Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge står maten fremme?


tm100011
 Share

Recommended Posts

Her forsvinner maten i det øyeblikket hunden er uinteressert. Dvs at vil ikke varga ha mat en dag så forsvinner det med en gang. Ingen vits i at hun skal ligge og glane på maten i 10 min før jeg går og tar den. Da får hun tilbud igjen til kvelds heller. Nå sliter ikke varga med matvegring så det er egentlig ikke noe stort behov og fjerne maten sånn for at hun skal spise nok eller noe, mest av praktiske årsaker. Jeg vil at hundene mine skal spise når de får mat, slik at jeg kan styre når og hhvor mye de spiser ifht tur og trening, derfor vil jeg ikke risikere noe tull der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvorfor gir du kokt kjøtt ? Gi det rått isteden Her pleier ting å stå fremme i ca 10 sekunder. Er det ikke spist har noen andre spist det.

Geo hadde en periode som valp og en periode som unghund hvor han ikke spiste opp maten sin, noen ganger ikke gadd å lukte på den engang. Etter fem minutter eller så tok jeg bort maten igjen. Ville han

Min erfaring med de som pirker i mat, er at de ofte ikke er så lett å belønne med mat. Og jeg foretrekker hunder som er gale etter både mat og leker. Ergo det er viktig for meg, siden jeg liker å tren

Med terven har det aldri vært et tema å måtte fjerne matskåla, hun inhalerer mat hun. Puddelen har perioder der hun spiser mindre enn det hun får, og da har hun 5 minutter på seg til å spise det hun vil ha, så fjerner jeg maten.

Jeg prøver å se for meg hvordan belgerne mine ville sett ut om de hadde fri tilgang til mat, samtlige av de minus 1 hadde vært rullepølser :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir skålene satt ned,spiser de ikke i løpet av straks fjerner jeg maten igjen like fort liksom. Forer ikke på faste tider,men etter når det skal skje noe her.

Dog ikke seinere enn sånn ti på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her forsvinner stort sett maten med engang.

Med fire hunder i hus er konkurransen stor og alle har matvett/matvrak.

Ene hunden kan hoppe over et måltid eller to innimellom, men det skjer ikke så ofte. Så fort han går fra skåla fjernes maten, eller valpen får lov å spise opp resten.

For egen del, som har jakthunder er det veldig greit med matglade hunder og jeg har aldri problemer med å fore de under jakta. Det er det mange andre som sliter med. Og det er ikke noe gøy.

Næring er viktig under hard aktivitet.

Vi forer to ganger om dagen med tørrfor. Ikke noe tilsetning av noe slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å se for meg hvordan belgerne mine ville sett ut om de hadde fri tilgang til mat, samtlige av de minus 1 hadde vært rullepølser :lol:

Chicka hadde ikke kommet så langt som rullepølse, hun hadde dødd etter første dagen pga overspising, hun hadde aldri i hele verden sluttet å spise dersom det stod mat fremme hele tiden ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står maten fremme hele døgnet, tørrforet altså! Forer innimellom med vom (sverige tur gjorde at frysern ble litt liten gitt) og dette gis når jeg husker på det, forsvinner som oftest i løpet av 5-10 minutter hvis ikke kommer katta og spiser det opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du koker bort all næringen ved å gi kjøttet kokt kontra rått. En hunds fordøyelsesystem er laget for å oppta maksimalt av rått kjøtt.

Jeg ble interessert i dette med hvorfor rått kjøtt er bedre enn kokt og om det stemmer at "all" næringen forsvinner når kjøttet kokes. Jeg hadde litt vanskelig for å tro at absolutt alt forsvant, da vil det også gjelde menneskemat, og da kan vi ikke få i oss særlig mye næring iom at vi koker mye av den maten vi spiser.

Etter å ha lest litt frem og tilbake på nett ramlet jeg over flere studier av Førsteamanuensis Øystein Åhlstrøm som har ærnering til hund og pelsdyr som arbeidsfelt ved UMB. Det ene førte til det andre og jeg endte like så godt opp med å registrere meg på dyrebar.no og ramlet inn i gruppen Ernæring og foring av hund og katt, sånn at jeg faktisk kunne stille han spørsmålet om det stemmer at all næringen i kjøttet forsvinner når det kokes.

Dette er svaret jeg fikk:

Hei ! Det stemmer ikke at næringsinnholdet reduseres ved koking, d.v.s. 100 grader. Hvis temperaturen økes, noe som gjøres ved trykk-koking kan fordøyelighet av næringstoffer reduseres noe. Koking har den fordelen at mikroorganismer blir eleminert og det kan være en fordel i for til sykdomsframkallende bakterier som f.eks. Salmonella. I Norge har man imidlerid god kontroll på sykdomsframkallende bakterier så det er liten risiko for smitte ved å bruke rått. Rått fôr er ofte er laget av biprodukter fra slakterier som har blitt behandlet på samme måte som de rå kjøttvarene vi finner i butikken.

