Gå til innhold
Hundesonen.no

Ønsker liten, aktiv hund + Noen spm. om JRT


Heidihj
 Share

Recommended Posts

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå skal jeg være litt slem, men jeg føler det må sies: Jeg har inntrykk av at "folk flest" med løsmunna bikkjer blir litt immune for lyden som kommer i tide og utide. Dobere piper bare "litt", DP'er e

Jeg fant ikke alle de fine "eksempelbildene" på facebook av shiba som har rullet seg sammen foran ovn/peis eller liknende. Mine har det helt fint inne i alle fall.

Jeg kan jo fortelle om min lille ullball som liker å ligge i kroken under dyna når det er kaldt på soverommet. <3 Pelsen tilpasser seg. Hun fryser aldri på tur og er ikke varm inne. Men hvis vi plu

Nina Skramstad som er hundekjører har parson, kanskje høre med henne hvordan de henger med på turer?

Så du nevnte heeler og jeg tenkte også på dem som en rase som kunne passe deg, men jeg tror de vil fryse litt for lett til det bruket du tenker deg. Desverre. For ellers er de supre, som oftes sosiale hunder som er med på det meste.

Spisshunder er jo koselige, da, så synes du er inne på en god tanke der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er stille inne! For tenk. De har aldri bodd i blokk og jeg ante ikke om de fikset det, men de er stillere enn noensinne. Det er jo helt stille rundt oss også, da. Vi bor øverstog deler trappog oppgang med en leilighet til. De er løse i skauen, begge to. Tinka er vel mer eller mindre en rævdilter, mens Scilos får den glimrende idèen å bringe hjem middag innimellom. Da er han vekk i en fem minutters tid og je er redd han blir rundlurt av både rådyr og hare. Vel, begge to er one of a kind og ikke til salgs. Dessuten tror jeg de er veldig hardføre på skogsturer i Oslomarka og fjellturer med innlagte kaffepauser og retur før man blir sulten :) Poenget er at ikke alle phalener er gneldrebikkjer og ikke alle gatehunder stikker så fort de får sjangsen. Ikke så langt iallfall.

Hva med lapphunden, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina Skramstad som er hundekjører har parson, kanskje høre med henne hvordan de henger med på turer?

Så du nevnte heeler og jeg tenkte også på dem som en rase som kunne passe deg, men jeg tror de vil fryse litt for lett til det bruket du tenker deg. Desverre. For ellers er de supre, som oftes sosiale hunder som er med på det meste.

Spisshunder er jo koselige, da, så synes du er inne på en god tanke der!

Det er Nina sin Kokos som fikk meg til å tenke på parson i utgangspunktet :) Hun er med i spann noen ganger og fungerer fint virker det som. Kommer nok til å høre med henne om jeg kommer dit at jeg faktisk vurderer rasen ordentlig.

Synd med disse frysehundene altså!

Mine er stille inne! For tenk. De har aldri bodd i blokk og jeg ante ikke om de fikset det, men de er stillere enn noensinne. Det er jo helt stille rundt oss også, da. Vi bor øverstog deler trappog oppgang med en leilighet til. De er løse i skauen, begge to. Tinka er vel mer eller mindre en rævdilter, mens Scilos får den glimrende idèen å bringe hjem middag innimellom. Da er han vekk i en fem minutters tid og je er redd han blir rundlurt av både rådyr og hare. Vel, begge to er one of a kind og ikke til salgs. Dessuten tror jeg de er veldig hardføre på skogsturer i Oslomarka og fjellturer med innlagte kaffepauser og retur før man blir sulten :) Poenget er at ikke alle phalener er gneldrebikkjer og ikke alle gatehunder stikker så fort de får sjangsen. Ikke så langt iallfall.

Hva med lapphunden, da?

:D Fine bikkjene dine!

Lapphund blir litt stor igjen tror jeg. I den størrelsen er det flere hunder jeg kunne tenke meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SEC: Kom på en ting! Blir ikke jentene dine veldig varme inne? De ser jo ut som de har den pelsen! Men de gjør kanskje ikke det når de er vant med å være inne? Sammenlikner bare med pelsen til jentene mine, og shibapels seg tykk ut!

