Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny student i 2013 / 2014


Mirai
 Share

Recommended Posts

Dette halvåret skal visst være det hardeste i løpet av bacheloren, og det merkes godt allerede.. Men fine fag da, sedimentologi, geofysikk og mineralogi. Endelig bare geofag! Kommer til å bli dritsmart. Evt måtte ta halvåret om igjen. Vi har en del fra kullet over i mineralogien, for å si det sånn.

Og jeg fant nettopp ut at på master er det vanlig med muntlige eksamener. Ik, godt det er lenge til! Men man blir sikkert automatisk vant til sånt, når man blir eldre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

A på hjemmeeksamen i meteorologi! Wohoo! Synd den avsluttende inneholder geofysikk, så jeg blir vel glad om jeg får karret til meg en C totalt. Men gøy likevel!

Vi hadde lesekurs her om dagen, og der fikk vi mange supre tips. Les/skriv i 15 minutter, og ta pause i 10. (Bruk stoppeklokke, og skriv opp effektiv/pause for å få oversikt over hvor effektiv du

Mitt liv for tiden: Meg: "Jeg burde virkelig sette meg ned og lese nå" : Hvorfor lese? : "Fordi du har eksamen om en uke og du har ikke begynt å lese enda!!" : Du har goood tid ... Du skul

Posted Images

Dette halvåret skal visst være det hardeste i løpet av bacheloren, og det merkes godt allerede.. Men fine fag da, sedimentologi, geofysikk og mineralogi. Endelig bare geofag! Kommer til å bli dritsmart. Evt måtte ta halvåret om igjen. Vi har en del fra kullet over i mineralogien, for å si det sånn.

Og jeg fant nettopp ut at på master er det vanlig med muntlige eksamener. Ik, godt det er lenge til! Men man blir sikkert automatisk vant til sånt, når man blir eldre.

Til slutt blir man så skada at muntlig eksamen er noe man avtaler med foreleser på dagen, og gjør over telefon med høyttaler. Veldig moromt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh så spennende! Fortell gjerne mer om studiet!

Det er biologi jeg vil inn på til høsten, og har egentlig ikke snakket med noen som har studert det!

Vil også gjerne ha tips om studieteknikk hvis noen har?

Jeg driver å tar realfag fra vgs. Nå, og har vel ikke egentlig funnet en super teknikk som funker for meg..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Oi. Her er man treig med å svare ja :icon_redface:

Jeg er nok på ingen måte den beste til å gi tips. Jeg eier ikke studieteknikker, og driver skippertak-metoden for alle penga. Igrunn ikke noe jeg vil anbefale :P

Ellers er det et fint studie. Nå vet jeg ikke hvor du holder til, og om du kommer til å ta bio i oslo eller et annet sted. Det er slik jeg har forstått ganske store forskjeller fra universitet til universitet. Jeg kan kun snakke på vegne av oslo, siden jeg har tatt alle mine fag der. Nå trappes det stadig nedover på mengde ting utenfor universitetet, noe som er kjempedumt. Feltkurs osv blir det stadig mindre av, men det er supernyttig og kjempe flott måte å bli kjent med miljøet, folka, og fagene. Men - bli med på alt som er av sånt, selvom det kanskje ikke er obligatorisk. Det gir super grobunn for å bygge videre på i løpet av studieforløpet.

Masse lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg eeer en så dårlig student. Jeg har seriøst ikke begynt enda. Lest to artikler, that's it (det skal sies at vi ikke har undervisning hver uke, vi har fire fulle uker spredt utover et semester). Vi har tre fag denne våren, hvorav ett av de er mitt store store hatfag - kvantitativ metode. Hvis noen er dritgode i SPSS er det bare å hyle ut, jeg trenger garantert hjelp. Jeg gikk jo egentlig inn i denne masteren med en "består jeg så er jeg fornøyd" holdning, men den har jeg helt glidd bort fra etter høstens overraskende gode resultat (tre A'er og en C). Føler jeg ikke kan skuffe andre eller meg selv ved å plutselig bli mye dårligere ... Så kanskje jeg burde begynne å lese snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg har falt av lasset allerede, etter kun et par uker med nye fag... Vanskelig og egentlig veldig uinteressant :( Sitter med årets første innlevering nå, og jeg merker at jeg ikke har forstått så mye av det vi har vært gjennom

