Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny student i 2013 / 2014


Mirai
 Share

Recommended Posts

@bie , har du fått noen begrunnelsen på karakteren enda?

Jepp, fikk i dag! Men har ikke fått satt meg ned og sett på begrunnelsen og eksamensbesvarelsen sammen enda, så usikker på om jeg skal klage. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke blir satt ned til D, så jeg har jo ingenting å tape på å sende klagen, men hvis jeg ser sammenhengen mellom svarene mine og begrunnelsen så er det jo ingen vits :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

A på hjemmeeksamen i meteorologi! Wohoo! Synd den avsluttende inneholder geofysikk, så jeg blir vel glad om jeg får karret til meg en C totalt. Men gøy likevel!

Vi hadde lesekurs her om dagen, og der fikk vi mange supre tips. Les/skriv i 15 minutter, og ta pause i 10. (Bruk stoppeklokke, og skriv opp effektiv/pause for å få oversikt over hvor effektiv du

Mitt liv for tiden: Meg: "Jeg burde virkelig sette meg ned og lese nå" : Hvorfor lese? : "Fordi du har eksamen om en uke og du har ikke begynt å lese enda!!" : Du har goood tid ... Du skul

Posted Images

@Michellus, hvilket studie går du på?

Jeg har verdens kjipeste fag nå i Januar, kommuneregnskap. Ah, det er SÅ tørt. Og det har fått meg til å tvile litt på de fagene jeg har valgt til våren, som bla. er Årsregnskap.

Har nesten bestemt meg 100% for å søke på master i skogfag (på NMBU) fra høsten av med fokus på ressursøkonimi. Kanskje jeg heller skulle valgt et fag som forberedte meg på det? Men samtidig er jeg nødt til å følge den planen jeg har satt opp for å ha mulighet til å få regnskapsførerautorisasjon senere. Selvom jeg ser mørkt på det nå er det jo kjedelig å angre i ettertid.

:icon_confused:

Snakk med studieveileder! Om så bare for å få tenkt høyt og få noen råd fra noen utenfra som har litt peiling. :) Kan gjøre det lettere å sette tankene i system og bestemme seg for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger godt an i fagene mine nå, har kommet inn i en god rutine. Håper jeg klarer å opprettholde den :) Politisk teori er fremdeles litt svevende, jeg håper jeg får tak på det etterhvert.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Hva slags pensum har dere i politisk teori?

Jeg hadde politisk teori 1 på Blindern (fikk utrolig nok en A til tross for svært beskjeden arbeidsinnsats sammenlignet med mine medstudenter :lol: Husker jeg syns det var nokså svevende, ja. Satt oppe til to natta før eksamen før jeg endelig klarte å se sammenhenger), kunne vært artig å høre om det er noe av det samme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med studieveileder! Om så bare for å få tenkt høyt og få noen råd fra noen utenfra som har litt peiling. :) Kan gjøre det lettere å sette tankene i system og bestemme seg for noe.

Jupp, har booket meg time med en på Tirsdag :) Skogfag master-studieveileder vel og merke, men håper jeg får litt hjelp til å samle tankene mine der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Husker ikke. Ikke så mye. :P 60 øre for svart/hvitt dobbeltside eller noe slikt, tror jeg. Jeg kopierte opp 200 sider av en bok en gang, ble ikke så veldig dyrt det altså. Bare husk at du må registrere og fylle på studentkortet ditt først. :) (Har dere NMBU-studentkort forresten? Eller gammelt design?)

Ja ålreit :) Det er jo billigere enn da jeg kopierte noen ark på biblioteket i Sarp for en stund siden hvert fall (2 kr arket?!) :P Sambis har UMB-studentkort, jeg har ikke fått mitt enda da dette er første semester :)

@Michellus, hvilket studie går du på?

Akkurat nå tar jeg 60 stp enkeltemner, men etter jeg har tatt MATH100 søker jeg meg inn på husdyrvitenskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva slags pensum har dere i politisk teori? 