(får ikke til mention jeg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagotto er ikke et spesielt egnet forslag spør du meg. Det er faktisk mye pelsstell med dem for å holde pelsen flokefri og i rett lengde. De har ikke underull og om de fryser eller ei er nok ganske individuelt, som med portis. De har en pels som trekker til seg snø, igjen som en portis. Blir fort klumpete under beina osv. Så jeg synes ikke lagotto passer inn i beskrivelsene av hva du ønsker å ha. I så fall ville jeg heller kikket på spansk vannhund, ene og alene pga pelsen. Den kan holdes kort og skal ha "dreads". Ei jeg kjenner som driver med rasen sier det er veldig lite pelsstell. Men ingen av vannhundene er spesielt begeistra for å stå i hundegård vil jeg tro. Det er "rævdiltere" av rang mange av dem og altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagotto er ikke et spesielt egnet forslag spør du meg. Det er faktisk mye pelsstell med dem for å holde pelsen flokefri og i rett lengde. De har ikke underull og om de fryser eller ei er nok ganske individuelt, som med portis. De har en pels som trekker til seg snø, igjen som en portis. Blir fort klumpete under beina osv. Så jeg synes ikke lagotto passer inn i beskrivelsene av hva du ønsker å ha. I så fall ville jeg heller kikket på spansk vannhund, ene og alene pga pelsen. Den kan holdes kort og skal ha "dreads". Ei jeg kjenner som driver med rasen sier det er veldig lite pelsstell. Men ingen av vannhundene er spesielt begeistra for å stå i hundegård vil jeg tro. Det er "rævdiltere" av rang mange av dem og altså :P

Ai. Det hørtes ikke helt ut som en rase jeg er ute etter nei. Men fine er de! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai. Det hørtes ikke helt ut som en rase jeg er ute etter nei. Men fine er de! :)

Ja, absolutt. :) Jeg liker jo alle vannhundene naturlig nok. Men slik jeg kjenner deg har jeg ikke helt feelingen på at det er det du er på jakt etter altså.

Litt løsmunnet er de også kjent for, men har du sett på islandsk fårehund, finsk spets eller svensk lapphund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, absolutt. :) Jeg liker jo alle vannhundene naturlig nok. Men slik jeg kjenner deg har jeg ikke helt feelingen på at det er det du er på jakt etter altså.

Litt løsmunnet er de også kjent for, men har du sett på islandsk fårehund, finsk spets eller svensk lapphund?

Islandsk fårehund står på lista :) De to andre blir litt store tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SEC: Kom på en ting! Blir ikke jentene dine veldig varme inne? De ser jo ut som de har den pelsen! Men de gjør kanskje ikke det når de er vant med å være inne? Sammenlikner bare med pelsen til jentene mine, og shibapels seg tykk ut!

(får ikke til mention jeg!)

Jeg fant ikke alle de fine "eksempelbildene" på facebook av shiba som har rullet seg sammen foran ovn/peis eller liknende. Mine har det helt fint inne i alle fall. :D

1463596_10153471345310532_1027720333_n.j

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SEC: Kom på en ting! Blir ikke jentene dine veldig varme inne? De ser jo ut som de har den pelsen! Men de gjør kanskje ikke det når de er vant med å være inne? Sammenlikner bare med pelsen til jentene mine, og shibapels seg tykk ut! 

 

(får ikke til mention jeg!)

Jeg kan jo fortelle om min lille ullball som liker å ligge i kroken under dyna når det er kaldt på soverommet. <3 Pelsen tilpasser seg. Hun fryser aldri på tur og er ikke varm inne. Men hvis vi plutselig skal overnatte ute (og hun ikke er vant til det), så kan hun fryse når det blir minusgrader. Det er jo fordi jeg "ødelegger" pelsen når hun får ligge under dyna f. eks.

