Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp! Jeg håper på å få tatt lappen snart-tråden


Brist
 Share

Recommended Posts

Er man der i fra 11 og ut dagen, spesielt rundt lunsjtider, er det oftere flere enn tidligere, etter hva damen på trafikkstasjonen sa til meg. De hadde flere folk første dagen i uka med drop-in enn andre dagen :) Larvik hadde vell rundt 20 avlukker til teorien, så der fikk man gå rett inn til prøven, det var visst generelt kassa og tilhørende kø som tar tid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 253
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg hadde oppkjøring i dag, og jeg klarte det!!  Fikk bare en bitteliten anmerkning, han sa han ikke hadde trengt å føre den opp en gang. Kjørte litt over fartsgrensa noen meter, men han så at jeg så

Jeg sto på oppkjøring i dag   Det var langt fra så ille som jeg trodde, selv om jeg var litt usikker noen ganger på om jeg strøk. Står ikke nevnt på skjemaet en gang da  

Da var lappen i boks her! Hadde oppkjøring i går, og overraskende nok var jeg ikke nervøs en gang. Nå mangler jeg bare bil 

Posted Images

Kjørte min egen bil for første gang i dag :D Øvelseskjørte med mannen, hvilket vil si at jeg ikke kan regne med noe særlig hjelp ... Overlevde heldigvis :aww:

Dere som har brukt teoritentamen.no før teoriprøven, var det noe særlig forskjell mellom teoritentamen og den faktiske prøven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Emmy skrev:

Kjørte min egen bil for første gang i dag :D Øvelseskjørte med mannen, hvilket vil si at jeg ikke kan regne med noe særlig hjelp ... Overlevde heldigvis :aww:

Dere som har brukt teoritentamen.no før teoriprøven, var det noe særlig forskjell mellom teoritentamen og den faktiske prøven?

Tips er å få i gang samtale om trafikkbildet med ledsageren, man lærer mye og ser mye ved egen kjøring :) 

Jeg syntes teorien var enklere enn Teoritentamen, spørsmålene er ganske rett frem. Som sagt brukte jeg bare Teoritentamen før jeg tok teorien, hadde ikke problemer med noe på prøven fordi jeg ikke hadde vært borti det tidligere.

 

Jeg har fått dato for oppkjøring, så spent! Det er fult helt til slutten av juni her, kanskje like så greit, har en del obligatorisk kjøring igjen :ahappy: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Emmy skrev:

Kjørte min egen bil for første gang i dag :D Øvelseskjørte med mannen, hvilket vil si at jeg ikke kan regne med noe særlig hjelp ... Overlevde heldigvis :aww:

Dere som har brukt teoritentamen.no før teoriprøven, var det noe særlig forskjell mellom teoritentamen og den faktiske prøven?

Jeg opplevde det relativt likt, selvsagt litt forskjell, men typen spørsmål og hvordan de var formulert var ganske likt :) for meg var mange av spørsmålene på Teoritentamen vanskeligere enn selve prøven!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte min egen bil for første gang i dag [emoji3] Øvelseskjørte med mannen, hvilket vil si at jeg ikke kan regne med noe særlig hjelp ... Overlevde heldigvis :aww:

Dere som har brukt teoritentamen.no før teoriprøven, var det noe særlig forskjell mellom teoritentamen og den faktiske prøven?

Teorien var kjempeenkel sammenligna med teoritentamen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kristin_nord skrev:

virkelig @Tekopp ? Jeg gruer meg skikklig for jeg får ikke til på nett :(

virkelig. jeg gjorde masse av de oppgavene, sånn at jeg kom innenfor garantien deres. Tror det var 10 beståtte tester hos dem. 

Når jeg tok teorien på trafikkstasjonen var det mange flere av de enkle spørsmålene, noen enkle om trafikkskilt og striper og sånt. På teoritentamen er alle spørsmålene de vanskelige. 

Tror jeg fikk 1 feil, noe om forsikring som var et ordkløyverispørsmål. Brukte såpass kort tid på prøven at dama som holdt oppsikt over meg reagerte på det, var jo så enkelt at jeg bare surfa gjennom det :D 

Driver du med teoritentamen nå, anbefaler jeg virkelig at du haker av for at du får opp underveis hva som er riktige svar, og leser det mens du tar testene. Lærer mye av det. Jeg hadde den pakken som gir deg lange forklaringer og videoer, veldig greit :) 

I værste fall, om du stryker er det bare 14dagers karantene på den (og 600 bortkasta kroner), så det er ikke så ille. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 5 år siden jeg tok teorien veldig spontant. Tok den uten å ha lest og sto med 2 slurvefeil. Brukte vel 11 min og da gikk jeg gjennom testen to ganger. Når jeg tok teorien på moped sto jeg med null feil på 6 min. Så teorien er over hodet ikke vanskelig om du tenker litt logisk :)

Lær vikeplikt, skilt og bremselengder så er alt annet veldig greit å bare tenke seg til.

