Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skal jeg hete? Enkeltpersonsforetak skal døpes


SFX
 Share

Recommended Posts

2ne, nå mårru slække skuldra og ta en spøk frøken :D Le, le, le mer! :P

Jeg heier stille på sidelinjen for Maris forslag, men er spent på hva det ender opp med. Lykke til Stine / SFX (ble så rart å bruke nick når navnet ditt ble nevnt så mange gang her, hehe :P ) :banana-santa:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som lovet, her er oppdatering! Fra 01.02.2014 er jeg nå registrert i enhetsregisteret, og klar for dyst. Sist uke var jeg på kurs gjennom Skatteetaten for å lære litt basic der, og i dag starter

"Vart du skræmt no? - Bøe!" Hehe. Jeg er så vittig. Sent from my iPhone using Tapatalk

Posted Images

Jeg er muligens litt for konservativ, men burde en som skal jobbe med språk ha skrivefeil i firmanavnet sitt? Selv om det er morsomt ment, liksom?

Det er forskjell på en skrivefeil og et ordspill, tenker jeg, og det tror jeg også de fleste skjønner. Det er jo ingen som pleier å skrive for eksempel Bøddel med en e midt i. Bødel er skrivefeil, Bøeddel er språklek.

Jeg heier stille på sidelinjen for Maris forslag, men er spent på hva det ender opp med. Lykke til Stine / SFX (ble så rart å bruke nick når navnet ditt ble nevnt så mange gang her, hehe :P ) :banana-santa:

Tusen takk! Jeg har noen navn på blokka jeg tygger på, også må jeg søke litt om det finnes lignende bedrifter som heter noe lignende også. Men dere vil bli informert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skribenten...?

Klartekst.no

Ordkontrolløren.no

Forstår problemet med firmanavn. Man får litt "jernteppe" når man skal finne et navn på noe man skal leve med i mange år kanskje, og i tillegg sende et seriøst budskap med som ikke kan misoppfattes eller tolkes negativt.

Den eldste broren min gikk i fellen mht enkeltpersonsforetak (den gangen het det enkeltmannsforetak :P ), fordi han ikke ansatte en regnskapsfører og heller ikke satte seg inn i det selv. Dermed ble han skyldig en enorm sum med skatt, en gjeld han måtte dra på i mange år etter at foretaket var lagt dødt.

Dette fordi, som man vet, enkeltpersonsforetak er man personlig ansvarlige for gjelden til. Ikke noe regelverk som kan hjelpe en å sno seg unna når tidene blir dårlige, som med et AS. Har jobbet en del med kredittsjekking av både firmaer og personer i forbindelse med utstedelse av kredittkort, og jeg må si det er mange konkursryttere i dette landet, som legger bak seg det ene konkurs-AS firmaet etter det andre...! Bare å melde seg konkurs, snu seg rundt og starte et nytt firma med en liten ny vri på navnet. Gjerne i samme lokaler og alt.

Nå er det noen år siden (6-7 år) jeg sluttet med dette, så dessverre er mye gått i glemmeboka (og regler kan ha blitt endret), ellers skulle jeg listet opp alt jeg kunne her :)

MEN det kan også være en trygghet for deg å heller stifte et AS enn et enkeltpersonsforetak da. Du blir ikke personlig ansvarlig for gjelden firmaet opparbeider seg evt. Tenk deg grundig om mht firmatype, og sørg for å holde kadaverdisiplin over regnskapet. Sett av penger til skatt på en egen konto, som ikke brukes til NOE annet. Regninger på en annen konto osv. Bland aldri næringspenger med andre, private penger. Da mister du fort oversikten.

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Skatt-og-avgift/Foretakets-skatt/Skatt-for-enkeltpersonforetak-forskuddsskatt/

Kurs?

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Starte-bedrift/kurs-for-nye-naeringsdrivende/

PS!

Lykke til! :) Gleder meg til å høre hva det endelige navnet på foretaket blir. Det blir sikkert noe bra, du har virkelig gode evner i dette, har jeg lagt merke til : - )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skribenten...?

Klartekst.no

Ordkontrolløren.no

Forstår problemet med firmanavn. Man får litt "jernteppe" når man skal finne et navn på noe man skal leve med i mange år kanskje, og i tillegg sende et seriøst budskap med som ikke kan misoppfattes eller tolkes negativt.

Den eldste broren min gikk i fellen mht enkeltpersonsforetak (den gangen het det enkeltmannsforetak :P ), fordi han ikke ansatte en regnskapsfører og heller ikke satte seg inn i det selv. Dermed ble han skyldig en enorm sum med skatt, en gjeld han måtte dra på i mange år etter at foretaket var lagt dødt.