Jeg er utrolig fornøyd med pelsen. Selvrensende, den tilpasser seg fort klimaet og er deilig å ta på. Hun er alltid så ren og pen! ;-)

Sent from my C6603 using Tapatalk

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SEC: Kom på en ting! Blir ikke jentene dine veldig varme inne? De ser jo ut som de har den pelsen! Men de gjør kanskje ikke det når de er vant med å være inne? Sammenlikner bare med pelsen til jentene mine, og shibapels seg tykk ut!

(får ikke til mention jeg!)

De ligger gjerne rett på gulvet og er flinke til å veksle på liggeplassene sine, og liker ikke å ligge under tepper og dyner. Mine har aldri bodd ute, men er jo ute mer eller mindre fra jeg kommer hjem fra jobb til vi legger oss, og har veldig bra pelskvalitet for å tåle skikkelig vær. Bestefaren deres som bor ute synes det blir veldig varmt inne. Aiko, som er kastrert og har skrekkelig mye pels, har en klar grense for hvor lenge hun kan ha kroppskontakt, mens Imouto er en skikkelig koseboll som gjerne vil være nær hele tida. Men at shibaer som lever inne synes det blir ubehagelig varmt har jeg aldri hørt om. :) Hvis du har det supervarmt inne vil jo hunden få "dårligere" pels også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med andre i terrier familien som ikke er så frysepinner... Norfolk eller cairn terrier feks. Begge er nappe raser

Takk for forslag :) Kjenner ikke til rasene, men syns de er fine. Skal ta en titt!

Jeg fant ikke alle de fine "eksempelbildene" på facebook av shiba som har rullet seg sammen foran ovn/peis eller liknende. Mine har det helt fint inne i alle fall. :D

1463596_10153471345310532_1027720333_n.j

Sukk. Shiber er vanvittig søte :wub:

Jeg kan jo fortelle om min lille ullball som liker å ligge i kroken under dyna når det er kaldt på soverommet. <3 Pelsen tilpasser seg. Hun fryser aldri på tur og er ikke varm inne. Men hvis vi plutselig skal overnatte ute (og hun ikke er vant til det), så kan hun fryse når det blir minusgrader. Det er jo fordi jeg "ødelegger" pelsen når hun får ligge under dyna f. eks.

Jeg er utrolig fornøyd med pelsen. Selvrensende, den tilpasser seg fort klimaet og er deilig å ta på. Hun er alltid så ren og pen! ;-)

Sent from my C6603 using Tapatalk

Høres igrunn perfekt ut! Elsker malamutepelsen bl.a. pga selvrensende! :)

De ligger gjerne rett på gulvet og er flinke til å veksle på liggeplassene sine, og liker ikke å ligge under tepper og dyner. Mine har aldri bodd ute, men er jo ute mer eller mindre fra jeg kommer hjem fra jobb til vi legger oss, og har veldig bra pelskvalitet for å tåle skikkelig vær. Bestefaren deres som bor ute synes det blir veldig varmt inne. Aiko, som er kastrert og har skrekkelig mye pels, har en klar grense for hvor lenge hun kan ha kroppskontakt, mens Imouto er en skikkelig koseboll som gjerne vil være nær hele tida. Men at shibaer som lever inne synes det blir ubehagelig varmt har jeg aldri hørt om. :) Hvis du har det supervarmt inne vil jo hunden få "dårligere" pels også.

Blir mer og mer nysgjerrig på shibaen. Dere er flinke til å gi et godt inntrykk av rasen deres :P

Tror samboer hadde blitt glad. Han har hatt lyst på shiba en stund før han ble kjent med meg og (selv om han syns to hunder holder).

