Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny student i 2013 / 2014


Mirai
 Share

Recommended Posts

Ja. Jeg måtte ta opp igjen 25p uten støtte for å få rett på støtte. Tok 30p til jul og måtte vente til det sto på studentweb at poengene var registrert før jeg fikk søke! Hadde aldri trodd det skulle ta så lang tid!!

Dette suger og kredittkortet mitt ee glohett.

Ja, akkurat samme her :P . Kunne ikke søke før jeg fikk den siste karakteren, som seff kom 7. januar... Typisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

A på hjemmeeksamen i meteorologi! Wohoo! Synd den avsluttende inneholder geofysikk, så jeg blir vel glad om jeg får karret til meg en C totalt. Men gøy likevel!

Vi hadde lesekurs her om dagen, og der fikk vi mange supre tips. Les/skriv i 15 minutter, og ta pause i 10. (Bruk stoppeklokke, og skriv opp effektiv/pause for å få oversikt over hvor effektiv du

Mitt liv for tiden: Meg: "Jeg burde virkelig sette meg ned og lese nå" : Hvorfor lese? : "Fordi du har eksamen om en uke og du har ikke begynt å lese enda!!" : Du har goood tid ... Du skul

Posted Images

Ja, jeg kommer garantert til å gjøre det til høsten/sommeren igjen. Trodde ikke at det skulle være så mye "kø" i januar, tenkte at de fleste sikkert har søkt om hele året og at ting gikk raskere nå. Kanskje det er mange som har gjort som meg, tatt ekstra fag og nå søker, eller klart seg et halvår selv og innsett at de trenger lån osv ovs. Håper på neste uke nå, da..

I tillegg er det en del utdanninger, særlig videreutdanninger/mastergrader som starter i januar. Riktignok ikke like mange som i august, men det er nok endel når man ser hele landet under ett. Krysser fingrene for at dere får de snart, og hvertfall før mars (det er jo helt vilt!)!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har hatt mikroøkonomi?

Sitter med innleveringsoppgave, ser egentlig grei ut, men jeg er helt blank og får det ikke til...

Tja, jeg burde jo ha litt peiling hvertfall, har tatt et par kurs i det. Kan gjerne prøve, hva sliter du med? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på alt egentlig.. legger inn oppgaven så kan dere se om dere vil gi meg noen tips eller hjelp på veien.

Oppgave 2.

Lisa har et stillesittende kontorarbeid og strever derfor med store ryggproblemer. Hun bestemmer seg for å gjøre noe med disse problemene, og vurderer to alternative behandlingsmetoder - å gå til en fysioterapeut og/eller å gå til en kiropraktor. Prisen for en behandling hos fysioterapeut er 150 kroner, mens det koster 250 kroner for en kiropraktorbehandling. Lisa bestemmer seg for at hun kan bruke 1500 kroner i måneden til behandling for ryggproblemene.

a. Anta at Lisas nytte av behandlingsformene kan beskrives ved hjelp av følgende nyttefunksjon U(f,k)=f+k, hvor f er antall behandlinger hos fysioterapeut og k antall behandlinger hos kiropraktor. Hvor mange ganger pr måned kommer Lisa til å benytte fysioterapi og kiropraktor?

b. Anta at nytten ikke er som beskrevet i (a), men heller er gitt ved følgende nyttefunksjon: U(f,k)=fk. Hvor mange ganger kommer Lisa nå til å benytte de to behandlingsformene?

c. Illustrer Lisas tilpasning i begge de to ovennevnte tilfellene.

d. Anta at timeprisen hos fysioterapeut stiger. Hvordan kommer denne prisstigningen til å påvirke etterspørselen hennes etter de to behandlingsformene? Vurder virkningen av prisstigningen både for det tilfellet at nytten er som beskrevet i (a) og i (b).

Oppgave 3

I et delmarked er etterspørselen etter Sydenturer gitt ved

S = 5- Ps + 0,25Pd + 0,5I

hvor S er antall Sydenturer, Ps prisen for en tur til Syden, Pd prisen for en tur til Danmark og I er inntekten hver person har satt av til ferier.

Anta at det koster 3000 kr å reise til Syden, 1000 kroner til Danmark og at det årlige feriebudsjettet pr person er 6000 kroner.

a) Hvor mange Sydenturer selges?

b) Regn ut priselastisiteten i etterspørselen, krysspriselastisiteten mellom Sydenturer og Danmarksturer og inntektselastisiteten til de gjeldende priser.

c) Finn de generelle uttrykkene for elastisitetene nevnt over.

