Gå til innhold
Hundesonen.no

Aktive selskapshunder?


Anki
 Share

Recommended Posts

Jeg blir muligens hundeeier om kort tid! Jeg skulle aldri ha chihuahua, men så traff jeg dette nydelige vesenet og ble hodestups forelsket. Nå vil jeg bare høre med dere hundefolk hva dere synes, for å forsikre meg om at jeg ikke gjør et dumt valg. Jeg har alltid tenkt at jeg skulle ha en gjeterhund, hvertfall skulle det være en medium størrelse hund. Jeg har aldri sett for meg at jeg skulle ha noe lavere enn knehøyde. Men jeg har det siste halvåret blitt kjent med flere som har små hunderaser og lever et aktivt hundeliv med dem. Jeg vil gjerne trene agility og LP, gå lange turer i skog og fjell. Dog bor jeg i en liten leilighet på 35kvm og jobber store deler av uken. Jeg har en katt som ikke er særlig glad for store hunder, men ser ikke ut til å bry seg særlig om de små. Jeg har mulighet til å ha hunden med på jobb (dyreklinikk).

Valpen jeg har forelsket meg i, er en hannhund som foreløpig heter Dean. Han har en helt spesiell farge, og er veldig eventyrlysten. Ikke redd for én ting, veldig modig liten fyr. Syns også han hadde et godt fokus da jeg stod med en godbit i hånda. Satt seg ned foran meg og kikket meg dypt inn i øynene. Det er vel positivt for videre trening? Han er renraset, men moren har ikke stamtavle, så han vil ikke være registrert i NKK. Jeg er ikke interresert i å reise rundt på utstillinger uansett, men jeg vet at det å ha en tittel kan ha invirkning på konkurranseresultater også. Hvordan ser dere på dette?

Det jeg lurer på er om jeg gjør lurt/dumt i å skaffe meg en liten hund nå, når det er en større hund jeg ønsker meg på sikt. Dog tror jeg ikke livsstilen min for tiden passer til en stor hund, så alternativet er å vente med å skaffe hund til jeg bor et annet sted. Det kan riktig nok være mange år til.

Jeg er veldig interresert i å høre fra dere som har små hunderaser (selskapshunder), men bruker dem aktivt. (Dvs agility, LP, sykling, skigåing, fjellturer med kløv, osv.) Hvordan har treningen vært? Er det vanskelig å holde fokus lenge nok? Hvor lenge kan en chihuahua orke å gå i strekk på fjelltur (hva kan jeg utsette den for)? Hvordan takler de vinteren ute på tur? Dean er korthåret :) Må han ha masse tøy på?

post-5699-0-40284000-1394813115.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekket ut lancashire heeler? Små gjeterhunder med fart i.

Hva med et lite hakk opp og se på papillon/phalene? Det startet jeg med og kunne ikke fått en bedre start, jeg lærte mye av henne. Kvikk og lærevillig! Det finnes også oppdrettere der som avler på bru

Inntil jeg får bestemt meg, har jeg fått låne en italiens mynde til å trene litt agility og lydighet God trening for meg hvertfall, som ikke har noen erfering i det hele tatt. Så er jeg jo også litt

Posted Images

Sykling ville jeg nok vært litt forsiktig med siden han er så liten, men både LP, lange fjellturer med kløv, til og med IPO er ikke noe problem for en Chihuahua :)

http://m.youtube.com/watch?v=rpvngUUXemQ

Jeg kjenner ikke mange aktive Chier, men jeg tror det har mer med hvem som kjøper den type hund. Så lenge man er villig til å bruke tid på det så vil jeg ikke tro det er noe problem. Han ser jo ut som en frisk Chi (sånn ifht øyne og snute) så jeg vil absolutt tro at LP ikke er noe problem :) Eneste er jo at det er langt ned når du skal belønne :P

Chier er jo egentlig ganske aktive, men de fleste får ikke brukt seg så mye. Mange trives med det, men jeg ser flere understimulerte Chier en Huskyer

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin valpen var trådstarter! :)

Jeg har en bichon havanais som lever et mer aktivt liv enn mange andre selskapshunder, han er mye med på tur i skog og fjell (han har ingen problemer med å gå laaaange fjellturer i krevende terreng, jeg har ikke opplevd at turen ble for tung for ham og han holder ut å gå lengre enn jeg gjør :P ), vi trener spor, ettersøk og lydighet (bare på hobbybasis men han er veldig glad i å være med ut å trene). Han er lettlært, "alle" synes han er så sjarmerende og selv folk som er redd hunder er ikke redd for ham :) Han er liten i størrelse så det er veldig lettvindt å ha ham med, tar liten plass.

