Gå til innhold
Hundesonen.no

(Jule)konfekt [oppskrifter]


plutte
 Share

Recommended Posts

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bountykuler 50 g smør 1/2 dl lys sirup 1 dl melis 1 ts vaniljepulver/vaniljeekstrakt. 2 dl kremfløte 200 g kokos Masse kokesjokolade Bland smør, sirup, melis og fløyte i ein kjele og varm

@plutte Seee

Nå har jeg endelig fått laget karamellkakene. Satte deigen i går kveld, men klarte ikke, pga alt styre med Ayla på sykhus, å konsentrere meg om noe, så de ble stekt i dag. Ooooog: NAM! Det var lørdags

Fant akkurat denne artikkelen som jeg tenkte at jeg kunne dele. Har ikke testet oppskriftene i den selv.

Slik lager du «Hele Norge baker»-Idas smakfulle konfektkuler

Julegodt kan du lage til deg og dine venner eller gi i gave til en du kjenner. Her er Ida Gran-Jansens oppskrift på deilig myk kokostrøfler og sjokokuler med nøttekaramell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd meg på Mozartkulene til @ , også :) Skulle egentlig ha en skoldet mandel på toppen, men jeg gadd ikke å gå ut og kjøpe mandler, så det ble gelètopp igjen :) Har ikke smakt på dem enda, men de er sikkert gode. Enkleste godteriet hittil. Kjøpemarsipan er fint :D

1503874_10151714212552723_2141538937_n.j

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig! Håper de smaker!

Har som sagt ikke smakt de selv siden jeg ikke liker marsipan, men ble vel mottat av resten av familien. Hadde verken mandel eller gelétopp på mine da, men de ble jo mye kulere med! :D

Ja, jeg skulle egentlig bruke marsipanen til Delfiakake, men så gadd jeg ikke lage det i dag, likevel. Tror de er gode, altså :) Det ble ikke så mange, så enten får jeg være gjerrig, eller lage mer. Helst det siste, tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd meg på Mozartkulene til @ , også :) Skulle egentlig ha en skoldet mandel på toppen, men jeg gadd ikke å gå ut og kjøpe mandler, så det ble gelètopp igjen :) Har ikke smakt på dem enda, men de er sikkert gode. Enkleste godteriet hittil. Kjøpemarsipan er fint :D

1503874_10151714212552723_2141538937_n.j

Ahhh, nå fikk jeg en gaveide til en som har alt! :D Takk Ida :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg lagde salte mandler etter oppskriften som sto på første siden her.. til neste gang så er det llurt å huske på at selv om du dobler mengden mandler skal man ikke doble mengden salt i kokevannet... De ble veldig salte kan man si. Har laget dynge to nå, men uten smør. Så første ladning - for salt. Andre ladning - passe salt, men mindre smak... GAHHHH så vanskelig dette skulle bli da. Har laget kokkosmakroner i dag med ny oppskrift, det var lettvint og de ble seige. Men neste gang skal jeg ha i mindre sukker, jeg syns de var i overkant søte. Etter mannens formening helt perfekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Trenger litt råd fra konfektguruene her. :lol:

I går lagte jeg ferdig to porsjoner med sjokoladetrøfflene som jeg fant her. En med cognac og en med kaffe.

Det ble litt lite, synes jeg, så jeg må lage noe mer som kan passe sammen med det. Noen som har tips?

Det ble forøvrig veldig grisete, og kulene ble veldig myke. Satte de i kjøleskapet igjen, og håper de blir litt fastere av det. :-P Er veldig usikker på om de vil holde formen, eller bli til én svær klump når jeg legger de i glass og under juletreet. :lol:

Om de ikke blir så faste at jeg kan legge dem sammen i glassene, noen som har tips til hvordan jeg kan pakke dem inn individuelt? :-)

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oreokuler:

Ingredienser:

16 stk Oreokjeks

200 g kremost naturell

Pynt:

200 g kokesjokolade

kakestrøssel

Knus kjeksen til små smuler og bland inn kremosten. Form små, runde kuler, sett i fryser i 1 time, eller i kjøleskap over natten. Smelt kokesjokolade og dypp kulene i sjokoladen, og legg de på et brett eller i konfektformer, strø kakestrø over. (siden kulene er så kalde, så strø over med en gang du har dyppet den, ellers er det for sent fant jeg ut!) Oppbevares kjølig

