Gå til innhold
Hundesonen.no

(Jule)konfekt [oppskrifter]


plutte
 Share

Recommended Posts

Bountykuler

50 g smør
1/2 dl lys sirup
1 dl melis

1 ts vaniljepulver/vaniljeekstrakt.
2 dl kremfløte
200 g kokos

Masse kokesjokolade

Bland smør, sirup, melis og fløyte i ein kjele og varm opp. Småkok (såvidt det bobler, kanskje ikkje det ein gong), i ca 15 min, massen skal bli litt seig og litt gyllen. Ta av varmen og ha i kokos, bland godt saman. Set heile greia i kjøleskap eller frys til den blir meir enkel å forme som kuler.

Form massen i den størrelse/form du vil ha og legg dei på bakepapir etterkvart. Dei kan godt gå i kjøleskap ei stund etter at dei er forma, då er det lettare å få dei til å behalde forma og få sjokoladen til å sitte på.

Smelt kokesjokolade. Dersom du likar det veeeldig søtt -kan- du bruke berre melkesjokolade, men eg anbefalar nok å blande med litt mørk. Alt etter kor tjukt lag du vil ha, og kor mykje du et undervegs, treng du tre-fire plater. Smelt sjokoladen og dypp kulene i og legg på bakepapir, sett i kjøleskap til sjokoladen er stiv. Desse skal vere temmeleg holdbare, men dei brukar bli oppetne fort.

Karamellkaker

200 g sukker
200 g meierismør
300 g hvetemel
1/2 boks sirup
2 ts natron
2 ts vaniljesukker
Rør sukker og smør sammen. Ha i mel, natron og vaniljesukker. Til slutt sirup. Kjevle ut til like store emner, ca. én cm tykke, to på hver plate.
Ca 180 grader i 15 minutter seier oppskrifta, men følg med, min ovn har i alle fall stadig nye idear om kor varm den er, dei ser litt wibbly-wobbly ut når dei er ferdige, skal ikkje stå til dei er harde med mindre du vil ha pepperkakeharde kaker. Skjær i bitar medan dei er varme. Blir halvseige og heilt vanvittig gode, er pluttemannen sin favorittgodis.

Rocky road fudge

200 gram mørk sjokolade

200 gram melkesjokolade

25 gram smør

Ein boks søta, kondensert mjølk (Ikkje vikingmelk! Viktig at det er den ekstremt sukkerfylte søte varianten, eg har kun sett den i innvandrerbutikk. Er rett under 400 gram i ein boks.)

1-2 ts vaniljepulver/vaniljeekstrakt.

3 dl minimarshmallows

3 dl peanøtter (gjerne hakka, men heile bitar går og. Kan sikkert bruke mange andre typer nøtter. Salte nøtter var forresten digg.)

Brekk sjokoladen i bitar og ha i ein bolle i lag med smør og mjølk, smelt over vannbad, rør av og til. Når alt er smelta ta av varmen og avkjøl. (litt). Sleng oppi vaniljepulveret og rør inn. Ha i marshmallows og peanøtter og vend litt rundt (ikkje rør for kraftig.) Hell i ei form på ca 20x30ish cm, kledd med aluminium eller bakepapir og sett i kjøleskap i nokre timar før du deler i bitar. Bør stå kjølig.

Får du ikkje tak i mjølka, prøv desse!

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bountykuler 50 g smør 1/2 dl lys sirup 1 dl melis 1 ts vaniljepulver/vaniljeekstrakt. 2 dl kremfløte 200 g kokos Masse kokesjokolade Bland smør, sirup, melis og fløyte i ein kjele og varm

@plutte Seee

Nå har jeg endelig fått laget karamellkakene. Satte deigen i går kveld, men klarte ikke, pga alt styre med Ayla på sykhus, å konsentrere meg om noe, så de ble stekt i dag. Ooooog: NAM! Det var lørdags

Et litt sunnere alternativ jeg lurer på å lage:

  • 200 gram sjokolade med minimum 87% kakao. Hvis du vil kutte enda mer på karbohydratene så bruker du mørk sjokolade som er søtet med xylitol (påvirker ikke blodsukkeret men jeg personlig foretrekker sjokolade uten søtstoff)

  • 200 gram kokosolje. Jeg kjøper en boks Cocosa fra helsekost. Bruk den med grønn etikett hvis du vil ha kokossmak. Jeg foretrekker den uten smak og den har brun etikett. Dette er veldig gode fettsyerer som tåler oppvarming og er perfekt å steke mat i.

