Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skal jeg hete? Enkeltpersonsforetak skal døpes


SFX
 Share

Recommended Posts

Jeg skal opprette en enkeltmannsforetak, og må finne et passende navn. Jeg må ha etternavnet mitt som en del av navnet, og jeg har ikke noe lyst til å hete Bøe Dittendatten, jeg har lyst til å bake navnet inn i noe annet. Men Bøe er jo et håpløst ord som ikke rimer eller ligner på noe, og det er ingen ord som inneholder Bøe sånn helt naturlig.

Hadde kravet vært å bruke fornavnet som en del av navnet, hadde jeg visst med en gang hva jeg skal kalle enkeltmannsforetaket.

Navneproblematikken kompliseres også ved at jeg ikke vet omfanget av hva slags tjenester enkeltmannsforetaket kan komme til å tilby og forholde seg til. Jeg har mine drømmer og ambisjoner om å kunne leve av språket, men de er fremdeles på skisseblokka. I mellomtiden skal jeg muligens betjene en redaktørposisjon, og det er det jeg trenger enkeltmannsforetaket for. Men jeg hadde et håp om å finne et navn jeg kunne bruke om jeg klarer å gi liv til drømmene mine. Så jeg håpte på å finne noe morsommere og mer poengtert enn Bøes Ymse Konsulenttjenester...

Jeg er vanligvis ganske så språklig kreativ og velartikulert, men etternavnet mitt samarbeider ikke. Det nærmeste jeg kommer noe lekent og annerledes er en eller annen form for Sbøer eller noe i den duren. Men jeg vet ikke... Sbøer hvordan det skrives. Blir det for teit?

Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som lovet, her er oppdatering! Fra 01.02.2014 er jeg nå registrert i enhetsregisteret, og klar for dyst. Sist uke var jeg på kurs gjennom Skatteetaten for å lære litt basic der, og i dag starter

"Vart du skræmt no? - Bøe!" Hehe. Jeg er så vittig. Sent from my iPhone using Tapatalk

Posted Images

Just for the record - du kan ha to navn på foretaket, et for bruk kun i Brønnøysundregisteret. Det navnet du bruker til vanlig kan knyttes opp mot dette men trenger ikke hete noe med Bøe. F eks Bøe regnskap i Brreg og Stines magiske tall utad.

Oooh, takk for info! Jeg har spurt NAV om de har noe kurs eller annen veiledning i en slik prosess for å komme tilbake til jobb, men nei, jeg måtte bare lese på brreg.no og finne ut av ting selv. Og jeg har ikke sett dette noe sted.

Jeg vet fremdeles ikke hva jeg har lyst til å kalle enkeltmannsforetaket, da... Men da står jeg i hvert fall friere til å tenke kreativt og lekent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, jeg skal sjekke ut om de har noe i mitt fylke/kommune også. Jeg mener jeg jo har hørt om andre som har fått start- og drahjelp fra NAV, men den siste jeg snakket med sa at de ikke hadde noe sånt. Men jeg tror jeg skal spørre igjen nå som jeg ba om å bli innkalt til møte, framfor å ta alt over telefon. Lettere å forklare hva en mener når en ser om mottageren oppfatter budskapet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk et sånt kurs når jeg var i oppstartsfasen. Endel er jo sånt man kan / kjenner til / irrelevant, men anbefaler det likevel om du har mulighet til å få det til. Ikke minst knytter man kontakter med andre i samme situasjon, og man kan da være til hjelp, støtte eller kunder av hverandre :)

Nå er det jo en stund siden jeg var gjennom den mølla der, men bare spør om det er noe du tror jeg kan hjelpe deg med så skal jeg svare så godt jeg kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk et sånt kurs når jeg var i oppstartsfasen. Endel er jo sånt man kan / kjenner til / irrelevant, men anbefaler det likevel om du har mulighet til å få det til. Ikke minst knytter man kontakter med andre i samme situasjon, og man kan da være til hjelp, støtte eller kunder av hverandre :)

Nå er det jo en stund siden jeg var gjennom den mølla der, men bare spør om det er noe du tror jeg kan hjelpe deg med så skal jeg svare så godt jeg kan :)

:flowers:

Jeg er mest skremt av den økonomiske biten og å gå på en smell der - men 2014 bør bli enkel, da jeg ser for meg at jeg primært har ett oppdrag med et fastsatt årshonorar, så da bør vel jeg og skatteetaten sammen kunne finne ut av det. Det tenkte jeg i hvert fall inntil noen begynte å snakke om avskriving for innkjøp av utstyr og kjørebok og whatnots. Jeg har sikkert 1001 spørsmål når jeg får sett nærmere på ting, jeg trenger vel ikke å ha sluttført oppstarten før i april, siden det er da arbeidet i så fall begynner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunen jeg jobbet i, har kurs og rådgiving for de som vil starte egen bedrift. Du kan jo undersøke om kommunen der du bor også har kurs. Vet om flere som har gått på disse kursene og vært veldig fornøyde.

Se etablerer-akershus.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang avskrivinger og slikt bør du snakke med noen som har greie på regnskap. Har du hjemmekontor kan du faktisk leie ut kontoret til deg selv også, uten at det regnes som inntekt. Masse sånt du bør få noen som kan dette til å hjelpe deg litt med.

