Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge er hunden alene?


MorBilly
 Share

Recommended Posts

Etter å ha stukket hånden i et svensk vepsebol spør jeg nå her.

Det diskuteres hvorvidt en lapphund kan være hjemme en hel dag eller om det er lovlig.

En lov i Sverige sier visstnok at hunder ikke skal være alene i mer enn fire timer i løpet av dagen.

Da må jeg selge valpus altså om så skal være tilfelle..

Hvor lenge lar dere hunden være alene hjemme, altså uten tilsyn, i løpet av dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Javel, så kjeder de seg kanskje noen timer i døgnet. Sover 6 timer av tiden de er alene, og kjeder seg litt i 2-3. Er det så ille da? Kjedsomhet er en del av livet for de fleste av oss, mennesker som

Neida, som jeg har sagt tidligere så er hunder flokkdyr og har behov sosialt selskap. Det er ikke bra å isolere dem over tid. Det aller beste er ikke 9 timer alene hver dag, det har jeg da vært tydeli

Litt enig med deg Lola (selv om jeg kanskje ikke menneskeliggjør fult så mye ) Uansett tenker jeg at hunder fint tåler en arbeidsdag(5 i uken) hjemme i sofaen, jeg har ikke voldsomt dårlig samvi

Stort sett er han bare alene hjemme i 5-6 timer hver dag, men om jeg har full vakt også blir det fort mellom 8-9. Når vi kommer hjem da møter han oss i døra, men tydelig at han akkurat har stått opp, strekker på bena og er skikkelig trøtt i trynet :P

Når han er alene hjemme har han tilgang på en passe stor gang, med vann og senga si :)

Edit: jobb må en jo ha, og han får gode lange turer før middag, noen dager får han lang tur før jeg drar på jobb på morgnen også, og han får vært på felles treninger i dag i uka og med hundevenner når det passer sånn. Tror virkelig ikke han lider noe, og har vi ferie merker vi tydelig at han synes vi burde dra vekk midt på dagen, da vil ha sove :P og drar så og si aldri fra han igjen etter en dag på jobb.

Edit 2: når han var valp var vi hjemme med han i nesten 2 mnd før han begynte å være lengre hjemme, men da dro vi ofte hjem midt på dagen for lufting og litt kos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen regler i norge som sier noe om hvor lenge hunden kan være alene i løpet av en dag. Det har de i sverige om jeg har skjønt det riktig, uten at jeg husker ordlyden på regeln. Er vel mye vanligere med hundebarnehager i sverige enn det er i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit! feil tråd!

Edit. men da kan jeg jo svare.

Ca 3-5 timer hver dag. Noen ganger mindre. Noen ganger ikke alene et sekund, og en sjelden gang lenger. Aldri mer enn 9 timer. Har gjerne skole fra 9-12 osv.

Da jeg jobbet fullt ble det gjerne 8.30 - 16.30. For meg er 9 timer absolutt maksgrense, 8 timer maks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hun alene fra 21.30 til 08.30. Jeg kunne ikke hatt hund om den ikke klarte å være alene de timene, og heldigvis går det helt fint. Det siste jeg gjør før jeg drar, og det første jeg gjør når jeg kommer hjem er å lufte henne, og det ser ut til at hun synes det er helt greit. Hun sover trossalt hver gang jeg kommer hjem, så da tar jeg det som en bekreftelse på at hun har det ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige er det generelle rådet seks timer, men gjerne ikke mer enn fire timer.

Hunder får heller ikke stå ute i mer enn to timer.

Billy har vel aldri vært alene mer enn fire fem timer kanskje. Jeg jobber ikke enda, men når jeg kommer i jobb igjen blir det rundt sju timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det maks syv timer, og noe mer enn det liker jeg ikke. Ikke at de bryr seg, de sover. :P Unntaksvis lengre, men prøver da å legge opp til at de får ekstra mye aktivitet først (og rekker å "lande").

