Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge står maten fremme?


tm100011
 Share

Recommended Posts

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvorfor gir du kokt kjøtt ? Gi det rått isteden Her pleier ting å stå fremme i ca 10 sekunder. Er det ikke spist har noen andre spist det.

Geo hadde en periode som valp og en periode som unghund hvor han ikke spiste opp maten sin, noen ganger ikke gadd å lukte på den engang. Etter fem minutter eller så tok jeg bort maten igjen. Ville han

Min erfaring med de som pirker i mat, er at de ofte ikke er så lett å belønne med mat. Og jeg foretrekker hunder som er gale etter både mat og leker. Ergo det er viktig for meg, siden jeg liker å tren

Jeg mener å ha lest et sted at maten står fremme i 20 min, så skal den tas bort. Det er da alt for lenge?

Der har jeg variert litt selv, jeg har ikke vært SÅ nazi på det, men jeg også mener at spiser de ikke opp så får de pent vente til neste måltid.

5 minutter høres bra ut, da vet jeg det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg har hundene alltid tilgang til vann og tørrfor. I tillegg får de matrester og innimellom brødskiver med leverpostei. :)

Vi gir ikke fri tilgang på mat, her er det faste måltider til nogenlunde faste tider. Hva hun får å spise kan variere, men fast er det tørrfor og kokt kjøtt som blandes. Olje i siste måltidet på kvelden. At det er siste måltidet på kvelden er kun for å ha kontroll siden vi er to som forer henne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg begynte med V&H så har det aldri vært et problem. Men før det lot jeg maten stå fremme 5-10 minutter.

Sent from my C6603 using Tapatalk 4 Beta

V&H, er det noe som "alltid" har vært der, eller er det noe som mange har fått øynene opp for i senere tid?

Jeg har inntrykk av at det er mange som forer på dette i steden for f eks tørrfor.

Jeg spør fordi jeg er jo ganske "ny" på dette med hund enda, og jeg føler at det er så mye jeg ikke vet og jeg må vite! Bli erfaren med tid og stunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H, er det noe som "alltid" har vært der, eller er det noe som mange har fått øynene opp for i senere tid?

Jeg har inntrykk av at det er mange som forer på dette i steden for f eks tørrfor.

Jeg spør fordi jeg er jo ganske "ny" på dette med hund enda, og jeg føler at det er så mye jeg ikke vet og jeg må vite! Bli erfaren med tid og stunder!

V&h har vel vært her ganske lenge, men de siste årene har flere og flere fått øynene opp for naturlig fôring av hund. Da jeg jobbet i dyrebutikk for fem-seks år siden, solgte vi en del v&h. Det stemmer at mange fôrer med det istedenfor tørrfôr, eller i tillegg til. Du finner helt sikkert en del tråder om hva dette her egentlig er for noe rundt på forumet bare du søker :)

V&h står for Vom og hundemat, som er leverandøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg aldri har vært fan av mat til faste tider (mine hunder lærte fort "klokka" og det var ikke alltid det passet å gi mat til de bestemte tidene), så gav jeg mat da jeg selv følte for det, alt avhengig av når forrige måltid var. Dette var den tid jeg drev med Rottweiler. Da var det aldri noe problem med at maten ikke ble vekke i løpet av kort tid. De ganger jeg hadde matleie hunder på besøk, stod skåpla nede i 5-10 minutter før den ble tatt vekk (da til de matleie).

Nå står skålene fremme hele tiden, ingen her sluker maten, ingen er matleie og så lenge det ikke er mat som fort blir luktende vondt, som V&H, så bare står det der. De kan godt ha liggende en kyllingklubbe eller to i mange timer før de finner ut at de skal ete den. Ene her synes den smaker best når den har ligget en stund i sola virker det som, den andre foretrekker spise på natta, så da gidderjeg ikke stresse med å fjerne skåla etter så og så lang tid osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gir du kokt kjøtt :) ? Gi det rått isteden :)

Her pleier ting å stå fremme i ca 10 sekunder. Er det ikke spist har noen andre spist det.

