Gå til innhold
Hundesonen.no

Er du kresen? Finnes det mat som er absolutt "no go" for deg?


Synnikken
 Share

Recommended Posts

Mexicansk tomatsuppe spiser jeg heller ikke, fordi det var det siste jeg spiste før jeg fikk omgangssyken for noen år siden. Den smakte ikke noe godt i retur, heller :x

Posesuppe? Alle typer tomatsuppe smaker spy uansett hvilken vei det kommer :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 135
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dere tradisjonelle: Jeg er vokst opp i en tid der pizza var eksotisk, liksom Dere må nok spesifisere litt bedre hva dere ikke liker!

Hellstrøm hadde hatt en jobb med "lære sonen å spise litt av hvert".

Jeg vil heller ikke høres frekk eller fordømmende ut, men jeg må bare lure på dette med folkeskikk jeg og. Jeg er vokst opp med at om jeg fikk servert mat jeg ikke likte så skulle jeg forsyne meg med

Jeg klarer vel å få ned det meste dersom jeg er i selskap. Men det er to ting jeg virkelig har problemer med.

Det ene er oliven, som jeg gjerne skulle ha likt - spiste det så og si hver dag den tiden jeg bodde i Italia bare for å kanskje like det en dag.

Det andre er østers. Jeg får det ned, men det er bare noe med å drikke slimete sjøvann jeg ikke helt takler.

Østers er jo saltvann i fast form, så jeg kan ikke skjønne at noen kan like det :x

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at jeg kanskje var litt kresen før jeg leste denne tråden her. :lol:

Det er en del jeg ikke er spesielt glad i, men jeg kan fortsatt spise det for å være høflig. Jeg er dog ikke spesielt begeistret for brokkoli(men stilken er god rå). :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg er kresen, noen ting jeg helst unngår som rå løk, stekt feit fisk som makrell ( på boks derimot er godt), oliven og komler. Mat jeg ikke spiser: lever, all innmat og blodmat, stekt torskerogn, hest og småvilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig kresen. Av kjøtt spiser jeg kun kylling(fillet, ikke lår og sånt) og av fisk spiser jeg bare laks kan til nøds spise selvfanget makrell, da stekt. Oksekjøtt kan gå ned, for høffelighetens skyld, men lam og svin klarer jeg bare ikke. Kjøttdeig, kjøttkaker og andre sånne ting går greit, så lenge det ikke er basert på svin eller lam. Foretrekker kyllingkjøttdeig eller til nøds storfekjøttdeig. Noe av det verste du kan tilby meg er bacon. Får frysninger bare av å tenke på det.

Ellers er ananas helt grusomt. Pizzaen er ødelagt om det kommer ananasbiter på min halvdel. Jeg er ikke veldig begeistra for mais, men plukker det ikke vekk. Oliven og bønner osv er ekkelt. Bønner og erter mest pga. konsistens mer enn smak. Sukkererter er derimot godt.

Etter mange år med tvangsspising av ting jeg ikke liker hjemme i fra, så har det vært deilig å flytte ut og kunne bestemme akkurat hva jeg vil spise. Det var litt sånn at jeg ikke fikk gå i fra bordet før jeg hadde spist opp kjøttet eller fisken som mamma hadde tatt opp på tallerkenen min. Husker jeg på trass tok så store biter jeg turte, og skylte ned med vann eller saft, sånn som man gjør med tabletter.

Jeg har blitt litt flinkere til å spise annet kjøtt enn kylling, men kommer det den minste lille fettslingse i munnen min, så nekter jeg å spise mer. Det er det ekleste av alt, og i hovedsak derfor jeg ikke spiser særlig kjøtt.

Banan er godt, men kun alene. Banan i mat eller smoothie osv. er bare feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh hjelp - er nok litt kresen enda. Men det er lite jeg fullstendig nekter å smake på.

Den lista er ikke såååå lang:

Blåskjell (har smakt)

Sauekjøtt (har smakt)

Makrell i tomat

Værballer og andre sånne odde greier

Pølser

Spiser heller ikke fiskegrateng, billige fiskekaker eller fiskeboller - men mye av det utgår pga allergi uansett. :aww:

Det meste annet kan jeg smake på i det minste. Østers syns jeg var helt greit :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere tradisjonelle: Jeg er vokst opp i en tid der pizza var eksotisk, liksom :teehe: Dere må nok spesifisere litt bedre hva dere ikke liker!

Pizza var fortsatt veldig eksotisk på 70 tallet, langt inn i 80 tallet i familien min. Mor prøvde seg med chilli på slutten av 90 tallet, la meg si at den gryteretten var svinsterk, type ikke spisbar!

Skal jeg virkelig ramse opp alt jeg ikke spiser?

Innvoller (+ øyne og tunge) er no go!

