før hun ble kastrert og fikk "kastratpels")

Men selv på pelsdotten Ganzie bruker jeg i snitt kun fire/fem timer pelsstell i mnd, og det inkluderer en månedlig vask, samt klipp og ukentlig børsting.

(ikke se på ørene, de ble klipt straks jeg kom hjem :icon_redface: )

1150980_634568713264949_803468755_n.jpg?

De andre unnagjør jeg vask, føn, klipp og børst på under en time :P

Og den daglige/ukentlige pelsstellet er minimalt, tar meg under 20 min å børste og stelle Inya.

1509230_609823569072797_1684208958_n.jpg

Konkurrerer litt i LP med Ganzie, og la meg si at det er ikke hunden som er begrensningen :P

1237623_550396575015497_803646890_n.jpg

Trener den yngste også (Inya) og hun er helt rå.

Så jeg ville absolutt kikket på sheltien, tror kanskje det er noe for deg :ahappy:

Ja, det er litt lyd, og noen er verre enn andre, men som andre sier så er det ikke bare sheltie det er lyd i, svært mange av disse småhundene har kjeftamentet i orden :innocent:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil jeg får bestemt meg, har jeg fått låne en italiens mynde til å trene litt agility og lydighet :) God trening for meg hvertfall, som ikke har noen erfering i det hele tatt. Så er jeg jo også litt bedre beredt når jeg får min egen! :) Første trening i morgen :D

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil jeg får bestemt meg, har jeg fått låne en italiens mynde til å trene litt agility og lydighet :) God trening for meg hvertfall, som ikke har noen erfering i det hele tatt. Så er jeg jo også litt bedre beredt når jeg får min egen! :) Første trening i morgen :D

Høres ut som en bra løsning frem til du har bestemt deg :)

Er det BAK du trener med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har ikke hatt noen som helst problemer med å belønne min papillon, med verken godbit eller leke. :lol:

Det er jo forsåvidt ikke et problem, bare en vanesak. Men jeg merker hvor mye enklere det er med en hund som er litt større. Men har man motivasjon for å trene hunden sin, så dør ikke den ut bare av at man må bøye seg for å belønne :P Da tror jeg motivasjonen for å trene var liten fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har ikke hatt noen som helst problemer med å belønne min papillon, med verken godbit eller leke. :lol:

Vi har vel ikke kalt det et _problem_? Ikke jeg i alle fall. Khela er dritkul å trene med når hun først gidder og jeg har motivasjon - det er _enklere_ med litt mer høyde på dyret. Spesielt når kroppen ikke alltid funker som den skal.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...