Hvorfor skal jeg ikke gi det, men rått? Fint om du forklarer hvorfor jeg skal endre på noe når du kommer med forsla:) Det gir meg mulighet til å forstå og ikke sitte igjen med enda flere spm:)

Kjøttet vi gir er pølser fra hundeforprodusent, foreslått av oppdretter og som selv bruker produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg aldri har vært fan av mat til faste tider (mine hunder lærte fort "klokka" og det var ikke alltid det passet å gi mat til de bestemte tidene), så gav jeg mat da jeg selv følte for det, alt avhengig av når forrige måltid var. Dette var den tid jeg drev med Rottweiler. Da var det aldri noe problem med at maten ikke ble vekke i løpet av kort tid. De ganger jeg hadde matleie hunder på besøk, stod skåpla nede i 5-10 minutter før den ble tatt vekk (da til de matleie).

Nå står skålene fremme hele tiden, ingen her sluker maten, ingen er matleie og så lenge det ikke er mat som fort blir luktende vondt, som V&H, så bare står det der. De kan godt ha liggende en kyllingklubbe eller to i mange timer før de finner ut at de skal ete den. Ene her synes den smaker best når den har ligget en stund i sola virker det som, den andre foretrekker spise på natta, så da gidderjeg ikke stresse med å fjerne skåla etter så og så lang tid osv.

Vi har selvsagt et tidsspenn på foringen når det kommer til tidspunkter. Vi gjør vel mer som deg, foringen styres av når hun sover og hva vi driver med f eks:) Men det er per i dag 4 måltider som skal fordeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal jeg ikke gi det, men rått? Fint om du forklarer hvorfor jeg skal endre på noe når du kommer med forsla:) Det gir meg mulighet til å forstå og ikke sitte igjen med enda flere spm:)

Kjøttet vi gir er pølser fra hundeforprodusent, foreslått av oppdretter og som selv bruker produktet.

Hva forer du på? Norwegian Polar? Det er kokt men det er slik det skal være. Vom og hundemat er rått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spises maten alltid opp. Kan telle på én hånd hvor mange ganger han ikke har det. Så går han fra matskåla så tar jeg maten med en gang. Det har egentlig en naturlig sammenheng med at foring er noe som skjer rett før leggetid og på morgenen før matfar reiser på jobb. Og V&H som står fremme for lenge blir ekkelt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva forer du på? Norwegian Polar? Det er kokt men det er slik det skal være. Vom og hundemat er rått.

Vi forer nå på Royal Canin valpefor for store hunder i tillegg som vi gir kjøttpølse fra Kjøttnils. (kjottnils.no). De må ha verdens dårligste hjemmeside, for det er minimalt med informasjon om produktene. Men iom at oppdretter selv forer på dette, de må være noen av de mest nøye menneskene jeg har møtt, så stoler jeg på at dette er et bra tilleggsfor. De forer alle sine hunder på dette i tillegg til rått kyllingkjøtt.

Jeg har vært inne og sette på sidene til V&H også, og jeg vil tro at produktene er relativt like, bortsett fra at det kjøttet vi bruker er kokt. (Er det det de kaller "varmebehandlet"?) De selger også rått kjøtt. Kjøttnils holder til her i Ski og er helt klart en mindre forhandler enn V&H.

Det jeg vel egentlig stilte spørsmål ved var om det er et dårligere produkt når det er kokt og om det er bedre å fore på rått av ulike årsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du koker bort all næringen ved å gi kjøttet kokt kontra rått. En hunds fordøyelsesystem er laget for å oppta maksimalt av rått kjøtt.

Jeg så ikke svaret ditt før jeg svarte, beklager!

Nå får jeg en sånn følelse av at dette må jeg finne mer ut av. Det er kjempefint at dere forteller meg det, for jeg er selvfølgelig åpen for å endre på ting, men jeg er nå en gang sånn at jeg må undersøke på egen hånd, sette meg selv inn i saker og ting også:-)

Edit: Jeg synes det er kjempespennende å fylle på kunnskapsbanken, så nå har jeg helt klart lesestoff å hvile øynene på. Og misforstå meg rett, jeg er ikke i tvil om at du vet bedre enn meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...