Gå til innhold
Hundesonen.no

NÅ skal jeg slutte å snuse! Suksesshistorier, tips, andre som vil være med?


Aya
 Share

Recommended Posts

Nå er det altså nok. Etter to år som snuser er jeg ferdig, fra og med i dag. Jeg tok en snus i dag morges, ble uvel og dårlig, og er kjemperedd for kreft. Dessuten har ikke økonomien min godt av dette. Noen som har noen suksesshistorier, eller som kanskje vil være med på slutt? Jeg har en plan om å unne meg salte drops den første uken (dundersalt, tyrkisk pepper o.l.), og så troppe ned på det også om en ukes tid. Men trenger noe den første kneiken :) Jeg har sluttet å snuse! Hurra!

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 125
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå er det altså nok. Etter to år som snuser er jeg ferdig, fra og med i dag. Jeg tok en snus i dag morges, ble uvel og dårlig, og er kjemperedd for kreft. Dessuten har ikke økonomien min godt av dette

Jeg har i dag drukket ca ti kopper kaffe, to kopper te og en pepsi max + spist en pepestang, men er fullstendig snusfri enda ^^ Det går fint!! Snart to døgn! Dere er GULL folkens, for en støtte :D

Jeg har fått slutta-appen og er stadig vekk inne og trykker nei på "har du tatt en snus siden du bestemte deg for å slutte?" bare for å å "Så flink du er! Fortsett sånn!" tilbake :P Fine appen.

Sånn hadde jeg det med røyk! Takket være en skikkelig fyllerunde i Amsterdam for noen år siden kan jeg ikke lukte røyk i kombinasjon med alkohol engang uten å bli dårlig. Kanskje det var det jeg burde? Finne frem romen og ha en skikkelig kjempefest? :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn hadde jeg det med røyk! Takket være en skikkelig fyllerunde i Amsterdam for noen år siden kan jeg ikke lukte røyk i kombinasjon med alkohol engang uten å bli dårlig. Kanskje det var det jeg burde? Finne frem romen og ha en skikkelig kjempefest? :P

Sonenfest! Jaaaa :D

Har lite tips og råd å komme med, da jeg aldri har rørt en snus i mitt liv. Vil bare si at du er flink :aww:

Og når du virkelig har klart å bli snusfri, kan du gjerne ringe typen min. Min eneste formening om snus er nemlig at det lukter pøkk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her en kveld bommet jeg en snus av et av fadderbarna mine (jeg snuser bare på fylla og burde vel egentlig slutte med det også. Er ikke noen fare for at jeg skal bli avhengig når jeg er edru, da brekker jeg meg omtrent av lukta). Jeg spurte ham om han snuste mye, og da fortalte han hvor mye han bruker på snus i året. Så tok jeg fram telefonen og regnet ut hvor mye han vil ha brukt på snus hvis han fortsetter som nå til han er sytti. 1 400 000 kroner. Det var nok til å få ham til å bestemme seg for å slutte.

Det finnes røykeslutt-app vet jeg, det finnes sikkert snuseslutt-app også? Sånn som regner på hvor mye du har spart, hvor mange dager du har gått uten også videre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg slutta og røyke, så det blir vel litt anderledes? Jeg innbiller meg at røyking går på litt andre vaner enn snusing.

Uansett, om salte drops tar vekk suget, så spis salte drops så lenge du har behov for det. Det trenger du ikke begrense i tid. For meg var kaffe et godt substitutt for røyken. Jeg bøttet i meg uante mengder i starten, og fremdeles tar jeg en kopp kaffe om jeg får lyst på røyk. Nå er det lenge siden det fysiske behovet er borte, men kaffen erstatter på en måte det psykiske behovet også.

Og hver gang du får lyst på snus, så gjør noe annet som får tankene andre steder. Det psykiske behovet varer kun i kort tid. Dette klarer du. Lykke til :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Ulla-Britt

Hurra for deg!

Er på min 154. dag uten snus nå. Snusa i ett år for å klare å kutte ut røyken etter 16 år. Jeg savner virkelig ingen av delene.

