Gå til innhold
Hundesonen.no

Myndenerding


Mumle Mu
 Share

Recommended Posts

Jeg liker de store korthåra myndene veldig godt, og kanskje kanskje blir det en mynde her i fremtiden. Liker best greyhound og korthåra saluki. Hva er forskjellen på disse i gemyttet? Er greyhound mer hund og saluki mer mynde (om dere forstår :P ) Hvor mye aktivitet og mental stimuli krever dem egentlig?

Jeg har vært endel borti saluki før, men det var kun to individer, og han ene ble avlivd fordi ikke eier klarte å håndtere han, han ble ganske aggressiv.. (dårlig oppdragelse fra eierns side kombinert med litt dårlige gener mest sannsynlig).

Jeg kjenner ikke til saluki så godt, men har forstått at de er mer "myndete", en mer reservert type hund. Greyhound er ikke reservert. Jeg tror mynder flest blir slik man former dem, jeg har alltid ment at greyhound er aktive hunder som trenger og fortjener god trim. De må få ut energien sin jevnlig. De setter også pris på hjernetrim, men de ikke ha det, og det er litt begrensninger på hva de liker å gjøre også :) Det er litt individforskjeller også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 879
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om hun ser ut som sjiraffen i Portveien 2 eller et rådyr.

Nitro og Mynte på tur her om dagen

Collies smaker godt. Omnomnom. Hound or a troll? Hjortehunder ser alltid så velstelte ut.

Posted Images

Alltid litt risikabelt for meg å delta med erfaringer på saluki siden jeg kun har erfaring med min sletthårssaluki. Jeg tror at når det kommer til reserverthet så finner du salukier på alle ender av skalaen. Mi er nysgjerrig på fremmede, men hun syns ikke noe om at de tar kontakt med henne. Hun vil selv stå for snusingen.

Trenbarheten er lav på mi. Jeg jobber fortsatt nesten daglig med innkalling. Hun er 5,5 år gammel. Jeg blir liksom aldri ferdig med det og jeg kommer aldri til å kunne stole på henne. Ser hun noe langt langt unna som pirrer nysgjerrigheten så løper hun og hun kommer ikke tilbake for at jeg roper.

Jeg har f.eks ikke klart å lære henne dekk. Det sier litt. Hun gjør som regel det som faller henne inn når det passer henne.

Hun er snill og god og glad i å ligge inntil meg.

Vet ikke helt hva jeg skal si når det kommer til hva mi trenger av mosjon. Et par tre ganger i uka får hun løpe løs. Med alderen så er hun sluttet med å løpe villmann. Hun tar en runde eller to der hun langer litt ut og så bruker hun resten av turen på å speide rundt omkring.

Helt ærlig merker jeg lite forskjell på henne om hun har fått tur eller ikke.

Hun er en vakker skapning, men jeg kommer aldri til å skaffe meg saluki igjen.

11149456_10152706709192105_8004828535862

11103112_10152666918307105_8999598524483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid litt risikabelt for meg å delta med erfaringer på saluki siden jeg kun har erfaring med min sletthårssaluki. Jeg tror at når det kommer til reserverthet så finner du salukier på alle ender av skalaen. Mi er nysgjerrig på fremmede, men hun syns ikke noe om at de tar kontakt med henne. Hun vil selv stå for snusingen.

Trenbarheten er lav på mi. Jeg jobber fortsatt nesten daglig med innkalling. Hun er 5,5 år gammel. Jeg blir liksom aldri ferdig med det og jeg kommer aldri til å kunne stole på henne. Ser hun noe langt langt unna som pirrer nysgjerrigheten så løper hun og hun kommer ikke tilbake for at jeg roper.

Jeg har f.eks ikke klart å lære henne dekk. Det sier litt. Hun gjør som regel det som faller henne inn når det passer henne.

Hun er snill og god og glad i å ligge inntil meg.