Dette fordi, som man vet, enkeltpersonsforetak er man personlig ansvarlige for gjelden til. Ikke noe regelverk som kan hjelpe en å sno seg unna når tidene blir dårlige, som med et AS. Har jobbet en del med kredittsjekking av både firmaer og personer i forbindelse med utstedelse av kredittkort, og jeg må si det er mange konkursryttere i dette landet, som legger bak seg det ene konkurs-AS firmaet etter det andre...! Bare å melde seg konkurs, snu seg rundt og starte et nytt firma med en liten ny vri på navnet. Gjerne i samme lokaler og alt.

Nå er det noen år siden (6-7 år) jeg sluttet med dette, så dessverre er mye gått i glemmeboka (og regler kan ha blitt endret), ellers skulle jeg listet opp alt jeg kunne her :)

MEN det kan også være en trygghet for deg å heller stifte et AS enn et enkeltpersonsforetak da. Du blir ikke personlig ansvarlig for gjelden firmaet opparbeider seg evt. Tenk deg grundig om mht firmatype, og sørg for å holde kadaverdisiplin over regnskapet. Sett av penger til skatt på en egen konto, som ikke brukes til NOE annet. Regninger på en annen konto osv. Bland aldri næringspenger med andre, private penger. Da mister du fort oversikten.

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Skatt-og-avgift/Foretakets-skatt/Skatt-for-enkeltpersonforetak-forskuddsskatt/

Kurs?

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Starte-bedrift/kurs-for-nye-naeringsdrivende/

PS!

Lykke til! :) Gleder meg til å høre hva det endelige navnet på foretaket blir. Det blir sikkert noe bra, du har virkelig gode evner i dette, har jeg lagt merke til : - )

Ja, det er økonomibiten som skrever livsskiten av meg. Jeg har ikke egenkapital til å starte et AS, så jeg må gå for EPF. Men tusen takk for lenker, nå har jeg meldt meg på kurs i skatt og shit.

Jeg har fått stor empati for alle som skal finne kennelnavn, for det føles litt som det samme - finne noe en liker og kan leve med en stund. Jeg overtok jo mine foreldres kennelnavn, så jeg slapp det, men nå får jeg igjen ganger ti :D Takk for navneforslag, jeg har sansen for dem også.

Ikke at det skal være avgjørende på vektskåla, men vet du hva en må regne med av kostnader til en revisor for et lite EPF-foretak?

Jeg har så mange tanker i hodet mitt, alt fra hyre hjelp til å få en kul logo til å hyre revisor for ikke å drite meg ut, snakke med banken om en egen "bedriftskonto", finne navn, tenke catchphrase, skrive opp utstyr jeg trenger, samle aktuelle lenker, og lese til øyet er vått.

Jeg har meldt meg på to kurs nå, og sitter akkurat nå og lurer på om kjøreutgifter til kurs er noe jeg kan skrive av? Håper vi lærer om det på kursene :D

Det føles skrekkelig voksent, alt dette styret, men samtidig føles det litt befriende og godt å ta tak i sitt eget liv på dette viset. Bare så synd en er avhengig av pengene, og at det ikke er tilstrekkelig å gjøre noe en synes er morsomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det vil sannsynligvis lønne seg for deg å ha bilen på firmaet ditt i stedet for å drive med km godtgjørelser og skrive kjørebok. Om du trenger tips og råd er det barre å sende meg en PM :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil sannsynligvis lønne seg for deg å ha bilen på firmaet ditt i stedet for å drive med km godtgjørelser og skrive kjørebok. Om du trenger tips og råd er det barre å sende meg en PM :)

Lykke til!

Selv om jeg i utgangspunktet ikke ser for meg mye kjøring i selve jobben, med hjemmekontor og mailkontakt som plattformen?

Kanskje jeg må ta meg en tur til Gråtassheimen en dag for å snakke butikk? Lettere å prate fram tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er ikke noe stress å drive et enkeltpersonsforetak uten noe mer om og men og faktisk tjene penger på det. Det er bare å betale skatt. :P