Det er veldig lett å overtenke spørsmålene! Og det er ikke farlig å stryke på teorien om det skulle gå galt! Kjørelæreren min fortalte at han strøk 3 ganger på teorien før han akkurat sto siste gangen.

Lykke til dere som skal ta teorien og snart ha oppkjøring! :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Da regner jeg med at jeg er klar, har tatt 18 prøver på teoritentamen og bestått 14 på rad, de tre siste med alt riktig eller 1 slurvefeil :) Lærer masse av å lese forklaringene til hvert spørsmål!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Emmy skrev:

Takk for svar! Da regner jeg med at jeg er klar, har tatt 18 prøver på teoritentamen og bestått 14 på rad, de tre siste med alt riktig eller 1 slurvefeil :) Lærer masse av å lese forklaringene til hvert spørsmål!

Pell deg på trafikkstasjonen, du! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoriprøve bestått med 2 feil :D På det ene valgte jeg riktig svar først, men gikk inn i "overtenkemodus" og gikk tilbake og endret til feil før levering :aww: Det andre vet jeg ikke hva var, fryktelig irriterende. Det "fine" med å ta feil er jo at man lærer noe nytt, så føler meg snytt :P Husker at jeg var usikker på et par spørsmål, men husker selvfølgelig ikke hva de var :gaah:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dere som har hatt langkjøring, hvor langt/lenge kjørte dere, og hvor fra/via/til? Var det mer utfordrende enn tidligere kjøretimer? :) 

Etter dagens 45 minutters så er jeg offisielt ferdig med trinn 3! Glattkjøringa var spennende, men også på en måte skummelt, dog ikke så ille jeg hadde sett for meg. Mitt største problem var at det i svingen slett ikke er lang til fjellveggen, å gli i sving er noe jeg virkelig ikke liker, ellers var det plankekjøring hvis man ser bort fra den korte strekningen å aksellere og vansker med å forstå hindrene når de er så høyt oppe :P Forbikjøringa jeg hadde gruet meg mest til gikk veldig fint, det er jeg glad for.

Det var kjempegod erfaring og dro hjem med riktig mestringsfølelse! Jeg hadde mye undring før jeg dro om hvordan det så ut, så her er litt beskrivelse. Til de som ikke har hatt sikkerhetskurs på bane så er hele dagen beregnet på å få erfaring, lære teknikker og forstå risikoen, det måles ikke hva du kan, men hva du lærer og erfarer, du kan få prøve akkurat hva du vil. I Hof, Vestfold er der to kjørebaner rett frem á cirka 100m stopplengde med god bredde, tre (1+2) skumgummi-personer og en elg. På andre banen er der en sving tiltenkt glattkjøringsbiten med en elg og en bil, samt en glatt bakke man skal få kjenne på dette å stoppe og bakkestart forover og bakover. Vi fikk 3(4?)x30min per stk. I tillegg hadde vi teori med sikring av personer og gods i og på bil/henger, med praktiske gjennomføringer.

Første langkjøring i morgen, da er vi cirka halvveis i trinn 4 - det har gått veldig mye lettere og fortere enn jeg trodde, kan ikke skjønne at jeg har utsatt det i så mange år allerede :ahappy: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, maysofie skrev:

Dere som har hatt langkjøring, hvor langt/lenge kjørte dere, og hvor fra/via/til? Var det mer utfordrende enn tidligere kjøretimer? :) 

Jeg hadde to kjøretimer med langkjøring, ca. to klokketimer per gang (tur-retur). Hadde grua meg til forbikjøring, men det pissregna noe så hinsides at kjørelæreren ikke syntes det var trygt med forbikjøringer så det slapp jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langkjøring tok vi til Sverige. Fra Ås innomhus Son, Moss, Råde, Fredrikstad osv begge veier. Husker ikke antall timer men vi var to i bilen som kjørte en vei hver.

Eneste utfordringen jeg hadde var at jeg hadde hatt 5 timers eksamen tidligere på dagen og det var midt i russetiden. Men det er som en normal kjøretime, bare lengre. Også må du følge mer med på slikt og sånt. Vi fikk bare utdelt kart og noen steder vi skulle innom så var det om å gjøre å komme seg dit :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde to langkjøringer. Den ene gangen kjørte jeg til Sande (fra Tønsberg). Kjørte til Nykirke, også mye sideveier bakimellom der. Var bare på trange sideveier, ikke på e18.   Tok vel 4 skoletimer (3 timer) og hadde pause halvveis.  Andre turen var til Sandefjord, da kjørte vi e18 til, kjørte litt i byen også gamle e18 tilbake (var innom stokke en tur). Den tok vel 2 skoletimer med pølsepause i Sandefjord.    Synes det gikk veldig greit, men jeg synes egentlig alt gikk greit :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått oppkjøring 16. juni :frantics: I Drøbak, kjørelæreren mente det ville passe meg bedre enn Oslo :P 