@bie @Ingvild

Edit: forventer selvfølgelig ikke å få servert ferdig løsning, men kanskje noen tips som kan være til hjelp :) Blir glad for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt ingen som har fått svar fra lånekassen? Jeg har en husleie som forfaller den 15.... Får vel ta det og på kredittkort!!!! Aaaargggghhhh

---

Hele klassen fikk skjennepreken av fysikklæreren vår i dag om at vi gjorde det ræva på prøven. Få timer etterpå fikk jeg epost om at jeg var en av de få som besto <3 litt lykkelig nå. Hard work pays off ;-)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slitsomt å være student. Dette kurser er hardt altså. Matteprøve, fysikk prøve og matte innlevering forrige uke. Begge prøvene gikk i dass, regnet meg frem til E og D på de (godt det ikke teller!), men innleveringen var bra :) Herfra kan det bare gå oppover. Nå etter jobbhelg er jeg så sliten! Klarte likevel å tvinge meg selv til å gjøre noen matteoppgaver før jeg skal sove :) Jeg gleder meg til eksamensperioden, jeg. Da skal jeg lese som en gal!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slitsomt å være student. Dette kurser er hardt altså. Matteprøve, fysikk prøve og matte innlevering forrige uke. Begge prøvene gikk i dass, regnet meg frem til E og D på de (godt det ikke teller!), men innleveringen var bra :) Herfra kan det bare gå oppover. Nå etter jobbhelg er jeg så sliten! Klarte likevel å tvinge meg selv til å gjøre noen matteoppgaver før jeg skal sove :) Jeg gleder meg til eksamensperioden, jeg. Da skal jeg lese som en gal!

Det beste med eksamensperioden er når du har lest/jobbet gjevnt og trutt hele semesteret. For da har du massssse fri! Jeg bruker 3-4t om dagen på å lese/oppsummere, resten bare koser jeg meg! ;) Så jobb gjevnt så slipper du kjøret helt på slutten, det suger! Blir helt sliten av å se på medstudentene mine som leser 24/7 i tre uker før eksamen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slitsomt å være student. Dette kurser er hardt altså. Matteprøve, fysikk prøve og matte innlevering forrige uke. Begge prøvene gikk i dass, regnet meg frem til E og D på de (godt det ikke teller!), men innleveringen var bra :) Herfra kan det bare gå oppover. Nå etter jobbhelg er jeg så sliten! Klarte likevel å tvinge meg selv til å gjøre noen matteoppgaver før jeg skal sove :) Jeg gleder meg til eksamensperioden, jeg. Da skal jeg lese som en gal!

Er det forkurs for ingeniør du tar?

Jeg tok forkurs, og syns det var ekstremt hardt. Det er mye man skal lære seg på kort tid. Jeg fikk en C og D i henholdsvis matte og fysikk. Men, når man så kommer seg på høyskole/universitet synes jeg alt ble mye bedre, og nå har jeg rett under A i snitt :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forkurs for ingeniør du tar?

Jeg tok forkurs, og syns det var ekstremt hardt. Det er mye man skal lære seg på kort tid. Jeg fikk en C og D i henholdsvis matte og fysikk. Men, når man så kommer seg på høyskole/universitet synes jeg alt ble mye bedre, og nå har jeg rett under A i snitt :)

Ja, forkurs/realfagskurs. Hvor tok du det? Så deilig å høre at det blir bedre! Karakteren spiller jo ingen rolle. Eneste er at jeg må bestå :) Men fordi det er så tungt så vurderer jeg jo om dette egentlig er noe for meg.

@ jeg prøver å jobbe gjevnt og trutt, men det et tøft innimellom. Nå henger jeg med, men det er noe vi har gått gjennom tidligere som jeg vet jeg må jobbe med. Men det tar jeg i frihelgen og fokuseret endel på det i eksamensperioden. Det er vanskelig å henge med når vi får ny innlevering så fort den forrige ble levert omtrendt. Blir til at jeg jobber med den da.

I går gjorde jeg matte i sengen før jeg sov, slik at jeg var kommet like langt som vi skulle til forelesningen. Deilig å føle at jeg var på nett :) Endelig over den utslitte fasen etter jobbhelg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forkurs/realfagskurs. Hvor tok du det? Så deilig å høre at det blir bedre! Karakteren spiller jo ingen rolle. Eneste er at jeg må bestå :) Men fordi det er så tungt så vurderer jeg jo om dette egentlig er noe for meg.

Jeg tok det i Oslo, og det var skikkelig hardt. Å bo i Oslo var ganske forferdelig også egentlig, jeg var så ensom!

