Gå til innhold
Hundesonen.no

Er du kresen? Finnes det mat som er absolutt "no go" for deg?


Synnikken
 Share

Recommended Posts

Det kommer helt an på hva det er, men noen ting klarer jeg å tvinge i meg litt av, for høflinghetens skyld. Men ellers sliter jeg en del. Får brekningsfølse og slikt, og det er ikke høflig det heller! Jeg drar sjeldent på middager som jeg ikke vet hva jeg får servert. Vet jeg det ikke, kan jeg godt spise deler av det, for eksempel brød eller noe grønnaker /ris. Sånn bare for å spise noe og ikke bare sitte der.

Jeg gjør ikke dette for å være vanskelig eller uhøflig av noe slag. Det er såpass ille for min del så derfor velger jeg sosialspising med omhu. Heldigvis er jeg glad i julemat, kjøtt, det meste av norsk mat og i selskap får jeg ofte koldtbord, og er vi på restaurant kan man bestille selv, så det har gått ganske greit selv om :) (bortsett fra at jeg hele tiden får kommentarer om hvor kjedelig det ser ut, hvor tørt det ser ut, hvor lite det er osv. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 135
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dere tradisjonelle: Jeg er vokst opp i en tid der pizza var eksotisk, liksom Dere må nok spesifisere litt bedre hva dere ikke liker!

Hellstrøm hadde hatt en jobb med "lære sonen å spise litt av hvert".

Jeg vil heller ikke høres frekk eller fordømmende ut, men jeg må bare lure på dette med folkeskikk jeg og. Jeg er vokst opp med at om jeg fikk servert mat jeg ikke likte så skulle jeg forsyne meg med

Jeg har så utrolig mye mat som jeg rett og slett ikke takler å få i munnen engang, og mye av det er slik at jeg brekker meg eller spyr. Så det ville tatt meg en evighet om jeg skulle skrevet opp en liste med alt :P

Men kan jo nevne det verste.... Ketchup.... Jeg spyr om jeg får en liten dråpe på lillefingeren :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink: Jo mer jeg leser her, jo mindre tror jeg at jeg kan invitere folk til middag. Jeg liker fett, jeg liker krydder, liker masse smaker og ost i mat, sauser og masse grønnsaker osv osv

Men seriøst, hva gjør dere som er så kresene og faktisk ikke klarer spise? Tilbyr dere å ta med egen mat?

Jeg hadde feks slitt med å vita hva alt inneholdt med matallergier, eller hva en veganer/vegetarianer osv osv finner det akseptabelt å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink: Jo mer jeg leser her, jo mindre tror jeg at jeg kan invitere folk til middag. Jeg liker fett, jeg liker krydder, liker masse smaker og ost i mat, sauser og masse grønnsaker osv osv

Men seriøst, hva gjør dere som er så kresene og faktisk ikke klarer spise? Tilbyr dere å ta med egen mat?

Jeg hadde feks slitt med å vita hva alt inneholdt med matallergier, eller hva en veganer/vegetarianer osv osv finner det akseptabelt å spise.

Akkurat det tenkte jeg også... 90% av alle på sonen kunne antakelig aldri kommet på middag hos meg, tror jeg...:aww:.

Det er nesten litt skremmende å se hvor mange som har så store spiseproblemer?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben mener jeg er usansynlig kresen, jeg mener bare at jeg vet hva jeg liker og ser ikke vitsen i å spise mat som ikke er god :sleep:
Men er jeg borte så smaker jeg i det minste på alt, og gjør mitt beste for å spise det også. (ren folkeskikk, grundig innlært fra mamma og pappa)

Men absolutt no-go som jeg kommer på:

*Rå tomater
*Rødvin
*Muggost
*Blåskjell

Jeg brekker meg og er visst utrolig morsom å observere de gangene jeg har gjort tapre forsøk :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink: Jo mer jeg leser her, jo mindre tror jeg at jeg kan invitere folk til middag. Jeg liker fett, jeg liker krydder, liker masse smaker og ost i mat, sauser og masse grønnsaker osv osv

Men seriøst, hva gjør dere som er så kresene og faktisk ikke klarer spise? Tilbyr dere å ta med egen mat?

Jeg hadde feks slitt med å vita hva alt inneholdt med matallergier, eller hva en veganer/vegetarianer osv osv finner det akseptabelt å spise.

Ja det tenkte jeg også når jeg leser her :P

Jeg har bare tomat og agurk som no-go. Alt annet kan jeg fint få i meg, men det betyr ikke nødvendigvis at jeg liker det men jeg gjør ingen stor sak ut av det.