@maysofie Jeg hadde en på 5 x 45 min og en på 4 x 45 min. Aner ikke km. Kjørte til Sverige på den lengste, og kjørte da mest på landevei/motorvei. Husker ikke helt hvor vi kjørte på den korteste, mot Lillestrøm tror jeg, og kjørte i mer blandet miljø (dvs. flere utfordringer enn på den lengste). Var som en vanlig kjøretime, bare lengre :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått oppkjøring 16. juni :frantics: I Drøbak, kjørelæreren mente det ville passe meg bedre enn Oslo [emoji14] 

@maysofie Jeg hadde en på 5 x 45 min og en på 4 x 45 min. Aner ikke km. Kjørte til Sverige på den lengste, og kjørte da mest på landevei/motorvei. Husker ikke helt hvor vi kjørte på den korteste, mot Lillestrøm tror jeg, og kjørte i mer blandet miljø (dvs. flere utfordringer enn på den lengste). Var som en vanlig kjøretime, bare lengre [emoji4] 

Drøbak er en veldig grei trafikkstasjon å starte fra! Bare pass på når du skal ut på hovedveien derfra, få kjørelæreren din til å gå igjennom vikeplikt akkurat i den utkjøringen hvis det fortsatt er utkjøring rett over rundkjøringen :)

Jeg hadde en veldig hyggelig sensor, og har heller ikke hørt noen av mine venner og bekjente klage på sensorene de hadde ;)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første langkjøring unnagjort, ble cirka 3,5 klokketimer :) 

Nå har jeg bare den planlagte kjøringa igjen av det praktiske. Cirka 10mil, innom minimum en by og en severdighet, tror jeg har sånn høvelig plan hvor vi skal. Noen tips til hva man må huske på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha langkjøring, glattkjøring og bykjøring i morgen. Startet kl. 07 og er hjemme i 19-20 tiden. Det blir en laaang dag kjenner jeg :| Bykjøring i Alta tror jeg skal gå greit da :lol: 


Edit: Kun kjørelærer og meg som skal, pleier å være to, men vi var ikke mange nok. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, monica_n skrev:

Skal ha langkjøring, glattkjøring og bykjøring i morgen. Startet kl. 07 og er hjemme i 19-20 tiden. Det blir en laaang dag kjenner jeg :| Bykjøring i Alta tror jeg skal gå greit da :lol: 


Edit: Kun kjørelærer og meg som skal, pleier å være to, men vi var ikke mange nok. :P 

Bykjøring i Alta er plankekjøring :lol: selv uten å være kjent der så finner man lett frem :P 

Lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
    • Er en del med god helse og super mentalitet også? Vår golden var på ingen måte taus, han bjeffet forholdsvis mye. Cavalieren vår var helt ekstremt gneldrete med vakt som sin selvpålagte hovedoppgave. Mest savage villdyr jakt-, vakt- og trekkhund jeg har hatt. Understimulert.  Ingen lyd på finsk lapphund og chihuahua, som begge fikk over gjennomsnittet med oppmerksomhet og stimuli. Begge rasene kjent som gneldrebikkjer, begge individene så og si tause, i motsetning til de to kjent for å være verdens enkleste og greieste, som i bunn og grunn var veldig hundete hund på mange måter, bl.a. ressursforsvar. Såfremt en skal trene og aktivisere hunden er oppdragelse og aktivisering vel så viktig som rase og genetikk, tror jeg. En golden som kjeder seg er ingen plysjhund, den vil bjeffe og ødelegge ting. En spisshund som får tilfredsstilt behov og blir trent trenger verken lage lyd eller ugagn. Kan lyd handle vel så mye om hvordan ulike raser blir valgt av ulike typer hundeeiere til ulike typer hundehold? Hvilke raser vil ikke bli gneldrebikkjer om en ofte og lenge av gangen plasserer dem i en kjedelig hundegård alene, hvor de kan se/høre/lukte forbipasserende? En gjenganger med små, såkalte gneldrebikkjer av selskapsraser er at eierne verken forstår dem eller trener dem, og så retter det seg når de får hjelp til å tolke hunden og interaktere bedre med den.  Jeg har forøvrig hatt store problemer med LYD på riesenvalpen jeg har nå (ikke en rase for trådstarter). Ikke noe jeg forventet, og er pga generelt konsensus om bjefferaser usikker på om det er genetisk lyd eller om det i hovedsak er miljøpåvirkning fra den individuelle mammaen. Fra mitt eget anekdotiske erfaringsgrunnlag tror jeg egentlig det siste. Det har tatt to mnd å bli kvitt problemet hjemme, ved å forstå mer av hva han vil når det kommer lyd, og hvordan respondere på det. Ikke super lystbetont oppgave å jobbe med, for jeg forventet ikke det problemet.  Den personlige efaringen min er altså at rase is like a box of individuals i litt større grad enn mange andre mener.
    • En del lyd og dårlig helse og mentalitet på dem.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...