Ja, jeg hadde jo som sagt et håp om at NAV hadde litt kursing, eller i det minste tips, om slikt, men hittil vet ingen der om noe. Jeg får sjekke rundt om jeg kjenner noen revisorer, eller om det finnes andre ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunen jeg jobbet i, har kurs og rådgiving for de som vil starte egen bedrift. Du kan jo undersøke om kommunen der du bor også har kurs. Vet om flere som har gått på disse kursene og vært veldig fornøyde.

Se etablerer-akershus.no

Takk for tips - jeg fant et gratis tretimers kurs i Lillestrøm, så jeg har meldt meg på det.

Også er det veldig veldig lurt å gjøre det til et aksjeselskap, for da får du sykepenger/arbeidsledighetstrygd hvis/når det blir nødvendig :)

Lykke til! :)

Men jeg går allerede langtidssykemeldt, er det nødvendig da? Dette er et lite steg for å teste det å jobbe litt, men det er snakk om en prosentstilling på rundt 7, mener jeg vi regnet oss fram til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Aksjeselskap har et krav om aksjekapital, dvs innskudd i firmaet. Mener å huske det er 100 000,-, men det kan jo ha gått både opp og ned siden jeg var borti det her.

Pr i dag er det 30.000kr. Men det sikrer ikke den ansatte noe mer med AS enn med enkeltpersonsforetak ved sykemeldinger, da det kreves egne forsikringer for det og de færreste har råd til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksjeselskap har et krav om aksjekapital, dvs innskudd i firmaet. Mener å huske det er 100 000,-, men det kan jo ha gått både opp og ned siden jeg var borti det her.

Edit - men i forhold til det du egentlig spurte om: hva skal foretaket drive med sånn ca? Det er jo litt relevant for navnet.

Hvis jeg fikk bestemme, jobbet jeg med språkvask, korrekturlesing og slikt. Jeg synes det er gøy, jeg har alltid vært god på det, og jeg liker oppriktig å få en masteroppgave mellom hendene hvor jeg skal lese korrektur, foreslå språklige forbedringer og fullføre oppsett og layout. Jeg ser for meg å rette meg mot studenter, fremmedspråklige studenter som skriver på norsk, akademia, forlag, også videre.

Pr i dag er det 30.000kr. Men det sikrer ikke den ansatte noe mer med AS enn med enkeltpersonsforetak ved sykemeldinger, da det kreves egne forsikringer for det og de færreste har råd til det.

Takk for info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pr i dag er det 30.000kr. Men det sikrer ikke den ansatte noe mer med AS enn med enkeltpersonsforetak ved sykemeldinger, da det kreves egne forsikringer for det og de færreste har råd til det.

Åja, jeg trodde det var sånn. Pappa driver enkeltforetak nemlig, og fortalte meg at det var slik det var :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SFX - hva med noe engelsklydende? Eller vil du bare språkvaske på norsk?

Jeg har tenkt primært norsk, siden jeg ikke har studert engelsk og dermed ikke kan vise til noen formell språk-kompentanse å lene meg på. Det er dog mulig at oversetterjobbing kan være et mål litt lenger fram i tid.

Og i de timene jeg trodde det var fornavnet mitt, og ikke etternavnet, som måtte med i firmanavnet, ville jeg kalle det for Pristine Writing, eller noe sånt...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, det heter enkeltPERSONSforetak, altså. :aww:

Skal tenke litt på navn, men ville bare si at jeg synes dette er helt storveis, sånn at jeg kan sende flere studenter til deg! :) Og om du har spørsmål om skatt og drift osv, så må du bare spørre.

My bad! Det burde holde med enkeltforetak, syvstavelsesord er ikke sååå sexy.

Og bare send de over, jeg tar imot med åpne armer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg kjenner at det hadde vært helt ok om noen leste korrektur på masteroppgaven jeg skal levere i mai! :o:(:)

Tror slike tjenester er much appreciated.

OT-ish, men er det bare på mitt universitet vi leser korrektur på hverandres mastergradsoppgaver? :) Opptil flere leser korrektur for hver av oss. Ikke bare faglig, men også rettskrivning på engelsk siden standardspråket på masternivå er engelsk og omtrent alle er utenlandske. Jeg fikk bl.a. min lest igjennom av en god kompis som også er post doc, helt gratis. Man stiller jo opp for hverandre når man er venner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT-ish, men er det bare på mitt universitet vi leser korrektur på hverandres mastergradsoppgaver? :) Opptil flere leser korrektur for hver av oss. Ikke bare faglig, men også rettskrivning på engelsk siden standardspråket på masternivå er engelsk og omtrent alle er utenlandske. Jeg fikk bl.a. min lest igjennom av en god kompis som også er post doc, helt gratis. Man stiller jo opp for hverandre når man er venner :)
OT, ja. Sorry, SFX (du må slette meldinger i innboksen din btw. :P Prøvde å sende deg PM ) Det kan godt hende det er vanlig. Men jeg vil ikke lese andre sin. Så da kan jeg ikke forvente at andre vil lese min heller, på en måte. Tiden blir knapp nok, så å lese andres tør jeg ikke ta meg tid til :(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT-ish, men er det bare på mitt universitet vi leser korrektur på hverandres mastergradsoppgaver? :) Opptil flere leser korrektur for hver av oss. Ikke bare faglig, men også rettskrivning på engelsk siden standardspråket på masternivå er engelsk og omtrent alle er utenlandske. Jeg fikk bl.a. min lest igjennom av en god kompis som også er post doc, helt gratis. Man stiller jo opp for hverandre når man er venner :)

Og det er forskjell på å få lest korrektur av en som har studert språket enn en hvilken som helst annen student.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...