Feks kan en hver eneste gang en får betalt (anbefaler Conta Faktura som system, forresten), sette av rette prosentsatsen på egen konto og deretter melde inn på slutten av året hvor mye du skal betale i forskuddskatt. Da får en giro, og den betaler du. Jeg trengte alle pengene jeg kunne få i løpet av 2013, så jeg betalte skatt av inntekten fra EC Solutions gjennom ordinært skattetekk fra UiO i årets siste tre mnd. Det var mildt sagt hardt å trekke 42% i skatt, men så hadde jeg jo ikke satt av penger fra årets inntekter heller. I 2014 setter jeg av rette skatteprosent på egen konto og betaler i løpet av året. Det er 4 innbetalingsfrister, og det er bedre å anslå for lite og øke i løpet av året, heller enn å ta sikte på en sum og betale skatt på det, for du får nemlig ikke igjen de penga. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er ikke noe stress å drive et enkeltpersonsforetak uten noe mer om og men og faktisk tjene penger på det. Det er bare å betale skatt. :P

Feks kan en hver eneste gang en får betalt (anbefaler Conta Faktura som system, forresten), sette av rette prosentsatsen på egen konto og deretter melde inn på slutten av året hvor mye du skal betale i forskuddskatt. Da får en giro, og den betaler du. Jeg trengte alle pengene jeg kunne få i løpet av 2013, så jeg betalte skatt av inntekten fra EC Solutions gjennom ordinært skattetekk fra UiO i årets siste tre mnd. Det var mildt sagt hardt å trekke 42% i skatt, men så hadde jeg jo ikke satt av penger fra årets inntekter heller. I 2014 setter jeg av rette skatteprosent på egen konto og betaler i løpet av året. Det er 4 innbetalingsfrister, og det er bedre å anslå for lite og øke i løpet av året, heller enn å ta sikte på en sum og betale skatt på det, for du får nemlig ikke igjen de penga. :P

Ehn man får igjen om man betaler for mye jo. Bare litt mer papirarbeid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er ikke noe stress å drive et enkeltpersonsforetak uten noe mer om og men og faktisk tjene penger på det. Det er bare å betale skatt. :P

Feks kan en hver eneste gang en får betalt (anbefaler Conta Faktura som system, forresten), sette av rette prosentsatsen på egen konto og deretter melde inn på slutten av året hvor mye du skal betale i forskuddskatt. Da får en giro, og den betaler du. Jeg trengte alle pengene jeg kunne få i løpet av 2013, så jeg betalte skatt av inntekten fra EC Solutions gjennom ordinært skattetekk fra UiO i årets siste tre mnd. Det var mildt sagt hardt å trekke 42% i skatt, men så hadde jeg jo ikke satt av penger fra årets inntekter heller. I 2014 setter jeg av rette skatteprosent på egen konto og betaler i løpet av året. Det er 4 innbetalingsfrister, og det er bedre å anslå for lite og øke i løpet av året, heller enn å ta sikte på en sum og betale skatt på det, for du får nemlig ikke igjen de penga. :P

Alt er enkelt om en vet hva en skal gjøre :whistle:

Men jeg har fått beskjed om at jeg kan avskrive sånn og sånn utstyr, noen sa jeg kunne leie kontor av meg selv og skrive av, det er så mange muligheter og smutthull jeg blir litt svimmel av. Men det går seg vel til, om jeg tar det steg for steg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye navnhjelp her, men som regnskapsfører må jeg bare kommentere et par ting :)

Det vil sannsynligvis lønne seg for deg å ha bilen på firmaet ditt i stedet for å drive med km godtgjørelser og skrive kjørebok. Om du trenger tips og råd er det barre å sende meg en PM :)

Lykke til!

Selv om jeg i utgangspunktet ikke ser for meg mye kjøring i selve jobben, med hjemmekontor og mailkontakt som plattformen?

Kanskje jeg må ta meg en tur til Gråtassheimen en dag for å snakke butikk? Lettere å prate fram tanker.

Det kommer ann på bruken og kjøringen før du kan ha næringsbil. Yrkeskjøringen bør helst være over 6000 km i året, eller yrkesbruken skal utgjør den overveiende del av den totale bruken.

(anbefaler Conta Faktura som system, forresten).

Bare siterer dette for å si at det er viktig med et fakturasystem, eller nummererte blokker. Fakturaer som er lagd i word eller excel er ikke bra nok, for de er redigerbare. Viktig å huske på, jeg ser mange som går i den fellen :)

Alt er enkelt om en vet hva en skal gjøre :whistle:

Men jeg har fått beskjed om at jeg kan avskrive sånn og sånn utstyr, noen sa jeg kunne leie kontor av meg selv og skrive av, det er så mange muligheter og smutthull jeg blir litt svimmel av. Men det går seg vel til, om jeg tar det steg for steg.

Så lenge du er et EPF kan du ikke leie kontor av deg selv. Du kan enten gå for standardfradraget på 1600 kr i året, eller så kan du gå for faktiske kostnader. Da må du regne ut hvor stor del av kostnadene på huset som brukes på kontoret. En god fordelingsnøkkel her kan være areal.

