Gå til innhold
Hundesonen.no

(Jule)konfekt [oppskrifter]


plutte
 Share

Recommended Posts

Min favoritt er sjokoladetrøfler, fordi det er så enkelt å lage forskjellige varianter av det bare med å tilsette smak. Har du en trøffelbasis kan du bruke lakris, Baileys,havsalt, konjakk, peppermynteolje, kaffe, whisky, chili -egentlig er det bare fantasien som setter grenser :-)

http://matlidenskap.blogspot.no/2014/08/hvordan-lage-sjokoladetrffel.html

Ellers er det ikke jul uten peppermyntekuler/mintsjokolade :-) 

http://www.kakefesten.com/oppskrifter/oppskrift/26-peppermyntekuler

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bountykuler 50 g smør 1/2 dl lys sirup 1 dl melis 1 ts vaniljepulver/vaniljeekstrakt. 2 dl kremfløte 200 g kokos Masse kokesjokolade Bland smør, sirup, melis og fløyte i ein kjele og varm

@plutte Seee

Nå har jeg endelig fått laget karamellkakene. Satte deigen i går kveld, men klarte ikke, pga alt styre med Ayla på sykhus, å konsentrere meg om noe, så de ble stekt i dag. Ooooog: NAM! Det var lørdags

@plutte De karamellkakene i startinnlegget hørtes gode ut, de skal jeg prøve meg på altså *smatt*

Jeg kan bidra med mitt favorittjulegodt, en oppskrift som jeg fikk av bestemor, nemlig sjokoladekokoskuler.

1 pk delfiafett
3 egg
300g melis
1 ts vaniljesukker
100 kokos
2 ss sterk kaffe
2 ss kakao
100 dronningsjokolade

+ minst 1 pose kokos til rulling, jeg pleier å ha en ekstra i backup, det blir en del svinn

Pisk egg og melis
Ha i kakaom kaffe, kokos og vaniljesukker.
Smelt sjokolade og delfiafett i vannbad, og rør det inn i resten.
Sett kaldt, gjerne over natta.
Rull små kuler, litt større enn ei klinkekule, og rull dem i kokos.
Oppbevares i kjøleskap.

Farlig namnam :drool:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, mokken skrev:

Ikke akkurat konfekt kanskje, men kunne du delt oppskriften på kransekakestenger? :ahappy:

 

Oppskrift kransekakestenger:
500 g malte mandler
500 g melis
3 ss hvetemel
4 eggehviter

Alt blandes sammen med maskin. Eltes lenge for å få den seige konsistensen. La deigen hvile i kjøleskapet noen timer, gjerne natten over, før den trilles ut til fingertykke pølser. Ha gjerne en deigskrape med sikk-sakk-mønster på siden som du kan bruke til å presse ned på toppen av stengene før steking for å pynte de litt.

Stekes ved 200 grader i 9 minutter.

Dyppes gjerne i litt smeltet sjokolade, eller ha litt melisglasur på hvis ønskelig. Oppbevares i fryseboksen.

 

NB! Mandlene trenger ikke skoldes :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poden og jeg har planlagt hjemmelaget marsipan i år, men etter å ha sett hvordan folk lar unger krafse i løsvektmandlene mistet jeg litt lysta [emoji14] 

Vi får koke mandlene lenge...

Det er sånn med smågodt og. ? Ekkelt.

Eg kjøper mandler i pose, i hylla med marsipan, sukker og andre bakegreier. ?

Sent fra min D5803 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poden og jeg har planlagt hjemmelaget marsipan i år, men etter å ha sett hvordan folk lar unger krafse i løsvektmandlene mistet jeg litt lysta [emoji14] 

Vi får koke mandlene lenge...

Det er sånn med smågodt og. ? Ekkelt.

Eg kjøper mandler i pose, i hylla med marsipan, sukker og andre bakegreier. ?

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

@plutte Jeg skal prøve meg på de karamellkakene fra startinnlegget, og har et par spørsmål: Hvordan oppbevarer man dem? Kan de fryses? Og hvor lenge holder de seg (ikke fryst, altså)?

Haha! Aner ikkje! Dei pleier forsvinne etter maks to dagar. ?

Held nok ei veke i alle fall, vil eg tru? Er ikkje så god på sånt. Kan sikkert frysast.

Eg har oppbevart deigen i kjøleskapet i eit par døgn nokre ganger, går fint det og. Lettare å trykke ut i plata og då.

