Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilbur, hva er vitsen? Og spm. om "burdør"


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

Hadde jeg hatt en mindre hund hadde det blitt bur uansett, da ville jeg fått en ok størrelse for hunden, samtidig som jeg fikk plass til annen bagasje. Men nå har jeg jo en relativt stor hund... og alle bilbur jeg ser i dyrebutikker osv er jo ukomfortable små, selv om de kalles både L og XL... En vakker dag har jeg kanskje to ganske store hunder, og da må jeg vel kjøpe meg en caravelle eller noe for å få ok bur til begge :P

Nå blir det jo mest småturer i hverdagen, men av og til blir det jo tur til trondheim, Danmark osv. 6-10 timer i et lite bilbur... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har vært med i en kollisjon med grind og løs hund i bagasjerommet.. For å si det sånn: mine hunder sitter i bur

En venninne av meg mistet sin 8 mndr beardisvalp pga en bitteliten ulykke hvor også et vindu knuste - valpen løp ut og ble overkjørt.. Så dels skal buret beskytte personene i bilen for at hunden k

Et av poengene med bur er jo og sikre mennesker i bilen ved kolisjon, et annet er og holde hunden på plass i bilen om uhellet er ute og vinduer knuses etc, og det tredje er jo at jo mindre plass hunde

Er jo bare å få et laget til bilen. Så får du det så stort som du ønsker og bilen tillater. Bagasje hører jo ikke sammen med en hund uansett. Så deler av bagasjerommet må jo ofres om man tenker sikkerhet.

Med min Touran har jeg nå plass til et gigabur og bagasje for en ukes tur uten problemer. Men kommer jo an på hva man skal ha med. Men normale ting og eksempel ski er ikke noe problem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyt meg gjerne, men vi bruker bilseler som vi fester bilbeltet gjennom. Når vi har de baki (når vi er fler enn to i bilen), festes de med en sånn: http://nettdyret.no/sikkerhetsbeltekrok-til-bil.html og vi har lastegitter i tillegg. En gang da vi hadde kjørt en halvtimes tid, måtte vi kjappe oss ut av bilen og gjøre det vi skulle, så vi rakk bare å sette vinduene på fullt gap. Da vi kom tilbake hadde Jokke driti ned hele baksetet og gnidd det utover seg selv og bilen. Såklart var det den ene gangen vi lånte bil av svigers, så bilen måtte bli rensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man absolutt ty til sele ville jeg funnet en to punkts tuv godkjent sele. De finnes i Danmark. Har uheldigvis prøvd den i en bråstopp fra 100-0! Bikkja var øm i brystet et par dager etterpå, men jeg vil ikke tenke på hvordan det ville gått med en ett-punkts sele!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Bilsele kommer vi aldri til å bruke igjen, ettersom nettopp selen nesten drepte bikkja ved en liten bakstuss...

Uff! Hva skjedde?

Skal man absolutt ty til sele ville jeg funnet en to punkts tuv godkjent sele. De finnes i Danmark. Har uheldigvis prøvd den i en bråstopp fra 100-0! Bikkja var øm i brystet et par dager etterpå, men jeg vil ikke tenke på hvordan det ville gått med en ett-punkts sele!

Hvordan fungerer en to punkts sele? Link?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bilsele til Lady i forrige bilen og hun var stresset og ble lett bilsyk. Nå når jeg har fått plass til bur til henne, og hun har god plass der også, men tross alt avgrenset, så er hun mye roligere og blir ikke syk. God bieffekt til noe som egentlig var ment som rent sikkerhetstiltak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer en to punkts sele? Link?

http://www.more4portal.de/dogs/reisen-outdoor/autosicherheitsgurt.html

Her! Et feste på hver side så hunden må sitte med hodet fram. Mindre mulighet for å bli slengt rundtomkring som ved en et-punktssele. Såfremt den strammes riktig da. Ved en evt bråstopp fyker jo hunden fram, men heller fram og med hodet fram enn fram og med rompa eller siden framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor hund og har liten bil. Så det vi har gjort, er å kjøpe variogate. Vi er superfornøyd med det. Skal få tatt ett bilde etterpå jeg, så får du sett. 40 kg schæfer skader seg ikke styggere der enn i ett bur. Vi hadde en liten stund skilleveggen, men den klarte de å komme seg over, hvilket jeg fant skummelt. Den var nok ikke passe til touranen min. Nå er det nok dyrere enn å få ett spesiallaget bur, men slik ble det for vår der. For når setene er oppe, så blir det alt for trangt for han bak i der. Da må han kunne stå på tvers og ved løpetider må jeg kunne skille dem. Derfor ble det slik hos oss.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund regnes som last og skal derfor være forsvarlig sikret i bil.