Så er det kanskje fint å lese på pølserullen hva det er jeg faktisk gir, for her skal jeg innrømme at jeg har lent meg tilbake i stolen og latt oppdretter lede vei for meg. De rå kjøttpølsene fra kjøttnils.no er et tilleggsfor og ikke et fullverdig hundefor. Så egentlig så passer det bra da det kun gis som tillegg til tørrforet.

Ut i fra dette så tror jeg at den kombinasjonen vi gir av for er helt greit og at hunden får i seg det den trenger. Med enkel og rask levering av foret og gode priser, hunden liker det og så langt ser det ut til at hun vokser, trives og har god pels, er det noen grunn til å endre? Vi må endre etterhvert selvsagt, men enn så lenge så er hun en bvalp på bare 11 uker:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke spørsmålet? :lol: Her slukes all mat med en gang det settes ned, og gjør det ikke det, er det fordi det er noe feil med en av hundene. Som da Noomi hadde veldig vondt i tanna si, og klarte ikke ta opp maten selv, da måtte hun mates med skje for å få det i seg.

Ellers er det aldri fri fôring her i huset. Jeg skal vite hvor mye de spiser og når, med tanke på trening og aktivitet. De skal spise når maten serveres, om ikke går man sulten til neste måltid. Men siden jeg bare har hatt en hund med virkelig issues når det kom til mat, så har det egentlig ikke vært noe problem sånn sett. Matlyst er også noe jeg setter på lista over viktige ting hos en potensiell valp, så hadde nok ikke kjøpt valp etter to hunder som pirket i maten uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen i hundemiljøet som aldri ville kjøpt av kjøttnils. De bruker bare V&H. Men kvaliteten er kanskje grei likevel?

Matlyst er også noe jeg setter på lista over viktige ting hos en potensiell valp, så hadde nok ikke kjøpt valp etter to hunder som pirket i maten uansett...

Men er hunden pirkete om den selv spiser det den behøver?

Mine spiser det de blir servert. Men de kaster det som regel ikke i seg. Begge to er i perfekt hold, whippetvalpen er kanskje litt tynn - men så er hun 8 mnd gammel. :P

Ser fordelen med en glupsk hund, men jeg mener at en hund ikke nødvendigvis er/blir pirkete i matveien bare fordi den klarer å regulere matinntaket selv :) Eller for å snu på det, mine hunder har maten fremme på ettermiddagen fordi det passer meg sånn, ikke fordi de er pirkete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en hund pirker i maten kan også bety at den ikke liker den. Pelsen her var en pirkete spiser da vi fôret på Orijen. Han spiste noen munnfuller før han mistet interessen og hoppet også over måltider. Kun når han ble sulten nok tømte han skåla, men aldri med noen særlig entusiasme.

Så skiftet vi til V&H, og har en helt annen hund. Han står forventningsfullt og utålmodig og venter når vi lager til maten, og skåla er tom i løpet av noen sekunder.

Jeg skriver ikke dette som reklame for V&H, det er andre fòr som også er veldig gode. Jeg vil bare gi et annet perspektiv på en mulig årsak til småspiste hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med de som pirker i mat, er at de ofte ikke er så lett å belønne med mat. Og jeg foretrekker hunder som er gale etter både mat og leker. Ergo det er viktig for meg, siden jeg liker å trene med mat som belønning også.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det henger jo sammen. En hund som spiser bare det den behøver, har vel ikke akkurat den beste matlysten. Matlyst er ikke noe man har rett foran matkoppen, men også ellers om dagen. Dvs under trening. Så for meg blir det for pirkete, siden jeg ikke har truffet så mange hunder som fungerer godt på godis når de bare pirket i seg det de trenger.

Hva andre synes er greit mhp matinntak og pilking er jo opp til de. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen i hundemiljøet som aldri ville kjøpt av kjøttnils. De bruker bare V&H. Men kvaliteten er kanskje grei likevel?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Det synes jeg er like dumt som å si at jeg kjenner noen som har bil jeg, og som aldri ville forsikret den i Gjensidige...

Neivel? Uansett hvilke varer og produkter, produsenter, leverandører og forhandlere man kjenner til, så vil det alltid være noen som ikke er fornøyde.

Og denne tråden handler vel heller ikke om å rakke ned på en bedrift som blir nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sansa kan finne på å spise litt av maten sin for så å spise resten noen timer senere. Hun spiser sjelden maten om hun er alene hjemme og hun spiser helst når katten også er på kjøkkenet å spiser. Hun har ikke fri tilgang til mat, hun får tilmålt for i skåla to ganger om dagen.

Hun er ikke pirkete eller kresen i matveien. Ramler det noe på gulvet på kjøkkenet er det borte på få sekunder, uansett om det er potetskrell, salat eller brødsmuler. Hun er enkel å belønne med mat, i vinter kunne jeg belønne med små snøballer om jeg gikk tom for godis :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Det synes jeg er like dumt som å si at jeg kjenner noen som har bil jeg, og som aldri ville forsikret den i Gjensidige...