Vet ikke helt hva jeg skal si når det kommer til hva mi trenger av mosjon. Et par tre ganger i uka får hun løpe løs. Med alderen så er hun sluttet med å løpe villmann. Hun tar en runde eller to der hun langer litt ut og så bruker hun resten av turen på å speide rundt omkring.

Helt ærlig merker jeg lite forskjell på henne om hun har fått tur eller ikke.

Hun er en vakker skapning, men jeg kommer aldri til å skaffe meg saluki igjen.

11149456_10152706709192105_8004828535862

11103112_10152666918307105_8999598524483

Helt nyyydelig er hun (selv om hun er sær :P ) :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reservertheten på saluki varierer veeeldig tror jeg. Lupin min blir som en logrende geleklump bare noen smiler til oss, han er bestis med alt som kan krype og gå. Hottie er mer avventende, helt til folk begynner å ta på henne. Da blir hun smømyk og kooooser seg. Og setter gjester seg på hennes plass i sofaen så prøver hun å hypnotisere dem til å flytte seg. Lupin legger ser bare på fanget. :aww:

Trenbarhet, tja, det Lupin har lært sitter som et skudd og han kan kalles inn fra alle situasjoner om det kun er han, har han med seg Kasko så funker det ikke. Hottie gjør som hun vil. vet ikke om det er noe spesielt med kortisene men lupin er hund, hottie er mynde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reservertheten på saluki varierer veeeldig tror jeg. Lupin min blir som en logrende geleklump bare noen smiler til oss, han er bestis med alt som kan krype og gå. Hottie er mer avventende, helt til folk begynner å ta på henne. Da blir hun smømyk og kooooser seg. Og setter gjester seg på hennes plass i sofaen så prøver hun å hypnotisere dem til å flytte seg. Lupin legger ser bare på fanget. :aww:

Trenbarhet, tja, det Lupin har lært sitter som et skudd og han kan kalles inn fra alle situasjoner om det kun er han, har han med seg Kasko så funker det ikke. Hottie gjør som hun vil. vet ikke om det er noe spesielt med kortisene men lupin er hund, hottie er mynde.

Ja, jeg tror også at variasjonen kan være veldig stor. Jeg ser ikke på Lady som en hund. Hun har så mange særtrekk som jeg aldri har vært borti før og som ikke er "hundeoppførsel".

Da jeg ble kjent med ei ungarsk myndetispe ble jeg veldig overrasket. Det var jo en hund. Hun lekte som en hund, kunne leses som en hund og skilte seg ganske mye ut fra salukien min.

621206_10150972036927105_1327975139_o.jp

289876_10151047328887105_1814193688_o.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner har en polsk mynde som er totalt uinteressert i folk rundt seg. Virker litt småredd når man skal ta kontakt. Tar ikke til seg godbiter eller lite lek og vanskelig å få "i gang" ute i offentlighet. Virker litt "sped" for å si det sånn og eieren sier hunden er spesiell. (men liker det, hunden er jo tross alt litt annerledes innad i familien uansett :) )

En Chart polski fra Google: De har mer pels enn greyhound, tåler mer kulde.

ChartPolskiNinaTurunenLR.jpg

chart-polski-0001.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11149456_10152706709192105_8004828535862

Så vakker! :wub:

Ja, jeg tror også at variasjonen kan være veldig stor. Jeg ser ikke på Lady som en hund. Hun har så mange særtrekk som jeg aldri har vært borti før og som ikke er "hundeoppførsel".

Da jeg ble kjent med ei ungarsk myndetispe ble jeg veldig overrasket. Det var jo en hund. Hun lekte som en hund, kunne leses som en hund og skilte seg ganske mye ut fra salukien min.

621206_10150972036927105_1327975139_o.jp

289876_10151047328887105_1814193688_o.jp

Hvor store er de i forhold til saluki da?

