Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny student i 2013 / 2014


Mirai
 Share

Recommended Posts

Dæven, steike, døtte og alt det der... Fikk tips av veilederen min om å se gjennom en annen masteroppgave der han var veileder for noen år tilbake. Fordi det var en god oppgave som jeg kunne få inspirasjon av. Men atte, halloooo! @*Marianne* ! Du er jo helt gæær'n. Var din oppgave jeg ble tipset om - det må det jo være. Aldri livet om jeg klarer å produsere et sånt verk på 4,5 mnd. Du er rå! :|

Hvem har du som veileder? :) Og hva skal du skrive om?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

A på hjemmeeksamen i meteorologi! Wohoo! Synd den avsluttende inneholder geofysikk, så jeg blir vel glad om jeg får karret til meg en C totalt. Men gøy likevel!

Vi hadde lesekurs her om dagen, og der fikk vi mange supre tips. Les/skriv i 15 minutter, og ta pause i 10. (Bruk stoppeklokke, og skriv opp effektiv/pause for å få oversikt over hvor effektiv du

Mitt liv for tiden: Meg: "Jeg burde virkelig sette meg ned og lese nå" : Hvorfor lese? : "Fordi du har eksamen om en uke og du har ikke begynt å lese enda!!" : Du har goood tid ... Du skul

Posted Images

Guest Michellus

Fått almanakken min og skrevet inn alle dagene og tidene jeg er på skolen samt eksamene mine. Jeg har en eksamen på en uke også tre eksamener tre dager på rad andre uken. Jæjæ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ferie 14. mai til sommeren. Helt vilt! Særlig siden jeg er usikker på om jeg skal ta augustblokkfag til høsten. Dermed kan det fort bli 3,5 mnd sommerferie. Det er ganske drøyt! Hei sommerjobblønn sier jeg bare.

Til uka skal jeg snakke med studieveileder og høre med henne hvilke utvekslingsavtaler som vil være mest aktuelt for min studieretning og mine ønsker. Har noen preferanser allerede, men kan hende jeg har oversett noe. Men så skal jeg altså levere søknad om utveksling til våren 2015! Iiiihh!!!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ferie 14. mai til sommeren. Helt vilt! Særlig siden jeg er usikker på om jeg skal ta augustblokkfag til høsten. Dermed kan det fort bli 3,5 mnd sommerferie. Det er ganske drøyt! Hei sommerjobblønn sier jeg bare.

Det ble bare verre og verre fram til masteroppgaven. Jeg synes jeg hadde ferie konstant det siste 1,5 året :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk D på eksamen i ex.phil så er igrunn veldig fornøyd da jeg var fornøyd på å stryke etter å ha kranglet med eksen hele kvelden før istedenfor å lese :ahappy: SÅ TA DEN DIN D****! Beklager det tilfeldige raserianfallet, hehe :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven, steike, døtte og alt det der... Fikk tips av veilederen min om å se gjennom en annen masteroppgave der han var veileder for noen år tilbake. Fordi det var en god oppgave som jeg kunne få inspirasjon av. Men atte, halloooo! @*Marianne* ! Du er jo helt gæær'n. Var din oppgave jeg ble tipset om - det må det jo være. Aldri livet om jeg klarer å produsere et sånt verk på 4,5 mnd. Du er rå! :|

Oi, denne så jeg først nå:) Så koselig at oppgaven min blir nevnt:) Jeg har visstnok fått mye skryt rundtom, men da må det jo være noe i det da, når han drar den fram som inspirasjon for andre;) blir jo rent stolt. Men en veldig morsom oppgave å skrive, og hadde det kommet en passende doktorgrad forbi når mastern var over så hadde jeg nok hoppet på. Synt det var moro å skrive master jeg. Hva skal du skrive om ?

Red: tok bort navn siden Maria hadde et godt poeng over;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han virker flink i alle fall :) TE. Skal skrive en forvaltningsoppgave. Velger å ikke skrive tittel osv. her for å unngå at søk på tema får folk inn på sonen seinere :P Har jobbet meg gjennom første uka nå. Skal i gang og lage en stor questback-undersøkelse denne uka. Tips tas imot med takk! Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han virker flink i alle fall :) TE. Skal skrive en forvaltningsoppgave. Velger å ikke skrive tittel osv. her for å unngå at søk på tema får folk inn på sonen seinere :P Har jobbet meg gjennom første uka nå. Skal i gang og lage en stor questback-undersøkelse denne uka. Tips tas imot med takk! Hehe.