Enig med kommentar over. Spis det du vil når du vil. Alt er bedre enn å sprekke, og suget etter "noe" går over før eller siden uansett. Jeg syntes det var ganske grusomt å plutselig gå rundt uten nikotin i kroppen. Så røyk og snus overalt, var rastløs, meggete og tidvis for massiv vold og drap også, spesielt da jeg sto i kø, men det gikk over. Det verste som skjer er jo at man blir sur og rastløs, en følelse som som oftest går over igjen etter et par minutter. Det dauer man ikke av.

Heier på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og råd folkens!! har holdt meg fint siden i går morges, men nå sitter jeg ved siden av en på toget som sitter og holder på boksen og har den fremme hele tiden. skal sitte her i fem timer, så kanskje jeg må spørre om han kan gjemme den etterhvert, Haha. Neida. Dette skal gå fint! salte drops er min venn. blir en utfordring å komme hjem til en samboer som snuser, men sånt blir man iallfall sterk av:p I can do it! !

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Denne tråden skal jeg lese på nytt når jeg skal slutte etterhvert :)

Jeg snuser mye, noen ganger en boks om dagen, og det er ikke helt bra :P Det fins en gratis app som heter slutta. Der får du push-meldinger om at du har spart så så mye, om at du har klart deg uten i så så mange dager osv. Var til bra hjelp når jeg skulle slutte å røyke ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å snuse etter 5 år. Jeg bestemte meg for at jeg ville slutte for helsen min. Jeg bestemte meg på forhånd når jeg skulle kjøpe min siste boks, og den hadde jeg lenge (kanskje en uke)! Hver gang jeg tok en snus fra den boksen tenkte jeg at dette er en av de siste snusene mine, har jeg lyst på den nå? Så prøvde jeg konsekvent å ta de på "feil" tidspunkt, altså jeg snuste alltid etter mat, men med den siste boksen prøvde jeg å unngå det, for å bryte vanene litt. Men summa summarum syns jeg egentlig det var ganske lett å slutte. Jeg hadde litt lyst på etter mat feks, men tenkte at det var mer psykisk enn fysisk behov, og tok meg heller noe å drikke eller gikk en tur. Etter et år hadde jeg skikkelig lyst på, har alltid likt lukten av det, og tok en skruf sterk (skikkelig smart). Jeg spydde, og da mistet jeg lysten for godt :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyking er ofte situasjonsbestemt, sosialt og dette med å ha "noe mellom fingrene". Jeg har aldri snust, men tror at det dreier seg kun om nikotinavhengighet? Eller? Om det "kun" er nikotinen man er avhengig av så fins det jo utallelige nikotinprodukter som plaster, tyggis etc.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyking er ofte situasjonsbestemt, sosialt og dette med å ha "noe mellom fingrene". Jeg har aldri snust, men tror at det dreier seg kun om nikotinavhengighet? Eller? Om det "kun" er nikotinen man er avhengig av så fins det jo utallelige nikotinprodukter som plaster, tyggis etc.

Jeg prøvde for min del en stund snus uten nikotin, og savnet ikke noe annet da. Så tror det har mest med vanen og å føle at man "koser" seg med den, iallefall er det slik med meg.

Er jeg uggen en dag kan jeg fint gå en hel dag uten, og er jeg syk flere dager i strekk, men ellers så "må" jeg ha det. Glemmer jeg bort snus en stund for eksempel kan jeg gå og trippe og lete i kjøleskapet etter noe å spise, drikke etc. og komme på at jeg verken er sulten, tørst eller godtesugen men rett og slett trengte snus.

Men lykke til i sluttingen, TS. :) Tror det viktigste er å bare ville det nok (ikke f.eks kun tenke at det kunne ha vært lurt økonomisk), men virkelig være innstilt. Og den første tiden prøv å gjøre noe for det meste av dagen, er hvertfall ofte slik at når jeg ikke gjør noen verdens ting at jeg snuser mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyking er ofte situasjonsbestemt, sosialt og dette med å ha "noe mellom fingrene". Jeg har aldri snust, men tror at det dreier seg kun om nikotinavhengighet? Eller? Om det "kun" er nikotinen man er avhengig av så fins det jo utallelige nikotinprodukter som plaster, tyggis etc.