  • 1 ss revet ingefær (Skrell ingefæren før du river den)

  • Revet skall av 1/2 sitron

  • En neve hakkede valnøtter (sløyfes for de med nøtteallergi)

  • Smelt sjokoladen og kokosoljen i en bolle over vannbad. Rør i ingefæren og sitronen.

  • Hell i en form kledd med bakepapir eller i små konfektformer. Strø over hakkede valnøtter og legg i fryseren til det har stivnet.
  • Skjær i biter og oppbevares i fryser eller kjøleskap. Smelter veldig lett så ta det ut rett før du skal spise det

Bilde til ære for @SandraNH :

suntgodteri4.jpg

Endret av Khela
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget mozartkuler en gang etter denne oppskriften:

mozartkugler.jpg

(Bilde til ære for SandraNH :P )

Ettersom jeg ikke liker marsipan så smakte jeg aldri på dem selv, men broren min elsket dem så de forsvant i rasende fart. :lol:

Flere konfektoppskrifter her: http://www.odense-marcipan.no/inspirasjon/oppskrifter/14-den-soete-juletid.html

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg ved bilder! Såå mye lettere å velge hva man skal lage da, øynene er mest sultne :P

Mine ser alltid sjukt krøkkete ut, så har ingen bilder. :D Kan kanskje prøve å ta nokon etterkvart, tenkte lage noko denne veka (dersom eg får omøblert eit bakebord først).

Salte mandler

3 store ss grovt salt

3 dl vatn

3 dl mandlar (heile, med skal)

Smør

Maldonsalt eller anna godt salt

Kok opp vatn, ha i dei 3 ss med grovt salt og rør til det er oppløyst. Ha i mandlane, og la det trekke så lenge du gidder, eg brukar la dei stå ein halvtimeish kanskje, men det går sikkert greit med berre 10 min, eller ein time.. Hell av vatnet og ha mandlane over på eit brett med bakepapir, ha over eit par klattar med smør, bland saman og spre dei utover. Ha i ovn på ca 125 grader til dei er tørre. (1-2 timar) Rør gjerne litt i dei av og til, dei er ferdige når dei er halvtørre/sprø, ta ut av ovn og hell over så mykje maldonsalt som du vil ha og bland godt. Avkjøl.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kjekke oppskrifter! :Grin:

Har noen tips om hvor man kan kjøpe fine glass, a la norgesglass, til å legge konfekten i? Helst så billig som mulig. :lol:

vi bruker glassene babymaten kommer i, hvis du har tilgang på sånt :D sprayer lokkene med gullspray, klistrer på etikett og vips :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kjekke oppskrifter! :Grin:

Har noen tips om hvor man kan kjøpe fine glass, a la norgesglass, til å legge konfekten i? Helst så billig som mulig. :lol:

IKEA, Granitt, Søstrene Grene, Kremmerhuset.

Nå har jeg kjøpt inn alt til både Bountykuler og Karamellkaker :D (Det var igrunnen greit, for det var mye av det samme :) )

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoladetrøfler er det beste jeg noen gang har smakt!

112179_966_307_c.jpg

Ingredienser
  • dl TINE Kremfløte
  • 300 g mørk sjokolade
  • 2 ss cognac (evt. rom)
  • Til å rulle i: 1 dl kakao

Slik gjør du
  • 1
    Denne oppskriften gir ca. 35 kuler med sjokoladetrøfler og bør lages over to dager, hvis du har tid.
  • Dag 1:
    2
    Kok opp fløte. Ta av kjelen fra varmen, bryt sjokoladen i biter og ha i den varme fløten. Rør til sjokoladen har smeltet og ha i konjakk. Hell røren i en form, dekk til og sett det kaldt natten over.
  • Dag 2:
    3
    Lag kuler med "kulejern" som er skyllet i varmt vann. Form dem eventuelt enda rundere med hendene (de må ikke være varme).
  • 4
    Rull trøflene i kakaopulver og oppbevar kjølig.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kjekke oppskrifter! :Grin:

Har noen tips om hvor man kan kjøpe fine glass, a la norgesglass, til å legge konfekten i? Helst så billig som mulig. :lol:

Hehe, jeg gikk inn i tråden for å spørre om det samme, men så oppdaget jeg jo at du allerede hadde spurt. :ahappy:

Vurderer å lage litt konfekt i år for å gi i gave, så tenkte at norgesglass/syltetøyglass med litt pynt på og godsaker inni kunne bli bra. :)

Kanskje jeg skal prøve meg på borderens sjokoladetrøfler, mozartkuler og én ting til?

Ellers så skal jeg lage kneppkaker i år, men vet ikke om jeg kommer til å bake noen andre julekaker. Kneppkaker må jo til når man skal se Tante Pose. :P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoladetrøfler er det beste jeg noen gang har smakt!