Et kollisjonssikkert bur har flere fordeler: (Gitt at buret er forsvarlig festet)

  • Det hindrer at hunden blir prosjektil, med fare for skade av både tobente og hunden selv.
  • Det hindrer at en skadet fryktaggressiv hund hindrer hjelpemannskaper i å gi livstrengende førstehjelp til eventuelt skadede mennesker.
  • Det hindrer hunden i å stikke av i frykt etter en kollisjon. Det siste skjedde med en av mine barndoms familiehunder. Hun var borte i tre døgn før vi fant henne igjen.

Den tenker jeg også på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får spesialtilpasset et bur som fyller bagasjerommet så blir det jo både ganske stor plass og sikkert mens du kjører.

Og om han ikke ødelegger/spiser på noe i bilen går det jo an å ta han ut av buret bak, og la han ligge i baksetene, når du står parkert, om han skal være der over lengre tid? :) det har jeg gjort med mine og tenker de får litt bedre plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp betalt 3500 for spesialbestilt dobbelbur, med støvkant og nødluke :)

Så det trenger ikke koste 6-7000.

Jeg sikler på trønderburet og det koster 6500 :-/ Har sett på Kela men da må jeg kjøre nedover to turer i tilegg for at han skal måle bilen og en gang for å hente bur. Og da kan du plusse på en del i drivstoff og overnatting... Jeg tørr nemlig ikke satse på at jeg måler bilen riktig selv!

Lyst på variogate meeeen det går jo ikke med lille sorte i hus :P

Men spesialbestilt bur koster som oftest mer enn 3000, spesielt dobbeltbur. Da må man ofte opp i 5000 og oppover :-) Så må man jo regne på reisen for burhenting og måling av bil i prisen også. Trondheim er mye nærmere meg. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sikler på trønderburet og det koster 6500 :-/ Har sett på Kela men da må jeg kjøre nedover to turer i tilegg for at han skal måle bilen og en gang for å hente bur. Og da kan du plusse på en del i drivstoff og overnatting... Jeg tørr nemlig ikke satse på at jeg måler bilen riktig selv!

Lyst på variogate meeeen det går jo ikke med lille sorte i hus :P

Men spesialbestilt bur koster som oftest mer enn 3000, spesielt dobbeltbur. Da må man ofte opp i 5000 og oppover :-) Så må man jo regne på reisen for burhenting og måling av bil i prisen også. Trondheim er mye nærmere meg. hehe

Stikke innom når du alikevel skal til D4A da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder det med stort bur og at hunden skal ha så stor plass så mulig - jo større plass, jo større er faren for at hunden blir kastet rundt og skadet ved kollisjon. Den får mer fart, osv. I bil anbefales det ikke å ha større bur en at hunden akkurat kan legge seg ned og snu seg rundt.

Hvis du vet at hunden skal tilbringe mye tid i bilen (på jobb el.) så er det jo en annen sak. Det jeg ser noen gjør er at de har bilbur i bagasjerommet, men hunden har baksetet/kupeen når den skal være i bilen en stund. Dette forusetter såklart en hund som ikke tygger opp setene. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder det med stort bur og at hunden skal ha så stor plass så mulig - jo større plass, jo større er faren for at hunden blir kastet rundt og skadet ved kollisjon. Den får mer fart, osv. I bil anbefales det ikke å ha større bur en at hunden akkurat kan legge seg ned og snu seg rundt.

Hvis du vet at hunden skal tilbringe mye tid i bilen (på jobb el.) så er det jo en annen sak. Det jeg ser noen gjør er at de har bilbur i bagasjerommet, men hunden har baksetet/kupeen når den skal være i bilen en stund. Dette forusetter såklart en hund som ikke tygger opp setene. ;)

Vi løst det med variocagen! Nå har vi jo to bikkjer som går overens, men hver for seg har de kun sin den, skal vi være borte over lengre tid mens de er i bur så fjernes bare skilleveggen! Plassen blir ikke så mye større, men de har større mulighet for å strekke seg, legge seg på langs o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zappa er ikke så ofte i bilen så vi har bilsele til henne. De gangene hun er i bilen så skal vi ofte på tur og da trenger vi stortsett all plass til bagasje.