Mitt beste tips er veldig klisje; begynne tidlig ("verket" tok ikke 4,5 mnd å skrive, men over 6mnd med intervjuer og undersøkelser, litteraturstudier (bare avbrutt av noen litt essensielle fag) og 4,5 mnd med skriving), ha fast kontortid/arbeidstid, og være streng med den. Ha hund som får deg ut;) Og ta påskeferie! Ikke sats på nattarbeid på slutten (selv om det er enkelte arkitekters yndlingsarbeidstid), eller før slutten heller for den saks skyld. Jeg hadde MIN frist en måned før den ordentlige fristen. Da var oppgaven ferdig og jeg kunne konsentrere meg om det småpirket som man vanligvis oppdager etter innlevering/trykking. Bestill trykking i god tid. Og IKKE SE PÅ OPPGAVEN ETTER DET! Tenk på layouten, men ikke overdriv (jeg syns veldig mange LA gjør det, men på mastern lar ikke sensor seg blende av det)... Møt forberedt på veiledning, samle opp alle spørsmål på en liste og bruk veiledningen effektivt... Ja, jammenmeg hadde jeg ikke litt å si om dette også;p

Greia er at jeg ER ekstremt ryddig, effektiv og en master er nok litt "som laget for min hjerne"... (Har masser av dårlige sider og;p)

Disse rådene funker nok ikke for alle, men på vår type master har man knapt med tid og alt for mange feilberegner hvor mye (lite) tid man har... Og må hasteskrive et eller annet til slutt... Så litt faste rammer for seg selv er veldig greit... Og ja, vær forberedt på å gå et skritt tilbake noen ganger. Det er noe jeg er dårlig på........

Ja, og, du har en kjempeflink veileder:) som kan masse nyttig:)

Nå så jeg plutselig at du kanskje ville ha tips til undersøkelsen?... Og jeg bare prater i veg om alt annet...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første skoledag i går. Emnene virker utrolig spennende og jeg har kost meg med å lese disse to dagene. Jeg har satt opp leseplan frem til siste forelesning i begge emner, avtalt fast dag i uken for repetisjon + oppgaveløsning med lesevenninnen min, og tenker å lage dag-til-dag-leseplaner i begynnelsen av hver uke. Jeg har kjøpt rosa skrivebøker og små post-its, så når jeg har lest et kapittel merker jeg kapitlet i skriveboken, og uttrykk i fagboken :D

Motivasjon, takk for at du endelig kom til meg!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sjuk igjen. Så fin start på semesteret a gitt... :P Men er jo ikke annet å forvente med mitt immunforsvar. Fikk heldigvis forklart det godt til gruppemedlemmene mine, for jeg vet hvor lett det er å tenke at de som er mye syke bare unnasluntrer...

Satser på å komme meg på forelesning i morgen, det er bare 2 timer. :)

Mål for semesteret, tør nesten ikke, meeen.. B i fysikk og geo, og C i matte. Så mye sjuk jeg er tror jeg det blir urealistisk å satse på noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål for semesteret, ja.. kanskje ikke så dumt :P . Vi skal ha praktisk-muntlig i en av aktivitetene (basketball, dans, volleyball, sansemotorikk/lek eller ski), samt en skriftlig eksamen som dekker anatomi, fysiologi, biomekanikk og alt av teori for hele halvåret. Vil hvertfall gjerne ha en B på praktisk-muntlig og jeg blir skuffet av noe dårligere enn C på skriftlig. C er kanskje "lavt" å sikte på, men det er så mye nye ord og mye mer puggeaktig lesing dette halvåret :P . Ser for meg at dette er en eksamen flere kan stryke på.

Holder på med muskler i overkroppen nå.. trapezius!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg spurt etter begrunnelse på en C jeg fikk i et fag. Jeg fikk B på innleveringsoppgaven i samme fag som telte 40% av sluttkarakteren, og jeg synes virkelig ikke at jeg gjorde noe SÅ feil på eksamen at den skulle resultere i en svak C eller dårligere, heller ikke etter å ha lest gjennom den i ettertid.

Ei venninne i klassen hadde ringt og pratet med foreleser, og han kunne fortelle at over halvparten(!) av studentene i faget hadde bedt om begrunnelse og sendt inn klage. Sensor hadde, ifølge foreleser, vært altfor streng. Krysser fingrene for at dette er positivt for min del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, jeg vil joine denne tråden. 

 

Jeg er et håpløst tilfelle av en student, aldri fått meg noen studieteknikk, eier ikke rutiner eller vaner, og tar alt på sparket, og får alltid panikk rett før innleveringer, eksamner osv. Men det funker, og jeg kommer meg igjennom ting. Noen ganger ikke så imponerende akterer, andre ganger går det riktig så bra. Hvordan det skjer, vet jeg ikke, men man klager jo ikke.