Det eneste problemet jeg har med min er at i dyp snø så "drukner" han :P Hvis snøen ikke er så hard at han løper oppå den kan han ikke være med på skitur, og min som er langhåret må bruke dress for å ikke bli full av snø (det slipper du nok på Dean men kan nok hende han trenger en ullgenser eller en dress for å holde varmen i snøen på kalde dager :ahappy: ).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en japaner som jeg bruker aktivt. Vi trener LP og har som mål å konkurrere. Hadde tenkt å trene agility men har lagt det på hylla siden han har HD. Jeg går nå klikkertrenerutdannelsen som er på et år, så nå trenver vi omtrent daglig. Jeg har også planer om å forsøke meg på bruks med ham, og vi har allerede begynt å trene spor.

Vi går også langturer store deler av året, går gjerne 2,5 timer et par ganger i uka om våren og høsten. Det er null problem å gå langt med en liten hund, de fleste undervurderer dem. Ozu når meg til knærne og han hadde bedre kondis enn meg da han var 5 måneder gammel, så det er det minste problemet.

Utfordringen med å trene aktivt (LP/bruks/agility) med selskapshunder er ofte at de ikke har samme motivasjons, arbeidsvilje og fokus som en gjeter/brukshund. Det er en grunn for at BC og schäfer er så populære som de er innenfor disse grenene. Det betyr ikke at det er umulig, men at det er mer krevende for deg som trener. Du får mye gratis med en gjeterhund som du ikke får av en selskapshund.

Fordelen er at får du en selskapshund til å konkurrere, så vil en gjeterhund være rene "walk in the park" om noen år - det er slik jeg tenker. Det er ingenting som har utviklet meg så mye som hundetrener som Ozu. :)

1604461_10203274932536623_1271075904_n.j

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har aldri hatt hund før, så jeg tenker mye praktisk rundt dette også. Ikke minst er det billigere i drift og hunden tar ikke så mye plass i min lille leilighet. Jeg ser bare flere og flere fordeler med liten hund. :) Men jeg ser mange usikre chihuahuaer på jobb.. Håper å kunne unngå slik adferd gjennom supergod sosialisering med alle størrelser av hunder + andre dyr + ulike miljøer + mennesker i alle størrelser og aldre. Hva må jeg tenke på mest med ham, kontra en større hund? :)

By the way er det oppdretters "pene" sokker og ikke mine :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei som trener fast med oss, og som har fullført klikkertrenerutdannelsen, har en blanding av pomme og chi. Aldeles nydelig hund, svært kvikk og som regel lett å trene med.

En utfordring jeg ser på enkelte med små, kortpelsede hunder er at de fryser lett. Blir det kaldt og/eller regn (noe det er mye av her på vestlandet), så står de og hutrer og vil ikke jobbe. Vil bare inn i bilen, vil ikke gå i dekk om det er vått på bakken osv. Det problemet har ikke jeg med min pelshund, men ser det er en del med mindre hunder som sliter med det.

Ellers synes jeg du tenker veldig bra med tanke på sosialisering. Mulig jeg har fordommer, men jeg ser for meg at en av grunnene til at mange chi'er er usikre, kan være fordi eierne bare plukker dem opp i de fleste situasjoner i stedet for å lære hundene å takle dem. Kan selvsagt være noe som er vanlig i rasen også, det vet jeg ikke. Men det kan du høre med oppdretterne om. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei som trener fast med oss, og som har fullført klikkertrenerutdannelsen, har en blanding av pomme og chi. Aldeles nydelig hund, svært kvikk og som regel lett å trene med.

En utfordring jeg ser på enkelte med små, kortpelsede hunder er at de fryser lett. Blir det kaldt og/eller regn (noe det er mye av her på vestlandet), så står de og hutrer og vil ikke jobbe. Vil bare inn i bilen, vil ikke gå i dekk om det er vått på bakken osv. Det problemet har ikke jeg med min pelshund, men ser det er en del med mindre hunder som sliter med det.