Klipper og limer litt fra ligningsABC'en for 12/13 jeg :

Kostnader til hjemmekontor som fyller betingelsene nedenfor, er fradragsberettiget.

Med hjemmekontor menes eget/egne rom i hjemmet som utelukkende benyttes i eierens/ektefellens inntektserverv, f.eks. arbeidsrom i lønnet erverv, legekontor, frisørsalong, lager, familiebarnehage mv. Kombinert bruk av et rom i boligen til arbeidsrom og f.eks. stue eller soverom, kommer ikke under reglene for hjemmekontor. Slik kombinert bruk gir ikke rett til fradrag.

2 Beregning av fradraget

2.1 Hjemmekontor mv. i fritakslignet bolig

2.1.1 Standardfradrag

I de tilfeller skattyter har hjemmekontor i fritakslignet bolig, herunder andelshavers leilighet i boligselskap, gis et standardfradrag med kr 1 600 for hjemmekontor mv., jf. takseringsreglene § 1-3-26 (1). Fradraget skal ikke reduseres selv om skattyter har bodd i huset en del av året eller kun brukt hjemmekontoret en del av året.

2.1.2 Fradrag for faktiske kostnader

Istedenfor standardfradrag kan eieren kreve fradrag for faktiske kostnader knyttet til ervervsdelen av boligen (hjemmekontor mv.), jf. takseringsreglene § 1-3-26 (2). Kostnadene må sannsynliggjøres, herunder må det sannsynliggjøres at de faktiske kostnadene som det kreves fradrag for, kun refererer seg til hjemmekontoret og ikke gjelder boligdelen av huset. Kostnader som ikke kan henføres til spesielle deler av eiendommen, som for eksempel kostnader til ytre vedlikehold, forsikring og kommunale avgifter, fordeles i forhold til leieverdien for boligdelen og ervervsdelen (hjemmekontor mv.). Hvis boligdelen og ervervsdelen (hjemmekontoret mv.) må anses å være likeverdige og leieverdien av ervervsdelen er vanskelig å fastslå, kan kostnader som ikke kan henføres til spesielle deler av eiendommen fordeles forholdsmessig ut fra en arealfordeling mellom boligdelen og ervervsdelen. Det gis ikke fradrag for skattyterens eget eller ektefelles arbeid med renhold av arbeidsrom.

2.2 Hjemmekontor i egen regnskapslignet bolig

Har skattyteren hjemmekontor i egen bolig i regnskapslignet bygning, gis fradrag for kostnader etter de vanlige regler for bygninger som regnskapslignes, se emnet «Bolig – regnskapsligning», pkt. 3.

2.3 Hjemmekontor i leid bolig

Kreves fradrag for faktisk påløpne kostnader ved å holde hjemmekontor i leid bolig, må samlede kostnader til husleie mv. fordeles skjønnsmessig på henholdsvis boligdelen og hjemmekontoret. Fordelingen bør foretas forholdsmessig ut fra leieverdien. Er bare fordelingen av arealene oppgitt, kan denne legges til grunn. Det kan ikke gis fradrag for skattyterens eget eller ektefelles arbeid med renhold av arbeidsrom.

Og ellers vil jeg anbefale deg å snakke med en regnskapsfører, eller noen andre som er godt inne i regnskap :) Det er dessverre en del folk som kommer med råd som kanskje ikke helt henger med i dagens regler, og slikt blir det mye krøll med. Jeg har hatt en del regnskap der folk har hørt på noen som "kan" ting, og det har dessverre kostet dem en del til tider.

Er det noe du lurer på, kan du også sende meg en PM :)

Og lykke til!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye å bidra med annet enn at jeg tror dette er noe du er knakandes god på, så stå på!

Basenjiklubben hadde regnskapsfører to år. Ca 100 bilag i året = regning på ca. 30.000!

:shocked: Det var mye penger! Jaja, jeg skal jo jobbe en del om jeg kommer opp i 200 bilag også, men lell.

Og tusen takk, veldig koselig med støtte og oppmuntring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye å bidra med annet enn at jeg tror dette er noe du er knakandes god på, så stå på!

Basenjiklubben hadde regnskapsfører to år. Ca 100 bilag i året = regning på ca. 30.000!

