Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

 

Jeg må ha noe å gå utifra, hvis ikke har jeg lett for å spise altfor mye. Jeg vil jo ned i vekt - og bli der. Nå spiser jeg variert og nok til å holde meg mett. Spiser på en slik måte at jeg fint klarer å leve sånn, ikke bare for en periode. Jeg vil bli både slank, sunn og sterk - men akkurat nå er det slank som teller mest. Lei av kommentarer på vekta mi - både direkte til meg og bak min rygg. For min del er det ikke om å gjøre å ligge på så lavt kcal som mulig, men ligge såpass lavt at jeg går ned i vekt.

Jeg må bare anbefale Grete Roede-kurs jeg altså. Der lærer du om mat og kalorier. Hva som er ja-mat og nei-mat, ca hvor mye du trenger å innta på en dag, hvilke matvarer kroppen din trenger osv. For meg var kursene jeg har gått på vært uvurderlige og veldig verdt pengene. Man går ned i vekt sikkert, men ikke i rasende fart. Og det man lærer tar man med seg videre slik at det blir en livsstilsendring og ikke bare en rask løsning. Da varer det og man holder vekta etterhvert. Jeg kan masse om prinsippene og om "pensum" på de kursene, men føler ikke det er riktig av meg å sitte og brette ut Roedes metoder på nett. :P

Uansett er det viktig å spise i underskudd for å gå ned i vekt. Underskuddet over lengre tid avgjør også vektnedgang. Er man veldig overvektig og er vant til å spise mye mat kan man legge seg på 1800 kcal per dag til å begynne med. Men 1600 er liksom det de aller fleste damer som vil ned i vekt regner seg frem til på roede-kurs i alle fall. Noe mindre enn det nlir veldig ekstremt for kroppen, og anbefales ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok kroppsscann på jobb idag. Ja, jeg er heldig som har fri tilgang, ikke sant :D Og jeg har gått ned nesten et kg, og det bare i fett, og litt opp i muskelmasse. Yej! Hadde håpet på mer, så skal justere litt på inntaket :) Anbefaler alle å prøve slik scanner.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare anbefale Grete Roede-kurs jeg altså. Der lærer du om mat og kalorier. Hva som er ja-mat og nei-mat, ca hvor mye du trenger å innta på en dag, hvilke matvarer kroppen din trenger osv. For meg var kursene jeg har gått på vært uvurderlige og veldig verdt pengene. Man går ned i vekt sikkert, men ikke i rasende fart. Og det man lærer tar man med seg videre slik at det blir en livsstilsendring og ikke bare en rask løsning. Da varer det og man holder vekta etterhvert. Jeg kan masse om prinsippene og om "pensum" på de kursene, men føler ikke det er riktig av meg å sitte og brette ut Roedes metoder på nett. :P

Uansett er det viktig å spise i underskudd for å gå ned i vekt. Underskuddet over lengre tid avgjør også vektnedgang. Er man veldig overvektig og er vant til å spise mye mat kan man legge seg på 1800 kcal per dag til å begynne med. Men 1600 er liksom det de aller fleste damer som vil ned i vekt regner seg frem til på roede-kurs i alle fall. Noe mindre enn det nlir veldig ekstremt for kroppen, og anbefales ikke.

Har vurdert det og tenkt på det, men dessverre strekker ikke økonomien til. Kanskje etter sommeren, om jeg får meg en jobb. Da jeg registrerte meg på nettsiden til roede ble jeg anbefalt 1600kcal, så kanskje jeg skal prøve å holde meg til det heller?

Jeg prøver jo nå og tenke på hva jeg putter i meg, ikke BARE antall kcal. Men kan nok bli flinkere på det, spesielt flinkere å spise grønnsaker!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har skrevet her inne, synes gjengen her inne er flinke og har supre resultater. Jeg har håpet et par uker nå å kunne skrike ut at jeg har gått ned 30 kg, men vekta rikker seg ikke ned de siste grammene. Vekta viser 80.5 en dag, 80.2 en annen, men å vise 7tallet først sitter visst langt inne.. Jaja, dagens sutring unnagjort. Det positive er at jeg ser fine resultater på trening, ny pers på sykkel og jogging er ikke så verst likevel :-) Gleder meg til en aktiv sommer

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg en løpetur for første gang på 2-3 mnd i kveld. 4,5 km på 27 min :) Veldig fornøyd med det. Både opp- og nedoverbakker og noen skikkelige kneiker på slutten. Formen føltes upåklagelig, og all treninga den siste tiden er helt klart synlig. Ser at sist jeg løp ble det 4 km på 28 min. ;) Det er bare veldig synd at knærne mine er så kranglete og at jeg var rimelig forspist før jeg løp ut og hadde hold hele tiden! Haha. Så omstendighetene tatt i betraktning er jeg desto mer fornøyd. Neste gang blir det en lengre tur for å teste kondisen mer. I morgen - styrketrening :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok kroppsscann på jobb idag. Ja, jeg er heldig som har fri tilgang, ikke sant :D Og jeg har gått ned nesten et kg, og det bare i fett, og litt opp i muskelmasse. Yej! Hadde håpet på mer, så skal justere litt på inntaket :) Anbefaler alle å prøve slik scanner.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Høres artig ut. Hvor finner man sånne?