Mange gode forslag! Liker Shiba :)

Men hvorfor har du str. begrensning? :) Lapp må jo være supert? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Fordi jeg ikke vil ha tre store hunder. Jeg skal lett kunne gå tur med de alle tre alene på fjellet i noen dager f.eks. Jeg kjenner at det absolutt holder med to malamuter da. Dessuten må jeg ha ny bil om jeg skal ha en stor hund til :P Denne gangen vil jeg ha en mindre en, rett og slett. (Meen, kan være jeg skifte mening og kjøper meg en mutte, sibbe eller grl.h neste gang, who knows.. :P )

Vet ikke om det har blitt nevnt, men sjekk så absolutt australsk terrier! Holder alle kravene dine, minus litt lyd og litt pels. Fantastisk rase!

Takk for forslag :) Veit ikke noe om den, men skal se.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo også nevne at mine stort sett går løse hver dag når det ikke er båndtvang. De går på tur sammen med meg og holder seg stort sett innen en radius på 50 meter. Det kommer selvfølgelig an på individ og trening, men uønskede hundemøter/menneskemøter er definitivt mulig å unngå med litt trening, jakt er litt vanskeligere å bryte(for noen umulig), men det gjelder jo en hel del av terrierne også vil jeg tro. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn quick til noe du skrev på forrige side: Finsk spets er vel bitteliten? Sånn 9-15 kg-ish? Men de er vel ganske gneldrete igjen da. Enkelte iallefall. :P

Den er kanskje det? Naboen har en ganske stor hannhund ihvertfall. Større enn det jeg vil ha neste gang hvertfall :) Men nei, er ikke så begeistra for de finske spetsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir mer og mer nysgjerrig på shibaen. Dere er flinke til å gi et godt inntrykk av rasen deres :P

Tror samboer hadde blitt glad. Han har hatt lyst på shiba en stund før han ble kjent med meg og (selv om han syns to hunder holder).

Det er jo fordi vi elsker dem fordi de er noe helt for seg sjøl! Det betyr ikke at vi ikke er veldig ærlige med hvordan livet med dem arter seg på både godt og vondt, men det er jo så lite vondt! :) Ta med deg typen og kom og heng med oss over jul. Sirkus-jentene gleder seg allerede. :flowers:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Cairn terrier? Er ikke ofte jeg anbefaler min "egen" rase, siden jeg føler det blir litt teit.

En Cairn må i likhet som strihåret JRT nappes, MEN jeg har opplevd Cairn som en smule roligere enn JRT i gemyttet. Dvs ikke fullt like "PÅ" som en JRT, men tåler allikevel mye av den samme aktiviteten.

Jeg hadde feks en helt lydfri Cairn, var ikke verre enn å slå ned på det fra tidlig alder og hun varslet ikke engang på når folk kom inn døren. Vi trente både agility og gikk flere timer fjelltur uten noe store problemer. Hun gikk løs for det meste og stakk av 1 gang i løpet av halvannet år, men da var det etter hjort. Satt jeg meg bare ned å ventet, kom tilbake etter 10-15minutter.

Min Cairn ville ikke ha kos, men ville ligge vedsidenavmeg eller oppå kanten på sofaen. Har truffet skikkelige kosecairn også. De fleste elsker varme til tross for at de er ganske godt isolert.

Cairn tåler fint en rolig dag, men er mest lykkelig når de får løpe og kose seg. Med god sosialisering som valp kommer de godt overens med alle hunder (men dette gjelder jo alle raser føler jeg). Noen snakker om samkjønnsaggresjon, jeg føler dette forekommer mest hos hannhunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skiller shiba og norsk buhund seg fra hverandre eller de andre spetsene?

Spetser er jo en type spisshund brukt til jakt og/eller varsling. De er bjeffete og er nok en del tettere på eier/fører enn shiba. Den største forskjellen på buhund og shiba (bortsett fra at buhund er en del større og at de bjeffer for å kommunisere, mens shibaer flest har et stort spekter av lyder de gjerne bruker før de tyr til bjeffing, om de i det hele tatt har lyd) vil jeg nok si er bruksområdet. Buhunden blei avla fram for å passe på gård og buskap og være førervare, mens shibaen er en selvstendig jakthund med normalt MYE drifter, som ikke egentlig er så opptatte av å gjøre mennesker til lags. :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...