Folk flest har jobb og da blir det jo fort 9 timer med reisevei. Vi har to jobber med fleksitid og jeg jobber deltid, så slipper dårlig samvittighet så langt. Om jeg noen gang kommer i full jobb kommer vi nok til å ordne med hundelufter en dag i uka tror jeg, og så kan gubben ha de med på jobb en dag i uka.

Trodde reglene i Sverige var først og fremst om burbruk. Men hvordan mener de da at folk skal løse hverdagen? En lov-boost for hundeluftere...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er hjemme hele arbeidsdagen bortsett fra de dagene jeg tøyer flexitida noe voldsomt. :P Når jeg må jobbe seint tar jeg de alltid med, og om jeg feks har gjort ting på kvelden dagen før, sånn at de bare har sett meg da vi går tur og da vi legger oss, tar jeg de ofte med meg på jobb dagen etterpå.

De er også gjerne ute fra jeg kommer hjem fra jobb til vi legger oss. Dvs veldig mye lenger enn 2 timer, men de står jo ikke i hundegård, da, de reker rundt i hagen og holder på med sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde reglene i Sverige var først og fremst om burbruk. Men hvordan mener de da at folk skal løse hverdagen? En lov-boost for hundeluftere...?

Hundeluftere og hundebarnehager har visst glade dager..Det er bare en anbefaling, du blir ikke straffet for det.

Burbruk og det å binde hunden ute kan du straffes for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt sett så blir det 8 timer pluss reisevei. Nå bor jeg så og si rett ved jobb så har omtrent ikke reisevei på det meste hadde jeg 50 min hver vei. Jeg skulle gjerne sett at hundene hadde vært mindre alene, men så lenge de får godt med tur og aktivisering ellers så ser jeg ingen problemer med at de er alene når jeg er på jobb. Reiser sjeldent ifra dem utenom jobb på hverdager. Det har jeg ikke samvittighet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under 6 timer og han skal aldri på fast basis være hjemme alene noe lenger enn det. Så må jeg jobbe full arbeidsdag på et senere tidspunkt, må det isåfall planlegges med samboer så vi har forskjellige arbeidstider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboer jobber forskjellige tider, så det lengste de er alene er når jeg har tidligvakt, fra 05.15 til mellom 11 og 13 en gang som oftest. Jobber jeg seint er de ikke alene med mindre samboer er borte på noe, og jobber jeg mellomvakt er de alene i 4-5timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg jobber fast dagtid (men i en jobb hvor jeg må forvente en del pålagt overtid), samboer jobber tredelt turnus med mest kveldsvakter, men jeg har ca halvannen times reisevei. Det aller meste han har vært aleine hjemme er 11 timer, da det klusset seg til for oss begge på reiseveien. På dager hvor vi begge jobber dag kan det bli ca 9-10 timer sånn stort sett, avhengig av hvor lang tid samboer bruker på vei hvem fra jobb (han sykler eller jogger).

Han aktiviseres stort sett godt på kveldstid, og sover på dagtid. Thorvald har aldri giddi å kommi og møtt oss i døra engang :lol: Og det er heldigvis ikke daglig han er hjemme aleine en hel arbeidsdag. Vi hater at det har blitt såpass lange dager på ham nå som situasjonen har vært sånn, og unngår det alt vi kan (og takker for at det ikke er rutinemessig, men unntak), med å få pass eller at jeg tar bilen heller enn å reise kollektivt. Om en uke har vi flytta til nytt hus, og da får jeg mye kortere reisevei. Så da blir det stort sett ikke lengre enn 8,5 time de dagene vi begge jobber dagtid.

Ja, det var litt av en svensk ormebol du rotet opp TS :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken gruppe var det i? Hakke fått med meg den der jeg :lol:

Den med et stort overtall svensker. Er ikke TS her som startet diskusjonen, men ei svensk jente som lurte på det med hundegård. Nei, kun pensjonister, arbeidsledige og deltidsansatte som kan ha hund tydeligvis.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...