Dette funker fint for oss.

Har dere noen gang kollidert med hunden i bilsele? Dere har jo ganske stor hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund regnes som last og skal derfor være forsvarlig sikret i bil.

Et kollisjonssikkert bur har flere fordeler: (Gitt at buret er forsvarlig festet)

  • Det hindrer at hunden blir prosjektil, med fare for skade av både tobente og hunden selv.
  • Det hindrer at en skadet fryktaggressiv hund hindrer hjelpemannskaper i å gi livstrengende førstehjelp til eventuelt skadede mennesker.
  • Det hindrer hunden i å stikke av i frykt etter en kollisjon. Det siste skjedde med en av mine barndoms familiehunder. Hun var borte i tre døgn før vi fant henne igjen.

Ingen av disse overbeviser meg om bur.

1) Et solid skille mellom baggasjerom og resten av bilen gjør at hunden ikke blir noe løst prosjektil.

2) Jeg har ikke en hund som hverken er eller noen sinne kommer til å bli fryktaggressiv, ergo fullstendig irrelevant. (og ja, jeg har sett henne i den dypeste kjelleren sin med brukket bein, redd og apatisk ulende/pipende.)

3) hvis det noen sinne skulle være slik at man traff på denne oddsbomba: kollidere med noen (odds 1) slik at bilen ble ødelagt i en slik form at en løs hund i baggasjerommet kunne løpe vekk (odds 2) og hunden ikke var så skadet at den kan løpe vekk (odds 3) selv om den er operert i beina og svært sårbar for beinskader (odds 4) og at hunden bestemte seg for å løpe veldig langt unna selv om den elsker mennesker og mat og aldri har vært redd (odds 5) samtidig som den eventuelt ikke skulle trekke mot mennesker om den faktisk løp unna, all den tid denne hunden aldri har stukket av annet enn når den ville bort til andre mennesker (odds 6) - ja da er det rett og slett så bedriten flaks at jeg synes det er helt OK. Oddsen er ikke der for vår del. Det er ikke et reellt scenario :P

Den eneste grunnen jeg ser til bur er om man har en bil med gigantisk baggasjerom, en urolig hund som står mye under transport og ingen mulighet til å legge godt med tepper i baggasjerommet. For slik vil hunden bare bli slengende rundt om man kjører litt hardt, og livredd som jeg er for skader på knær og korsbånd er slike bevegelser mine marerittbevegelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.more4portal.de/dogs/reisen-outdoor/autosicherheitsgurt.html

Her! Et feste på hver side så hunden må sitte med hodet fram. Mindre mulighet for å bli slengt rundtomkring som ved en et-punktssele. Såfremt den strammes riktig da. Ved en evt bråstopp fyker jo hunden fram, men heller fram og med hodet fram enn fram og med rompa eller siden framover.

Vi har den til bilen min hvor det ikke er plass til bur, er ikke så ofte jeg bruker bilen min med Leo i, men av og til er det behov og han sitter rimelig tight med den selen der. Merker dog at jeg kjører mye mer "gammel-dame" med han i selen enn når jeg bruker den andre bilen med solid og godt festet bilbur.

Om det hadde vært opptil Leo hadde han alltid sittet i selen, han virkelig elsker å sitte i baksetet og følge med på verden, sitter gjerne og synger og prater i vei :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt den løsninga du vurderer i vår bil.

Kjøpte Dogatasy hos Kulkukoira.com for over 2 år siden og er kjempefornøyd.

De selger også Variogate, samt at de lager en egen løsning for biler som ikke kan bruke de andre 2.

"Buret" har en ramme i bunnen som festes i bilens festepunkter, da sitter den som støpt.

I tillegg sitter selve døra i spenn mellom bunn og tak, og den stives opp av skilleveggen.

003_zps98babf33.jpg

Bagasjerommet vårt er utformet slik at om vi hadde satt inn 2 bur, så hadde de blitt veldig små, samt at det ville blitt mye dødplass på sidene som ikke var brukende til noe.

Vi har 4 hunder, og de trenger den plassen som faktisk er der bak.

Helt optimalt er det vel neppe å kjøre med 2 hunder i hver del av buret, men det er ikke mulig å dele plassen i 4, og det er nå engang denne bilen vi har og ønsker å ha.

Ingen av våre hunder ødelegger ting, og vinduet bak er så lite at det ikke kommer en hund ut der.

Buret er låsbart og lydløst.

001_zpsf7b55fbd.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...