Ta tak i det NÅ, husker du ikke hvor glad du ble da du fikk bestått på det andre du gjorde før jul? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten pensumkrise... I det ene faget mitt har vi kun artikler og utdrag fra bøker. Til sammen i underkant av tusen sider. Noen av utdragene er på type 50-80 sider, men de fleste er 10-20. Så det er jo snakk om et visst antall, da, kan man si. Ingenting av dette ligger på Fronter og det finnes heller ingen kopisamling. Litt spent på hvordan foreleseren har planlagt at alle studentene skal få tilgang på pensum.

Også har jeg et fag med tre pensumbøker. Den ene har jeg fra før, den andre koster bare 300 og det er jo ikke ille, men den siste koster tusen kroner. TUSEN kroner for lærestoff som er tørrere enn en ørken?? Det tror jeg ikke at jeg gidder, altså. Tror rett og slett at jeg får klare meg uten tingsrett-boka. :aww: Tenk så mye øl man kan få for tusen kroner. (For en stereotypisk studentuttalelse.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låne den på biblioteket?

Jeg er nok ikke den eneste som er interessert i det, man kan prøve å få reservert den når det nærmer seg eksamen. Kjenner jeg meg selv rett kommer jeg uansett ikke til å lese noe særlig i det faget. :P I alle fall ikke når jeg har to andre veldig mye mer spennende fag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta tak i det NÅ, husker du ikke hvor glad du ble da du fikk bestått på det andre du gjorde før jul? :P

Jeg veeet, men har ikke selvdisiplin nok til å sitte flere timer hjemme hver dag etter skole for å jobbe med stoffet. Og for at jeg skal henge med er det nødvendig med mye jobbing fra min side.. Ekstra demotiverende når jeg er ganske sikker på at jeg har valgt feil studie. Ingen av fagene fenger meg... Til sommeren/høsten blir det nok enten et jobbår, eller et annet studie på meg. Må bare finne ut hva jeg vil!

Prøver å spørre her, men kanskje jeg heller skulle laget egen tråd?

Hvertfall: jeg har i det siste tenkt litt på vekter, og synes det ser ut som et litt spennende yrke. Men, jeg vet egentlig veldig lite om det! Noen her som kort kan si hva mulige arbeidsoppgaver for en vekter er, hvordan jobbmuligheter og lønn er? Og om jeg har forstått det riktig må man ta vekterkurs, men trenger ikke noe spesiell utdanning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veeet, men har ikke selvdisiplin nok til å sitte flere timer hjemme hver dag etter skole for å jobbe med stoffet. Og for at jeg skal henge med er det nødvendig med mye jobbing fra min side.. Ekstra demotiverende når jeg er ganske sikker på at jeg har valgt feil studie. Ingen av fagene fenger meg... Til sommeren/høsten blir det nok enten et jobbår, eller et annet studie på meg. Må bare finne ut hva jeg vil!

Prøver å spørre her, men kanskje jeg heller skulle laget egen tråd?

Hvertfall: jeg har i det siste tenkt litt på vekter, og synes det ser ut som et litt spennende yrke. Men, jeg vet egentlig veldig lite om det! Noen her som kort kan si hva mulige arbeidsoppgaver for en vekter er, hvordan jobbmuligheter og lønn er? Og om jeg har forstått det riktig må man ta vekterkurs, men trenger ikke noe spesiell utdanning?