Jeg hadde politisk teori 1 på Blindern (fikk utrolig nok en A til tross for svært beskjeden arbeidsinnsats sammenlignet med mine medstudenter :lol: Husker jeg syns det var nokså svevende, ja. Satt oppe til to natta før eksamen før jeg endelig klarte å se sammenhenger), kunne vært artig å høre om det er noe av det samme. :)

Heywood og Eriksen & Weigård :)

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte før dette, og har fått brev på at forventet behandlingstid er 10.mars...

Ja, samme, tror jeg fikk 5. mars eller noe. Men jeg fikk jo like lang "forventet behandlingstid" da jeg søkte i høst, men da tok det ca 1,5-2 uker før jeg fikk svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååeehhh er så lei av å vente på Lånekassen! Sendte søknad 8. januar og er blodfattig :aww: .

Jeg søkte før dette, og har fått brev på at forventet behandlingstid er 10.mars...

Ja, samme, tror jeg fikk 5. mars eller noe. Men jeg fikk jo like lang "forventet behandlingstid" da jeg søkte i høst, men da tok det ca 1,5-2 uker før jeg fikk svar.

Jeg fikk 5.mars også! Lever på kredittkort og det svir godt altså... DET HAR JO VÆRT JUL og der forsvant resten av sparepengene. Er snart 3 uker siden jeg søkte.... Heldigvis jobbet jeg litt i jula og har to helger i januar og, så det kommer ihvertfall inn cash til å dekke utgiftene, men noe luksus kan jeg ikke unna meg.

--

Jeg har virkelig klart å holde meg til nyttårsforsettet mitt om å være ajour i alle fag til en hver tid. Vi har allerede hatt 3 kapitler i fysikk og jeg er 100% med, vi har også hatt ett stort kapittel i matte og i går fullførte jeg siste oppgava der og. Har også vært på alle forelesninger OG jeg unna meg en tur på byn i går kveld (med vin fra jula, så kosta ingenting). Dette semesteret blir gull, jeg har det på følelsen :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en jævel på å lage leseplan!

Satt opp en plan som aldri gir meg mer enn 50 sider å gå igjennom hver dag (i uka) og samtidig gir meg nærmere 5 uker å repetere pensum på. Hvis jeg får D igjen nå...!! :ermm:

Denne gangen skal jeg også være flink til å lage sammendrag fra det jeg har lest, så jeg kan benytte meg av det i eksamensforberedelsene - dette er visstnok det vanskeligste emnet i år, i fjor var strykprosenten på 70%. Jeg skal ikke stryke eller få dårligere enn C.

Selv om jeg går inn i dette emnet vel vitende om at det er tøft, så gleder jeg meg skikkelig fordi vi nå tar for oss "the shit", altså atferdsanalyse. Dette har jeg gledet meg til såååå lenge :banana:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt student :D Wooho!

Endelig føles ikke ting så vanskelig ut lengre. Andre dagen var jeg så sliten. Jeg følte at jeg ikke skjønte noen ting og hadde mest lyst til å gråte. Jeg var så stresset. Men nå føles det ut som i fjor. Ting går mye lettere :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt student :D Wooho!

Endelig føles ikke ting så vanskelig ut lengre. Andre dagen var jeg så sliten. Jeg følte at jeg ikke skjønte noen ting og hadde mest lyst til å gråte. Jeg var så stresset. Men nå føles det ut som i fjor. Ting går mye lettere :D