Hugs å ta den ut av omnen medan den framleis er vobblete, dersom du vil ha den deeeeeilig og seig! ?

Eg skal lage tredje ladning i morgon. ?

Eg har oppbevart dei i tette boksar/glass forresten. Dersom dei er seige og litt varme har eg bakepapir mellom laga, ellers klumpar dei seg sammen til ein veldig deilig men litt stor klump.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, plutte skrev:

Haha! Aner ikkje! Dei pleier forsvinne etter maks to dagar. ?

Held nok ei veke i alle fall, vil eg tru? Er ikkje så god på sånt. Kan sikkert frysast.

Eg har oppbevart deigen i kjøleskapet i eit par døgn nokre ganger, går fint det og. Lettare å trykke ut i plata og då.

Hugs å ta den ut av omnen medan den framleis er vobblete, dersom du vil ha den deeeeeilig og seig! ?

Eg skal lage tredje ladning i morgon. ?

Eg har oppbevart dei i tette boksar/glass forresten. Dersom dei er seige og litt varme har eg bakepapir mellom laga, ellers klumpar dei seg sammen til ein veldig deilig men litt stor klump.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

*fnis* Jeg får prøve meg frem. da. Hvis de blir gamle nok :P 

Skulle lage i dag, men hadde ikke fått med meg dele om å røre smør og sukker, og ikke tatt smøret ut av kjøleskapet, men det har jeg gjort nå, så da blir det baking i morra. 

Hvis jeg lar de stå for lenge, så putter jeg dem i fryser'n, tenker jeg. Det funker i hvert fall på kransekake, som blir seig av frysing. Det meste blir jo gjerne det. 

*går og tar på seg siklesmekke*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, plutte skrev: Haha! Aner ikkje! Dei pleier forsvinne etter maks to dagar. ?

Held nok ei veke i alle fall, vil eg tru? Er ikkje så god på sånt. Kan sikkert frysast.

Eg har oppbevart deigen i kjøleskapet i eit par døgn nokre ganger, går fint det og. Lettare å trykke ut i plata og då.

Hugs å ta den ut av omnen medan den framleis er vobblete, dersom du vil ha den deeeeeilig og seig! ?

Eg skal lage tredje ladning i morgon. ?

Eg har oppbevart dei i tette boksar/glass forresten. Dersom dei er seige og litt varme har eg bakepapir mellom laga, ellers klumpar dei seg sammen til ein veldig deilig men litt stor klump.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

*fnis* Jeg får prøve meg frem. da. Hvis de blir gamle nok [emoji14] 

Skulle lage i dag, men hadde ikke fått med meg dele om å røre smør og sukker, og ikke tatt smøret ut av kjøleskapet, men det har jeg gjort nå, så da blir det baking i morra. 

Hvis jeg lar de stå for lenge, så putter jeg dem i fryser'n, tenker jeg. Det funker i hvert fall på kransekake, som blir seig av frysing. Det meste blir jo gjerne det. 

*går og tar på seg siklesmekke*

Eg brukar røre det saman med kaldt smør i små biter, går heilt fint. ? Trenger ikkje bli kvitt eller noko, berre godt blanda!

Og så har eg begynt å trykke heile deigen ut på ei stor plate. (på bakepapir!) Den kan bli litt klissete å kjevle på så eg trykker den flat med hendene til ei stor pannekake. Enkeltpenkelt!

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, her fikk jeg ideer til to julegaver - min søsters svigerinne og svigermor har levert julegave hos henne til meg, og jeg er helt blank på hva jeg skal gi tilbake. Men noe godteri må jo alle voksne damer som har alt de trenger kunne bli glad for. Jeg heller mot salte mandler og karameller, for det virker som noe som ikke må stå i kjøleskap.

Også må jeg forsøke @Gråtass sin oppskrift på troika, for det er altfor godt...

Jeg liker å lage god mat til jula, og har "syv slag" som må med. I fjor rakk jeg ikke alt fordi jeg hadde valpekull, men i år skal jeg komme i mål. Jeg skal lage julemenn, pepperkaker, krumkaker, kransekakestenger, mormorkaker (en oppskrift fra min mormor, søte kjeks med sjokoladebiter og mandelbiter), iskaka som er dessert gjennom jula så lenge ho varer, delfiakake, risboller og marsipankuler. Også har jeg fått en boks med mazariner fra mamma. Det er cirka syv slag :P Men vi har aldri hatt noen tradisjon i familien på å lage eget godteri, så det skal jeg teste i år. Brente mandler er jo også veldig godt, er det vanskelig å lage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, plutte skrev:

Eg brukar røre det saman med kaldt smør i små biter, går heilt fint. ? Trenger ikkje bli kvitt eller noko, berre godt blanda!