Neivel? Uansett hvilke varer og produkter, produsenter, leverandører og forhandlere man kjenner til, så vil det alltid være noen som ikke er fornøyde.

Og denne tråden handler vel heller ikke om å rakke ned på en bedrift som blir nevnt.

Hårsår much?

Jeg har ikke rakket ned på noe. Jeg spurte om kvaliteten ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sistemann i hus spiste dårlig som valp, han kunne smake såvidt på maten eller ikke spise i heletatt :-) Den står da max 5 minutter før jeg fjernet den!

men da valpen gikk dager uten å spise særlig så kjørte jeg på med konkurranse. Valpen fikk versegod, ville ikke ha? ja da fikk den voksne hunden versegod på skåla mens jeg holdt valpen unna. Tror jeg gjorde dette tre ganger, etter det har valpen slukt maten sin ;-) Nå har jeg tre stk i hus som spiser hvert måltid, så den blir aldri stående.

Red: vi forer tørrfor om det er relevant! Så kaster jeg oppi litt rått av og til, kanskje jeg finner rå koteletter til salgs på butikken, litt vom og hundemat, oksehaler osv :) Men hovedforet er tørrforet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårsår much?

Jeg har ikke rakket ned på noe. Jeg spurte om kvaliteten ;)

Om jeg er hårsår? Nei, det skal nok LITT mer til enn som så.

Du spurte om kvaliteten var grei allikevel, selv om du kjenner noen i hundemiljøet som aldri ville kjøpt av kjøttnils. Jeg har lest innlegget ditt flere ganger, og det er nøyaktig det det står.

Jeg kan ikke svare på om kvaliteten er grei ut i fra at du kjenner noen som ikke synes det. :)

Edit for å legge til: "rakke ned på" var kanskje å ta litt hardt i, men jeg oppfatter det ikke som positiv omtale, om du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg er hårsår? Nei, det skal nok LITT mer til enn som så.

Du spurte om kvaliteten var grei allikevel, selv om du kjenner noen i hundemiljøet som aldri ville kjøpt av kjøttnils. Jeg har lest innlegget ditt flere ganger, og det er nøyaktig det det står.

Jeg kan ikke svare på om kvaliteten er grei ut i fra at du kjenner noen som ikke synes det. :)

Edit for å legge til: "rakke ned på" var kanskje å ta litt hardt i, men jeg oppfatter det ikke som positiv omtale, om du skjønner hva jeg mener.

Ja?

Nei, du må jo svare på om kvaliteten er grei utifra den erfaringen du har med foret, ikke utifra den erfaringen mine bekjente har.

Det var ikke forsøk på å skrive en omtale, hverken negativ eller positiv, av foret, mer å få litt flere synspunkter på om det er bra eller ei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forsvinner maten i løpet av et minutt ca, men samtlige av mine hannhunder har i perioder vært veldig småspiste - både som valp og unghund. Maten fjernes da innen et kvarters tid, sånn ca. Er ikke mye som er rutinepreget hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strider har hatt en periode fra han 1 år til nå nylig hvor han har vært et ******* å få i mat. Jeg tok alltid bort maten etter ca 5 min. Strider kunne nok hatt mat stående, men har man mer enn en hund og den andre hunden er en grådigper/petrine så får man i praksis ikke til fri tilgang.. maten forsvinner jo!

Da Strider drev med matvegring så fungerte heller ikke mat som belønning, så det var neppe kresenhet som ga vegringen. Og så vil jeg si at det er vel og bra at friske hunder ikke sulter seg ihjel, men de kan tilsynelatende nesten sulte seg ihjel. Og det er ikke kult med en hund som er ekstremt tynn og som man er redd for skal få omgangssyke e.l. for da er man ikke sikker den tåler det. Jeg hadde en periode hvor jeg håndforet Strider sent på kvelden - kun da spiste han. Problemet var dog at han kunne ikke få i seg nok mat på en runde, så tynn var han lell.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja?

Nei, du må jo svare på om kvaliteten er grei utifra den erfaringen du har med foret, ikke utifra den erfaringen mine bekjente har.

Det var ikke forsøk på å skrive en omtale, hverken negativ eller positiv, av foret, mer å få litt flere synspunkter på om det er bra eller ei. :)

Nå har vi bare hatt Abby i tre uker og det er kanskje litt kort tid å si om det foret vi gir er dårlig? Jeg forer på det samme som oppdretter har gitt valpene.

Med tanke på at hun bare er 11 uker så har jeg ikke pelsen å måle etter, for hun har fortsatt den bomullsaktige valpepelsen. Men hun er blid og fornøyd, aktiv, hun liker maten sin og hun legger godt på seg fra uke til uke.

Nå er det ikke det kokte kjøttet som er hovedforet heller og det er ikke mye hun får til hvert måltid av det, kun en liten skive. Hovedforet er valpeforet til Royal Canin.

Sum sv summarum så har jeg unntrykk av at foret fungerer godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...