Det høres ut som om greyhound hadde passa best her hvis salukien er litt mer sær. Men det hadde ikke gjort meg noe at hunden er reservert, men jeg er vant til hunder som er supermammadalt og veldig loyal mot meg, og jeg liker hunder som er happy. Så jeg er vel mer skeptisk til den delen hos myndene, at de blir for selvstendige og litt mer rolig og ganske ikke så glahund som jeg er vant med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hele tiden tenkt at når jeg skal ha mynde, så skal jeg ha whippet eller saluki. Men etter jeg så en utrolig flott greyhound på en dyrebutikk i jula har den sneket seg med på myndelisten. Jeg var var med mammaen min, og hun forsto ikke hvorfor jeg snakket så mye om den da, hun syntes den så skranglete og nervøs ut. Skranglete var den iallefall ikke, falt helt for den kraften den utstrålte, skikkelige lår og masse, og samtidig så elegant. Har jo egentlig ikke sett greyhound noe særlig på nært hold, har aldri sett hvor store og kraftige de egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Th3a er det Harriet sitt kull eller Puma ? :) Er i hvert fall de to som venter valper i år her i landet :) Kanskje noen utenifra?

Moren til Mynte fikk valper 1 april. Jeg har så lyst på en greyhound i hver farge! *sukk* :P

@Lola Pagola greyhound er overhodet ikke noe skranglete type hund. En av de mer kraftige myndene. Men som du sier, det er mange som bli overrasket over å se dem i real life. (spesielt når det kommer til størrelsen)

Og siden det ble lagt ut noen bilder av fine røde frøkner her, må jeg også bidra med min lille røde. :)

post-41-0-31567700-1429976845_thumb.jpg

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette er postet av en myndedommer:

When judging the Sighthound it is important to be calm and move with purpose, and without hesitation, after allowing the handler time to set up the dog. I find approaching from the side is best-a gentle touch and stroke on the shoulder and then move around to the head. I never speak to the dogs and very rarely to the handler. As strange voices can be unsettling. No heavyhandedness is necessary, with Sighthounds or any breed, but a thorough and smooth examination. No need to walk around the dog as you
as you have seen everything ,or should have, as it can be very unsettling. And don't stare! That can be disturbing too! With Afghans leave the pad exam until last! Those I have had hated their feet touched!! Sometimes young dogs do not like being examined out of the line-up. So I have sent them back into line and done the exam there. And they were fine. Just food for thought if you are wanting to judge Sighthounds- 45 years experience here!

Hvorfor er det greit at mynder er enhjørninger, noen magiske skapninger som ikke kan tas på? Vet ikke hvor mange ganger jeg har sett mynder vise fluktatferd i ringen - men det er det full aksept for. Noen raser er det også helt greit at man ikke tar på i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det greit at mynder er enhjørninger, noen magiske skapninger som ikke kan tas på? Vet ikke hvor mange ganger jeg har sett mynder vise fluktatferd i ringen - men det er det full aksept for. Noen raser er det også helt greit at man ikke tar på i det hele tatt.

Er det ikke egentlig de mest domestiserte selskapshundene det er noe magisk ved? At de har blitt så tamme og tillitsfulle at de aksepterer at hvem som helst tar på dem? Det er lite i de store mynderasenes historie som tilsier at omgjengelighet med folk og fe utenfor flokken har vært spesielt viktige egenskaper å framelske - snarere tvert om. De store myndene var verdifulle og kostbare, og burde derfor ikke la seg bortføre av hvem som helst. Og noen av dem hadde jo rett og slett som oppgave å vokte også, og det fordrer gjerne en viss skepsis til fremmede.

Whippet og italiener har derimot en lang historie som selskaps- og hushunder også, der ser man sjeldnere like reserverte individer.

Dessuten: Man trenger jo strengt tatt ikke ta i en korthåret mynde for å bedømme eksteriøret.