Har en veldig god oppskrift på jappkonfekt også om noen vil ha.Smaker som karamell og er sprø :rockettes:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oreokuler:

Ingredienser:

16 stk Oreokjeks

200 g kremost naturell

Pynt:

200 g kokesjokolade

kakestrøssel

Knus kjeksen til små smuler og bland inn kremosten. Form små, runde kuler, sett i fryser i 1 time, eller i kjøleskap over natten. Smelt kokesjokolade og dypp kulene i sjokoladen, og legg de på et brett eller i konfektformer, strø kakestrø over. (siden kulene er så kalde, så strø over med en gang du har dyppet den, ellers er det for sent fant jeg ut!) Oppbevares kjølig

Har en veldig god oppskrift på jappkonfekt også om noen vil ha.Smaker som karamell og er sprø :rockettes:

Oppbevaring av disse? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oreokuler:

Ingredienser:

16 stk Oreokjeks

200 g kremost naturell

Pynt:

200 g kokesjokolade

kakestrøssel

Knus kjeksen til små smuler og bland inn kremosten. Form små, runde kuler, sett i fryser i 1 time, eller i kjøleskap over natten. Smelt kokesjokolade og dypp kulene i sjokoladen, og legg de på et brett eller i konfektformer, strø kakestrø over. (siden kulene er så kalde, så strø over med en gang du har dyppet den, ellers er det for sent fant jeg ut!) Oppbevares kjølig

Har en veldig god oppskrift på jappkonfekt også om noen vil ha.Smaker som karamell og er sprø :rockettes:

Jaaa til jappkonfekt! Elsker japp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oreokulene har jeg i fryseren. Tiner på 5 min ?

115g margarin (eller smør) og 280g japp, smeltes i kjele på svak varme. På et tidspunkt begynner jappen å stivne til igjen og da er det bare å få oppi 115g rise crisp, lønner seg å lage dobbel posjon. Ha utover, avkjøles og deles? jeg pleier å smelte smøret først og så ha oppi jappen som jeg har delt opp i små biter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Trenger litt råd fra konfektguruene her. :lol:

I går lagte jeg ferdig to porsjoner můed sjokoladetrøfflene som jeg fant her. En med cognac og en med kaffe.

Det ble litt lite, synes jeg, så jeg må lage noe mer som kan passe sammen med det. Noen som har tips?

Det ble forøvrig veldig grisete, og kulene ble veldig myke. Satte de i kjøleskapet igjen, og håper de blir litt fastere av det. :-P Er veldig usikker på om de vil holde formen, eller bli til én svær klump når jeg legger de i glass og under juletreet. :lol:

Om de ikke blir så faste at jeg kan legge dem sammen i glassene, noen som har tips til hvordan jeg kan pakke dem inn individuelt? :-)

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Kjøp sånne små konfekt former i papir eller aluminium, ser ut som bittesmå muffins former og putt kulene oppi om de ble klissete. Jeg laget troika. Det er ganske lett, men tar litt tid. Kjevle flat en del marsipan, legg den på bakepapir i en springform. Kjevle flat en del noget og legg oppå marsipanen. Legg på bakepapir og kjevle disse to lett sammen. Ta vekk bakepapiret oppå. Lag en PK bringebær gele med 2,5 dl væske når den begynner å bli tykk, hell den oppå marsipanen og nougaten, sett i kjøleskap til dagen etter. Del opp i passende biter, jeg brukte pizzarull. Og smelt kokesjokolade, hold biten med en gaffel oh bruk teskje til å øse sjokoladen over. Settes på rist eller bakepapir på et kjølig sted. Veldig gode!!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal jeg lage verdens enkelste karameller:

1 kopp sukker

0,5 kopp melk

2ss smør

2ts vaniljesukker

Blandes i kjele, la det koke under omrøring til det blir brunt. Jo brunere jo hardere blir karamellene. Hell utover smurt bakepapir! Jeg tenkte å strå havsaltflak over, det blir nok snadder. Skal lage de i kveld ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...