Ellers synes jeg du tenker veldig bra med tanke på sosialisering. Mulig jeg har fordommer, men jeg ser for meg at en av grunnene til at mange chi'er er usikre, kan være fordi eierne bare plukker dem opp i de fleste situasjoner i stedet for å lære hundene å takle dem. Kan selvsagt være noe som er vanlig i rasen også, det vet jeg ikke. Men det kan du høre med oppdretterne om. :)

Det har jeg ikke tenkt på! Er det lov å bruke dress på under trening/konkurranse? Vi får trene mye utendørs da, så han ikke syns det er ekkelt å bli våt. Jeg tror også mye av grunnen er at folk plukker dem opp. Klart de tror alle andre hunder er monstre, hvis de blir "reddet" i sikkerhet hver gang en stor hund har lyst til å hilse på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialisering er viktig. La han gå på masse rare underlag: gummi, netting, asfalt, oppå trær, på metall, sølvfolie alt du kan komme på. Ta han også med til byen, på bussen/trikken/t-banen og bare sitt med han. La ham se på verden uten å løpe rundt og stresse. Du kan også la barn og voksne hilse rolig på ham :)

Og la ham for guds skyld gå selv! Det er ingenting som irriterer meg mer enn " å, men han klarer ikke gå så langt" eller "han vil jo ikke gå selv"...

Og husk kvalitet foran kvantitet. Heller la ham hilse på hunder og barn som er rolige i starten, så får han erfaringer om at det ikke er noe farlig :) Og la barn gi han MASSE godbiter. Da vil han forbinde dem med noe positivt. Det er lettere å lære en hund å hilse pent enn å trene vekk frykt :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke tenkt på! Er det lov å bruke dress på under trening/konkurranse? Vi får trene mye utendørs da, så han ikke syns det er ekkelt å bli våt. Jeg tror også mye av grunnen er at folk plukker dem opp. Klart de tror alle andre hunder er monstre, hvis de blir "reddet" i sikkerhet hver gang en stor hund har lyst til å hilse på.

På trening kan du bruke hva du vil, mange som bruker dekken - eller til og med har med seg håndkle eller noe som de kan ligge på ute. Tror ikke det er lov på konkurranse, men er ikke 100% sikker. Ellers pleier instruktøren vår å si at det er når det regner vi skal belønne som sterkest - så lærer hunden at det er kjempegøy å trene i regn, for det er jo da de supre belønningene kommer. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Er lett å bli blendet av et søtt individ, men er det ikke rasen du ønsker deg på sikt, er det jo ikke et godt valg, du satser jo på at hunden skal leve veldig lenge. :) Med mindre du tenker deg 2 med tiden evt.?

Hvordan gemyttet er på foreldrene har mye å si, i tillegg til sosialisering.

Jeg hadde aldri valgt Chihuahua som valp, men er en jeg har falt pladask for, en ganske stor type som er sporty som bare det, og mindre pinglete (dvs. veldig tøff og stabil) enn min på 7 kg. Så om akkurat den hunden skulle blitt omplassert skulle jeg gjerne hatt akkurat han. :D

De har bare godt av å gå langt, og er jo smarte hunder. Skulle du ønske mer aktivitet evt så er det jo uansett veldig lett å bære med seg og, da, men en voksen Chi som er vant til mosjon tåler mye og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh yes, min hund skal gå selv! Den har 4 bein å gå på. Orker den ikke mer, så går vi heller hjem. :thumbsup:

Da er du langt på vei ;) Bare gjør mye av det samme du ville gjort med en større hund så vil det nok bli bra. Det virker som om du har et sunt syn på miniatyrer så jeg har tro på at dette ikke skal være et problem :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært frem og tilbake annenhver dag i forhold til rase. Har vært innom det meste i medium størrelse. Klarer aldri bestemme meg. Jeg tenkte jeg ville ha en gjeterhund for å ha en hund med sterkt fokus på meg under trening. Men jeg har aldri hatt hund før, så jeg har nok satt ambisjonene litt høyt muligens. Kan jo være jeg ender opp med to en gang, men jeg har ingen planer om det nå. Hvis jeg venter så vet jeg ikke når jeg får mulighet til å få hund. Blir nok boende her i flere år, og jeg kan ikke se for meg en stor hund i denne leilgiheten. Mulig det hadde gått, men så har det noe å si for utleier også - med tanke på lyd. Men ja, jeg har liksom lest så mye som alle de rasene jeg har vært interresert i, men har ikke studert chien så mye. Får tenke litt til, men valpen er 9 uker og mer enn klar for å flytte til nytt hjem. Jeg vil dog ikke hoppe i noe jeg ikke er 100% sikker på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg tenker det kommer litt an på hvilket nivå du snakker om fjellturer, skiturer, lp og agility. Alle hunder kan være med på disse tingene. Uansett størrelse. Alle hunder kan trenes med. Og det er fornuftig å velge en liten hund i noen situasjoner. Men det finnes jo små hunder som ikke er fult så små og sjøre som chi. Det kan være verdt å tenke på at chi og stor unghund ofte ikke er fornuftige lekekompiser om du skal få stor hund seinere.