Og hva er normalt sett prisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på "ferie" og det kommer til å flyte både drikke og mat (60 års lag hele helgen :P ) men jeg har vært flink idag og jogga en tur på 35 min, innkludert et par ordentlige spurter. kommer til å prøve å gjøre det i morgen og Søndag også, for å bøte litt på fråtsinga :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du spiser kun 1200kcal per dag?

Jeg trener til forskjellige treningsvideoer på youtube, håper det er bra nok for å forhindre løs hud!

Jeg har ikke noe problem med å ligge på 1300kcal på en dag. Går ikke rundt sulten.. Men kanskje jeg bør øke likevel? Er 1600 bedre kanskje?

Jeg har levd på 1300 kcal i mange mnd. Gått ned 24 kilo på 5 mnd, har masse energi og føler meg kjempe bra. Så det går heeeelt fint å ligge på 1300 kcal. Her har ihvertfall ikke vekten stagnert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er! :)

JEg har gått ned til 75 kg ( begynte på 80 for 5 ish uker siden). Jeg spiser akkurat det jeg vil, når jeg vil (men foretrekker sunn mat). Trener ca 3 dager i uka med et rimelig strengt fullkroppsprogram og har på to uker blitt kvitt valker under bhstroppen. Dobbelthake nesten borte og liker det jeg begynner å se i speilet.

Mitt mål er en knallgod kondisjon og være stram innen noen mnd. Det bør jeg klare fint siden jeg i hele mitt liv har vært nettopp det. Minus de siste år. Føler jeg nå får igjen for årene med kickboksing, 7 dagers regime og blodslit (altså før) :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle egentlig ikke løpe i dag, siden det er så varmt, men så begynte jeg å tenke ut mulige ruter, og så kom jeg frem til at jeg klarer vel helt fint den turen på 3 km som jeg ser for meg, det er jo bare oppvarming i forhold til de andre treningsøktene jeg har hatt i det siste. Og da er jeg også 3/4 på vei i løpekonkurransen! Musikeren truet med å løpe to mil på mølla i dag, så jeg må nesten få lagt inn en liten innsats selv :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke to mil på Musikeren, for han har skadet seg. Jeg føler meg ekstremt ondskapsfull som er fornøyd med det. :devilbanana: Nå har jeg bare 25 km igjen før jeg vinner, gutta er på 39 og 42, og jeg er på 75... Må bare passe meg så ikke Musikeren blir løpeklar igjen før jeg har vunnet :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunner alle som har råd til å trene og få program :( Her strekker absolutt ikke pengene til, og ser liten motivasjon og framgang for tiden!

Det trenger da ikke koste penger å trene, jeg har brukt null penger på trening og treningsprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunner alle som har råd til å trene og få program :( Her strekker absolutt ikke pengene til, og ser liten motivasjon og framgang for tiden!

Finn deg et program på nett som du følger! Et program som faktisk legger opp til at du skal strekke deg litt og litt lenger. Det er også fint og lurt å alliere seg med en venn som man kan trene med, hvis man har noen i nærheten. Jeg har ikke det, men jeg har inngått en løpekonkurranse med kjæresten og en kamerat, førstemann til å løpe 100 km til sammen. Noe sånt kan kanskje funke? Førstemann til å løfte sin egen vekt eller noe sånt? :D

Her sa Musikeren at "Fyfader du er flink!" etter at jeg hadde løpt. Og jeg føler meg ordentlig flink. Jeg smurte meg med solkrem for å kunne løpe med solbrentheten min, valgte en rute med skygge for at det skulle gå an å løpe med Kuro, og trente litt ekstra styrke da jeg kom inn igjen for å kompensere for en kort joggetur. Men fy søren, det var tungt. Jeg brygger på en forkjølelse, det er 25 grader og strålende sol, og jeg er tydeligvis allergisk mot gresspollen. :lol: Skikkelig ego-boost å klare den turen, altså. Jeg er flink!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jogget i dag morgen, og det var faktisk lårmusklene som var begrensende for meg, og ikke kondisen! Så da må jeg vel få inn litt styrketrening.

Skal prøve å spise sunnere, altså kutte ut saft og brus i ukedager. Har tatt noen "før" bilder, så skal jeg prøve å sammenligne om en måned for å se om det er noen forskjell. Vekta beveger seg nemlig ikke, men det trenger den heller ikke å gjøre for min del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunner alle som har råd til å trene og få program :( Her strekker absolutt ikke pengene til, og ser liten motivasjon og framgang for tiden!