@Whoopsis @Nirm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg beskjed om at det har endret noe på studiet vårt som gjør at jeg er litt usikker på hvordan jeg skal legge opp planen min fremover. Før har det vært slik at man kunne velge en prosjektretning (forske ett år) i stedet for fordypning på smådyr, hest, produksjonsdyr eller fisk. Jeg har lekt en del med tanken på denne retningen, fordi det vil si at man har en god start på en forskerkarriere, som jeg egentlig går og tenker litt på. Jeg synes spesielt genetikk er veldig spennende, og har siktet meg ut en foreleser på NVH som jeg godt kunne tenkt meg å ha som veileder. Men så i dag ble det klart at denne prosjektretningen blir borte, og byttet ut med ett forskerår. Her kan man da ta ett års permisjon fra studiene, og få stipend til å forske ett år (og da ta klinisk fordypning senere, med de andre studentene). Syv studenter hvert år får denne muligheten, og jeg aner jo ingen ting om hvor populært det blir. Men tar man dette året stiller man sterkt om man evt. skal søke på PhD stipendiater. Dette året blir da mellom tredje og fjerde året, så med oppstart høsten 2015 for min del. Så da er spørsmålet om jeg skal droppe hele forskergreia, eller bruke ytterligere ett år på å fullføre studiet mitt (og da hoppe ned ett kull). Det er også ett spørsmål om jeg kommer inn på noen av disse syv plassene. Jeg var maks uheldig på en eksamen før jul, og fikk en E, og vi får ikke lov til å ta opp eksamner dessverre. Fra før hadde jeg B i snitt, og jeg vil tro at med litt innsats fremover så kommer karakterene mine til å ta seg opp. Har også fortstått det slik på ledelsen at det ikke nødvendigvis var bare karakterer. Så da lurer jeg på om det er fryktelig smiskete og teit å sende en mail til foreleseren jeg har sett meg ut, og høre om han har noen tips på ting jeg evt kan gjøre for å stille sterkere i en søknadsprossess? Merker jeg får litt hetta av at jeg potensielt på ta slike valg allerede til høsten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg beskjed om at det har endret noe på studiet vårt som gjør at jeg er litt usikker på hvordan jeg skal legge opp planen min fremover. Før har det vært slik at man kunne velge en prosjektretning (forske ett år) i stedet for fordypning på smådyr, hest, produksjonsdyr eller fisk. Jeg har lekt en del med tanken på denne retningen, fordi det vil si at man har en god start på en forskerkarriere, som jeg egentlig går og tenker litt på. Jeg synes spesielt genetikk er veldig spennende, og har siktet meg ut en foreleser på NVH som jeg godt kunne tenkt meg å ha som veileder. Men så i dag ble det klart at denne prosjektretningen blir borte, og byttet ut med ett forskerår. Her kan man da ta ett års permisjon fra studiene, og få stipend til å forske ett år (og da ta klinisk fordypning senere, med de andre studentene). Syv studenter hvert år får denne muligheten, og jeg aner jo ingen ting om hvor populært det blir. Men tar man dette året stiller man sterkt om man evt. skal søke på PhD stipendiater. Dette året blir da mellom tredje og fjerde året, så med oppstart høsten 2015 for min del. Så da er spørsmålet om jeg skal droppe hele forskergreia, eller bruke ytterligere ett år på å fullføre studiet mitt (og da hoppe ned ett kull). Det er også ett spørsmål om jeg kommer inn på noen av disse syv plassene. Jeg var maks uheldig på en eksamen før jul, og fikk en E, og vi får ikke lov til å ta opp eksamner dessverre. Fra før hadde jeg B i snitt, og jeg vil tro at med litt innsats fremover så kommer karakterene mine til å ta seg opp. Har også fortstått det slik på ledelsen at det ikke nødvendigvis var bare karakterer. Så da lurer jeg på om det er fryktelig smiskete og teit å sende en mail til foreleseren jeg har sett meg ut, og høre om han har noen tips på ting jeg evt kan gjøre for å stille sterkere i en søknadsprossess? Merker jeg får litt hetta av at jeg potensielt på ta slike valg allerede til høsten!