Men en chi har en del begrensninger. Den vil ikke klare å holde følge på ski over lange distanser og vil slite med farten i nedoverbakkene. En chi kan fint være med på lange turer, men krevende terreng i mange timer kan være utfordrende for dem, og å putte på en så liten hund kløv i krevende terreng på langtur er dårlig gjort fordi den vil hekte seg borti alt mulig. På den andre siden er de så små og lette at det ikke er noe poeng i kløv og de ikke spiser mye så den ekstra vekta i sekken ikke betyr mye. De er også så små at det går greit å hjelpe dem med bæring om det skulle bli nødvendig. Så jeg hadde ikke bekymra meg så mye for at de ikke skulle klare å henge med, men de fryser veldig lett. Både i kulde og når de blir våte. En litt større hund med litt bedre pels er nok en mer fornuftig. Han vil garantert måtte ha mye klær på seg og vil nok fryse ute på vintern når dere står stille selv med klær.

Til LP kan de selvfølgelig brukes, og med rette individet kan du komme et stykke, men her er det heller mentalitet enn fysikk som setter begrensninger. Jeg har møtt ekstremt få chi som har potensiale til å komme oppover i klassene i lp, men det finnes jo noen. Til ag kan det være utfordrende for dem å løfte duken på pølsa og de må hoppe relativt høyt og har vel ikke akkurat en fordel når de er minst i klassen sin, men det er langt fra umulig :)

Utfordringen med å trene aktivt (LP/bruks/agility) med selskapshunder er ofte at de ikke har samme motivasjons, arbeidsvilje og fokus som en gjeter/brukshund. Det er en grunn for at BC og schäfer er så populære som de er innenfor disse grenene. Det betyr ikke at det er umulig, men at det er mer krevende for deg som trener. Du får mye gratis med en gjeterhund som du ikke får av en selskapshund.

Fordelen er at får du en selskapshund til å konkurrere, så vil en gjeterhund være rene "walk in the park" om noen år - det er slik jeg tenker. Det er ingenting som har utviklet meg så mye som hundetrener som Ozu. :)

Og vips, så får man stikk motsatte utfordringer når man får den gjeterhunden som skulle være så vanvittig lett å trene i forhold til selskapshunden :lol:

Det har jeg ikke tenkt på! Er det lov å bruke dress på under trening/konkurranse? Vi får trene mye utendørs da, så han ikke syns det er ekkelt å bli våt. Jeg tror også mye av grunnen er at folk plukker dem opp. Klart de tror alle andre hunder er monstre, hvis de blir "reddet" i sikkerhet hver gang en stor hund har lyst til å hilse på.

Nei, det er ikke lov å bruke dekken eller legge dem på teppe på konkurranse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært frem og tilbake annenhver dag i forhold til rase. Har vært innom det meste i medium størrelse. Klarer aldri bestemme meg. Jeg tenkte jeg ville ha en gjeterhund for å ha en hund med sterkt fokus på meg under trening. Men jeg har aldri hatt hund før, så jeg har nok satt ambisjonene litt høyt muligens. Kan jo være jeg ender opp med to en gang, men jeg har ingen planer om det nå. Hvis jeg venter så vet jeg ikke når jeg får mulighet til å få hund. Blir nok boende her i flere år, og jeg kan ikke se for meg en stor hund i denne leilgiheten. Mulig det hadde gått, men så har det noe å si for utleier også - med tanke på lyd. Men ja, jeg har liksom lest så mye som alle de rasene jeg har vært interresert i, men har ikke studert chien så mye. Får tenke litt til, men valpen er 9 uker og mer enn klar for å flytte til nytt hjem. Jeg vil dog ikke hoppe i noe jeg ikke er 100% sikker på :)