Råtten og gjenopplivet mat, det trenger jeg ikke å få i munnen kjenner jeg

Ting som har hengt til tørk

Oster (Norwegia, Jarlsberg og nøkkelost spiser jeg)

Ting jeg spiser om jeg er i selskap hos kongen, men ikke ellers:

Røkt torsk

Krabbe, hummer, kreps, scampi, skjell, snegler, egentlig det meste i havet som kan leve på havbunnen.

Mais

Rare eksotiske grønnsaker/frukter som avokado, asparges, oliven, squash

Yoghurt

Eksotiske gryteretter (paella)

Sterke matretter med mye krydder jeg ikke er vant med

Sikkert mye mer men kommer ikke på noe i farten

---

Det er litt synd at det er slik, for barna går glipp av mye og de er nok "smittet" av mitt kosthold. Nå spiser jeg godt og mye av tradisjonell husmannskost og det spiser de også under vegring. Grønnsaker spiser vi alt av så lenge det kan dyrkes på jorder her i Norge :P Frukt spiser vi det meste av. Så de sliter ikke med mangelsykdommer, de går bare glipp av nye smaker. Får håpe det tar seg opp når de flytter hjemmefra

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt miljøskada av å vokse opp med huskier, og er temmelig lik dem. Alt går ned, gjerne så fort at man ikke rekker å smake det heller. :lol: (Men, altså, jeg mekker ikke baccalao helt for meg selv når jeg har alternativer. Ett sted går grensa.) Har derimot begynt å reagere på melkeprodukter i mine "eldre" dager, så jeg prøver å redusere inntaket der. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter stolthet i å ikke være kresen og å kunne spise det man blir tilbudt :sleep:

I praksis derimot... har jeg ganske høye krav til næringsinnhold, sammensetning og etikk med tanke på hvilke matvarer jeg spiser og ikke.

Det fører til ekskludering eller redusert bruk av:

- pasta

- pomfri, fløtegratinerte poteter, etc.

- retter med høyt fettinnhold generelt (med hellig unntak av julemat i jula :sleep:)

- retter uten, eller (etter egen standard) lite grønnsaker

- pizza

- kylling

- pølse

- scampi

- kjøtt generelt

- halvfabrika

Dermed påstår sambo, trass i min egen oppfattning og stolthet, at jeg er vanskelig i matveien, :icon_confused::|:P og i tillegg "ødelegger" tradisjonelle matretter ved å servere biff stroganoff med potet(medmestblomkål)mos, og grønnsakogbønnegryte med ost maskert som lasangne :whistle::lol:

Mat jeg unngår fordi jeg ikke liker:

- lungemos

- rå kamskjell og østers (kan ikke fatte at noen liker sistnevnte, og jeg tror uansett de lyver!)

- stinkende oster

- ertestuing

- seranoskinke med (for meg) rånesmak

- fettslintrer og sener i kjøtt

- mat, eks. salat, som svømmer i olje

Ellers har jeg fått høre fra damene på jobben at jeg har kosthold som en 3 åring, med makrell i tomat, leverpostei, kaviar, brunost og prim som faste innslag i lunsjen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere ting jeg ikke foretrekker å spise, men blir kalt alt fra søppelbøtte til rotte så jeg er relativt altetende("alt går i grisen").

Kaviar

Majones

Vanlig taco (må trikse litt)

Sjokoladekake

Tunfisk

(Tre sistnevne ink rogn styrer jeg unna, men kan spise det. Tunfisk og rogn bare på sushi)

Ting jeg ikke har smakt men ikke vil prøve:

Makrell i tomat (!)

Sildepålegg

Medisterkaker eller -pølser

Bacalao

Innmat og blodmat i hverken dyr, fisk eller fugl (Bortsett fra leverpostei)

Skjelldyr fra vann (blåskjell, kamskjell, østers osv)

Og helt enig, det å blande fiskeboller med taco er fyfy (har mor som liker å blande, og jeg spyr nesten hver gang av lukta :x )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan spise det aller meste av høflighet.

Sopp kommer nok som nr 1 på lista over ting jeg ikke liker. Det noe med konsistens kombinert med merkelig smak :/

Sushi har jeg forsøkt meg på to ganger og det er bare virkelig ikke særlig godt. Jeg er sikker på at mange fler mener som meg, men de spiser det for at det er kult og hipt :P

Ellers så er jeg glad i det aller meste, og det vises på vekta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker vi var på omvisning på Maihaugen da vi gikk på barneskolen. Når du er fra Lillehammer, brukes Maihaugen mye! Bunaddamen skulle nok være morsom, men hun ga oss en liten bit hver av et fenalår som hang oppe på Bjørnstadloftet. Så sa hun at det var en bjørn som hadde hengt der i 200 år. Liker ikke fenalår enda, jeg. Bare tanken på å spise en 200 år gammel bjørn, gjør meg dårlig. Det lukter skikkelig gammelt av fenalår! Gammel bjørn :icon_redface:

Men nå vet jeg at om det skulle by seg en anledning, kan jeg invitere familien Margrete på tandoori, massala, pizza, taco eller karrimat :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ekstremt kresen før, men ikke sååå kresen nå. Litt da.