112179_966_307_c.jpg

Ingredienser
  • dl TINE Kremfløte
  • 300 g mørk sjokolade
  • 2 ss cognac (evt. rom)
  • Til å rulle i: 1 dl kakao

Slik gjør du
  • 1
    Denne oppskriften gir ca. 35 kuler med sjokoladetrøfler og bør lages over to dager, hvis du har tid.
  • Dag 1:
    2
    Kok opp fløte. Ta av kjelen fra varmen, bryt sjokoladen i biter og ha i den varme fløten. Rør til sjokoladen har smeltet og ha i konjakk. Hell røren i en form, dekk til og sett det kaldt natten over.
  • Dag 2:
    3
    Lag kuler med "kulejern" som er skyllet i varmt vann. Form dem eventuelt enda rundere med hendene (de må ikke være varme).
  • 4
    Rull trøflene i kakaopulver og oppbevar kjølig.

Jeg laget disse i gave til flere i fjor. De var kjempepopulære! Selv synes jeg de er litt i overkant heavy, men det var perfekt for godt voksne familiemedlemmer som liker sånt ;)

I dag har jeg bakt kakemenn! Men jeg har også laget marmorerte marsipankuler og støpt sjokolade. Sistnevnte er dronningsjokolade og delfiafett kokt opp. I massen blandet jeg biter av brente mandler, tørkede tranebær og rosiner. Deretter heldte jeg det hele i sjokoladeformer i silikon. Det ble skikkelig lekkert og NAM! :D

Marmorert marsipan er også enkelt. En kan bruke ferdig marsipanmasse eller lage selv. Men man tar i alle fall en klump marsipan i den størrelsen man vil ha kulene. Lager en liten "skål" i klumpen og drypper konditorfarge oppi for så å rulle til en pen kule. Kulen rulles så i sukker. Det ser skikkelig lekkert ut og er så enkelt at alle får det til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@plutte : Jeg regner med at de ikke skulle se slik ut?

1426687_10151702941637723_2027691857_n.j

Hohoho :lol: Prøver igjen i morgen. Tror de kokte for kort, selv om jeg kokte en halv time i stedenfor et kvarter. Kanskje jeg kutter 1/2 dl på fløten, også. Dessuten er smeltet Dronningsjokolade veldig tjukk, så jeg endte med å helle en teskje over hver av dem. Ble veldig godt, da :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@plutte : Jeg regner med at de ikke skulle se slik ut?

1426687_10151702941637723_2027691857_n.j

Hohoho :lol: Prøver igjen i morgen. Tror de kokte for kort, selv om jeg kokte en halv time i stedenfor et kvarter. Kanskje jeg kutter 1/2 dl på fløten, også. Dessuten er smeltet Dronningsjokolade veldig tjukk, så jeg endte med å helle en teskjed over hver av dem. Ble veldig godt, da :D

Dronningsjokoladen må du blande med litt delfiafett for at den skal renne pent over og bli blank og fin :D Lærte av å prøve meg frem der, for å si det sånn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dronningsjokoladen må du blande med litt delfiafett for at den skal renne pent over og bli blank og fin :D Lærte av å prøve meg frem der, for å si det sånn :P

Alternativt litt smør som ikke er fullt så ekkelt som delfiafett :)

Julesnaks

Kjøp eller lag marispan

Kjøp nougat (fåes i fast form)

Rull ut tre pølser marsipan, ca halvannen cm tykke, trykk de flate - legg marsipanstripe 1 nederst, legg på ett tynt lag nougat, legg på neste stripe marsipan, nytt lag med nougat, avslutt med marsipan, trykk det litt sammen, skjær så opp i biter, trykk en hvalnøtt på toppen..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt litt smør som ikke er fullt så ekkelt som delfiafett :)

Jepp, det kan også brukes. Men da bør man bruke ordentlig smør og gjerne uten tilsatt salt. Laget en type konfekt der jeg brukte smør, og de ble ganske salte. Det ble faktisk veldig godt altså, men er ikke i alle ting det er godt med den lille saltsmaken :)

Delfiafett er jo egentlig bare disgusting...! :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ida Haha, eg og har hatt slike sjokoladeproblemer. :D Aldri skjønt kvifor det har blitt slik nokon gonger og andre gonger går det bra. Du har sikkert kokt dei lenge nok (ikkje fosskokt håpar eg? Då blir dei for seige/harde. :P), mine blir litt "lause" men formbare, men må stå litt i kjøleskap.

Kjøpte inn i går for å lage fleire ting i dag, men gløymde sirup. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...