Hva har du begynt på? :D

---------

Jeg tror jeg har funnet en teknikk som endelig funker for meg, og holder meg til den, leser og gjør oppgaver, også forklarer/leser oppgavene i kollokviegruppa:) tror det funker greit :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt vanskelig å lese på anatomien, beina er greit, men musklene med sine utspring og fester virker så UOVERSIKTLIG! Argh :P . Eneste jeg føler fungerer er å tegne dem ned og skrive og repetere det igjen og igjen, men burde kanskje forklare det muntlig også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg funderer på mulighetene for å ta dobbel bachelor. Jeg tror ikke jeg orker å ta noen master, ei tror jeg at karakterene mine vil være gode nok. Jeg går administrasjon og organisasjonsvitenskap nå, og vil gjerne jobbe med noe som er innenfor det feltet (som jeg regner med sier seg selv hva er). Men hva skal jeg kombinere det med? Økonomi er relevant, men jeg har ikke noe hode for regning og slike mattefag som man må gjennom på f.eks. samfunnsøkonomi. Kanskje psykologi? Et språk?

Noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes vondt ut, alt på en gang? :P

Sitter i R1 time nå, en ting av gangen, også tar jeg bio2..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Alt på en gang, på et halvt år :P Ja, det litt mye og ja, det går fort. Men sammenlignet med andre studier, så er det bare 3 fag da. Tenker man på de som tok R1 og R2 på videregående så hadde de jo ørten forskjellige fag i samme slengen. Jeg tror ihvertfall det går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige universitetsstudier (som feks ingeniørfag slik jeg har gått, endog sivilingeniør) - har jo 3 emner a f.eks matte, matte og fysikk :) Så det er da ikke noe umulighet å ta emnekombinasjonen MegaMarie gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt på en gang, på et halvt år :P Ja, det litt mye og ja, det går fort. Men sammenlignet med andre studier, så er det bare 3 fag da. Tenker man på de som tok R1 og R2 på videregående så hadde de jo ørten forskjellige fag i samme slengen. Jeg tror ihvertfall det går bra :)

Ja, det er sant, men der blir man ikke bare bedømt på eksamen, så det spørs jo hva man er ute etter, komme seg gjennom eller få høye karakterer.

Jeg tar 12-ukers kurs i fagene selv, to fag hvert semester i høst og nå og er veldig innstilt på å lære stoffet, heldigvis trenger jeg ikke flere fag enn bi1+2 og matte heller, så greit sånn sett :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant, men der blir man ikke bare bedømt på eksamen, så det spørs jo hva man er ute etter, komme seg gjennom eller få høye karakterer.

Jeg tar 12-ukers kurs i fagene selv, to fag hvert semester i høst og nå og er veldig innstilt på å lære stoffet, heldigvis trenger jeg ikke flere fag enn bi1+2 og matte heller, så greit sånn sett :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mange høyskolefag hvor karakteren bare er eksamen. Alle mine fag er bare basert på karakterer, og de fleste av samboerens også (ingeniør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant, men der blir man ikke bare bedømt på eksamen, så det spørs jo hva man er ute etter, komme seg gjennom eller få høye karakterer.

Jeg tar 12-ukers kurs i fagene selv, to fag hvert semester i høst og nå og er veldig innstilt på å lære stoffet, heldigvis trenger jeg ikke flere fag enn bi1+2 og matte heller, så greit sånn sett :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, jeg er usikker på hva vi får, men det blir ikke en karakter som på videregående, kun eksamenskarakter. Jeg kan ikke forbedre snittet mitt med karakten, men jeg får studiepoeng :) Det gjelder kun for å komme inn på ingeniørstudie. Jeg kan ikke bruke fagene til å komme inn på legestudie eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg funderer på mulighetene for å ta dobbel bachelor. Jeg tror ikke jeg orker å ta noen master, ei tror jeg at karakterene mine vil være gode nok. Jeg går administrasjon og organisasjonsvitenskap nå, og vil gjerne jobbe med noe som er innenfor det feltet (som jeg regner med sier seg selv hva er). Men hva skal jeg kombinere det med? Økonomi er relevant, men jeg har ikke noe hode for regning og slike mattefag som man må gjennom på f.eks. samfunnsøkonomi. Kanskje psykologi? Et språk?

Noen som har forslag?

Må du ta mer enn en bachelor nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...