Spiser ikke sau/lam at all, hater smaken for alt det er verdt.

Tomat.

Kaviar.

Prim.

Sterk mat, klarer ikke mer enn grad 1 på thaimat f.eks. Blir dårlig og syns det er høgg å spise mat hvor jeg ikke kjenner noe annet enn BRANN.

Oliven.

Sild.

Marsipan.

Også har jeg angst mot kylling i annen form enn filet. Brusk og bein og skinn ogogog æsjæsjæsj. Takler ikke for alt her i verden.

Kommer ikke på noe mer jeg ikke takler å spise og har smakt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Dere er kresne! Jeg vokste opp med å måtte smake på alt. Jeg tror ikke jeg vet noe mat som jeg ikke kan spise. Er ganske glad i mye av det dere nevner.

Er ikke så glad i blodpølse og rogn, men jeg kan spise det.

Sent from my C6603 using Tapatalk

Jeg er å oppvokst med å smake på alt som ble servert.... men med en mor som var enda verre til å lage mat enn meg, så var det ikke så mye som ble likt :P Prøv fiskegrateng med rå torsk for hun glemte å putte det i før hun stekte resten f.eks. Eller halvrå torsk.... Spiste ikke fisk i voksen alder før jeg møtte nordlendingen min, han har lært meg å like fisk igjen. Så det å smake alt du får ble veldig negativt for meg, det var jo aldri noe godt fordi hun var en elendig kokk!

@ida spiser taco og pizza, litt halvgærne er vi!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anser ikke meg selv for å være kresen, det eneste jeg ikke spiser er makrell i tomat, ellers er jeg iallefall villig til å prøve alt iallefall en gang. Halvfabrikata brukes omtrent ikke hos oss, men det er fordi jeg elsker å lage mat og da fra bunn av.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dermed påstår sambo, trass i min egen oppfattning og stolthet, at jeg er vanskelig i matveien, :icon_confused::|:P og i tillegg "ødelegger" tradisjonelle matretter ved å servere biff stroganoff med potet(medmestblomkål)mos, og grønnsakogbønnegryte med ost maskert som lasangne :whistle::lol:

:lol: ! Jeg har glutenallergi og er periodevis laktoseintolerant (henger sammen med glutenallergien og allmentilstand) så jeg får stadig høre av Bonden at jeg er både frivillig og ufrivillig sær i kosten. :aww::lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er jeg veldig kresen. Liker det ikke :( Tror jeg er en supersmaker for jeg oppfatter smak ganske annerledes enn andre.

ost

paprika

tomater

mais

avokado

rødbeter

squasj

løk

oliven

sopp

bønner

linser

erter

sjømat bortsett fra vanlig fisk (men ikke sild)

Rå mat

Sterk mat

kaviar

makrell i tomat

sennep

dressinger

sauser

majones

grøt

crem fresh/snøfrisk/philadelfia, Cotton cheese etc

Liker ikke sånn tykflytende konsisens mat /slimete kosistens mat. *kvalm*

lakris

salmiakk

surt godteri

Marsipan

kaker

Ja det var det jeg kom på i farta.. Så jeg hater å dra på middag hos fremmede/på jobb/ute etc. Jeg får pes for d ofte og kritikk. Kan ikke noe for det, liker det bare ikke. Flau :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er å oppvokst med å smake på alt som ble servert.... men med en mor som var enda verre til å lage mat enn meg, så var det ikke så mye som ble likt :P Prøv fiskegrateng med rå torsk for hun glemte å putte det i før hun stekte resten f.eks. Eller halvrå torsk.... Spiste ikke fisk i voksen alder før jeg møtte nordlendingen min, han har lært meg å like fisk igjen. Så det å smake alt du får ble veldig negativt for meg, det var jo aldri noe godt fordi hun var en elendig kokk!

@ida spiser taco og pizza, litt halvgærne er vi!

Mamma kunne heller ikke lage mat. Semulegrøt var veldig godt og noe vi fikk da vi var syke. Første gang jeg fikk det og noen andre hadde laget det, trodde jeg det var noe galt med den. Det var ingen klumper i grøten! Stekte poteter skulle være svartbrente på den ene siden og stekt løk skulle smake bittert og svidd. Jeg kan enda stå og steke løk og bli veldig glad over å ta den av panna litt blank, søt og knapt lysebrun :) Fantastisk at noe så vondt kan være så godt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...