Eneste grunnen til at jeg besto fysikk var fordi læreren hadde som filosofi å ikke stryke noen som møtte opp til alle prøver og leverte alle innleveringer. Hadde også hatt et par studiefrie år, så det var vanskelig å sette seg inn i hvordan jeg skulle studere. Jeg hadde også bestemt meg på slutten av året at jeg ikke vill bli ingeniør fordi det var for hardt, men jeg angrer ikke nå, om 3 og en halv måned så blir jeg ingeniør :D

Det blir jo ikke "enklere" matte osv på høyskolen, men det er som regel færre tema å sette seg inn i per semester, jeg syns at det var ikke så "rotete" som på forkurset. Også er det jo mye repetisjon i fra forkurs, ofte starter de 1-2 uker tidligere slik at man får repetere ganske mye. Så det er absolutt verdt å holde ut! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare MÅ skryte litt jeg! Haha, sorry!

I matte B har vi bare to veldig store og omfattende innleveringer hele semesteret. Vi fikk nettopp ut den første med innleveringsfrist 10.mars. Og på 3 timer gjorde jeg 7 av 10 oppgaver, ferdig innført i Word. På veien har jeg tilegnet meg MYE ny kunnskap jeg ikke kunne, feks endelig forstår jeg nå prisinsippet med induksjonsbevis. Jeg føler at hjernen er "trimmet", at jeg plutselig kan ta til meg mye ny kunnskap og forstå den. Kan det være omvendingen til veganer kosthold mon tro?!? :huh:

Så i gledesrusen stilte jeg plutselig opp til valg i NITO, så jeg er valgt inn som styremedlem lokalt!

Dette studiet er så sykt perfekt for meg :wub: !

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som er kult: jeg skal være i Oslo i forbindelse med landsmøte 05.-16. mars.

Ting som ikke er så kult: oblig i organisasjonsteori utleveres 10. mars og skal leveres 19. mars, og det er gruppeoppgave...

Krysser fingrene for at vi får velge gruppe selv, for da skal jeg og studybuddyen min skrive sammen, og for henne er det helt ok at jeg bare sitter i google docs i Oslo og skriver når jeg har tid og mulighet.

På mandag skal jeg til rådgiver for å snakke om videre løp :) Det blir kjekt, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som studerer regnskap eller har studert:

Jeg holder på med innføringskurs og er kommet til kapittelet om hvordan regnskapet settes opp. I den forbindelse har jeg en øvingsoppgave der jeg skal føre riktig ting på riktig del av regnskapet.

Det jeg lurer på er hvorfor det er så viktig at rekkefølgen er helt nøyaktig? Da tenker jeg på de tingene som går ut på det samme i regnskapet. Altså, driftsinntekter minus lønn, avskrivninger, husleie, varekjøp osv utgjør jo driftsresultatet. Men hvorfor er det viktig at varekjøp står først, og så lønn og så avskrivninger, og så husleie og så forsikringer? Rekkefølgen har vel ikke noe å si for resultatet? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Omg @Enits har om det samme for tiden :lol: Hadde ikke noe mer vettugt å komme med :P Balanseregnskap eller?

Ble med gubben på skolen i dag (har fri mandag og torsdag). Planen var å lese markedsføring mens han hadde fysikk, men dæven ble jeg sittende utrolig interessert og lærte faktisk noe! Så nå kan jeg skryte av at jeg har hatt litt mekanikk også :P Haha! Beregning av massesenter var det om i dag. Grimnes er flink foreleser! Spesielt når man ikke har hatt noe avansert matte eller noe fysikk før :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omg @Enits har om det samme for tiden :lol: Hadde ikke noe mer vettugt å komme med :P Balanseregnskap eller?

 

Ble med gubben på skolen i dag (har fri mandag og torsdag). Planen var å lese markedsføring mens han hadde fysikk, men dæven ble jeg sittende utrolig interessert og lærte faktisk noe! Så nå kan jeg skryte av at jeg har hatt litt mekanikk også :P Haha! Beregning av massesenter var det om i dag. Grimnes er flink foreleser! Spesielt når man ikke har hatt noe avansert matte eller noe fysikk før :P

Årsregnskap og balanse ja. Hadde vært litt enklere å forstå om jeg visste hvorfor rekkefølgen er så viktig innenfor hver kategori :P

Sent from my D5503 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi man skal lære seg system til når man en gang fører større regnskap? Da blir det jo helt uoversiktlig om man setter ting hulter til bulter :P

Ja det skjønner jeg jo. Men nå tenker jeg alle utgiftene. Hvorfor må varekjøp stå først? Hvorfor ikke husleie eller forsikring? De vil jo komme etter hverandre og utgjøre det samme uansett? :P

Sent from my D5503 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...