Om det er ønskelig i dag, kan jo diskuteres, men bakgrunnen for at det blir oppfattet som nokså typisk er ikke vanskelig å få øye på. Man kan kanskje si at man bør selektere for et mer åpent og tilgjengelig temperament, men om man samtidig skal ta vare på helse, eksteriør og andre karaktertrekk, tror jeg det ennå vil ta mange generasjoner før alle mynder er idiotsikre utstillingsmaskiner. Jeg vil heller ikke si det er full aksept for fluktatferd i ringen, det er absolutt de dommerne som påpeker det og lar premiegraden vise det. Jeg tror nok også alderen på hunden kan spille inn - mynder kan også ha en spøkelsesalder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er postet av en myndedommer:

 

When judging the Sighthound it is important to be calm and move with purpose, and without hesitation, after allowing the handler time to set up the dog. I find approaching from the side is best-a gentle touch and stroke on the shoulder and then move around to the head. I never speak to the dogs and very rarely to the handler. As strange voices can be unsettling. No heavyhandedness is necessary, with Sighthounds or any breed, but a thorough and smooth examination. No need to walk around the dog as you

as you have seen everything ,or should have, as it can be very unsettling. And don't stare! That can be disturbing too! With Afghans leave the pad exam until last! Those I have had hated their feet touched! Sometimes young dogs do not like being examined out of the line-up. So I have sent them back into line and done the exam there. And they were fine. Just food for thought if you are wanting to judge Sighthounds- 45 years experience here!

 

Hvorfor er det greit at mynder er enhjørninger, noen magiske skapninger som ikke kan tas på? Vet ikke hvor mange ganger jeg har sett mynder vise fluktatferd i ringen - men det er det full aksept for. Noen raser er det også helt greit at man ikke tar på i det hele tatt.

Hahhaha dette har jeg opplevd.. Dommeren måtte bestandig gi meg beskjed flere ganger, for jeg fikk aldri med meg hva han sa eller snakka til meg :lol: det måtte jo snakkes så stille må vite :aww:

Men vi ble 3btk da selv om handlern var døv :lol: :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Åhhh, så heldig du var @Th3a :wub: De er så sykt søte når de er valper.

På lørdag ble Mynte 2 år. :cheer: Fortsatt veeeeldig ung i hodet og veldig energisk. Så venter på at hun skal lande. Kanskje det tar 1 år til? Eller 2? jaja, er glad bare hun er frisk og glad. Og så er vi spente på utstillinga om et par ukers tid. :queen:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh, så heldig du var @Th3a :wub: De er så sykt søte når de er valper.

På lørdag ble Mynte 2 år. :cheer: Fortsatt veeeeldig ung i hodet og veldig energisk. Så venter på at hun skal lande. Kanskje det tar 1 år til? Eller 2? jaja, er glad bare hun er frisk og glad. Og så er vi spente på utstillinga om et par ukers tid. :queen:

Her har yngstemann omsider begynt å lande. Han blir 5 om en mnd :aww::lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Tispa her er ikke så fryktelig mye mer jordnær enn hannen, men hun er litt anderledes, så ja kanskje. Har ikke hatt henne mer enn to år da, så vanskelig å si. Hun ble 6 i vår,

Basenjien derimot, han er det bare ikke håp for :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg fikk sett masse mynder på EDS 15 og fikk ikke mindre lyst på greyhound, for å si det sånn... :wub::wub: Om jeg skal ha mynde en gang, om noen år, så er jeg ikke i tvil om at det blir greyhound, liker veldig godt størrelsen på dem og fysikken dems.

Fikk også sett spansk galgo og azawakh for første gang.

Har tatt snikbilder... :icon_redface:

IMG_5844_zps7vi4guvl.jpg

IMG_5841_zps6fpakc2i.jpg

IMG_5822_zps4bluzv3b.jpg

Falt veldig for denne...

IMG_5806_zpsbhirwr37.jpg

IMG_5834_zpstpwwzzwb.jpg

IMG_5801_zps7kosoca1.jpg

Er ikke dette en azawakh da? Var mye mindre enn jeg hadde forestilt meg.

IMG_5846_zpsqtqaf9js.jpg

IMG_5845_zps8ypx42tp.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...