Jeg syns ikke det er smiskete og teit. Forklar bakgrunnen og litt om hva du er interessert i, hvorfor du er interessert osv. Selv om du spør om noen råd fra vedkommende er du jo ikke akkurat bundet til å følge opp med å søke. Du har fremdeles god tid til å tenke på! :)

Når det er sagt syns jeg godt at du skal søke om stipendiatet hvis du har bare bittelitt lyst til det. For det første utgjør ikke ett år ekstra så mye i det store og hele, selv om det selvfølgelig kan være litt kjipt å gå ned et trinn og få nye klassekamerater sånn halvveis i utdannelsen. For det andre tror jeg du vil få utrolig mye utav det - du vil få mulighet til å smake på om forskning er noe du har lyst til å holde på med (og hvis det ikke er det så er det jo bedre å finne det ut etter et sånt år enn når du står midt oppi en PhD-avhandling), du vil lære vanvittig mye som du kan ta med deg videre i studiene ift spesialisering og kompetanse, det ser bra ut på CV-en (selv om det er et litt cheesy og teit argument), men ikke minst tror jeg du vil få stort personlig utbytte av det. Du har i alle fall ingenting å tape på å søke, har du vel? ;) Jeg syns det høres ut som en utrolig spennende ordning og ble rett og slett litt misunnelig. Skulle ønske vi hadde noe tilsvarende! (Har heldigvis masteroppgaven jeg kan pusle litt med, men kunne gjerne hatt 60-poengsmaster i stedet for 30...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemi, bare å maile og prøve deg :) Vi petroleumsgeologer har et forskningscruise rundt svalbard det er 4 plasser til Tromsø-studenter på (med 30 plasser til oslo og bergen :P ). De som får de er de som er "best egnet" (quote). Jeg hadde ikke verdens beste snitt, men jeg hadde valgt de rette emnene, og foreleseren som styrte prosessen er han som ble min veileder året etter (vi har alltid hatt god kontakt). Jeg fikk en av de 4 plassene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemi, bare å maile og prøve deg :) Vi petroleumsgeologer har et forskningscruise rundt svalbard det er 4 plasser til Tromsø-studenter på (med 30 plasser til oslo og bergen :P ). De som får de er de som er "best egnet" (quote). Jeg hadde ikke verdens beste snitt, men jeg hadde valgt de rette emnene, og foreleseren som styrte prosessen er han som ble min veileder året etter (vi har alltid hatt god kontakt). Jeg fikk en av de 4 plassene :)

Åå, det der hørtes gøyalt ut det!

@laikamor

Nå så jeg mentionen ang vekteryrke. Bare å spørre om det er noe du lurer på, mine 2-3 års heltid/deltidserfaring er ikke massevis, men mitt firma og min avdeling vet jeg nå litt om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, det der hørtes gøyalt ut det!

Det var the shit altså! :D:lol:

6097080435_6fea34f55a_z.jpg

6097743036_b3fd98262d_z.jpg

6097898398_4fa7c614b4_z.jpg

6097956384_00dafd5c3c_z.jpg

6098023356_2086084d54_z.jpg

6100539384_03ed975663_z.jpg

6100915577_9f323e7602_z.jpg

Litt studie-inspirasjon kanskje? :whistle: Pushe petroleumsgeo på folket, yeshhh! :D:lol: Alt var dekket, fra flybilletter til helpensjon ombord i båten. Og maten var DRITGOD, holdt cruise-kvalitet, med koldtbord og forskjellige middager hver dag. Savner det, får satse på å bli foreleser så jeg får være med en ekstra gang.... :lol:

----

Har fått meg kontor. Og litt skryt. Og fast ansettelse.... :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått mappeoppgave i "lek og sansemotorikk", som for det meste handler om barn. Vi skal velge oss et område og observere barn som leker ( :icon_suspicious: ), notere atferd, hva de leker, hvor/hvordan osv, og så reflektere rundt dette i en seks siders oppgave. Skal trekke inn miljøet de leker i (ta bilder :icon_suspicious: ), beskrive hvordan vi kan påvirke miljøet og leken osv.

Jeg tenker at oppgaven er spennende, men jeg har virkelig NULL forutsetninger for å tenke noe om hverken barn eller lek! :lol: . Er i gang med å lese pensum på dette området da, jeg tenker at det er sikkert lurt FØR jeg går ut for å gjøre observasjoner... ellers tror jeg observasjonsnotatene mine blir noe ala "Jaha.. her er det noen barn som leker! *thumbs up*".

Har jo så lite erfaring med barn, de gjør meg litt ukomfortabel, så her er det hvertfall mulighet for mye læring, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...