Det høres ganske vilt ut. En kjapp titt på et regnskap jeg har her, konsulent med ca. 300 bilag i året = 8.000 pr år - naturligvis inkludert årsavslutning . Vil tro at det er nærmere normalen. Men så klart kommer det jo helt ann på hvor man velger å ha regnskapet. I byene tar man seg bedre betalt vil jeg tro :)

Har du et ryddig og fint regnskap, med god kontroll og merking av bilag blir ting gjerne enda billigere :) Opprett en driftskonto, hvor kun penger ut og inn av bedriften skal være. Man er pliktig til å avstemme banken (sammen med en del andre avstemminger), og det gjør jobben mye lettere hvis det ikke er en haug med private bevegelser på kontoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ganske vilt ut. En kjapp titt på et regnskap jeg har her, konsulent med ca. 300 bilag i året = 8.000 pr år - naturligvis inkludert årsavslutning . Vil tro at det er nærmere normalen. Men så klart kommer det jo helt ann på hvor man velger å ha regnskapet. I byene tar man seg bedre betalt vil jeg tro :)

Har du et ryddig og fint regnskap, med god kontroll og merking av bilag blir ting gjerne enda billigere :) Opprett en driftskonto, hvor kun penger ut og inn av bedriften skal være. Man er pliktig til å avstemme banken (sammen med en del andre avstemminger), og det gjør jobben mye lettere hvis det ikke er en haug med private bevegelser på kontoen.

Det var nok ikke det ryddigste regnskapet nei, men vi fikk mildt sagt bakoversveis av regningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikulert?

Likte dette jeg, enkelt og greit, jeg får følelsen av seriøsitet og tyngde iallefall.

Ønsker deg all mulig lykke til, og er spent på hva du ender opp på.

Synes Siri sitt forslag var herlig og humoristisk, dog er jeg redd det er lett for å bli tatt litt useriøst. . Lykke til

(Var TommyAK sitt forslag opprinnelig, men morsomt ja :D )

Har ingen forslag, men ville bare ønske deg lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lett gått til noen som kalte seg Bøeddel!

Eventuelt finnes det jo lignende varianter:

Bøeffel - Vi løper gjennom dine grammatikkproblemer for deg!

Bøelle - Ikke la ordene mobbe deg!

Aftenbøenn - Vi hjelper deg med grammatikk når det overnaturlige ikke strekker til!

Ordbøersen - Sikre investeringer som gir et velartikulert sluttprodukt.

SkriveBøelge - La oss styre båten på ferd mot perfekt grammatikk!

Hadde du kalt deg noe superfett som Grammaticon eller noe i den dur ville du stått heeeelt øverst på lista mi. Litt som "Gillette Fusion Stealth 3".

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke revisjonspliktig som EPF, og du kan føre regnskapet ditt selv.

Bøeddel er et artig ordspill, men spørsmålet er hvilke kunder du sikter deg inn på. Masterstudenter ser sikkert humoren, men jeg er usikker på hvor seriøst du blir tatt andre steder.

Det er jo greit, men jeg er ikke god på sånt heller, og er fremdeles usikker på hva jeg kan få fradrag for i forhold til skatt. Men forhåpentligvis er jeg litt glupere etter et kurs i februar. Jeg satser ikke akkurat på de største inntekter de første årene heller, så jeg får bare lære mens jeg går :)

Bøeddel er kjempemorsomt, men nei, jeg kommer ikke til å bruke det.

Jeg tror jeg har bestemt meg for navn, men venter til jeg ser om det blir registrert. Det er en frisør som heter det samme, så jeg er usikker på om det da blir godtatt av Brønnøysundregisteret.

Jeg hadde lett gått til noen som kalte seg Bøeddel!

Eventuelt finnes det jo lignende varianter:

Bøeffel - Vi løper gjennom dine grammatikkproblemer for deg!

Bøelle - Ikke la ordene mobbe deg!

Aftenbøenn - Vi hjelper deg med grammatikk når det overnaturlige ikke strekker til!

Ordbøersen - Sikre investeringer som gir et velartikulert sluttprodukt.

SkriveBøelge - La oss styre båten på ferd mot perfekt grammatikk!

Hadde du kalt deg noe superfett som Grammaticon eller noe i den dur ville du stått heeeelt øverst på lista mi. Litt som "Gillette Fusion Stealth 3".

Jeg digger kreativiteten din!

Jeg har ikke noe å hjelpe deg med, men trøste deg når det gjelder navn.

Du skal være GLAD du heter Bøe, Arnesen er verre :P:D

Jeg skulle ønske jeg het Bø, for om etternavnet besto av to boktaver eller mindre kunne en få kalle seg hva en vil og avvike fra etternavnkravet... Mine forfedre het Bø, men noen ble fine på det og slang på en E...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...