Han derre NRK puls mannen lagde fullt treningsprogram til hjemmetrening, ned tre buksestørrelser heter det. Du finner det om du går inn på NRK puls :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han derre NRK puls mannen lagde fullt treningsprogram til hjemmetrening, ned tre buksestørrelser heter det. Du finner det om du går inn på NRK puls :)

Har noen testet dette treningsprogrammet? Er det et greit program å følge for en nybegynner?

Jeg har tenkt å komme ordentlig i gang med trening igjen denne sommeren! Alt for lenge siden sist.. Gøy å ha en motivasjon til å faktisk trene også da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger da ikke koste penger å trene, jeg har brukt null penger på trening og treningsprogram.

Finn deg et program på nett som du følger! Et program som faktisk legger opp til at du skal strekke deg litt og litt lenger. Det er også fint og lurt å alliere seg med en venn som man kan trene med, hvis man har noen i nærheten. Jeg har ikke det, men jeg har inngått en løpekonkurranse med kjæresten og en kamerat, førstemann til å løpe 100 km til sammen. Noe sånt kan kanskje funke? Førstemann til å løfte sin egen vekt eller noe sånt? :D

Han derre NRK puls mannen lagde fullt treningsprogram til hjemmetrening, ned tre buksestørrelser heter det. Du finner det om du går inn på NRK puls :)

Jeg har absolutt ikke noe utstyr hjemme av treningsutstyr bortsett fra en rockering. Jeg har fult treningsopplegg på xboxen min, men uten struktur (som e PT er), så blir det veldig sånn at i morgen skal jeg! Oså skjer det ikke noe, har prøvd et ganger på runkeeper også, men det går et par dager også sletter jeg utfordringa :P

Ingen venner å trene med, og ingen som har interesse av det heller. Nærmeste jeg kommer er fitbiten!

Er da en hvis grense for hvor trent jeg blir av å bare gå tur, for det kan jeg gjøre i timer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har absolutt ikke noe utstyr hjemme av treningsutstyr bortsett fra en rockering. Jeg har fult treningsopplegg på xboxen min, men uten struktur (som e PT er), så blir det veldig sånn at i morgen skal jeg! Oså skjer det ikke noe, har prøvd et ganger på runkeeper også, men det går et par dager også sletter jeg utfordringa :P

Ingen venner å trene med, og ingen som har interesse av det heller. Nærmeste jeg kommer er fitbiten!

Er da en hvis grense for hvor trent jeg blir av å bare gå tur, for det kan jeg gjøre i timer!

Jeg har nesten nada av utstyr. Jeg har en gymmatte og en manual. Går ikke på treningsstudio (det kan fort bli like mye "i morgen skal jeg.. nei, i morgen" btw), runkeeper klarer ikke logge her på bøgda, så da får jeg bare logga i mer sentrale strøk, og bruker derfor ikke runkeeper heller. Jeg trener ikke med noen selv om jeg har flere jeg sikkert kunne gjort det med.

Jeg har en skritteller på mobilen som er stilt inn på vekt, høyde, skrittlengde osv, og jeg kjører høy intensitet på gåturene (jeg trasker ikke, jeg går fortfortfort), prøver å jogge/ta noen intervaller på turene. Jeg gikk ned ca 17kg fra slutten av august til midten av januar :) Fordi jeg økte intensiteten på turene (jeg kan også gå og gå og gå og gå, det gjelder å gå såpass fort at du blir varm og svett, finne utfordrende terreng, prøve å jogge 50-100-200 osv meter, gjøre noen øvelser når du har tid og mulighet (jeg tar f.eks. 10 knebøy og utfall på jobb når det er stille, eller gående utfall på tur, prøver å klare noen armhevinger osv), også snudde jeg om til et sunt men levelig kosthold - altså ingen diett som jeg kun ville klare noen mnd. Jeg gir meg selv lov til å skeie ut litt, men tar det da gjerne igjen på litt ekstra trening.

Det er kjempevanskelig i starten, men det var lettere når jeg kunne skryte her. Ingenting er for lite til å skryte av, og jeg heier på deg! :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig lyst å begynne å sykle med bikja. Men der jeg bor er det så og si bare asfaltveier man kan sykle på.. Hvordan blir det for hundens poter? Var på en sakte og bitteliten sykkelrunde igår (ca 5 min), og bare den lille turen vistes på poteputene (hun var ikke lengre så ru, men helt glatt). Vet ikke om jeg tørr å sykle noe meg jeg :o Hva med potesalve? Potesokker glir jo bare ned..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sykle med hunden på asfalt er vel ikke bra for hunden i det hele tatt? Men kan du sykle sånn at hun løper på veiskuldra, i grusen/gresset?

Jeg har en alvorlig gangsperre etter en superduper treningsøkt på senteret i går.

Nesten ingen andre der siden sola skinte og da blir alt så mye mer effektivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rastløs i kroppen så jogga 30 min i pissregnet uten hunder idag tidlig :P Føler meg teit uten hunder :lol:

Red: Jeg ville ikke ha syklet med hund på asfalt, sykling er ikke noe trim for oss her heller siden det går så sakte :P

Endret av Stine
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...