Og så har eg begynt å trykke heile deigen ut på ei stor plate. (på bakepapir!) Den kan bli litt klissete å kjevle på så eg trykker den flat med hendene til ei stor pannekake. Enkeltpenkelt!

Ah, takker for tipsene :) Nå er det litt seint, og smøret står til myking, så det får bli i morra.

1 minutt siden, SFX skrev:

Brente mandler er jo også veldig godt, er det vanskelig å lage?

Etter min erfaring: Har du aldri gjort det før; kjempeenkelt! Har du gjort det før; altfor brente 2 ganger, og ødelagt kjele :( Tror nybegynnerflaks er avgjørende for sånne ting *fnef*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lene_S skrev:

Etter min erfaring: Har du aldri gjort det før; kjempeenkelt! Har du gjort det før; altfor brente 2 ganger, og ødelagt kjele :( Tror nybegynnerflaks er avgjørende for sånne ting *fnef*

Hahaha, da får jeg lage en diger porsjon som varer i flere år :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde sjokoladekuler idag, ble veldig gode :) Sukkerfri oppskrift.

Sitat

1,5 dl (ca. 70 gram) havregryn
50 gram sukrin gold eller sukrin
10 gram kakao
40 gram lett margarin
1 ss sterk kaffe

Bland sammen de tørre ingrediensene. Smelt margarinen, og tilsett kaffen. Hvis du ikke har ferdiglaget kaffe kan du blande 1 ts kaffepulver og 1 ss vann sammen med margarinen.

Bland alle ingrediensene godt sammen, og sett i kjøleskapet i en times tid. Form kuler av havregrynsmassen, og bruk gjerne litt vann når du skal rulle.

Gode som de er, men de kan også gjerne rulles i kokosmasse eller kakao. Oppbevares i en tett boks i kjøleskapet.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.12.2015, 23.37.55, Lene_S skrev:

*fnis* Jeg får prøve meg frem. da. Hvis de blir gamle nok :P 

Skulle lage i dag, men hadde ikke fått med meg dele om å røre smør og sukker, og ikke tatt smøret ut av kjøleskapet, men det har jeg gjort nå, så da blir det baking i morra. 

Hvis jeg lar de stå for lenge, så putter jeg dem i fryser'n, tenker jeg. Det funker i hvert fall på kransekake, som blir seig av frysing. Det meste blir jo gjerne det. 

*går og tar på seg siklesmekke*

Nå har jeg endelig fått laget karamellkakene. Satte deigen i går kveld, men klarte ikke, pga alt styre med Ayla på sykhus, å konsentrere meg om noe, så de ble stekt i dag. Ooooog: NAM! Det var lørdagsgodt en adventslørdag verdig :D Fettete, klissete og søtt. Akkurat slik tannlegen min liker det :P 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Welshennemi

Gjerne! ?

@lillekrapyl Takk for oppskrift! Ser godt ut. ?

På 10.12.2015, 23.37.55, Lene_S skrev: *fnis* Jeg får prøve meg frem. da. Hvis de blir gamle nok [emoji14] 

Skulle lage i dag, men hadde ikke fått med meg dele om å røre smør og sukker, og ikke tatt smøret ut av kjøleskapet, men det har jeg gjort nå, så da blir det baking i morra. 

Hvis jeg lar de stå for lenge, så putter jeg dem i fryser'n, tenker jeg. Det funker i hvert fall på kransekake, som blir seig av frysing. Det meste blir jo gjerne det. 

*går og tar på seg siklesmekke*

Nå har jeg endelig fått laget karamellkakene. Satte deigen i går kveld, men klarte ikke, pga alt styre med Ayla på sykhus, å konsentrere meg om noe, så de ble stekt i dag. Ooooog: NAM! Det var lørdagsgodt en adventslørdag verdig [emoji3] Fettete, klissete og søtt. Akkurat slik tannlegen min liker det [emoji14] 

Yeeeees! Deiligdeilig snop. ?(Og god bedring!)

Eg laga Rocky road og kolakaker på fredag til å ha med i namnedag laurdag, og det vart fort tomt, gitt. Har litt rr att som eg sneik vekk, men må lage meir før jul skjønar eg.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...