( @Synnøve er vanskelig besøk :lol::heart: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å spise rakfisk. Det har ingenting med smaken å gjøre, jeg synes egentlig det smaker ganske godt. Dessverre slår astmaen min ut på lukta... :icon_redface: Ellers klarer jeg ikke å komme på noe spesielt.

Dere som har mange ting dere ikke liker: send det gjerne hitover! Jeg tror stort sett all yndlingsmaten min har blitt nevnt opptil flere ganger i denne tråden. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nylig to venninner på besøk og skulle lage middag og dessert. Det var litt av et prosjekt! Hu ene liker ingenting og nekter å smake på det meste. Så vi holdt på i over en time før vi endelig kom fram til noe vi alle kunne spise...

Selv er jeg oppvokst i en familie hvor vi spiser mye rart og stadig prøver noe nytt. Far og bror bruker mye tid på å finne nye oppskrifter og teste. Jeg har jobbet flere år med kjøkkenutstyr og er litt nerd på det. :ahappy: Spiser det aller meste, men fikser ikke sylteagurk, stangselleri (grunnet et stunt på en speidertur), kullsyre og er ganske kresen på godis. Akkurat de to siste der ser jeg ikke på som noe veldig negativt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man "bedre smak" av å ikke like en haug med ganske normal mat? Som folk som "ikke liker grønnsaker" eksempel. Har man så mye bedre smak automatisk av den grunn, enn en som kan sette pris på de smakene som finnes?

Nei, det var ikke det jeg mente i det hele tatt, bare spurte om det stikk motsatte igjen, om det defineres som å ha god smak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink: Jo mer jeg leser her, jo mindre tror jeg at jeg kan invitere folk til middag. Jeg liker fett, jeg liker krydder, liker masse smaker og ost i mat, sauser og masse grønnsaker osv osv

Men seriøst, hva gjør dere som er så kresene og faktisk ikke klarer spise? Tilbyr dere å ta med egen mat?

Jeg hadde feks slitt med å vita hva alt inneholdt med matallergier, eller hva en veganer/vegetarianer osv osv finner det akseptabelt å spise.

Da spør man rett og slett. :) Så kommer man som oftest både med en haug med idéer på hva du kan lage, hvilke ingredienser du må styre unna og mange tilbyr seg også å være med å lage maten. ;) Jeg har ikke noe problemer eksempel på å bli bedt bort på middag til folk der jeg er med på å lage middagen fordi de ikke aner hva de kan lage som jeg kan spise, eller ikke er flinke til å lage mat også :P (Jeg har til og med laget all mat borte hos folk, men så elsker jeg å lage mat! :ahappy: )

Ellers spør jeg hva folk skal ha, og så tar jeg evt med meg noen burgere el.l. som går til det. Eksempel nyttårsmiddagen hos A&T, der de hadde kalkun og stuffings. Jeg kunne spise alt tilbehøret, og tok med egne burgere.

Kennelleiren i år kommer jeg til å snakke med hun som står for maten en del, og få meny. De har laget mat til meg hvert år før, men jeg trur de kommer til å stå litt fast på vegansk mat. Men kommer til å spørre om det er mulig å ha frisk salat til hvert måltid, så det er lett for meg å legge til noe jeg kan spise.

Forskjellen på å ikke like og ikke tåle, skjønner jo alle regner jeg med. Det er noe annet å sitte å pirke i maten eller spise litt, enn å risikere å få en ferie ødelagt (eller flere dager). Og for dere som ikke har matallergier, så skal dere prise dere lykkelige og be til høyere makter om aldri få det. Jeg har vært sykemeldt flere ganger + måtte dra hjem fra jobb flere ganger fordi jeg har spist ting jeg har trudd vært trygg, men som ikke er det. Og mine er bare plagsomme tross alt, og ikke fare for liv...

Nei, det var ikke det jeg mente i det hele tatt, bare spurte om det stikk motsatte igjen, om det defineres som å ha god smak. :)

Ha ha. Da missforstod jeg deg. :P

Edit: Og er det noen her som skal ha veg*anere på besøk, og ikke aner om hva dere skal lage, så er det bare å sende meg en PM så hjelper jeg gjerne og kommer med forslag. Som kanskje noen har skjønt, så er det lett å putte på meg en femmer når det kommer til dette temaet. :icon_redface:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med mye rart på bordet og liker det meste. Det jeg ikke synes smaker så godt går også stort sett greit å spise. Det eneste jeg ikke klarer å smake på er sushi og det irriterer meg. Så får jobbe med den biten, fisk skal liksom ikke være rått i mitt hodet :P

Men med en liten knott i magen har jeg jo måttet kutte ut noen matvarer så har en liste med hva som skal spises når han kommer ut.

Fikk skalldyralergi som voksen og det var skikkelig kjipt for der er det mye god mat. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...