Har man en chi anser jeg det ikke som problematisk å få en hund til etterhvert hvis man føler man har behov for det :) Det er lettere å få plass og bo når man leier med liten hund er min erfaring - jeg har vært på visning på leiligheter der de i utgangspunktet ikke aksepterte hund men etter å ha møtt hunden min og sett "hvor liten og søt han er" så har jeg blitt tilbydt å bo der likevell :)

Jeg har som sagt en selskapshund og i fjor skaffet jeg meg en gjeterhundvalp og jeg er veldig veldig glad for at jeg fikk selskapshunden først for jeg har lært utrolig mye av han, og jeg merker også at gjeteren krever noe helt annet enn selskapshunden gjør både av meg som trener/eier og av aktivitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vips, så får man stikk motsatte utfordringer når man får den gjeterhunden som skulle være så vanvittig lett å trene i forhold til selskapshunden :lol:

Absolutt, da får man andre utfordringer - som f.eks stressnivå. :P

Men du kan ikke nekte for at det er lettere å trene LP med en gjeterhund enn med en selskapshund - hvis ikke så hadde det jo vært flusst av japanere og chi'er i LP-ringen i de øvre klassene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Absolutt, da får man andre utfordringer - som f.eks stressnivå. :P

Men du kan ikke nekte for at det er lettere å trene LP med en gjeterhund enn med en selskapshund - hvis ikke så hadde det jo vært flusst av japanere og chi'er i LP-ringen i de øvre klassene. :)

Nei, det skrev jeg jo selv også, chi er som oftest ikke et smart valg om man vil nå langt i lp, men man går på en smell om man tror alt er enkelt og kommer av seg selv med gjeterhunder. Man får arbeidsviljen og driftene, og dermed ett helt nytt sett med utfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse gode tips og råd! :) Hvis jeg ikke skulle valgt å kjøpe Dean, hva slags rase ville passet meg da, utifra hva jeg ønsker å bruke den til? Jeg ønsker en hund midt i mellom det dere beskriver. En som har pågangsmot og vil jobbe, men som samtidig kan være kosehund og ikke måtte aktiviseres mentalt flere timer om dagen for å kunne slappe av. Jeg vil ikke ha for mye pels (ala pomme, og en del sptizhunder), men trenger absolutt ikke være glatthåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse gode tips og råd! :) Hvis jeg ikke skulle valgt å kjøpe Dean, hva slags rase ville passet meg da, utifra hva jeg ønsker å bruke den til? Jeg ønsker en hund midt i mellom det dere beskriver. En som har pågangsmot og vil jobbe, men som samtidig kan være kosehund og ikke måtte aktiviseres mentalt flere timer om dagen for å kunne slappe av. Jeg vil ikke ha for mye pels (ala pomme, og en del sptizhunder), men trenger absolutt ikke være glatthåret.

Sheltie? Dansk-svensk gårdshund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også mye av grunnen er at folk plukker dem opp. Klart de tror alle andre hunder er monstre, hvis de blir "reddet" i sikkerhet hver gang en stor hund har lyst til å hilse på.

Som tidligere eier av liten hund (litt større enn chi riktignok men ikke veldig). Så vil jeg si vær EKSTREMT nøye på hvem den lille får hilse på. Ikke ta alt for god fisk når eier sier "neeeida, den er sååå snill så" - beskytt den mot uvøren lek med andre hunder. Det er innmari fort at de blir redde og skadet av lek med større hunder. Langt i fra alle hunder som er flinke med småttiser, selv om de er aldri så snille egentlig.

Og "alle" kommer til å ville løfte på den, det trenger de faktisk ikke få lov til. Det er mye som er enkelt med småhunder, men andre folk og andre hunder er faktisk ofte en utfordring på et helt annet nivå enn om man har store hunder.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse på leiligheten har mindre å si - det er ikke der hunden skal aktiviseres uansett. Det er (som andre har sagt) fort gjort å forelske seg i et individ, men hvis du egentlig har andre tanker og mål for hundeholdet så ville jeg stått over en chi. For å flisespikke litt så er den heller ikke renraset siden den ikke har stamtavle.

Forøvrig så finnes det flere raser som er større enn chi men som likevel er små, om du ikke synes du kan ha en større hund akkurat nå. Dette høres litt ut som en nødløsning for meg, fordi du så gjerne vil ha hund. Vil du være lykkelig med det valget i 15 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...