 

Etter jul startet jeg på master i biologi. Hadde først et skikkelig kosesemester med hyggelige fag og ikke så altfor mye å gjøre. Nå har jeg stressemester, hvor mine manglende rutiner og studieteknikker virkelig får blomstre. Huhei! 

 

Nå skal jeg reise ut til Blindern og møte veilederen min. Skal holde en presentasjon neste uke på en diger konferanse (hjelp!), og hun ville gjerne høre meg først. Grøss og gru.

Åååh så spennende! Fortell gjerne mer om studiet!

Det er biologi jeg vil inn på til høsten, og har egentlig ikke snakket med noen som har studert det!

Vil også gjerne ha tips om studieteknikk hvis noen har?

Jeg driver å tar realfag fra vgs. Nå, og har vel ikke egentlig funnet en super teknikk som funker for meg..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har endelig alle høstens karakterer kommet. Tre C-er og en B. Det er akkurat som fortjent, selv om jeg gjerne skulle hatt litt bedre karakterer det semesteret. Men det må man vel kanskje jobbe litt for. :aww:

På mandag er det tid for semesterets første eksamen. Her ligger vi ikke på latsiden! :P Og til uka begynner jeg også med resten av fagene mine. Gleder meg skikkelig! Skal ha regional planlegging, miljø og arealplanlegging og eierrådighet og rettigheter i fast eiendom. To skoleeksamener, to større individuelle skriveoppgaver og en gruppeprosjektoppgave. Det blir bra! I det største faget (regional planlegging, 15 stp) skal vi jobbe med areal- og transportutfordringer i Osloregionen. Herlighet så spennende! Jeg elsker at vi har mange praktiske case i utdanningen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Shiiiit sendte en mail til en foreleser hvor jeg spurte om man kunne bruke 6. utgave av en bok (pensum sier 8. utgave). Ville heller bruke den siden vi allerede har den her hjemme. Daaaamn for et småkrasst svar jeg fikk tilbake :lol: Det gikk noe i den duren: Det står at den utgaven er det som er pensum. Om målet er å lese og få gode karakterer så bør du kjøpe den nye utgaven. Om målet bare er å bla litt i boka så bruker du den du har nå.

Ja, jeg ser poenget hans, men daaamn :lol: Velkommen (tilbake) til universitetet liksom :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shiiiit sendte en mail til en foreleser hvor jeg spurte om man kunne bruke 6. utgave av en bok (pensum sier 8. utgave). Ville heller bruke den siden vi allerede har den her hjemme. Daaaamn for et småkrasst svar jeg fikk tilbake :lol: Det gikk noe i den duren: Det står at den utgaven er det som er pensum. Om målet er å lese og få gode karakterer så bør du kjøpe den nye utgaven. Om målet bare er å bla litt i boka så bruker du den du har nå.

Ja, jeg ser poenget hans, men daaamn :lol: Velkommen (tilbake) til universitetet liksom :lol:

Han har jo et poeng da. :P Jeg ville lånt boka av en medstudent (eller biblioteket) og sett om det er store forskjeller og evt kopiert de sidene som mangler i din utgave. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Han har jo et poeng da. :P Jeg ville lånt boka av en medstudent (eller biblioteket) og sett om det er store forskjeller og evt kopiert de sidene som mangler i din utgave. :)

Jada, ser jo hva han mener :) Ble bare litt satt ut over hvordan han sa det på :P

Og det var lurt! Det skal jeg søren meg gjøre! Hvor mye er kopiavgiften på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, ser jo hva han mener :) Ble bare litt satt ut over hvordan han sa det på :P

Og det var lurt! Det skal jeg søren meg gjøre! Hvor mye er kopiavgiften på?

Husker ikke. Ikke så mye. :P 60 øre for svart/hvitt dobbeltside eller noe slikt, tror jeg. Jeg kopierte opp 200 sider av en bok en gang, ble ikke så veldig dyrt det altså. Bare husk at du må registrere og fylle på studentkortet ditt først. :) (Har dere NMBU-studentkort forresten? Eller gammelt design?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Michellus, hvilket studie går du på?

Jeg har verdens kjipeste fag nå i Januar, kommuneregnskap. Ah, det er SÅ tørt. Og det har fått meg til å tvile litt på de fagene jeg har valgt til våren, som bla. er Årsregnskap.

Har nesten bestemt meg 100% for å søke på master i skogfag (på NMBU) fra høsten av med fokus på ressursøkonimi. Kanskje jeg heller skulle valgt et fag som forberedte meg på det? Men samtidig er jeg nødt til å følge den planen jeg har satt opp for å ha mulighet til å få regnskapsførerautorisasjon senere. Selvom jeg ser mørkt på det nå er det jo kjedelig å angre i ettertid.

:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...