Snusen er for min del også veldig situasjonsbestemt egentlig. Det handler om kos, og er en erstatter for f.eks dessert etter middag eller sjokolade til kaffen - altså er det noe jeg virkelig koser meg med. Hoi, nå fikk jeg jammen lyst til å gå i skapet - der ligger det en hel haug bokser ... Men nei, det er fy :P

Jeg endte faktisk med å spørre mannen på toget om å gjemme snusboksen fra meg :lol: Klarte ikke lese boken min, bare stirre på snusboksen, og det følte jeg var kontraproduktivt :P Han lo litt av meg, men gjemte snusen - hiver glatt selvrespekten over bord hvis jeg bare klarer å slutte :P Jeg tror dette kommer til å gå greit jeg, jeg har som sagt sluttet flere ganger og vært snusfri i flere mnd gjennom de siste to årene. Må bare lide meg gjennom de to første ukene ... TAKK FOR ALL STØTTE!! Tannkjøttet mitt er dere evig takknemlig :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snusen er for min del også veldig situasjonsbestemt egentlig. Det handler om kos, og er en erstatter for f.eks dessert etter middag eller sjokolade til kaffen - altså er det noe jeg virkelig koser meg med. Hoi, nå fikk jeg jammen lyst til å gå i skapet - der ligger det en hel haug bokser ... Men nei, det er fy :P

Jeg endte faktisk med å spørre mannen på toget om å gjemme snusboksen fra meg :lol: Klarte ikke lese boken min, bare stirre på snusboksen, og det følte jeg var kontraproduktivt :P Han lo litt av meg, men gjemte snusen - hiver glatt selvrespekten over bord hvis jeg bare klarer å slutte :P Jeg tror dette kommer til å gå greit jeg, jeg har som sagt sluttet flere ganger og vært snusfri i flere mnd gjennom de siste to årene. Må bare lide meg gjennom de to første ukene ... TAKK FOR ALL STØTTE! Tannkjøttet mitt er dere evig takknemlig :)

*Lusker innom for å sjekke at Aya har kontroll* Så flink du er, stå på! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte faktisk med å spørre mannen på toget om å gjemme snusboksen fra meg :lol: Klarte ikke lese boken min, bare stirre på snusboksen, og det følte jeg var kontraproduktivt :P Han lo litt av meg, men gjemte snusen - hiver glatt selvrespekten over bord hvis jeg bare klarer å slutte :P Jeg tror dette kommer til å gå greit jeg, jeg har som sagt sluttet flere ganger og vært snusfri i flere mnd gjennom de siste to årene. Må bare lide meg gjennom de to første ukene ... TAKK FOR ALL STØTTE! Tannkjøttet mitt er dere evig takknemlig :)

Jeg hadde faktisk tenkt å skrive akkurat det, at du bare skulle svelge stoltheten og be ham gjøre det, det er ingen skam :lol:

Jeg heier på deg! Helt seriøst! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starta å snuse i militæret, veeeeeldig lurt. Aldri turt å si det til mor og far, så då eg dimma måtte eg jo slutta så dei ikkje såg meg snusa.

Kunne sikkert sneket og lurt men det kom jo ikkje eg på. Det var hardt men alternativet var uaktuelt. Lenge leva flink pike-syndromet

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboern min driver å skal slutte snart. Etter at det ble endringer i reglene for smaktilsettning av snus syns han rett og slett det smaker "skvip" som vi sier i rogaland. (Ikke godt med andre ord) Så han sier han kommer til å slutte når han har snust opp de tårnene han har igjen etter årets sommerferie. Samme strategien brukte han i fjor med stort hell, men pga en teit bror som hele tiden trykket snus opp i trynet på ham og sa "Vett du vil ha" "lukte det ikkje godt" "kjenn på suget" osv i kombinasjon med en 12 timers biltur hvor han trengte den ekstra konsentrasjonen som snusen gir ham, så begynnte han å snuse igjen på høsten. :P

Nå skal vi ikke ut på lang biltur og vi flytter ut ifra der vi bor nå, så da slipper han broren som konstant "erter" også. Så da regner vi med suksess! ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i dag drukket ca ti kopper kaffe, to kopper te og en pepsi max + spist en pepestang, men er fullstendig snusfri enda ^^ Det går fint!! Snart to døgn! Dere er GULL folkens, for en støtte :D :D

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...