Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpens første tid i hjemmet


Tia88
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg er eier av en flott blandingshund av rasen Border collie, labrador og Rottweiler, han har nettopp blitt 1år. Vi vurderer nå å få oss en valp til i løpet av halvåret. Slik det var med hunden vi har nå, så fikk vi han påsken 2013, så vi hadde masse fri den første tiden. Men det er jo ikke alle som får seg valp den uken.

Det jeg lurer på er for dere som har hund, hvordan var den første tiden med valpen hjemme? Tok dere for eksempel fri fra jobben 1 månede, eller lot dere valpen være alene på dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å sette av tid til å være sammen med valpen. Husk at når den kommer til deg er den akkuratt tatt fra mor og søsken, og har til da alltid vært vandt til å ha noen rundt seg. Har lest en anbefalning om minst 14 dager, og husk å tren på at valpen skal være hjemme alene når må på jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen min var å få valpen når jeg begynte sommerferie. Men jeg fant vel ut at det er ikke så lett å beregne slikt:) Jeg hentet valpen på en lørdag, hadde han med på jobb ( i bilen) på mandag. Slik gjorde vi i halvannen uke før mannen kom hjem fra sjøen. Et lite lappeteppe av diverse løsninger før han begynte å være alene hjemme halve dager fra ca 6 mnd, og nå når han er 11 mnd er han noen ganger alene 8 timer.

Rett og slett vanskelig å planlegge før en ser hvordan hunden er tror jeg. Men er nok godt å ha en god del backup- planer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student og hadde et veldig rolig semester når jeg fikk valp. Var derfor for det meste hjemme med ham eller hadde ham med meg på skolen de fire første mnd. Nå er han seks mnd og er alene 7 timer dagen da jeg er i praksis.

Trente masse på å være alene hjemme helt fra starten, og nå går det veldig fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hjemmekontor en uke da vi fikk Ozu. Og siden min samboer jobber nattevakt med skiftordning (syv dager på og syv dager av), så hadde han sin friuke da jeg begynte på jobb igjen. Og selv om han jobbet tredje uka, så var jo det om natten, så han var hjemme og sov på dagtid. Så Ozu var sjelden, og er fortsatt sjelden, hjemme alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 14 dager bør være absolutt minimum. Jeg tror vi hadde 3 uker med siste (første var jeg sykemeldt, så da hadde vi flere mnd). Da var gubben hjemme i lunsjen og luftet ham og jeg hadde 5-timers arbeidsdager, så han var aldri alene mer enn et par timer i strekk. Men det var for lite, og tok lengre tid enn om vi hadde hatt 4 uker til treningen, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ida hadde vært hos oss i to uker da vi begynte på jobb. Men da var hun i sammerom som min andre voksne hund. Ida gikk løs, mens Nora(voksne) lå i bur i samme rom. Ida var da 12 uker gammel. Er nå 14 uker nå, og hjemme 6-7 timer. Eneste er at hun ikke klarer holde seg alltid, så kommer hjem til en tissedam noen dager. Så henne på live camera til og begynne med, og hun bare sover/biter på bein/leker og sko :P haha

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min valp med på jobb i ca 2 måneder. Så lenge som det var mulig egentlig. Mye fordi min eldste hund ikke likte valpen og de trengte tid på bli kjent med hverandre. Det er bare en fordel å bruke mye tid med valpen i starten, både for å knytte bånd, miljøtrene, og at det blir en litt mykere overgang for den eldste også med å gi den pauser fra valpen. Nå er begge løse i huset sammen når jeg er på jobb. Men jeg ville satt av minimum 14 dager til en liten valp. MINST. Og helst da ta den med på jobb/ i bilen en periode etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min tok seg ferie i 2 uker og jeg jobbet, men tok valpen med flere ganger på jobb (varefremmer i butikk), og lot han ligge i bilen mens jeg var inne og gjorde mitt, maks 1 time.

Vi fikk valpen rett før jeg flytter til Oslo, og var arbeidsløs så jeg var mye med han, men om jeg hadde hatt jobb og mulighet til og tatt han med , så ville jeg gjort det. Det er mange sjefer som er generøse når det kommer til å ha med en valp på jobb, så lenge den ligger rolig i buret sitt.

Nå så har jeg en valp som er komfortabel med å være hjemme alene, elsker å kjøre bil og slappe av er det beste i hele verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student, og fikk henne rett før sommerferien. Altså hadde jeg rundt 3 mnd hvor jeg var hjemme med henne :ahappy: Trente gradvis på å være hjemme alene. Nå er hun 9,5 mnd, og er fortsatt sjelden alene over lengre tid, ettersom jeg har en veldig fleksibel hverdag :) Men vi har trent på det, så om hun må, klarer hun det helt fint :thumbsup:

Skjønner at ikke alle har mulighet til å gjøre det slik som jeg hadde mulighet til, men jeg mener at når man skaffer seg hund må man tenke gjennom hvordan man kan løse dette og ha noen alternativer. Ta med hunden på jobb/i bilen, ta ut noen uker ferie, hjemmekontor, dele opp ferien hvis man har samboer, gå halve dager på jobb, dra hjem i lunsjen og lufte, evt. alliere seg med foreldre/søsken/naboer om å lufte eller lignende. Synes å være hjemme 14 dager med valpen er absolutt MINIMUM. Helst lenger..

En bekjent av meg skaffet seg hund en fredag og dro på jobb på mandagen.. Det er IKKE greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 5 uker er et minimum hvis den skal være alene hjemme fulle arbeidsdager. Det tar tid å lære den det. Jeg har alltid tatt ut full ferie når jeg har hatt valp. Nå jobber jeg kun netter, så den er ikke alene på dagen, men sammen med meg når jeg sover. Derfor tar jeg kun 3 uker denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er viktig å være hjemme med valpen en stund før du lar den være alene. Det er dog viktig å trene på å være alene helt fra starten, så ikke dette blir noe problem når du starter i jobb :) Jeg kjøpte meg valp i eksamensperioden, og var hjemme med valpen i nesten to mnd. Trente mye på å være alene, så overgangen til jeg begynte å studere igjen gikk fint! Det er viktig med gradvis tilvenning :) Lykke til med ny valp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der kjenner jeg blir vanskelig for meg når jeg surrer meg til valp neste gang. Dersom jeg skaffer meg valp i år så jobber jeg med/deler kontor med ei som er allergisk- hvilket betyr at valpen sannsynligvis ikke kan være med på jobb halve dager osv. Hun liker hunder, spesielt valper, men det er litt ufint å dra meg seg det inn til noen som er allergiske liksom..
Og hvor flaks kan man ha ift å få valp til f.eks. sommerferien? Tenk så kjipt å ta ut ferie til planlagt henting av valp- så kommer det bare motsatt kjønn av det du skal ha, eller tispen går tom. Så må man enten vente til neste år, eller så står man der med en annen valp et halvår senere og har tatt ut ferie allerede liksom.. Nei steike, det er mye som skal klaffe i såfall.

Men er enig i at 14 dager bør være et minimum, men med litt valpepassere, halve dager på jobb dersom man får til det, ligge i bilen osv så tror jeg ikke at det vil være noen krise. Men man kan ikke bli irritert hvis valpen gjør fra seg inne liksom.. Med rotta var jeg student og hadde fri hele sommerferien, så vi var sammen fra 15 juni til 15 august hver eneste dag liksom :P La ikke noe vekt på å lære å være hjemme alene annet enn det som kom naturlig, når jeg var på trening eller satt på do liksom :P Det gikk helt av seg selv når jeg begynte på skolen igjen. 3 timer her, 4 timer der. null stress :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg hentet han, og hadde en uke fri like etter, når jeg var på jobb, var han med.

Da han ble så stor at jeg skulle venne han til å være alene, hadde jeg han hos en kollega som bodde nærmere jobb enn jeg, så vi kunne ta en tur innom ila arbeidsdagen å se at alt var stille.

Da jeg følte meg trygg på at han hadde det bra alene, var han hjemme hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...